Gå til innhold
Henning81

Vurderer ny Superb Sportline


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser annerledes ut for FL utgaven i frontruten, legger ved to bilder. Det første er vel mest sannsynlig regnsensoren, og det andre ser jo ut til å kunne være et kamera, men om det bare er en linse eller at det faktisk er et funksjonelt kamera vet jeg ikke.

Gassdempere er noe jeg kommer til å bestille etter hvert, for det er både upraktisk og gammeldags og benytte panserstøtten slik den er plassert, det gjør det bl.a. unødig klønete og etterfylle spylevæske, så akkurat det er vel ikke akkurat Simply Clever som Skoda har som slagord........

Skvettlapper er savnet uten tvil, men synes det ikke blir så fint og tilpasse de til den vanlige Octaviaen, jeg har sett et par bildeeksempler av det på nettet, men det kan jo kanskje gjøres litt bedre om en tar seg litt bedre tid.........

20190406_190205.thumb.jpg.ff4367befe677458d0ad99541ac0e2c9.jpg20190406_190410.thumb.jpg.14b56a2feb5666661f67177019a9cc9d.jpg

Skrevet

Jeg ville prøvd å kode frem disse assistentene, enten så fungerer det eller så gjør det ikke. Jeg vet flere på Briskoda gjør dette på biler uten disse assistentene fra fabrikk, kanskje kameraet er der uansett?

Skrevet

Takk for forslag @BGB :) Men jeg er såpass forsiktig av meg at jeg ikke vil kode noe som helst på min bil. Det lar jeg være, så vet jeg at da får jeg heller aldri noen utfordringer med garantier eller noe annet fordi jeg (eller noen andre) har gjort noe med denne bilen som ikke skulle vært gjort eller ikke er godkjent fra fabrikk/VAG/Møller :) 

Jeg vet at mange sier at det finner de aldri ut eller har ikke noe å si, mens andre sier at da blir bilen «rødmerket/flagget» hos merkeforhandler. Dette har jeg ingen kunnskaper om selv, så derfor lar jeg det som sagt være, for det gir meg mest trygghet og da slipper jeg å tenke mer på hva som evt. kan oppdages eller ikke.........

Skrevet

Skjønner at enkelte er skeptisk, men man mister ikke garanti med mindre man ødelegger en styreenhet - dette gjelder jo forøvrig på alt men foretar seg på bilen.

Ikke bare koder Møller / Skoda selv, de har spurt meg om hvordan enkelte ting kodes.

Koding er ikke hacking eller manipulering av software, det er å aktivere / deaktivere muligheter som allerede er lagt inn i styreenheter fra fabrikk. 

Skrevet (endret)

Ja det er akkurat det, noen sier at det er helt greit, mens andre sier at det er tap av garanti (om noe skulle gå feil). Derfor blir jeg litt skeptisk og tilbakeholden.

Jeg har også spurt på Møller-verkstedet om de kan kode om noe for meg, men da fikk jeg til svar at det hadde de ikke lov til, og da kunne det gå så langt at bilen heller ikke var typegodkjent lenger her i Norge. Det handlet først og fremst om sikkerhetsmessige årsaker etter deres uttalelser. Dette spurte jeg om da jeg hadde min forrige bil (Superb 2016).

Jeg har også ringt til Møller sentralt og forespurt om dette, og de svarte meg (i hvert fall den gangen jeg ringte) at her kan en da miste garantier om bilen får tilført funksjoner den ikke skal ha fra fabrikk her i Norge. I andre land kunne det stille seg helt annerledes.

Jeg spurte da om åpning/lukking av bakluke fra nøkkel og knappen i dashbordet, få vekk pipingen når en åpner bakluken med nøkkel eller knappen i dashbordet. Men det hadde de ikke lov til, og da ville jeg få en bil som ikke var typegodkjent i Norge. Så satt på spissen så fortalte de meg at om f.eks. bakluken ble lukket uten tilsyn og en traff et lite barn i hodet med bakluken fordi den hadde funksjoner den ikke skulle ha, så kunne en bli erstatningsansvarlig fordi en forsikring heller ikke vil dekke en bil som ikke er typegodkjent lenger.

Jeg vet ikke om dette er slik det vil fungere i praksis om noe slikt skulle inntruffet, men det gjorde i hvert fall at jeg holder meg langt unna alt som har med koding å gjøre, selv om det bare handler om å aktivere / deaktivere funksjoner/egenskaper som allerede ligger i bilens programvare. Dette har jeg ingen kunnskaper om, jeg gjengir kun hva merkeforhandler og Møller sentralt fortalte meg når jeg tok telefonisk kontakt med dem for ca 2 år siden (uten at jeg helt kan garantere tidspunktet).

