Gå til innhold
Batistuta

Octavia 2015 mod, rust og problemer.


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

For to år siden kjøpte jeg en Octavia 2015 modell. Siden da har jeg fått lakkskade/steinsprut/rust som dere kan se på de tre vedlagte bildene. Skadene er øverst på bakluka på "spoileren", på bakskjermen/hjulbuen hvor den møter bakfanger og på panseret nedenfor Skodamerket.

De to første har jeg fått garantiavslag på hos Møller grunnet yttre påvirkning. Skal inn til vurdering av den på panseret om noen uker. Men har ikke noe tro på å få noe medhold her heller. 

Jeg vasker bilen relativr ofte og polerer to ganger i året. Følger med på steinspruter og legger i lakk. Likevell ruster det. Er kvaliteten på lakk og karosseri virkelig så dårlig på Skoda?? Har hatt Ford, Opel og Audi før å ingen av disse har vært i nærheten av å tåle så lite. Å det er biler som har vært eldre enn Skodan.

I tillegg har den vært inne 6 ganger til garantirep på de knappe to årene jeg har eid den. Og den skal inn enda en gang nå snart. Gjelder bytte av foringer,mansjett,girvelger,og et par elektronikkfeil.

Er kvaliteten dårlig på Skoda? Dette blir jo fort dyrt når garantien går ut.

Den har gått ca 55 000km.

received_10160377190635634.jpeg

20190516_100045.jpg

20171030_121500.jpg

Endret av Batistuta
Skrevet

Skoda er verken bedre eller dårligere enn sine søsken fra Gruppen - dem har samme galvanisering. Moderne lakk tåler mindre enn før da det er strenge kjemiske lover og regler i dag.

Jeg hadde samme Octavia (2016) og hadde absolutt ingen problemer med rust. Klart lakkslipp og lignende skjer jo og det kan være en dårlig batch metall, men har du fylt steinsprang (korrekt og kjapt nok) er det rart det er kommet rust. Forøvrig kan det se ut som skjermkanten mot fanger er litt skjevt montert, da gnisser det.

Skrevet

Men er de dårligere enn andre bilmerker? Vi har 13 modell Ford som jeg ikke opplever disse problemene med. Jeg gjør ikke noe annerledes med en enn med Skodan.

Den oppe på bakluka er fylt flere ganger, men lakken bare forsvinner igjen. Har til og med brukt et lakkverksted for å gjøre det den siste gangen. Men nå er lakken borte igjen.  Møller skal ha 3000kr for å fikse den..

Hvis fangeren er montert skjevt så bør det vel gå på garanti?

Vi bør egentlig bytte til en større bil nå. Og da er jo Superb i utgangspunktet høyaktuelt. Men kjenner jeg er litt skeptisk, så det er my av grunnen til at jeg spør om kvaliteten på Skoda.

Skrevet

Jeg har mitt 3. VAG produkt på rad nå, 2014 VW Golf, 2016 Superb og 2018 Octavia, og jeg har ikke hatt en eneste rustflekk på noen av disse bilene, ei heller zinkslipp. Jeg har dog hatt flere steinsprut på samtlige av dem, men de har jeg selv fylt igjen med en original lakkstift (først baselakk, så klarlakk). Bortsett fra at en kan se hvor det er gjort, så var det overhode ingen rust på noen av dem.

Vi har mange VW nyttekjøretøy i vårt firma, og der er det noen biler som er plaget av zinkslipp, men det gjelder også både for Mercedes og Ford som vi har minst like mange av. 

Så enkelte biler er mer utsatt enn andre, uten at en helt kan si hva det kommer av. Det er jo noe ved zinkbehandlingen som reagerer og gjør at lakken slipper, og dessverre så er Møller meget vanskelige å ha med å gjøre i de tilfellene. De får omtrentlig alt til å ha kommet fra ytre påvirkninger, slik som f.eks. steinsprut. Men hvordan en kan få steinsprutskade øverst på bakluken og andre vanskelige steder er det heller ingen som kan forklare. Det er rett og slett ansvarsfraskrivelse etter min mening.

Ford er heller ikke bedre der, de sier konsekvent det samme, ytre påvirkninger. Vi har mange biler fordelt på flere skandinaviske land, så jeg har ganske god dekning for det jeg skriver her. For de fleste av bilene våre er leaset, og da får vi regninger ved utbedring av lakkskader, selv om vi har passet på bilene og tatt lakkskader/zinkslipp opp med forhandlere, men vi ender stort sett opp med at i +90% tilfellene så ender vi med regningene selv.

