Gå til innhold
TheHaughom

TheHaughom's Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TSI 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nokian har ikke dekk i standard dimensjon til disse felgene (235/45-R20), så det ble 245/40-R20.
Selger ringte meg i dag, så bilen ble sendt for 2 dager siden fra fabrikken. Han skulle ringe igjen når bilen sto på kaia i Oslo. Det var ikke noe problem at de la om til de nye felgene under klargjøringen.

Har for øvrig fått priser på serviceavtale:
36 mnd. 15 000km i året. Koster totalt på 3 år 9000,- inkl.m.v.a, som blir 3000,- i året, eller 250,- i mnd
60 mnd. 15000km i året. Koster totalt på 5 år 24375,- inkl.m.v.a, som blir 4875,- i året, eller 406,- i mnd.

I utgangspunktet skal vel bilen kun ha 2 servicer på denne tiden, altså hver 30.000 km/2 år. Jeg vet at 60.000km er ganske dyr, rundt 12.000 kr, men vet ikke om det lønner seg å takke ja til en av disse avtalene...?

 

Ang. emblemer på bakluka, så har jeg tenkt å høre med detaileren som skal gjøre glassforseglingen om han kan fjerne disse før han går i gang med sitt arbeide. Jeg har ikke så mye for/mot disse utseendemessig, men det har vært noe dritt å få vasket skikkelig nedi alle kriker og kroker av disse bokstavene, så de ryker nok av praktiske hensyn. :) 

Skrevet

Det tror jeg bare blir pent jeg @TheHaughom, og Kodiaq er en såpass stor og tung bil at du mest sannsynlig ikke vil merke noe særlig til sporing heller. Det er i hvert fall meget gode dekk du har kjøpt deg :) 

Servicavtaler kan være meget praktiske og lønnsomme, men de forplikter jo også. For de må jo betales, og jeg personlig er såpass «ustabil» når det gjelder bil at jeg ikke vil låse meg slik. Me det så mener jeg at jeg fort kan finne på å bytte ut bilen etter 2 år, slik jeg har gjort flere ganger på rad nå. Høyst uøkonomisk, det er jeg klar over, men noen ganger så blir det bare slik likevel ;) 

På den fargen du har valgt nå @TheHaughom så synes de små prikkene i mellom bokstavene ikke så godt, men en vet jo at de er der. På sølv -og hvit bil som jeg har hatt på de 2 foregående bilene så har det derimot vært meget synlig, så derfor fjernet jeg det også på begge de bilene. Jeg personlig synes det er finere uten, men det er selvfølgelig forskjellige meninger der. ;) 

Skrevet

Man kan jo si opp eller videreføre en serviceavtale til ny eier underveis i avtalen. Så om du bytter bil etter to år kan trenger du ikke å betale på den lenger. I hovedsak virker det noe dyrt. Jeg ser 60.000km service ligger rundt 11-12.000 kr, og det er storservicen. 30.000 er sikkert en god del billigere.

Fikk for øvrig melding om at dekka var ankommet forhandleren i dag, så reiste ut etter jobb og fikk dem lagt på felgene. Da er den delen klar. Forhandleren slengte med nitrogen i dekka, uten pristillegg, så det blir jo interessant. Har dog ikke noe sammenligningsgrunnlag, og tror vel egentlig det er mer gimmick enn merkbart...

Skrevet

Da hadde jeg helt ærlig heller forsøkt å få tegnet den ekstra nybilgarantien de nå tilbyr for en billig penge, enn den serviceavtalen, men det er nå bare min mening da :) 

Om en serviceavtale lønner seg eller ikke, kommer jo an på mange ting, men først og fremst så er det vel forhandleren som vil forsikre seg om at service blir utført hos dem. De fleste kommer nok litt heldigere ut med den, men igjen det finnes som regel noe på «medaljens bakside» også.

Ved 60.000km så er det en heftig service ja, spesielt om en har både 4x4 og en oljefylt DSG kasse. Så priser fra 11.000,- og opp mot 14.000,- har jeg sett noen skrive om her, men da er det nok gjerne noe annet som kommer på i tillegg, for etter 3 år så er det enda en del ting som er en del av service intervallet, slik som tennplugger og bytte av bremsevæske. Men hvordan dette sammenfaller, har jo også noe med hvor langt en kjører i løpet av året.

 

Personlig så skal jeg følge Long.life service intervallene til VAG, men jeg kommer til å bytte olje/oljefilter for hver 15.000km i tillegg, for jeg har en del småkjøring og det blir ikke like mye kjøring som det har vært fremover, og da synes jeg det blir for lenge å kjøre på samme oljen i opptil 2 år og opp mot 30.000km. Men bilen sier jo i fra om dette selv, så det er egentlig ikke et problem som selger sier, for da hadde ikke VAG gått ut med så lange service intervaller som dette, og det er jo flere andre bilmerker som også har de samme service intervallene.........

