Gå til innhold
TheHaughom

TheHaughom's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 2018


Anbefalte innlegg

Nokian har ikke dekk i standard dimensjon til disse felgene (235/45-R20), så det ble 245/40-R20.
Selger ringte meg i dag, så bilen ble sendt for 2 dager siden fra fabrikken. Han skulle ringe igjen når bilen sto på kaia i Oslo. Det var ikke noe problem at de la om til de nye felgene under klargjøringen.

Har for øvrig fått priser på serviceavtale:
36 mnd. 15 000km i året. Koster totalt på 3 år 9000,- inkl.m.v.a, som blir 3000,- i året, eller 250,- i mnd
60 mnd. 15000km i året. Koster totalt på 5 år 24375,- inkl.m.v.a, som blir 4875,- i året, eller 406,- i mnd.

I utgangspunktet skal vel bilen kun ha 2 servicer på denne tiden, altså hver 30.000 km/2 år. Jeg vet at 60.000km er ganske dyr, rundt 12.000 kr, men vet ikke om det lønner seg å takke ja til en av disse avtalene...?

 

Ang. emblemer på bakluka, så har jeg tenkt å høre med detaileren som skal gjøre glassforseglingen om han kan fjerne disse før han går i gang med sitt arbeide. Jeg har ikke så mye for/mot disse utseendemessig, men det har vært noe dritt å få vasket skikkelig nedi alle kriker og kroker av disse bokstavene, så de ryker nok av praktiske hensyn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg bare blir pent jeg @TheHaughom, og Kodiaq er en såpass stor og tung bil at du mest sannsynlig ikke vil merke noe særlig til sporing heller. Det er i hvert fall meget gode dekk du har kjøpt deg :) 

Servicavtaler kan være meget praktiske og lønnsomme, men de forplikter jo også. For de må jo betales, og jeg personlig er såpass «ustabil» når det gjelder bil at jeg ikke vil låse meg slik. Me det så mener jeg at jeg fort kan finne på å bytte ut bilen etter 2 år, slik jeg har gjort flere ganger på rad nå. Høyst uøkonomisk, det er jeg klar over, men noen ganger så blir det bare slik likevel ;) 

På den fargen du har valgt nå @TheHaughom så synes de små prikkene i mellom bokstavene ikke så godt, men en vet jo at de er der. På sølv -og hvit bil som jeg har hatt på de 2 foregående bilene så har det derimot vært meget synlig, så derfor fjernet jeg det også på begge de bilene. Jeg personlig synes det er finere uten, men det er selvfølgelig forskjellige meninger der. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo si opp eller videreføre en serviceavtale til ny eier underveis i avtalen. Så om du bytter bil etter to år kan trenger du ikke å betale på den lenger. I hovedsak virker det noe dyrt. Jeg ser 60.000km service ligger rundt 11-12.000 kr, og det er storservicen. 30.000 er sikkert en god del billigere.

Fikk for øvrig melding om at dekka var ankommet forhandleren i dag, så reiste ut etter jobb og fikk dem lagt på felgene. Da er den delen klar. Forhandleren slengte med nitrogen i dekka, uten pristillegg, så det blir jo interessant. Har dog ikke noe sammenligningsgrunnlag, og tror vel egentlig det er mer gimmick enn merkbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg helt ærlig heller forsøkt å få tegnet den ekstra nybilgarantien de nå tilbyr for en billig penge, enn den serviceavtalen, men det er nå bare min mening da :) 

Om en serviceavtale lønner seg eller ikke, kommer jo an på mange ting, men først og fremst så er det vel forhandleren som vil forsikre seg om at service blir utført hos dem. De fleste kommer nok litt heldigere ut med den, men igjen det finnes som regel noe på «medaljens bakside» også.

Ved 60.000km så er det en heftig service ja, spesielt om en har både 4x4 og en oljefylt DSG kasse. Så priser fra 11.000,- og opp mot 14.000,- har jeg sett noen skrive om her, men da er det nok gjerne noe annet som kommer på i tillegg, for etter 3 år så er det enda en del ting som er en del av service intervallet, slik som tennplugger og bytte av bremsevæske. Men hvordan dette sammenfaller, har jo også noe med hvor langt en kjører i løpet av året.

 

Personlig så skal jeg følge Long.life service intervallene til VAG, men jeg kommer til å bytte olje/oljefilter for hver 15.000km i tillegg, for jeg har en del småkjøring og det blir ikke like mye kjøring som det har vært fremover, og da synes jeg det blir for lenge å kjøre på samme oljen i opptil 2 år og opp mot 30.000km. Men bilen sier jo i fra om dette selv, så det er egentlig ikke et problem som selger sier, for da hadde ikke VAG gått ut med så lange service intervaller som dette, og det er jo flere andre bilmerker som også har de samme service intervallene.........

