Gå til innhold
Superb lll

LED vs Xenon hovedlys


Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si at jeg til nå har vært veldig fornøyd med Xenon hovedlys som jeg har hatt på mine 3 siste biler, men du verden for en forskjell det er når en nå har fått LED hovedlys. Det er jo nesten den samme forskjellen fra Xenon til LED, som det var fra Halogen til Xenon. Utrolig fornøyd med lysene på Ocatvia :D 

Hadde jeg nå bare fått til at baklysa lyser sammen med LED stripene foran på dagtid, så hadde jeg vært meget fornøyd :) 

Ser det står at det gjør det i enkelte land i instruksjonsboka, og jeg vet jo at @Marius har den funksjonen på sin Octavia, så det burde jo være mulig å få til. Men det er mulig det er en tur til verkstedet som må til for å få til det, jeg skal i hvert fall ikke kode noe på egen hånd så «pysete» som jeg er, hehe ;) 

Er det noen flere som har tente baklys sammen med LED stripene foran på dagtid på sine Octaviaer her inne? Da er det FL 2018 utgaven det er snakk om, og uten at det er kodet om på egenhånd..........

Har jo funksjonen med at tåkelysa foran kommer på ved svinging i kryss og bruk av blinklys når farten er under 40km/t og begge tåkelysa ved rygging, men de er jo regelrett helt gule i fargetemperaturen i forhold til LED lysa. Så her spørs det nok om det ikke blir bytting av pærer i tåkelysa foran etterhvert, men nå benytter jeg jo stort sett de aldri til noe annet enn at de tenner automatisk. Har slutta å kjøre med parklys og tåkelys foran, så behovet er vel kanskje likevel ikke helt det store....... ;) 

Skrevet

Heisan

Ja, LED lysene er bra de, men ikke bedre enn Xenon lysene på Merca. Tror derfor det er store forskjeller blandt merkene og modellene 

Er de "gule", har jeg aldri tenkt over

Skrevet

Heisan :) 

Det er klart store forskjeller på lysa til de forskjellige bilmerkene og det har også stor betydning hvem som har produsert selve lyktene. Hvor stor betydning selve pærene har for Xenon og LED vet jeg ikke, men det har stor betydning for Halogenpærene i hvert fall. :) 

Når det gjelder Xenon mot LED så har i hvert fall de lystestene jeg har lest skrevet ganske tydelig at LED teknologien er bedre enn Xenon, men det behøver jo ikke nødvendigvis gjelde alle lys og bilmerker av den grunn.

Nja, med «gul lys» i tåkelysene foran så er det altså fargetemperaturen (Kelvin) jeg snakker om, de er betydelig varmere i fargen enn både LED og Xenon. Jeg ser større forskjell mellom Halogen og LED lysa på Octaviaen, enn det jeg gjorde mellom Halogen og Xenon på Superben, men det kan selvfølgelig også være forskjeller på pærene i tåkelysa foran på de to bilene som gjør det.........

Det er ingen plagsom forskjell, men det er en merkbar forskjell ;) 

Skrevet

Ja, er enig der. LED er mere fremtidsrettet og man kan gjøre mere "gøy" med lysene.

Ja, alt av halogen er varmere enn Xenon og LED, det er helt sikkert. Forskjellen plager derimot ikke meg. Jeg vil vel heller si at LED har mere "blått" i seg

Skrevet (endret)

Helt enig @PaulusA :) 

LED har så kjølig fargetemperatur at de nesten er blå i fargen.

Neida, det plager meg ikke, men i disse tider hvor de er så opptatt av forbruk og skal spare strøm/drivstoff på det meste, så synes jeg det er litt merkelig at de ikke gjennomfører LED lys på absolutt alt. ;) 

Blir nok ikke noe bytting av pærer for min del, ble vel mest bare overrasket over hvor stor forskjell i fargentemperaturen det var mellom Halogen og LED pærene ;) 

 

EDIT:

Hvordan er det på din Octavia @PaulusA, lyser baklysene sammen med LED stripene (kjørelys) foran?

Har som tidligere nevnt kun lest at det er @Marius som har det valget(eller innstillingen) fra fabrikken her på forumet, at det kan kodes er greit nok, men det gjør jeg ikke selv i hvert fall :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Heisan

Nei, lyser dessverre ikke bak, men modus på "tidlig" er den kjapt på. Holder fint for meg

Har kun en gang opplevd et reelt behov for å overstyre, i snøføyk fra veien (ikke i lufta), som la seg på baklysene (dekket hele bilen bak). Rødt lys gikk igjennom dette

Skrevet

Behovet er nok ikke helt der hele tiden, men jeg kunne egentlig tenkt meg å gå fra tidlig innkobling av nærlys til sen, og heller ha baklysa tent sammen med LED stripene foran hele tiden.