 

Nja, nitrogen i dekka skal jo holde ca 5 ganger så lenge på lufta i dekka som « vanlig oksygen», så noe har det jo for seg. Det eneste er vel at det er svært få steder hvor en kan etterfylle luft i dekka med nitrogen, slik at det gradvis blir tynnet ut med vanlig oksygen i stedet etter hvert som en må etterfylle luft i dekka.

Skrevet

Hva er denne ekstra nybilgarantien? Tror ikke jeg har sett noe om det...

Ang. nitrogenet, så var det bare å komme innom forhandleren for etterfylling om/når det skulle være behov for det. Alternativet er jo, som du sier, å fylle oksygen. Sistnevnte vil jo tynne ut nitrogenet, og sakte men sikkert fjerne fordelene med nitrogen.

Skrevet

Angående utvidet nybilgaranti, så står det nå i prislistene for alle Skodaer, men mest sannsynlig så har det nok dessverre ingen tilbakevirkende kraft.

Jeg skal forhøre meg om dette til mandag selv når jeg skal på verkstedet med min bil for koding av baklys, men frykter vel at det ikke gjelder allerede produserte og leverte biler. Mest sannsynlig bare for de som kjøper/bestiller nye 2019 modeller vil jeg tro, men det skader jo ikke å spørre/prøve. ?

 

Ok, så forhandleren har muligheten for å etterfylle Nitrogen i hjula altså, da er det jo enkelt å fortsette med det, ellers så blir det jo som sagt bare tynnet ut og tilslutt helt borte om en bare etterfyller med luft.

  • Lik 1
Skrevet

Den jeg ser i prislista ser kun ut til å være en kilometerutvidelse. Altså i stedet for 5 år / 100.000km er det 5 år / 150.000km.
Men for all del, fint om du deler hva forhandler sier etter  du har spurt dem :) 

Dekkforhandleren har mulighet til å etterfylle nitrogen. Ikke Møller, om det var uklart.

Skrevet

Ja det stemmer, det er kun kilometerutvidelse av garantien det gjelder, men for enkelte kan jo det har ganske stor betydning, det har nok ikke det for hvor mye jeg kjører i løpet av et år, men hadde likevel greit å få med om muligheten er der (hvilket jeg ikke tror den er for min del).

Jeg skal informere om hva det ender opp med jeg :) 

 

Joda jeg forstod det at det var dekkforhandleren du mente :)  For det er nok ikke alle bilmerkeforhandlere som har muligheten til å legge om dekk i det hele tatt, og lengt mindre at de har Nitrogen tilgjengelig. Luft har de jo selvfølgelig, men Nitrogen er nok ikke helt dagligdags å benytte på et bilverksted vil jeg tro......... :) 

Skrevet

Det ser veldig bra ut dette @TheHaughom :) 

Disse kommer til å bli veldig fine på bilen også, Kodiaq kler veldig godt felg størrelser på 19" og 20" etter min mening :) 

Ser også at de har montert de «kledelige» grønne ventilhettene også fordi det er Nitrogen i dekka. Greit å skille det ut, men de kunne jo vært litt mer «anonyme» da ;) 

 

Har du forresten hørt noe mer om når du får bilen da @TheHaughom , eller har den ikke ankommet kaia i Oslo enda..........?

Skrevet (endret)

Har noen Skoda ventilhetter i svart aluminium som skal på. Kan ikke kjøre rundt med de grønne greiene der xD 
Gleder meg skikkelig til å få felgene på bilen.

Fortsatt har jeg ikke hørt noe. Selger skulle ringe så fort den var på kaia i Oslo, så da er den nok ikke kommet seg så langt. Det er nå 8 dager siden den forlot fabrikk. Vet du hvor lang tid det tok fra din bil forlot fabrikk til den var på kaia i Oslo, @Superb lll? Evt. dere andre som nettopp har fått ny bil?

Kjenner det begynner å krible i kjørefoten. Blir dårligere og dårligere på å vente, altså! xD 

Endret av TheHaughom
Skrevet

Felgene ble veldig flotte med 40 profil :D tror gjerne jeg vil vurdere denne dimensjonen når behovet for nye melder seg, om du kan komme tilbakemelding om hvordan bilen føles å kjøre med denne dekkdimenensjonen :)

Takk for bilder @TheHaughom

Skrevet (endret)

Angående det med transport og levering @TheHaughom det er så forskjellig hva en kan oppleve der, noen får dette unna på 2 uker (slik var det med min  forrige bil Superb), men der gikk det kun 6 uker! fra bilen ble bestilt til jeg fikk den utlevert.

Leste om en i Skodagruppa på Facebook og bilen hans ble produsert for 4 uker siden, og den er ikke i Norge enda, og da er det fremdeles en stund igjen før den er på kaia i Oslo, og enda lenger til den er hos forhandler (avhengig av hvor i Norge det er også selvfølgelig).

I tillegg så er det jo ferie i de fleste transportledd også, så her kan en være meget heldig eller ganske uheldig med tanke på hvilken «kø» bilen blir plassert i. At bilen din også skal til Vestlandet kan jo også gjøre at de samler opp noen biler før de transporteres, dette er basert på hva selger har fortalt meg tidligere og egne erfaringer. Har nå min tredje bil på rad fra Møller, og det er den samme prosessen for dem alle (på godt og ondt). Jeg har vært meget heldig med 1 bil, og de to andre har det rett og slett tatt lit tid med dessverre...........