Så personlig så har jeg ingen utfordringer med lakk eller zinkslipp på hverken Skoda eller VW, men jeg har lest at det forekommer på ganske mange forskjellige bilmerker, men dessverre så har vel VAG vært litt mer representert her enn de burde være.......

Skrevet (endret)

Kvaliteten rent teknisk for min Octavia har vært grei. Etter 2 år og 90.000 km er det nå lite tull, men likevel litt skremt av noen tidligere feil - ikke mekaniske heldigvis.

13 stk diverse elektroniske feil samlet opp til første service.

Ene LED baklyset koblet ut - grunn var ledning lagt i klem - på fabrikk.

Radar konket ut ifjor sommer.

Og, gjengangeren: For lite frostvæske fylt i fra fabrikk, etterfylt ved 20k - deretter ikke noe problem.

Litt bekymringsverdig at jeg måtte etterfylle olje før service denne gangen, håper det ikke blir trenden.

Vi har sett to mulige zinkslipp på begge Octavia på jobben - Møller dementerer alt.

Personlig lurer jeg litt på kvalitetskontrollen på fabrikken. Det virker som litt for store forskjeller på like biler.

Endret av PaulusA
Skrevet

Ingen biler er vel feilfrie, men enkelte bilmerker har vel vært litt mer utsatt for feil enn andre. Skoda har blitt meget bra på det punktet nå i senere tid, og de kommer veldig høyt opp på listene over fornøyde bileiere og lite feil. Men igjen, det finnes svært få bilmerker som kan vise til at fel ikke forekommer.......

Angående lavt frostvæskenivå så har jeg vel nesten litt tro på at det kan være noe luft i systemet før bilen forlater fabrikken, og/eller at det er varmt der, for når temperaturen synker, så minker også nivået i de aller fleste frostvæskebeholdere. Jeg har ikke fått varsel på Octaviaen (foreløpig), selv om det har vært veldig nære minimumsstreken denne vinteren, men jeg hadde det varselet på VW Golf (14), VW Caddy (16), VW Transporter (12 og 18) og Superb (16).

Oljenivået har jeg vel sett at gjerne ligger litt høyere når den kommer fra fabrikken enn når den har vært på service, men det forklarer jo ikke helt oljenivået til din bil @PaulusA, for med den kilometerstanden du har, så har den vel igjennom 3 servicer nå vil jeg tro, og kanskje noen oljeskiftservicer i mellom der også......?

Zinkslipp er en ting det dessverre er veldig vanskelig å få aksept for hos Møller/VAG (som igjen er instansen som avgjør dette visstnok), spesielt om det har gått hull på «boblen», da er det helt umulig etter hva en hører og leser. Det er en litt bedre sjanse om lakken fremdeles er hel, men ikke noen garanti for at det blir godkjent da heller dessverre......... Det er rett og slett for dårlig kundebehandling, her må de bare erkjenne at enkelte bilmodeller fra VAG er disponert for zinkslipp.

Er ganske enig med deg her @PaulusA, slutt/kvalitetskontrollen er for dårlig på en del punkt. Det går for fort og de skal nok rekke over for mange biler på en liten tilmålt tid. At det kan være litt for store toleransegrenser for hva som kan godtas og ikke har jeg vel også litt tro på at er en viktig årsak til at enkelte opplever en del unødvendige småfeil.

Skrevet

Jepp

skal ha 3. service om få dager. Kan selvfølgelig være litt lite olje på forrige service.

Uansett, for det som betyr noe er bilen helt fin - Dvs drift og pålitelighet - da heldigvis null kritiske feil

Håper du er fortsatt fornøyd med din Octavia?

Skrevet

Ja da Octavia har fungert meget bra så langt. Var forresten nede hos forhandler og fikk låne en smøring til listene i dørene, for det knirket veldig i dem når varmen kom nå, og det er vel omtrentlig det eneste jeg har  ordnet med etter hva jeg kan huske.

Men nå er ikke denne bilen så mye brukt/kjørt heller da @PaulusA, den står stort sett stille i ukedagene for tiden, og så er det noe kjøring i helgene, har kun kjørt rett i overkant av 13.000km med den siden Juli 2018.......

Det er vel ikke alt jeg er helt tilfreds med, men det kan ikke Octaviaen noe for. Det har med med at jeg savner Superben jeg hadde, men igjen, det valget kan jeg ikke skylde på Octavia for, så det får jeg ta på min egen kappe gitt ;) 

Kommer jo en helt ny Octavia til høsten (2020 modell), så får en vel kaste noen blikk på den etter hvert vel :) 

Skrevet

Hehe

Bra!

