Gå til innhold
Core2Duo

Første smakebit av nye Superb 2020


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skoda gikk ut med en smakebit av den nye og oppgraderte Superb for ikke så alt for lenge siden. 23. mai vil den bli avduket under kvart-finalen i VM i ishockey, som Skoda er hovedsponsor av. 

I tillegg sies det at det allerede i mai vil åpnes for bestilling av nye Superb, med vanlige motoriseringer. Sikler du på plug-in hybriden, kommer den for bestilling muligens noe senere. 

Dette blir spennende! :) 

59623980_10161667849290285_3821212865444970496_o.jpg

  • Lik 1
Skrevet

Der har du riktig bilde ja @BGB :) Jeg fant bare av den grå/svarte bilen i artikkelen du linket til, og det er feil design. 

Morro at det blir LED Matrix @Superb lll! Jeg har lest at det kun skulle bli vanlig LED. Da er det enda mer å glede seg til :)

Skrevet (endret)

Ja LED Matrix er en virkelig god nyhet, så en får håpe at Teknikenvärld sitter på korrekt informasjon her @Core2Duo :) 

Ser derimot at det er enkelte ting de kunne ha «forbedret» litt med tanke på det vedlagte bildet av den røde bilen, og det er plasseringen av bakhjulet i hjulbuen. Her kunne de godt ha økt sporvidden litt, slik at hjulenes ytterkant kommer nærmere hjulbuen, spesielt bak. Det var jo noe de gjorde om på når de kom med FL utgaven av Octavia (2018 mod), det er fremdeles litt mer å gå på der også, men det har hjulpet litt. Selvfølgelig bare personlig synsing dette, og jeg ser jo at det heller ikke er så «spennende» valg av felg/dekk på denne bilen på bildet, så noe hjelper det jo med 18" eller 19" hjul som blir litt bredere i stedet.

Skal bli spennende å se den «live» etterhvert :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Blir spennende å se hva de kaller systemet i utstyrslisten, om Audi har fått enerett hos VAG - og ikke minst pris. 

Det er et genialt system i alle fall, men uvant å bruke da man må stole blindt på at det gjør jobben sin og ikke blender noen. 

Skrevet

Jeg tittet litt i de forskjellige prislistene til Audi, angående LED Matrix.

F.eks skal de på en Audi A6 ha

- 16.470 kr for Matrix LED

- 23.760 kr for HD Matrix LED 

På de andre modellene er det også i samme prisklasse, jevnt over mellom 19.000 kr og 25.000 kr for LED Matrix.

Det er jo en god slump med penger - men det er også Audi vi snakker om, som jo er en dyr bil. Kan man håpe det blir billigere på Superb? Og er det verdt 20.000 kr? Noen som har prøvd lysene med Audi? :)

Skrevet

Ja jeg har kjørt RS3 med Matrix, og ja det fungerer veldig godt. 

VW har jo også det på blant annet Passat. 

Skrevet

Det ser ut som dem kommer til å lansere Superb med egen scout versjon også :)

Så en reklamefilm på instagram akkurat, og der dukka scout logoen opp :)

 

  • Lik 1
Skrevet

Hehe, jeg ble litt opptatt med et oppdrag på jobben, og hadde tenkt til å nevne det her etterpå, men da var en for sent ute gitt....... ;) 

Spennende å se om Scout utgaven også blir lansert i Norge da, regner vel med det egentlig, men en kan jo aldri vite......... For det finnes jo enkelte motor og girkasse kombinasjoner av nåværende Superb utgave som ikke er tilgjengelig i Norge.

  • Lik 1
Skrevet
På 17.5.2019 den 22.44, Core2Duo skrev:

Jeg tittet litt i de forskjellige prislistene til Audi, angående LED Matrix.

F.eks skal de på en Audi A6 ha

- 16.470 kr for Matrix LED

- 23.760 kr for HD Matrix LED 

På de andre modellene er det også i samme prisklasse, jevnt over mellom 19.000 kr og 25.000 kr for LED Matrix.

Det er jo en god slump med penger - men det er også Audi vi snakker om, som jo er en dyr bil. Kan man håpe det blir billigere på Superb? Og er det verdt 20.000 kr? Noen som har prøvd lysene med Audi? :)

Er jo ikke sikkert at det vil koste noe ekstra heller for de mest utstyrte utgavene slik som Style, Sportline og L&K, og evt Scout om det stemmer at den blir lansert i Norge.......

For det kan jo være slik det ble på Octavia, den finnes jo kun med LED her i Norge.

Det samme har jo Opel gjort på en del modeller, de leverer kun den største utstyrsutgaven her i Norge, og da er LED Matrix std. lysutrustning.

Det er jo lov å håpe da :) 

Skrevet
9 timer siden, Superb lll skrev:

Spennende å se om Scout utgaven også blir lansert i Norge da, regner vel med det egentlig, men en kan jo aldri vite......... For det finnes jo enkelte motor og girkasse kombinasjoner av nåværende Superb utgave som ikke er tilgjengelig i Norge.

Det vil overraske meg stort om Superb Scout ikke blir lansert i Norge. Da gjør Skoda (er det Møller som bestemmer dette?) et veldig dumt valg, iallefall etter min mening. Scout selger ganske bra på alle de andre modellene, og modellen er som hånd i hanske for norske forhold.

Skrevet

Jo det er nok Møller Norge som avgjør det, men det kommer nok mye an på hva de gjør når de allerede har VW Passat Alltrack........

Men jeg støtter deg absolutt i at en Scout utgave vil kunne være praktisk praktisk her i Norge, selv om jeg personlig ikke ville ha valgt det på nytt. Jeg er nok mer der at en stasjonsvogn kler bedre å være en tradisjonell stasjonsvogn, og så heller la Scout være mer tilpasset til biler som f.eks. Kodiaq og Karoq, men det er selvfølgelig bare en personlig synsing....... :) 

Så når Octavia VI blir lansert i løpet av høsten, så vil det for meg være den tradisjonelle utgaven som frister meg mest, jeg kommer nok ikke til å velge flere utgaver av Scout....... Det blir litt for mye sort plastikk som egentlig ikke har så stor misjon slik jeg har fått en erfaring med så langt., men et litt høyere understell og ekstra beskyttelse under bilen er absolutt en stor fordel om en har mye kjøring på dårlige veier. :) 

Skrevet

Er det noen som klarer å antyde hva det står nederst på bakluka til både venstre og høyre side? Jeg regner med det står Superb på venstre side - men hva har de skrevet på høyre side? Jeg ser også det miderste bilde til @BGB at det må stå mer enn bare 4x4 på høyre side. 

Ellers så har jeg virkelig ikke sansen for S K O D A på midten av bakluka. Heldigvis er jo det noe som enkelt kan fjernes, om det blir aktuelt. :D 

skoda-superb-facelift.jpg

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...