Gå til innhold
Belsby

Test Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

I komfortmodus innstillingen så får en storbil-komfort står det i testen, uten at jeg helt vet hva de egentlig mener med det, for i Superb så får en da den følelsen som en får i en gammeldags amerikaner, den gynger og duver som et slagskip i høye bølger etter min mening. Men nå har jeg ikke prøvet Kodiaq mye nok til at jeg hverken vet hvordan DCC understellet fungerer for denne bilen, ei heller hvordan bilen oppleves med std understell.

Superb ville jeg definitivt hatt med DCC om jeg skulle kjøpt en ny slik, for det kan være greit å kunne variere stivheten på understellet, selv om min forrige bil var mer enn 95% av tiden i sportmodus for understell.

Skulle jeg bestilt en Kodiaq, så hadde jeg nok valgt DCC med tanke på erfaringen jeg har fra Superb og hvilken str/tyngde det er på Kodiaq, uten at jeg helt kan si hvilken inn/påvirkning det vil ha for kjørekomforten for den bilen.

Om jeg ville hatt DCC i en ny Octavia vet jeg ikke enda, det må evt prøves først vil jeg tro for min del. Det kommer jo en ny Octavia i løpet av høsten, om den er av samme str/tyngde som den nåværende utgaven gjenstår jo å se.......

Skrevet

Ja, litt duving kan det bli i Superben, men jeg liker det på motorveien. Den står i komfort da. 

Jeg setter den i sport når jeg har det litt travelt på svingete landeveier.  Superben ligger meget godt på veien.

DCC står over 90% i normal hos meg. 

Det, og det at det koster 10.000,-kr, gjorde at jeg ikke prioriterte dette på min Style som er bestilt. 

Når jeg satt og krysset av for alle ekstratingene som er nødvendig, artige, gøyale og kjekt å ha, så blei det plutselig alt for mye penger. Mye blei strøket av lista. 

Skrevet (endret)

Det viser jo bare så forskjellige meninger og oppfatninger en har på dette @Espen 🙂

Jeg fra VW Golf  st.vogn med originalt senket sportsunderstell,  og da ble omtrentlig alle innstillinger på Superb for myke og duvete, jeg kunne egentlig tenkt meg at sportmodus i DCC var enda litt stivere til tider (men ikke lavere), men jeg savnet aldri noe mykere enn sportmodus.

Men som nevnt, for Kodiaq sin del så vet jeg ikke, men med tanke på bilens str og vekt, så hadde jeg krysset av for DCC om jeg skulle bestilt en ny Kodiaq. Det for å kunne stive opp litt ved behov om bilens tyngdepunkt gjør at den duver/krenger litt, det er kun min personlige mening selvfølgelig 🙂

Her har kanskje @BGB, @tronna, @sletto eller @Sverre (for å nevne noen personer som jeg vet kjører Kodiaq) noen erfaringer å komme med........?

Endret av Superb lll
Skrevet

På lik linje som @Espen så har den stått over 90% i normal foreløpig, jeg har kun prøvd den i comfort og sport ved et par anledninger.

Jeg er i sterk tvil om at DCC er verdt 10000kr for å være helt ærlig. For å kunne gi et litt mer utfyllende svar må jeg nesten bruke det litt mer fremover. 

Skrevet

Jeg har bestilt Skoda Kodiq Sportline og valgt ikke DCC. Jeg pratet med selger som er meget bil interessert om dette. Han fortalte at DCC ikke var  noe "must" fordi det ikke var så stor forskjell, men hvis jeg skulle ha hatt en Superb så måtte ha tatt DCC med.  Jeg testet Skoda Kodiaq med DCC og synes ikke det var noe stor forskjell som forsvarte prisen. Jeg har kjørt BMW 520d i mange år og dere brukte jeg komfort modus i 99,5% av tiden, trenger sjelden sport

Skrevet

At du ikke trengte sportmodus for BMW 5 serie sin del tror jeg så gjerne på @Jan-Arne, for BMW har et helt annet understell enn hva Superb har. BMW er en kjøremaskin med  nesten sportslige egenskaper fra minste til største modell. De er litt lavere og fastere i understellet selv om de ikke har et senket sportsunderstell eller adaptivt understell, enn hva f.eks Superb er.

Når det gjelder Kodiaq så tror nok jeg også at DCC ikke er så nødvendig,  men jeg tror nok likevel at jeg hadde tatt det med for å kunne variere fastheten i understellet avhengig av hva jeg har med i bilen og på hvilke veistrekninger en kjører mest 🙂

 

Skrevet (endret)

Var ute en tur i sted og prøvde litt forskjellige moduser, det er helt klart en stor forskjell på comfort og sport - men stopper man på normal blir ikke forskjellen like stor. En viktig ting å tenke på er at den totale forskjellen blir større når gassrespons, girkasse, ratt og i tillegg dempere endres.

10k er svært mye penger for ett punkt på utstyrslista, og i mine øyne skal man være aktiv bruker av dette systemet for at det er verdt det - så i vårt tilfelle kunne vi kanskje spart oss dette, men verdien i videresalg er jo en trøst. Jeg ville jo ha alt utstyr uten (uten panorama soltak) så da måtte det med.

Endret av Gjest
Skrevet

At det også er flere ting som forandrer seg når en skifter i mellom de forskjellige modusene er selvfølgelig et viktig punkt som du påpeker @BGB :) 

Nå skal jeg ikke si så mye for Kodiaq sin del, for det er bil jeg har veldig liten erfaring med, men når det gjelder Superb så var det selvfølgelig også et viktig punkt for meg at også styringen ble litt mer direkte og fastere i sportmodus. Det var egentlig bare DSG kassa jeg satt til vanlig D(rive), for i sport så ble den kassa jeg hadde på min Superb litt for «masete» rett og slett.

Helt enig i at det er mye penger for DCC så en bør tenke seg litt om en virkelig har behov for det, for dette kan jo fort gi en mulighet for litt annet utstyr en kanskje kan ha litt mer behov for i daglig bruk. 

Jeg hadde som nevnt også tatt med DCC om jeg skulle ha bestilt en Kodiaq, men om det er en nødvendighet er jeg vel litt mer betenkt til....... For en evt ny Superb, så er saken helt klar, det hadde definitivt blitt med DCC for min del, men det er selvfølgelig kun basert på egen erfaring og hvordan jeg liker å ha bilen oppsatt :) 

Skrevet

Jeg kan ikke si jeg savner DCC. Skulle gjerne hatt luftfjæring til samme pris, uten risikoen for 100k i reparasjon etter 10 år, men det får være i mine drømmer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...