Gå til innhold
TheHaughom

TheHaughom's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nokian har ikke dekk i standard dimensjon til disse felgene (235/45-R20), så det ble 245/40-R20.
Selger ringte meg i dag, så bilen ble sendt for 2 dager siden fra fabrikken. Han skulle ringe igjen når bilen sto på kaia i Oslo. Det var ikke noe problem at de la om til de nye felgene under klargjøringen.

Har for øvrig fått priser på serviceavtale:
36 mnd. 15 000km i året. Koster totalt på 3 år 9000,- inkl.m.v.a, som blir 3000,- i året, eller 250,- i mnd
60 mnd. 15000km i året. Koster totalt på 5 år 24375,- inkl.m.v.a, som blir 4875,- i året, eller 406,- i mnd.

I utgangspunktet skal vel bilen kun ha 2 servicer på denne tiden, altså hver 30.000 km/2 år. Jeg vet at 60.000km er ganske dyr, rundt 12.000 kr, men vet ikke om det lønner seg å takke ja til en av disse avtalene...?

 

Ang. emblemer på bakluka, så har jeg tenkt å høre med detaileren som skal gjøre glassforseglingen om han kan fjerne disse før han går i gang med sitt arbeide. Jeg har ikke så mye for/mot disse utseendemessig, men det har vært noe dritt å få vasket skikkelig nedi alle kriker og kroker av disse bokstavene, så de ryker nok av praktiske hensyn. :) 

Skrevet

Det tror jeg bare blir pent jeg @TheHaughom, og Kodiaq er en såpass stor og tung bil at du mest sannsynlig ikke vil merke noe særlig til sporing heller. Det er i hvert fall meget gode dekk du har kjøpt deg :) 

Servicavtaler kan være meget praktiske og lønnsomme, men de forplikter jo også. For de må jo betales, og jeg personlig er såpass «ustabil» når det gjelder bil at jeg ikke vil låse meg slik. Me det så mener jeg at jeg fort kan finne på å bytte ut bilen etter 2 år, slik jeg har gjort flere ganger på rad nå. Høyst uøkonomisk, det er jeg klar over, men noen ganger så blir det bare slik likevel ;) 

På den fargen du har valgt nå @TheHaughom så synes de små prikkene i mellom bokstavene ikke så godt, men en vet jo at de er der. På sølv -og hvit bil som jeg har hatt på de 2 foregående bilene så har det derimot vært meget synlig, så derfor fjernet jeg det også på begge de bilene. Jeg personlig synes det er finere uten, men det er selvfølgelig forskjellige meninger der. ;) 

Skrevet

Man kan jo si opp eller videreføre en serviceavtale til ny eier underveis i avtalen. Så om du bytter bil etter to år kan trenger du ikke å betale på den lenger. I hovedsak virker det noe dyrt. Jeg ser 60.000km service ligger rundt 11-12.000 kr, og det er storservicen. 30.000 er sikkert en god del billigere.

Fikk for øvrig melding om at dekka var ankommet forhandleren i dag, så reiste ut etter jobb og fikk dem lagt på felgene. Da er den delen klar. Forhandleren slengte med nitrogen i dekka, uten pristillegg, så det blir jo interessant. Har dog ikke noe sammenligningsgrunnlag, og tror vel egentlig det er mer gimmick enn merkbart...

Skrevet

Da hadde jeg helt ærlig heller forsøkt å få tegnet den ekstra nybilgarantien de nå tilbyr for en billig penge, enn den serviceavtalen, men det er nå bare min mening da :) 

Om en serviceavtale lønner seg eller ikke, kommer jo an på mange ting, men først og fremst så er det vel forhandleren som vil forsikre seg om at service blir utført hos dem. De fleste kommer nok litt heldigere ut med den, men igjen det finnes som regel noe på «medaljens bakside» også.

Ved 60.000km så er det en heftig service ja, spesielt om en har både 4x4 og en oljefylt DSG kasse. Så priser fra 11.000,- og opp mot 14.000,- har jeg sett noen skrive om her, men da er det nok gjerne noe annet som kommer på i tillegg, for etter 3 år så er det enda en del ting som er en del av service intervallet, slik som tennplugger og bytte av bremsevæske. Men hvordan dette sammenfaller, har jo også noe med hvor langt en kjører i løpet av året.

 

Personlig så skal jeg følge Long.life service intervallene til VAG, men jeg kommer til å bytte olje/oljefilter for hver 15.000km i tillegg, for jeg har en del småkjøring og det blir ikke like mye kjøring som det har vært fremover, og da synes jeg det blir for lenge å kjøre på samme oljen i opptil 2 år og opp mot 30.000km. Men bilen sier jo i fra om dette selv, så det er egentlig ikke et problem som selger sier, for da hadde ikke VAG gått ut med så lange service intervaller som dette, og det er jo flere andre bilmerker som også har de samme service intervallene.........