 

Når det gjelder de grønne ventilhettene så er det som sagt også et varsel om hva dekket er fylt med, slik at når bilen skal på service elns, så vet de at her skal det ikke fylles luft, men Nitrogen. Om det kan ha noe å si ved en evt bilbrann vet jeg ikke  med tanke på om eller hvordan Nitrogen reagerer på varme/flammer........

 

Men angående dekkdimensjoner og 4x4 så bør en være forsiktig med for store forandringer. Ikke bare er hele 4x4 systemet sårbart for forskjellige hjuldimensjoner/diametere, men det kan også gjelde drivakslinger/endeledd/fjærbeinslager om dekk blir for brede. 245 er det nok ingen problemer med, og det hadde jeg fint satt på en Kodiaq selv også, men tviler sterkt på at jeg hadde valgt noe bredere enn det.........

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

Angående levering tror jeg du har med alle parametere som spiller inn der @Superb lll! Veldig utfyllende svar :) eneste du mangler er om skader oppstår underveis om jeg skal pirke ? hørt om biler som faller av tog fra fabrikk og lignende, men dette er jo ytterst skjelden! Heldigvis :)

Angående nitrogen mener jeg at den er kategorisert som ikke-brennbar gass :) ren nitrogengass er farlig å puste inn da den er farge å luktfri og vil kunne kvele mennesker. Men vanlig luft består av 78% nitrogengass, så det skal ikke blandes nye ut før det er ufarlig! Dersom du skal ha faremomenter med nitrogen gass må en enten stå å innhalere fra ventilen, flaske de fyller dekka fra eller ha et kar flytende nitrogen som kan fordampe ned i et avgrenset område, da vil den rene nitrogengassen være kaldere enn lufta og samle seg langs bakken. 

Skrevet

Hehe, ja tenkte vel det var greit og la de verste scenarioene ligge ;) En får virkelig ikke håpe at noen opplever det, for da vet jeg nesten ikke hva jeg skulle ha gjort, kanskje endt opp med en hel side omlakkert på en bil som ikke en har mottatt engang, jeg vet ikke hvilke rettigheter en har da, men den bilen hadde det jo ikke fristet mye å ta i mot..........

Som nevnt, angående nitrogen i dekk har jeg ikke peiling på, ei heller hvilken «tilstand» den gassen har. Men du kom jo med en flott forklaring der @Sverre, så da er det nok ikke så farlig. De grønne ventilhettene står da ikke som en fareadvarsel, da er de kun ment som informasjon til den som skal etterfylle dekkene. :) 

Skrevet

Takk for svar alle sammen, da håper jeg det går greit med min, og at jeg får den i uke 34 som tidligere indikert. Så får vi krysse fingrene for at den ikke faller av under transport... Enda en bekymring å tenke på! xD

Ang. nitrogen så antar jeg at de grønne ventilhettene kun er for å indikere at dekka er fylt med nitrogen, som dere er inne på. Jeg ser heller ikke noe annet det kan være godt for. Men jeg kommer til å bytte dem ut med noen svarte i metall, så får bare huske å gi beskjed om det når den skal inn på verksted e.l.

  • Lik 1
Skrevet

Var ikke meningen å skape flere bekymringer! Av all sannsynlighet så går det bra :D og jeg gleder meg til bilder av din bil med disse hjulå @TheHaughom

 

Enig med det angående ventilhetter :) hele ventilen bør være så nøytral og usynlig som mulig, etter min smak :D

Skrevet

Dette kommer til å gå så bra @TheHaughom, så sant fergen ikke kantrer da............. ;) 

Neida, dette har de som holder på med dette full kontroll på, så dette er helt uproblematisk. Transporttiden er derimot ikke så lett å «spå», men tar du utg.pkt i den forespeilede leveringen, så stemmer det ganske så sikkert. De har levert ut så mange biler at de stort sett kjenner igjen tiden det tar på de forskjellige etappene under transporten. Vi krysser fingrene for levering i uke 34 :D 

Det er kun for å informere om nitrogenfylte dekk at ventilhettene er grønne, de har ingen annen misjon enn det. Så her kan du fint sette på akkurat hva du vil.

Var en tur i Halden i går kveld, og der er det visstnok en type Am-car treff hver onsdag, noen meget flotte og noen som var relativt «risige» for å si det på en pen måte, hver sin lyst og smak ;) Men det jeg skulle frem til var ventilhetter, der var det en som tydeligvis likte hodeskaller, for det var det på det meste. Girspak, motivlakkeringer og ikke minst ventilhetter, så det finnes nok noen slike for enhver anledning @TheHaughom ;) 

Støtter deg forresten i de sorte du har nevnt allerede, ser frem til å se bilder av din Kodiaq med disse hjulene @TheHaughom, forstår deg veldig godt om det begynner å tære litt på tålmodigheten din nå, lykke til  :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...