Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

TheHaughom

TheHaughom's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 2018

Recommended Posts

Da var det vel på høy tid å opprette en egen tråd for nybilen.
Har fortsatt en stund i tråden jeg opprettet angående et potensielt kjøp av Kodiaq (se under), men siden det nå er signert og bilen nærmer seg tenkte jeg det var like greit å få en egen tråd.

Full utstyrsliste

Quote

Bilen

  • Skoda Kodiaq Sportline 2018
  • 2.0 TSI, 180hk
  • Quartz Grey Metallic lakk

Ekstrautstyr fra fabrikk

  • Vinterpakke
    • Parkeringsvarmer
    • Setevarme bak
    • Delingsnett
  • 3-sone climatronic
  • Transportpakke
    • Elektrisk tilhengerfeste
    • Elektriske bakluke (sensorstyrt)
    • Isofix foran
  • Parkeringspakke
    • Parkeringsassistent
    • Trailer Assist
    • Area View Ryggekamera
  • Barnepakke
    • Elektrisk barnelås
    • Mekaniske solgardiner bak
  • Elektriske seter foran (minnefunksjon på førerside)
  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Canton Sound System
  • Plassbesparende reservehjul
  • Columbus Navigasjon
  • Handfree premium
  • DMS Personaliseringsmulighet (3 nøkler og lagring av profil)
  • Adaptivt understell
  • Oppvarmet frontrute
  • 19" Triglav Antrasitt vinterfelg

Norskmontert ekstrautstyr

  • Skvettlapper foran/bak
  • Gummimatte bagasjerom
  • Ekstra understellsbeskyttelse (Dinitrol)

Ekstrautstyr bestilt utenom

  • 20" Vega black sommerfelg

Bilder av min bil blir lagt ut så fort jeg får den overlevert i uke 34, men her er bilde av tilsvarende bil med 20" Vega felg:

_57-2-jpg.131688

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm. Så man må lage egen tråd når man har bestilt ny bil?

Gikk meg hus forbi ?

Får vel lage en jeg også da . Dukker plutselig opp i et forum nært deg ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må og må... Synes absolutt at du også burde gjøre det, tho! :P

Tenkte det var greit siden tråden jeg opprinnelig opprettet var for å stille spørsmål før et eventuelt kjøp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk en hentemelding om pakke på nærmeste butikk i går.
Var innom i dag, og fikk da hentet ut siste felgen.

At det står dør-til-dør på pakken har visst gått Bring hus forbi. Men jeg har i alle fall alle felgene nå, til tross for at sporingen mener at to av pakkene fortsatt er på vei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 18.6.2018 den 13.46, sletto skrev:

Hmm. Så man må lage egen tråd når man har bestilt ny bil?

Gikk meg hus forbi ?

Får vel lage en jeg også da . Dukker plutselig opp i et forum nært deg ?

En må ikke @sletto, det er frivillig tvang, hehe ;):D  Ser frem til at du også lager en tråd på din nye bil ? :) 

 

Er veldig greit at vi gjør det, og det for å se hvordan andre bygger sin bil med tanke på valg av utstyr for kanskje å få noen nye idéer/forslag når en skal bygge seg en ny bil. For de fleste skriver jo hva de velger av utstyrspakker, utstyr, farge, felger, etc, og det kan jo bidra til at noen får nyttige tips på noe de selv ikke har tenkt på :) 

22 timer siden, TheHaughom skrev:

Fikk en hentemelding om pakke på nærmeste butikk i går.
Var innom i dag, og fikk da hentet ut siste felgen.

At det står dør-til-dør på pakken har visst gått Bring hus forbi. Men jeg har i alle fall alle felgene nå, til tross for at sporingen mener at to av pakkene fortsatt er på vei.

Kan jo være at de har glemt å kvittere ut at de har levert deg noen av kolliene, men det synes vel på sporingen om de resterende kolliene nærmer seg i sendingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha! Det var nå en spøk det der da :-)

Det kommer nok en tråd om ikke lenge.  Jeg har bare ikke hatt tid til å lage utstyrsliste enda, og har tenkt at det er et minimum å ha klart hvis jeg skal lage en tråd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutter siden, sletto skrev:

Haha! Det var nå en spøk det der da :-)

Det kommer nok en tråd om ikke lenge.  Jeg har bare ikke hatt tid til å lage utstyrsliste enda, og har tenkt at det er et minimum å ha klart hvis jeg skal lage en tråd.