Min Ocatvia bil er dog kodet hos forhandler, men det ble den gjort med en kode bestilt spesifikt til min bil fra fabrikk, og det var at jeg nå har tente baklys sammen med LED-stripene (kjørelysa foran). Det betalte jeg gladelig noen få hundrelapper for, men det er som sagt utført hos merkeforhandler.

Endret av Superb lll
Skrevet

Progressiv sportsstyring er at du slipper å snurre rattet så mye i forhold til når du må svinge med bilen. 

Jeg har det, og det merkes spesielt godt når du parkerer, og må ha fullt rattutslag og slikt. :)

Til sammenligning mener jeg å huske at fullt rattutslag var en halv runde mindre på rattet enn biler uten progressiv sportsstyring.

Skrevet
4 timer siden, Oyvind Myren skrev:

Takk for svar.

Når det gjelder kommende Facelift, kan det tyde på at Superb får full LED Matrix

https://www.google.no/amp/s/auto.ndtv.com/news/skoda-superb-facelift-spied-1986430/amp

Om man kikker på bildene av Superb Facelift og litt forskjellige nyheter rundt om på nett. Så får Superb LED lys. Men, ikke noe Matrix LED lys. Hadde vært kult. Men, er nok tvilsomt at dem slipper den teknologien til Skoda.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Heisann!

I går bestilte jeg endelig Superb Sportline 4x4, 2,0 tdi 190 hk. Valgte vel nesten alt på utsyrslista, så dette blir en grom bil. Levering er slutten av juli, så dette gleder jeg meg til:)

Takker for alle innspill på denne tråden. En spesiell takk til @Core2Duo, @Superb lll, og  @BGB for mange gode tips for både valg av utgave og riktig utstyr.

  • Lik 2
Skrevet

Gratulerer så mye, Sportline er gromt. 

Vår Kodiaq Sportline kommer neste onsdag, så jeg kjenner følelsen av å vente. 

Skrevet

Gratulerer med bestilling av en flott bil @Henning81  :) 

Hvilken farge på bilen er det du har valgt, og kjøper du vinterhjul fra forhandler eller velger du å ordne det selv?

Hvilken str. og felg er det du da evt har plukket deg ut?

Skrevet

Takk for det @Superb lll. Dette blir veldig bra😊

Det stod mellom sort eller grå egentlig. Jeg gikk for quarts grey, synes den får frem linjene og Sportline detaljene på en fin måte. Jeg kjøpte vinterhjul av forhandler, 18" Cassiopeia sort/sølv. Sommerfelgene ble 19" Vega antrasitt (Som jeg tror er standard på Sportline), uansett ganske fete felger synes jeg😁👌🏻

 

Skrevet
9 timer siden, BGB skrev:

Vår Kodiaq Sportline kommer neste onsdag, så jeg kjenner følelsen av å vente. 

Se der ja, da er den (ekstra) lange ventetiden over :) 

Ser frem til å se noen bilder av den @BGB :) 

  • Lik 1
Skrevet
1 time siden, Henning81 skrev:

Takk for det @Superb lll. Dette blir veldig bra😊

Det stod mellom sort eller grå egentlig. Jeg gikk for quarts grey, synes den får frem linjene og Sportline detaljene på en fin måte. Jeg kjøpte vinterhjul av forhandler, 18" Cassiopeia sort/sølv. Sommerfelgene ble 19" Vega antrasitt (Som jeg tror er standard på Sportline), uansett ganske fete felger synes jeg😁👌🏻

 

Det tror jeg også, ser ut til å bli en veldig flott bil dette @Henning81 :) 

På min forrige bil (Superb 2016) så ønsket jeg Business Grey Metallic, for jeg synes det var litt for mye grønnskjær i Quarts Grey Metallic fargen, men jeg ble uansett stemt ned av to døtre og en frue, så den ble Moon White Metallic i stedet, hehe :) 

I dag har jeg Quarts grey på min Octavia Scout og jeg må si at jeg er meget fornøyd med den fargen, faktisk så fornøyd at en evt ny Superb mest sannsynlig også ville ha endt opp med Quarts grey i stedet for business grey.

Jeg hadde også Cassiopeia sort høyglans (kontrastfelg) til den Superben, det er flotte felger som jeg synes passer veldig bra til Superb. Bare pass på å rengjøre de ofte om du kjører mye på saltede veier, polert aluminium er ikke så veldig begiestret for salt om det blir liggende på for lenge uten at det er ekstra beskyttet med voks eller en coating.