 

Nja, nitrogen i dekka skal jo holde ca 5 ganger så lenge på lufta i dekka som « vanlig oksygen», så noe har det jo for seg. Det eneste er vel at det er svært få steder hvor en kan etterfylle luft i dekka med nitrogen, slik at det gradvis blir tynnet ut med vanlig oksygen i stedet etter hvert som en må etterfylle luft i dekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er denne ekstra nybilgarantien? Tror ikke jeg har sett noe om det...

Ang. nitrogenet, så var det bare å komme innom forhandleren for etterfylling om/når det skulle være behov for det. Alternativet er jo, som du sier, å fylle oksygen. Sistnevnte vil jo tynne ut nitrogenet, og sakte men sikkert fjerne fordelene med nitrogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående utvidet nybilgaranti, så står det nå i prislistene for alle Skodaer, men mest sannsynlig så har det nok dessverre ingen tilbakevirkende kraft.

Jeg skal forhøre meg om dette til mandag selv når jeg skal på verkstedet med min bil for koding av baklys, men frykter vel at det ikke gjelder allerede produserte og leverte biler. Mest sannsynlig bare for de som kjøper/bestiller nye 2019 modeller vil jeg tro, men det skader jo ikke å spørre/prøve. ?

 

Ok, så forhandleren har muligheten for å etterfylle Nitrogen i hjula altså, da er det jo enkelt å fortsette med det, ellers så blir det jo som sagt bare tynnet ut og tilslutt helt borte om en bare etterfyller med luft.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg ser i prislista ser kun ut til å være en kilometerutvidelse. Altså i stedet for 5 år / 100.000km er det 5 år / 150.000km.
Men for all del, fint om du deler hva forhandler sier etter  du har spurt dem :) 

Dekkforhandleren har mulighet til å etterfylle nitrogen. Ikke Møller, om det var uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, det er kun kilometerutvidelse av garantien det gjelder, men for enkelte kan jo det har ganske stor betydning, det har nok ikke det for hvor mye jeg kjører i løpet av et år, men hadde likevel greit å få med om muligheten er der (hvilket jeg ikke tror den er for min del).

Jeg skal informere om hva det ender opp med jeg :) 

 

Joda jeg forstod det at det var dekkforhandleren du mente :)  For det er nok ikke alle bilmerkeforhandlere som har muligheten til å legge om dekk i det hele tatt, og lengt mindre at de har Nitrogen tilgjengelig. Luft har de jo selvfølgelig, men Nitrogen er nok ikke helt dagligdags å benytte på et bilverksted vil jeg tro......... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser veldig bra ut dette @TheHaughom :) 

Disse kommer til å bli veldig fine på bilen også, Kodiaq kler veldig godt felg størrelser på 19" og 20" etter min mening :) 

Ser også at de har montert de «kledelige» grønne ventilhettene også fordi det er Nitrogen i dekka. Greit å skille det ut, men de kunne jo vært litt mer «anonyme» da ;) 

 

Har du forresten hørt noe mer om når du får bilen da @TheHaughom , eller har den ikke ankommet kaia i Oslo enda..........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen Skoda ventilhetter i svart aluminium som skal på. Kan ikke kjøre rundt med de grønne greiene der xD 
Gleder meg skikkelig til å få felgene på bilen.

Fortsatt har jeg ikke hørt noe. Selger skulle ringe så fort den var på kaia i Oslo, så da er den nok ikke kommet seg så langt. Det er nå 8 dager siden den forlot fabrikk. Vet du hvor lang tid det tok fra din bil forlot fabrikk til den var på kaia i Oslo, @Superb lll? Evt. dere andre som nettopp har fått ny bil?

Kjenner det begynner å krible i kjørefoten. Blir dårligere og dårligere på å vente, altså! xD 

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgene ble veldig flotte med 40 profil :D tror gjerne jeg vil vurdere denne dimensjonen når behovet for nye melder seg, om du kan komme tilbakemelding om hvordan bilen føles å kjøre med denne dekkdimenensjonen :)

Takk for bilder @TheHaughom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med transport og levering @TheHaughom det er så forskjellig hva en kan oppleve der, noen får dette unna på 2 uker (slik var det med min  forrige bil Superb), men der gikk det kun 6 uker! fra bilen ble bestilt til jeg fikk den utlevert.

Leste om en i Skodagruppa på Facebook og bilen hans ble produsert for 4 uker siden, og den er ikke i Norge enda, og da er det fremdeles en stund igjen før den er på kaia i Oslo, og enda lenger til den er hos forhandler (avhengig av hvor i Norge det er også selvfølgelig).

I tillegg så er det jo ferie i de fleste transportledd også, så her kan en være meget heldig eller ganske uheldig med tanke på hvilken «kø» bilen blir plassert i. At bilen din også skal til Vestlandet kan jo også gjøre at de samler opp noen biler før de transporteres, dette er basert på hva selger har fortalt meg tidligere og egne erfaringer. Har nå min tredje bil på rad fra Møller, og det er den samme prosessen for dem alle (på godt og ondt). Jeg har vært meget heldig med 1 bil, og de to andre har det rett og slett tatt lit tid med dessverre...........