Hehe, ja jeg forstod det @sletto, det var derfor jeg ordla meg som jeg gjorde også ;) 

Helt enig, greit å ha med alle detaljene når en først skal lage en slik tråd. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 18.6.2018 den 12.51, TheHaughom skrev:

Da var det vel på høy tid å opprette en egen tråd for nybilen.
Har fortsatt en stund i tråden jeg opprettet angående et potensielt kjøp av Kodiaq (se under), men siden det nå er signert og bilen nærmer seg tenkte jeg det var like greit å få en egen tråd.

Full utstyrsliste

Bilder av min bil blir lagt ut så fort jeg får den overlevert i uke 34, men her er bilde av tilsvarende bil med 20" Vega felg:

_57-2-jpg.131688

Dette ser jo veldig bra ut da @TheHaughom :) 

Det er stort sett akkurat slik jeg også ville ha utstyrt en Kodiaq om jeg skulle ha kjøpt det, spent på å se bilder av den når vidunderet kommer :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg avtalt behandling med lokal detailer.

Han anbefalte Modesta BC-04 på bil/lakktypen og BC-06 på felgene.
Behandling av bilen kom på 12.500 kr og felgene tar han 5500 kr for.

Håper det er verdt det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timer siden, TheHaughom skrev:

Da har jeg avtalt behandling med lokal detailer.

Han anbefalte Modesta BC-04 på bil/lakktypen og BC-06 på felgene.
Behandling av bilen kom på 12.500 kr og felgene tar han 5500 kr for.

Håper det er verdt det.

Seriøst?? Gullbelagt da, mer eller mindre? Jeg må si jeg lurer på nødvendigheten av slik behandling. Men nå er jeg langt unna psyken til de detailerne da ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det florerer jo av biler som ikke har slik behandling på veiene, så nødvendig er det vel ikke...
Men jeg håper det kan lette vask og generelt vedlikehold av bilen, samt. beskytte lakken mot vind, vær og salt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var da en seriøs sum. 

Jeg leverer inn min på Onsdag, og betaler 6000,- for lakkforsegling og felglakkforsegling.  Lurer jammen på om det ikke var inkludert impregnering av seter og alkantara på dørene også. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 28.6.2018 den 16.54, TheHaughom skrev:

Da har jeg avtalt behandling med lokal detailer.

Han anbefalte Modesta BC-04 på bil/lakktypen og BC-06 på felgene.
Behandling av bilen kom på 12.500 kr og felgene tar han 5500 kr for.

Håper det er verdt det.

Jeg har frekventert DCN forumet litt i det siste (ikke aktiv) og etter hva jeg har lest, så er vel dette en virkelig god lakkbeskyttelse, men den hadde jo virkelig sin pris også må jeg si.........

Men om den virker slik den skal og ikke minst også er holdbar, så er den sikkert verdt prisen. Det ligger jo mye jobb i klargjøringen av lakken før den kan legges på også, så det er nok ganske mange arb.timer som går med her.

Hvor lang holdbarhet er det skissert her da @TheHaughom?

Jeg vet jo at det kommer an på flere ting, slik som hvor ofte en vasker, hvor mye kjemiske stoffer den blir utsatt for (slik som avfetting, fjerning av flyverust, kjøring i salt, etc) lakkbeskyttelsen blir utsatt for.

Hvor lang tid tar dette da?

Håper du blir fornøyd @TheHaughom :) 

 

Selv har jeg valgt for en skikkelig voksbeskyttelse av min nye bil, som blir lagt på før jeg får den. I tillegg så blir lakken renset for all forurensing, før det, lagt på voksbeskyttelse av felger, fjerning av emblemer og beskyttelse av vinduer, og generell innvendig klargjøring. Dette skal jeg ut med rett under 3.000,- for, men der har jeg fått en meget hyggelig pris, det er jeg klar over :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ditec Ceramic Ultra koster jo også rundt 11 - 13.000 kroner, så sammenligner man med den synes jeg prisen er grei. I alle fall i forhold til de variable resultatene som ser ut til å finnes på Ditec behandlingen.
Så vidt jeg har funnet ut skal glassforsegling være noe av det beste som finnes. Levetiden er skissert fra 3 - 10 år, men krever en årlig topcoat til 1500 kr ca. 