Ja, er alltid lov å glo på noe nytt

Synd de ikke selger 150 tsi og 4x4, hadde vært en fin kombo

Med min kjørelengde er liksom ikke 180hk bensin så interessant, er litt vel tørst

Håper de kommer med hybrider etterhvert 

Skrevet

Hmm.. Sidan du kjøpte den bilen brukt, ville eg sjekka opp med forrige eigar om den har hatt ein skade/omlakkering. Den lakkslippen mellom hjulbue/fanger hadde neppe gitt meg på uten kamp. Blir no ikkje ein sånn skade av steinsprut. Og steinsprut oppe på bakluka? Kva retning kom den ifrå?..  Lakkgarantien er jo gått ut, men dette virkar for dårlig. Som alle andre merker , vil Møller prøva å få deg til å betale uansett.  Snakk med ein frittståande lakkeringsverkstad for å få ein annan vurdering.  Og når det gjelder rust generelt er ingen bilar godt nok understellsbehandla  som nye. I Norge er ekstra behandling eit "must" .

  • 2 uker senere...
Skrevet

Takker for alle tilbakemeldinger i tråden og setter pris på dem.

Oppdatering angående rusten:

først @Reparatøren: Forklaring steinsprut på bakluka. Kan ha kommet fra en lastebil, så steinen har flydd over bilen og truffet bakluka...

Skade/omlakkering: forrige eier opplyste om at bilen har skrapet i autoværnet og er lakkert på høyreside av Møller.

 

 

Panser = Steinsprut. Ikke på garanti.

Skjerm høyre side: Når jeg nå var inne med skaden på panseret så tok jeg opp det på skjermen igjen. Garantiansvarlig sa da at denne ikke hadde blitt vurdert etter gjeldene protokoll hos Møller. Det var bare han som hadde med garantisaker å gjøre og det var ikke han som så på bilen sist og avfeide garanti. Så han tok den inn å undersøkte selv. Siden bilen var lakkert lenger oppe på skjermen tidligere så kunne de ikke sende inn garantikrav på denne. Jeg måtte selv høre med den Møller avdelingen som hadde utført lakkeringsjobben om de kunne ta det på garanti.

Han fant derimot ut at det hadde begynt å boble på venstre skjerm også, så denne får jeg på garanti. Og det var et kjent problem.

Så kjørte jeg til den andre Møller avdelingen i en annen by så de fikk sett på bilen. De sa at den ikke har vært skadet i området hvor det er rust og at dette problemet var en kjent sak. De skjønte ikke hvorfor jeg måtte kjøre ut dit når de bare kunne ha sendt bildene av den gamle skadene til den første Møller avdelingen jeg var på. De fikk godkjent dette som garantisak hos Skoda.

Så i sommer skal den lakkeres på hver side hos to forskjellige Møller, i to forskjellige byer. Ganske tungvindt, men er fornøyd med at jeg får det dekket i alle fall.

Skrevet

Er du smart nå så får du de til å regne ut et tilbud til deg på panser og bakluke i samme slengen, Møller må uansett preppe  en jobb og om de skulle da tjene litt ekstra så kan det hende du får en god deal.

Skrevet

@BGB

Jeg ba om det. Ble anbefalt smartrep da det ble billigere.

2500kr på panser 3000kr på bakluke.

Dette kunne de ikke gjøre samme dag som garantijobben.

Skrevet

Bra at du får dekka eindel av skadene.

Men sjekk nøye jobben etterpå, og følg nøye med på at det ikkje rustar igjen.

Har dessverre dårlig erfaring med garantirep.av rustskader.. (ikkje VAG produkt/Møller.) Det er jo utrulig viktig at jobben blir gjort riktig og all rust blir fjerna før grunning og lakk.  I mitt tilfelle var bilen innom forhandlar 6 ganger totalt for ein rust rep.  på garanti..  Når eg seinare fiksa rust på kanalane sjøl, såg eg at det hadde blitt lakkert oppå gammal tectyl.

  • 10 måneder senere...
Skrevet (endret)

Vet dette er en gammel tråd, men jeg bare lurer litt på en vesentlig ting @Batistuta.

Det er ikke tilfeldigvis Møller Skadesenter på Sem utenfor Tønsberg det snakkes om her? Personlig har jeg ekstremt dårlige erfaringer med denne avdelingen, men jeg hører også at det er en god del andre også som er rimelig oppgitt over kundebehandlingen der.

Endret av Greco

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...