På min bil så må dette kodes har jeg fått beskjed om fra forhandker, og det er noe de kan gjøre når sommerferien er over, så da lar jeg dette bero til ferietiden er over :) 

  • 1 måned senere...
Skrevet
På 8.7.2018 den 17.53, Superb lll skrev:

Må si at jeg til nå har vært veldig fornøyd med Xenon hovedlys som jeg har hatt på mine 3 siste biler, men du verden for en forskjell det er når en nå har fått LED hovedlys. Det er jo nesten den samme forskjellen fra Xenon til LED, som det var fra Halogen til Xenon. Utrolig fornøyd med lysene på Ocatvia :D 

Hadde jeg nå bare fått til at baklysa lyser sammen med LED stripene foran på dagtid, så hadde jeg vært meget fornøyd :) 

Ser det står at det gjør det i enkelte land i instruksjonsboka, og jeg vet jo at @Marius har den funksjonen på sin Octavia, så det burde jo være mulig å få til. Men det er mulig det er en tur til verkstedet som må til for å få til det, jeg skal i hvert fall ikke kode noe på egen hånd så «pysete» som jeg er, hehe ;) 

Er det noen flere som har tente baklys sammen med LED stripene foran på dagtid på sine Octaviaer her inne? Da er det FL 2018 utgaven det er snakk om, og uten at det er kodet om på egenhånd..........

Har jo funksjonen med at tåkelysa foran kommer på ved svinging i kryss og bruk av blinklys når farten er under 40km/t og begge tåkelysa ved rygging, men de er jo regelrett helt gule i fargetemperaturen i forhold til LED lysa. Så her spørs det nok om det ikke blir bytting av pærer i tåkelysa foran etterhvert, men nå benytter jeg jo stort sett de aldri til noe annet enn at de tenner automatisk. Har slutta å kjøre med parklys og tåkelys foran, så behovet er vel kanskje likevel ikke helt det store....... ;) 

Har byttet pærene i tåkelysene med disse (Som da lyser hvitt): https://www.bildeler.no/lyspare/?Vare=60416

 

Skrevet

Grøftelysene er egentlig veldig dårlig på Octavia3. Så jeg drev å bytta pærer i tåkelysene foran til LED, for å få likere varmefarge som hovedlysene og Led-kjørelysene. Jeg kjøpte i hvertfall to sett, men fant ikke noe som lignet. Måtte bruke motstander for å unngå feilvarsel og brukte mye tid og penger. Fant til slutt ut at det hele var bare tull pg gav opp LED-pærer. De var ikke E-merket og  lysmengden forsvant, de lyste rett og slett ikke der de skulle. Masse strølys til ingen nytte (annet enn at de ble likere i varmetone enn Halogenpærene). Dårlige grøftelys ble bare enda dårligere.

Kjøpte likegodt noe sterkere halogenpærer i "Xenon-look" og er fornøyd med det. De er nok gulere enn LED-stripen, men lyser bedre enn originalt, og der de skal.

Jeg fikk koda baklys til å lyse i Pos. 0 av forhandleren en kveld de var skikkelig i god-lune. Enkelt og kjept å kode, men jeg vet ikke hva programmet heter. Skulle vært en selvfølge at baklysene tennes sammen med kjørelyset, er ikke mye strøm som LED-stripene bak trekker. Men gir en utrolig god effekt i trafikken.

Xenon hovedlyset på min synes jeg er godt, som hovedlys (på min pre-FL). Men fjernlysene kunne vært bedre.

Skrevet

Grøftelysa har jeg ikke gjort noe med enda, for jeg benytter de stort sett aldri. Det er kun at de tennes automatisk ved sving i kryss og/eller ved rygging, så jeg lar de nok være som de er...........

Som nevnt så gikk jeg selv fra meget gode Xenon nærlys, men fjernlysa kunne godt ha vært litt bedre på den forrige bilen. Men denne Octavia Scout FL utgaven med LED-lys all-over, har meget gode lys, det gjelder både nær -og fjernlys, ikke alt uten en liten ulempe, så det blir nesten feil å «klage» på dem. Det jeg sitter med erfaringer så langt når mørket nå virkelig har meldt sin ankomst, er at det er et veldig godt/sterkt lys frem dit nærlyset rekker, så er det omtrentlig totalt mørke etter dit lyskeglen når. Det er et veldig hvitt og klart lys, etterfulgt av totalt mørke, og den overgangen er veldig brå.