 

Når det gjelder de grønne ventilhettene så er det som sagt også et varsel om hva dekket er fylt med, slik at når bilen skal på service elns, så vet de at her skal det ikke fylles luft, men Nitrogen. Om det kan ha noe å si ved en evt bilbrann vet jeg ikke  med tanke på om eller hvordan Nitrogen reagerer på varme/flammer........

 

Men angående dekkdimensjoner og 4x4 så bør en være forsiktig med for store forandringer. Ikke bare er hele 4x4 systemet sårbart for forskjellige hjuldimensjoner/diametere, men det kan også gjelde drivakslinger/endeledd/fjærbeinslager om dekk blir for brede. 245 er det nok ingen problemer med, og det hadde jeg fint satt på en Kodiaq selv også, men tviler sterkt på at jeg hadde valgt noe bredere enn det.........

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående levering tror jeg du har med alle parametere som spiller inn der @Superb lll! Veldig utfyllende svar :) eneste du mangler er om skader oppstår underveis om jeg skal pirke ? hørt om biler som faller av tog fra fabrikk og lignende, men dette er jo ytterst skjelden! Heldigvis :)

Angående nitrogen mener jeg at den er kategorisert som ikke-brennbar gass :) ren nitrogengass er farlig å puste inn da den er farge å luktfri og vil kunne kvele mennesker. Men vanlig luft består av 78% nitrogengass, så det skal ikke blandes nye ut før det er ufarlig! Dersom du skal ha faremomenter med nitrogen gass må en enten stå å innhalere fra ventilen, flaske de fyller dekka fra eller ha et kar flytende nitrogen som kan fordampe ned i et avgrenset område, da vil den rene nitrogengassen være kaldere enn lufta og samle seg langs bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja tenkte vel det var greit og la de verste scenarioene ligge ;) En får virkelig ikke håpe at noen opplever det, for da vet jeg nesten ikke hva jeg skulle ha gjort, kanskje endt opp med en hel side omlakkert på en bil som ikke en har mottatt engang, jeg vet ikke hvilke rettigheter en har da, men den bilen hadde det jo ikke fristet mye å ta i mot..........

Som nevnt, angående nitrogen i dekk har jeg ikke peiling på, ei heller hvilken «tilstand» den gassen har. Men du kom jo med en flott forklaring der @Sverre, så da er det nok ikke så farlig. De grønne ventilhettene står da ikke som en fareadvarsel, da er de kun ment som informasjon til den som skal etterfylle dekkene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, da håper jeg det går greit med min, og at jeg får den i uke 34 som tidligere indikert. Så får vi krysse fingrene for at den ikke faller av under transport... Enda en bekymring å tenke på! xD

Ang. nitrogen så antar jeg at de grønne ventilhettene kun er for å indikere at dekka er fylt med nitrogen, som dere er inne på. Jeg ser heller ikke noe annet det kan være godt for. Men jeg kommer til å bytte dem ut med noen svarte i metall, så får bare huske å gi beskjed om det når den skal inn på verksted e.l.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å skape flere bekymringer! Av all sannsynlighet så går det bra :D og jeg gleder meg til bilder av din bil med disse hjulå @TheHaughom

 

Enig med det angående ventilhetter :) hele ventilen bør være så nøytral og usynlig som mulig, etter min smak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å gå så bra @TheHaughom, så sant fergen ikke kantrer da............. ;) 

Neida, dette har de som holder på med dette full kontroll på, så dette er helt uproblematisk. Transporttiden er derimot ikke så lett å «spå», men tar du utg.pkt i den forespeilede leveringen, så stemmer det ganske så sikkert. De har levert ut så mange biler at de stort sett kjenner igjen tiden det tar på de forskjellige etappene under transporten. Vi krysser fingrene for levering i uke 34 :D 

Det er kun for å informere om nitrogenfylte dekk at ventilhettene er grønne, de har ingen annen misjon enn det. Så her kan du fint sette på akkurat hva du vil.

Var en tur i Halden i går kveld, og der er det visstnok en type Am-car treff hver onsdag, noen meget flotte og noen som var relativt «risige» for å si det på en pen måte, hver sin lyst og smak ;) Men det jeg skulle frem til var ventilhetter, der var det en som tydeligvis likte hodeskaller, for det var det på det meste. Girspak, motivlakkeringer og ikke minst ventilhetter, så det finnes nok noen slike for enhver anledning @TheHaughom ;) 

Støtter deg forresten i de sorte du har nevnt allerede, ser frem til å se bilder av din Kodiaq med disse hjulene @TheHaughom, forstår deg veldig godt om det begynner å tære litt på tålmodigheten din nå, lykke til  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...