Jeg har faktisk ikke spurt om hvor lang tid det vil ta. Hadde vel egentlig regnet med at det var gjort på en dag, men der tror jeg jammen jeg skal sende av gårde en mail.

Edited by TheHaughom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, dette tar nok ganske sikkert mer enn 1 dag, vil vel tippe ca 3 dager jeg for min del. Vask, lakkrens, polering og så en coating som skal herde, men det vil du jo få svar på når du sender en mail til de som skal gjøre dette :) 

Har du tenkt på en beskyttelse til rutene @TheHaughom eller?

Ser de som virkelig gjør en detailing av en bil bruker jo fort 40-50 timer på dette, men da er det jo gjerne snakk om lakkorrigering (fjerning av vaskestriper, riper, etc), innvendig vask/rens og støvsuging i tillegg.........

Når det gjelder prisen så var det mest prisen på felgene jeg reagerte litt på, det er mye jobb med felger det er jeg klar over, men akkurat den biten synes jeg likevel var relativt kostbar.

Ditec Ceramic fikk jeg pris på også, og det var som du sier ca 10.000,-, så den coatingen du velger der er det nok ikke noe å si noe på når det gjelder pris. Men det det blir fort en kostbar totalpris, når det kommer på en årlig topcoat i tillegg, men det gjør det også på Ditec Ceramic altså.

Bilpleie har en pris uansett hva en velger, det viktigste er at en velger noe en er fornøyd med, og har den kvaliteten og holdbarheten en forventer. :) 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jobben tar 3 dager, så skal det herde i minimum 24 timer. Blir altså 4 dager uten nybilen den første uka... ¬¬

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forstår godt at den er kjip med at bilen er borte så mange dager den første uken, men er jo veldig smart å gjøre dette med en gang da :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mini-update:
Har fått pris på 10.000 kr for Nokian Hakka Black2 dekk til 20" Vega felgene. Får lagt på dekka tidlig neste uke.
Godt å få enda en ting klart. Jeg tenkte å høre med forhandler om de kan bytte felgene til 20" Vega (som jeg har kjøpt separat) under klargjøringen, før jeg får bilen.

Sånn ellers er bilen nå produsert (skal i alle fall være) og er vel på vei til forhandler. Har etterspurt status, men mener å huske at kontaktpersonen der har hatt ferie til denne uken, så han har kanskje litt å ta igjen.

Har også forespurt pris på servicekontrakt. Er det noen som har noe formening om hva dette burde koste, eller evt. har kjøpt dette på sin Skoda og kan dele noen priser?

For øvrig litt trist å se at prisen på Sportline 190hk TSI er 20.000 kr lavere enn jeg ga for 2018 180hk TSI. 

Dekk:

Nokian-Hakka-Black-2.png

Felg:

PIC_565071490AFL8.jpg

Edited by TheHaughom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der synes jeg du har fått en grei pris for dekka @TheHaughom :) 

Skal du benytte standard dimensjon til sommerdekka, eller har du valgt noe bredere?

Det burde de jo kunne legge om for deg, spør i god tid slik at det ikke kommer plutselig på dem, så er det nok ganske enkelt å få til det vil jeg tro :) 

 

Husker jo fra tidligere innlegg her at du skulle ha en lakkforsegling på denne bilen @TheHaughom, og det er jeg helt enig med deg i. Skal jeg komme med et lite tips til deg for å gjøre rengjøring enklere og da spesielt på bakenden av bilen, så be de fjerne emblemer/bokstaver slik at du kun har det runde Skoda merket igjen. De bokstavene samler opp utrolig mye skitt, men om en er flink til å bruke de rette midlene så løser det seg fint, men det er også et fint stedt for vannet å samle seg, som renner ned på det som allerede er tørket. Det er ikke alle som liker at det blir «nakent» uten disse emblemene, mens andre synes det blir rent og ryddig, jeg personlig synes ikke det tilfører noe som helst, så for min del kan det ikke bli fjernet fort nok. Både pga det visuelle, men også for det praktiske ved vask/tørk av bil :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...