 

Nja, nitrogen i dekka skal jo holde ca 5 ganger så lenge på lufta i dekka som « vanlig oksygen», så noe har det jo for seg. Det eneste er vel at det er svært få steder hvor en kan etterfylle luft i dekka med nitrogen, slik at det gradvis blir tynnet ut med vanlig oksygen i stedet etter hvert som en må etterfylle luft i dekka.

Skrevet

Hva er denne ekstra nybilgarantien? Tror ikke jeg har sett noe om det...

Ang. nitrogenet, så var det bare å komme innom forhandleren for etterfylling om/når det skulle være behov for det. Alternativet er jo, som du sier, å fylle oksygen. Sistnevnte vil jo tynne ut nitrogenet, og sakte men sikkert fjerne fordelene med nitrogen.

Skrevet

Angående utvidet nybilgaranti, så står det nå i prislistene for alle Skodaer, men mest sannsynlig så har det nok dessverre ingen tilbakevirkende kraft.

Jeg skal forhøre meg om dette til mandag selv når jeg skal på verkstedet med min bil for koding av baklys, men frykter vel at det ikke gjelder allerede produserte og leverte biler. Mest sannsynlig bare for de som kjøper/bestiller nye 2019 modeller vil jeg tro, men det skader jo ikke å spørre/prøve. ?

 

Ok, så forhandleren har muligheten for å etterfylle Nitrogen i hjula altså, da er det jo enkelt å fortsette med det, ellers så blir det jo som sagt bare tynnet ut og tilslutt helt borte om en bare etterfyller med luft.

  • Lik 1
Skrevet

Den jeg ser i prislista ser kun ut til å være en kilometerutvidelse. Altså i stedet for 5 år / 100.000km er det 5 år / 150.000km.
Men for all del, fint om du deler hva forhandler sier etter  du har spurt dem :) 

Dekkforhandleren har mulighet til å etterfylle nitrogen. Ikke Møller, om det var uklart.

Skrevet

Ja det stemmer, det er kun kilometerutvidelse av garantien det gjelder, men for enkelte kan jo det har ganske stor betydning, det har nok ikke det for hvor mye jeg kjører i løpet av et år, men hadde likevel greit å få med om muligheten er der (hvilket jeg ikke tror den er for min del).

Jeg skal informere om hva det ender opp med jeg :) 

 

Joda jeg forstod det at det var dekkforhandleren du mente :)  For det er nok ikke alle bilmerkeforhandlere som har muligheten til å legge om dekk i det hele tatt, og lengt mindre at de har Nitrogen tilgjengelig. Luft har de jo selvfølgelig, men Nitrogen er nok ikke helt dagligdags å benytte på et bilverksted vil jeg tro......... :) 

Skrevet

Det ser veldig bra ut dette @TheHaughom :) 

Disse kommer til å bli veldig fine på bilen også, Kodiaq kler veldig godt felg størrelser på 19" og 20" etter min mening :) 

Ser også at de har montert de «kledelige» grønne ventilhettene også fordi det er Nitrogen i dekka. Greit å skille det ut, men de kunne jo vært litt mer «anonyme» da ;) 

 

Har du forresten hørt noe mer om når du får bilen da @TheHaughom , eller har den ikke ankommet kaia i Oslo enda..........?

Skrevet (endret)

Har noen Skoda ventilhetter i svart aluminium som skal på. Kan ikke kjøre rundt med de grønne greiene der xD 
Gleder meg skikkelig til å få felgene på bilen.

Fortsatt har jeg ikke hørt noe. Selger skulle ringe så fort den var på kaia i Oslo, så da er den nok ikke kommet seg så langt. Det er nå 8 dager siden den forlot fabrikk. Vet du hvor lang tid det tok fra din bil forlot fabrikk til den var på kaia i Oslo, @Superb lll? Evt. dere andre som nettopp har fått ny bil?

Kjenner det begynner å krible i kjørefoten. Blir dårligere og dårligere på å vente, altså! xD 

Endret av TheHaughom
Skrevet

Felgene ble veldig flotte med 40 profil :D tror gjerne jeg vil vurdere denne dimensjonen når behovet for nye melder seg, om du kan komme tilbakemelding om hvordan bilen føles å kjøre med denne dekkdimenensjonen :)

Takk for bilder @TheHaughom

Skrevet (endret)

Angående det med transport og levering @TheHaughom det er så forskjellig hva en kan oppleve der, noen får dette unna på 2 uker (slik var det med min  forrige bil Superb), men der gikk det kun 6 uker! fra bilen ble bestilt til jeg fikk den utlevert.

Leste om en i Skodagruppa på Facebook og bilen hans ble produsert for 4 uker siden, og den er ikke i Norge enda, og da er det fremdeles en stund igjen før den er på kaia i Oslo, og enda lenger til den er hos forhandler (avhengig av hvor i Norge det er også selvfølgelig).

I tillegg så er det jo ferie i de fleste transportledd også, så her kan en være meget heldig eller ganske uheldig med tanke på hvilken «kø» bilen blir plassert i. At bilen din også skal til Vestlandet kan jo også gjøre at de samler opp noen biler før de transporteres, dette er basert på hva selger har fortalt meg tidligere og egne erfaringer. Har nå min tredje bil på rad fra Møller, og det er den samme prosessen for dem alle (på godt og ondt). Jeg har vært meget heldig med 1 bil, og de to andre har det rett og slett tatt lit tid med dessverre...........