Fjernlyset er også utrolig bra til å være std fjernlys etter min mening, sist jeg hadde slike fjernlys som dette, så hadde jeg Bosch Big Knick 190mm tusenmetere på en eldre bil........ Disse fjernlysa er også så «skarpe»/sterke at de nesten blender meg i refleksjonen fra skilt jeg møter, jo større skilt, jo mer blender de meg. Så gode lys kan også ha noen «ulemper» når forholdene ikke er helt optimale for dem, men jeg vil på ingen måte bytte de bort, så det er definitivt ikke ment som klaging :) 

 

Jeg har også fått kodet bilen slik at jeg nå har tente baklys sammen med LED-stripene foran på dagtid @Sjåføren, og det er jeg veldig fornøyd med at har blitt gjort. Jeg synes det bare er fordeler med det, og «irriterer» med nesten daglig over andre biler/sjåfører som ikke kan tenne lysa slik at de har baklysa på når de kjører inn i tuneller eller mer skyggefulle områder når det er motlys fra sola. Enkelte biler er jo ikke moderne eller godt nok utstyrte til at de har en lyssensor som aktiverer lysa automatisk, men du verden så mange kunnskapsløse bilførere det også er som har lysbryteren i stilling 0 i stedet for Auto. De er jo ikke klar over at de har mørke baklys en gang, og det synes jeg litt «skremmende», men det har jo også stått i avisene mer enn gang for å si det slik uten at det hjelper så mye.......

Skrevet

Nå har ikke jeg prøvd LED hovedlys, men jeg kan godt tenke meg det på min neste bil. Og jeg forstår hva du mener med refleksjon fra store skilt-tavler, det er faktisk merkbart med Xenon også! Det er sikkert kommet nye regler om refleksevne på skilt, for nyere skilt lyser mere tilbake enn gamle. Jeg mener de har blitt for refleksive. Og de svekker nattesynet, mitt i alle fall, en stund etter de er passert. Kremt-kremt, kanskje det er alderen,,,,,,

Jeg bruker konsekvent grøftelysa som kjørelys i den lyse årstiden, alltid. Da lyser i allefall alle lysene som de skal, inkludert skiltlyset. Det er kanskje en tvangstanke, men jeg liker det akkurat slik. Og da sliter jeg ikke på de dyre xenon-pærene (som jo har begrenset levetid) når det ikke er bruk for nær-/fjernlys.

Og ja, det er altfor mange som kjører rundt mørklagt bak, også i tunneler. Jeg har mang en gang fått meg en kipp og oppdaget en mørklagt bil i skumring. Ikke bra.

Skrevet

Hehe, akkurat det med alderen må jeg vel faktisk si at i aller høyeste grad gjelder meg også ;) 

Det var i hvert fall en stor lettelse å hente ut en helt ny arb.bil med med skikkelige lys, gikk fra en VW Caddy 2016 med «gule» og relativt svake halogenlys, og over til en VW Transporter 2018 med LED-hovedlys. Det gjorde kjøring i mørket til en stor lettelse :) 

Ja en merker at de siste årene så har det gradvis blitt mer effektive refleksunderlag på skiltene langs veiene, og det er jo vel og bra at de har blitt mer synlige, men personlig så synes jeg de blender vel mye når en kjører med fjernlys. En kan jo selvfølgelig bare blende ned, men da er det ikke så lett å se lengre fremover for å oppdage evt. gående /uten refleks), men det er det jo heller ikke når en blir litt «blendet» av skinnet i de nyeste skiltene langs veien om en benytter fjernlys på mørke landeveis strekninger.........

Dette var selvfølgelig bare en personlig synsing, så det er ikke sikkert at det er så mange flere enn med som synes akkurat det.......

Jeg holder meg til LED-stripene som kjørelys, og det gjør det jo enda bedre når en også nå har fått baklysa til å sammen med LED-stripene foran. Skiltlyset er riktignok ikke tent sammen med baklysa da, men akkurat det anser jeg heller ikke som så veldig viktig..........

Ja velg deg gjerne en bil neste gang med LED-hovedlys @Sjåføren, de er meget bra :D 

Det med mørke baklys er jo definitivt også en utfordring når enkelte drar en tilhenger etter bilen, En litt bred og grå galvanisert tilhenger hengendes etter en bil med mørke baklys er ikke så kjekt å plutselig oppdage når en kommer fra et sterkt motlys og inn i en mørk tunell eller skygge parti. Men for enkelte så går det vel også på (manglende) kunnskaper om hvordan deres egen bil faktisk ser ut bak i mørket. Så lenge de har et opplyst dashbord, for det var gjerne en liten indikasjon tidligere på at det var litt for mørke kjøreforhold, slik at en da tente lyset med lysbryteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...