Vega antrasitt er kjempespreke felger, så her får du en flott bil @Henning81 :) 

  • Lik 1
Skrevet

@Superb lll Godt å høre at du er fornøyd med Quarts grey:) Jeg har alltid hatt biler i forskjellige gråtoner, så vurderte sort lenge. Men med de sorte detaljene som er på Sportline utgaven, så synes jeg de kom mye bedre frem i Quarts grey fremfor sort. 

Jeg var som nevnt tidligere litt i tvil om jeg skulle vente på faceliften som kommer på slutten av året, men basert på de bildene som ligger ute, og de ryktene jeg har hørt om oppgraderinger, så gadd jeg ikke å vente på den (levering mest sannsynlig jan-feb). Fikk også en meget god deal på denne bilen i tillegg, så kan leve med xenon lys til en evt helt ny modell kommer i 2022/2023;)

Når det gjelder vinterfelgene stod det mellom Cassiopeia sort, eller Pegasus. Cassiopeia er tøffere synes jeg, men kanskje jeg skal vurdere å bytte til Pegasus, om de krever mindre vedlikehold om vinteren..

Jeg valgte forøvrig å ikke betale 20.000 ekstra for Colombus skjermen, da jeg synes den nye Amundsen skjermen med touch ser like bra ut, og gjør omtrent samme nytten.

Jeg kan jo også nevne at jeg har testet veldig mange biler før valget falt på Superben. Passaten som ligger nærmest i sammenligning, prøvekjørte jeg  forrige uke. Dette var en utgave med ALT utstyr, 4x4, 2.0 tdi 190 hk. Altså.. jeg ble så utrolig skuffet over Passaten i forhold til Superben på nesten alle punkter. Setene skuffet blant annet i forhold til sportsetene i Superben. Førermiljøet var kjedelig, virket trangere og smalere. Gassresponsen på den DSG kassa som satt i Passaten var vesentlig tregere enn Superb. Og jeg synes DCC systemet utgjorde en mye mindre forskjell i de ulike modusene i forhold til Superben. Og prisen selvsagt. Etter flere runder med sjefen til sjefen osv, så kom de med en godt tilbud, men den havnet uansett 100k over Superben. VW gjorde valget utrolig enkelt for meg, og Superb er etter min mening en mye bedre bil enn Passat på absolutt alle punkter.

  • Lik 1
Skrevet

Karosserilinjene til Superb er virkelig flotte, og de kommer lettere frem jo lysere bilen/lakken er. En sort bil kamuflerer både karosserilinjen, og ikke minst også den sorte optikken til Sportline, så da vil det gå veldig «i-et» og kanskje da se litt «kjedelig» ut når det meste blir likt. Så jeg støtter absolutt at du valgte en annen farge enn sort, slik at det blir noen kontraster mellom billakk og Sportline optikken. 🙂

Det er ganske stor forskjell på Xenon og LED-lys, men det hadde nok heller gjort at jeg hadde ventet på det om tilbudet du fikk var godt. Xenon lys er bra, men de har et godt stykke opp til LED, det er det ingen tvil om. Så jeg er enig med i at det er ganske små forskjeller, som ikke vil ha den store betydningen, kanskje bortsett fra innbytte/salgsverdien.........?

Jeg personlig hadde mye heller valgt Cassiopeia enn Pegasus, for jeg har ikke helt sansen for dette «turbin-designet», men det er som sagt kun min mening......... Det er ikke noe problem å ha de Cassiopeia felgene du har plukket ut som vinterfelger, det er bare å beskytte dem, og spyle av dem når du ser at det er salt på dem. 🙂

Columbus har noen fordeler i forhold til Amundsen, men om en synes det er vedt prisen er en helt annen sak. Amundsen var også standard i min Octavia Scout, og jeg valgte ikke å oppgradere til Columbus denne gangen. Jeg gjorde det på min forrige bil, men det var det en merkbar str.forskjell på skjermen til Columbus og Amundsen, slik er det ikke lenger, og da er det heller ikke så store nødvendigheten med en oppgradering heller etter min mening.

VW Passat har heller ikke fenget meg noe særlig, jeg satt vesentlig bedre i Superb enn Passat, og da var det Superb Style mot Passat Highline i utstyrsgrader. Passat ser etter min mening også litt kjedeligere ut, den har vært litt for lik over en for lang periode nå. Selv om det har vært noen facelifter og fornyinger, så er karosseriet likevel likt og det ser litt utdatert ut, spesielt bak, men det er selvfølgelig bare min personlige oppfatning. Passat er i hvert fall ikke verdt over 100'k mer enn Superb, det er jeg helt enig med deg i.