 

Når det gjelder de grønne ventilhettene så er det som sagt også et varsel om hva dekket er fylt med, slik at når bilen skal på service elns, så vet de at her skal det ikke fylles luft, men Nitrogen. Om det kan ha noe å si ved en evt bilbrann vet jeg ikke  med tanke på om eller hvordan Nitrogen reagerer på varme/flammer........

 

Men angående dekkdimensjoner og 4x4 så bør en være forsiktig med for store forandringer. Ikke bare er hele 4x4 systemet sårbart for forskjellige hjuldimensjoner/diametere, men det kan også gjelde drivakslinger/endeledd/fjærbeinslager om dekk blir for brede. 245 er det nok ingen problemer med, og det hadde jeg fint satt på en Kodiaq selv også, men tviler sterkt på at jeg hadde valgt noe bredere enn det.........

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

Angående levering tror jeg du har med alle parametere som spiller inn der @Superb lll! Veldig utfyllende svar :) eneste du mangler er om skader oppstår underveis om jeg skal pirke ? hørt om biler som faller av tog fra fabrikk og lignende, men dette er jo ytterst skjelden! Heldigvis :)

Angående nitrogen mener jeg at den er kategorisert som ikke-brennbar gass :) ren nitrogengass er farlig å puste inn da den er farge å luktfri og vil kunne kvele mennesker. Men vanlig luft består av 78% nitrogengass, så det skal ikke blandes nye ut før det er ufarlig! Dersom du skal ha faremomenter med nitrogen gass må en enten stå å innhalere fra ventilen, flaske de fyller dekka fra eller ha et kar flytende nitrogen som kan fordampe ned i et avgrenset område, da vil den rene nitrogengassen være kaldere enn lufta og samle seg langs bakken. 

Skrevet

Hehe, ja tenkte vel det var greit og la de verste scenarioene ligge ;) En får virkelig ikke håpe at noen opplever det, for da vet jeg nesten ikke hva jeg skulle ha gjort, kanskje endt opp med en hel side omlakkert på en bil som ikke en har mottatt engang, jeg vet ikke hvilke rettigheter en har da, men den bilen hadde det jo ikke fristet mye å ta i mot..........

Som nevnt, angående nitrogen i dekk har jeg ikke peiling på, ei heller hvilken «tilstand» den gassen har. Men du kom jo med en flott forklaring der @Sverre, så da er det nok ikke så farlig. De grønne ventilhettene står da ikke som en fareadvarsel, da er de kun ment som informasjon til den som skal etterfylle dekkene. :) 

Skrevet

Takk for svar alle sammen, da håper jeg det går greit med min, og at jeg får den i uke 34 som tidligere indikert. Så får vi krysse fingrene for at den ikke faller av under transport... Enda en bekymring å tenke på! xD

Ang. nitrogen så antar jeg at de grønne ventilhettene kun er for å indikere at dekka er fylt med nitrogen, som dere er inne på. Jeg ser heller ikke noe annet det kan være godt for. Men jeg kommer til å bytte dem ut med noen svarte i metall, så får bare huske å gi beskjed om det når den skal inn på verksted e.l.

  • Lik 1
Skrevet

Var ikke meningen å skape flere bekymringer! Av all sannsynlighet så går det bra :D og jeg gleder meg til bilder av din bil med disse hjulå @TheHaughom

 

Enig med det angående ventilhetter :) hele ventilen bør være så nøytral og usynlig som mulig, etter min smak :D

Skrevet

Dette kommer til å gå så bra @TheHaughom, så sant fergen ikke kantrer da............. ;) 

Neida, dette har de som holder på med dette full kontroll på, så dette er helt uproblematisk. Transporttiden er derimot ikke så lett å «spå», men tar du utg.pkt i den forespeilede leveringen, så stemmer det ganske så sikkert. De har levert ut så mange biler at de stort sett kjenner igjen tiden det tar på de forskjellige etappene under transporten. Vi krysser fingrene for levering i uke 34 :D 

Det er kun for å informere om nitrogenfylte dekk at ventilhettene er grønne, de har ingen annen misjon enn det. Så her kan du fint sette på akkurat hva du vil.

Var en tur i Halden i går kveld, og der er det visstnok en type Am-car treff hver onsdag, noen meget flotte og noen som var relativt «risige» for å si det på en pen måte, hver sin lyst og smak ;) Men det jeg skulle frem til var ventilhetter, der var det en som tydeligvis likte hodeskaller, for det var det på det meste. Girspak, motivlakkeringer og ikke minst ventilhetter, så det finnes nok noen slike for enhver anledning @TheHaughom ;) 

Støtter deg forresten i de sorte du har nevnt allerede, ser frem til å se bilder av din Kodiaq med disse hjulene @TheHaughom, forstår deg veldig godt om det begynner å tære litt på tålmodigheten din nå, lykke til  :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...