Synes som sagt at du har bestilt en veldig flott bil @Henning81, så det skal bli artig å se noen bilder etterhvert av den 🙂

Skrevet

Jeg er helt enig med deg @Superb lll når det gjelder Cassiopeia vs Pegasus, så går for Cassiopeia. Jeg får heller være nøye med å spyle av saltet og sette de inn med voks eller coating.

Enig, når Amundsen bare er 1" mindre enn Columbus, og de har erstattet knappene med touch, så ser jeg ingen grunn til å velge Columbus nei. Jeg har forøvrig valgt digitalt instrumentpanel som ekstrautstyr, praktisk å ha navigasjonen i det panelet, og så ser bilen litt mer moderne ut, enn det klassiske panelet.

Gleder meg skikkelig til levering av denne Superben, og kommer tilbake med bilder av den etterhvert :)

Skrevet

Ja disse type «turbin» er ikke min stil, jeg vet at enkelte er veldig begeistret for dem, men  der er ikke jeg......... En anne ting som du kanskje kan tenke litt på når det gjelder valg av vinterfelger, er hvor mye snø det pakker seg inn i felgene om du kjører i mye snø, for det kan skape ubalanse og gi litt risting i bilen inntil snøen blir fjernet. Litt mer åpne felger gir mindre muligheter for det, men så kommer det jo selvsagt an på både hvilke felger en liker og hva som er tilgjengelig. Jeg vet i hvert fall at jeg neste gang kommer til å kjøpe meg helt enkle 5 eikers lakkerte felger for bruk om vinteren, enkle å vaske og holde rene, i tillegg så pakker det seg da ikke inn så mye snø i dem heller. Men det er dessverre få (eller rettere sagt ingen) felgdesign fra de originale Skoda felgene som oppfyller mine ønsker der, Golus er det nærmeste til Octavia, men de har ikke det rette innpresset for Scout som jeg kjører. De blir liggende for langt inne i hjulbuene bak, så de var ikke aktuelle av den grunnen. Så jeg må nok se litt på felger fra andre produsenter for å få felger jeg ønsker ved neste kjøp av bil eller nye felger. Men det er selvfølgelig bare min personlige mening da 😊

Nja, i hvert fall når jeg hadde min Superb og forsåvidt også når det gjelder Octavia så er det noen forskjeller på Columbus og Amundsen i tillegg til bare skjermstr, men slik er det kanskje ikke lenger?

For den hadde en egen slot for sim-kort, en kunne spille av både cd -og dvdplater, kart ble lagret rett i spilerens hd, mens for Amundsen så må det lagres på eget minnekort. I tillegg så kan en også velge trafikkskiltgjenkjenning funksjonen på Columbus, det kan en ikke på Amundsen, MEN, om en synes at det er verdt en merkostnad på 20.000,- er selvfølgelig en helt annen sak. Jeg deler din oppfatning, for som sagt så valgte jeg heller ikke å oppgradere til Columbus når jeg byttet bil sommeren 2018. Amundsen holder i «bøtter og spann» til mitt behov (selv jeg til tider savner skiltgjenkjenningsfunksjonen litt).

Digitalt dashbord er virkelig fint, jeg var litt betenkt til det i førsten, men jeg ser virkelig hvor flott det er etter å ha prøvet et par biler med dette. 😊  Så det hadde jeg også valgt om jeg skulle ha bestilt ny bil i dag, det er det ingen tvil om. 😊 

Flott det @Henning81, ser frem til både oppfølging og bilder av vidunderet når det kommer, får håpe at du er bedre på venting enn meg, for jeg har ekstremt liten tålmodighet og det er en dårlig egenskap når det er noe en gleder seg til som det drøyer litt før en kan hente......... 😉

Skrevet

Tror felgene blir bra jeg, bor i Oslo, og har noen turer i fjellheimen, og nedover E6en sør i Sverige i vinterhalvåret. Så at det pakker seg med snø har jeg aldri hatt trøbbel med, har også oppvarmet garasje:)

Du har helt rett når det gjelder Amundsen vs Columbus. Men jeg har ikke bruk for noen av de funksjonene jeg mister, og er definitivt ikke villig til å betale 20k for det. 

Jeg er ikke så utålmodig av meg egentlig, så det skal gå fint. Prøver å selge min Tucson imens, var ikke så veldig god den prisen Møller tok i innbytte, men greit å ha den garantien uansett:)

Er du fornøyd med Octaviaen @Superb lll, har en kollega som hadde en golf stv før, og som kjører tiguan nå, men vil tilbake til stasjonsvogn ved neste bilbytte.. Scout’en ville jo vært helt perfekt for han tenker jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...