Gå til innhold
Belsby

Test Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

I komfortmodus innstillingen så får en storbil-komfort står det i testen, uten at jeg helt vet hva de egentlig mener med det, for i Superb så får en da den følelsen som en får i en gammeldags amerikaner, den gynger og duver som et slagskip i høye bølger etter min mening. Men nå har jeg ikke prøvet Kodiaq mye nok til at jeg hverken vet hvordan DCC understellet fungerer for denne bilen, ei heller hvordan bilen oppleves med std understell.

Superb ville jeg definitivt hatt med DCC om jeg skulle kjøpt en ny slik, for det kan være greit å kunne variere stivheten på understellet, selv om min forrige bil var mer enn 95% av tiden i sportmodus for understell.

Skulle jeg bestilt en Kodiaq, så hadde jeg nok valgt DCC med tanke på erfaringen jeg har fra Superb og hvilken str/tyngde det er på Kodiaq, uten at jeg helt kan si hvilken inn/påvirkning det vil ha for kjørekomforten for den bilen.

Om jeg ville hatt DCC i en ny Octavia vet jeg ikke enda, det må evt prøves først vil jeg tro for min del. Det kommer jo en ny Octavia i løpet av høsten, om den er av samme str/tyngde som den nåværende utgaven gjenstår jo å se.......

Skrevet

Ja, litt duving kan det bli i Superben, men jeg liker det på motorveien. Den står i komfort da. 

Jeg setter den i sport når jeg har det litt travelt på svingete landeveier.  Superben ligger meget godt på veien.

DCC står over 90% i normal hos meg. 

Det, og det at det koster 10.000,-kr, gjorde at jeg ikke prioriterte dette på min Style som er bestilt. 

Når jeg satt og krysset av for alle ekstratingene som er nødvendig, artige, gøyale og kjekt å ha, så blei det plutselig alt for mye penger. Mye blei strøket av lista. 

Skrevet (endret)

Det viser jo bare så forskjellige meninger og oppfatninger en har på dette @Espen 🙂

Jeg fra VW Golf  st.vogn med originalt senket sportsunderstell,  og da ble omtrentlig alle innstillinger på Superb for myke og duvete, jeg kunne egentlig tenkt meg at sportmodus i DCC var enda litt stivere til tider (men ikke lavere), men jeg savnet aldri noe mykere enn sportmodus.

Men som nevnt, for Kodiaq sin del så vet jeg ikke, men med tanke på bilens str og vekt, så hadde jeg krysset av for DCC om jeg skulle bestilt en ny Kodiaq. Det for å kunne stive opp litt ved behov om bilens tyngdepunkt gjør at den duver/krenger litt, det er kun min personlige mening selvfølgelig 🙂

Her har kanskje @BGB, @tronna, @sletto eller @Sverre (for å nevne noen personer som jeg vet kjører Kodiaq) noen erfaringer å komme med........?

Endret av Superb lll
Skrevet

På lik linje som @Espen så har den stått over 90% i normal foreløpig, jeg har kun prøvd den i comfort og sport ved et par anledninger.

Jeg er i sterk tvil om at DCC er verdt 10000kr for å være helt ærlig. For å kunne gi et litt mer utfyllende svar må jeg nesten bruke det litt mer fremover. 

Skrevet

Jeg har bestilt Skoda Kodiq Sportline og valgt ikke DCC. Jeg pratet med selger som er meget bil interessert om dette. Han fortalte at DCC ikke var  noe "must" fordi det ikke var så stor forskjell, men hvis jeg skulle ha hatt en Superb så måtte ha tatt DCC med.  Jeg testet Skoda Kodiaq med DCC og synes ikke det var noe stor forskjell som forsvarte prisen. Jeg har kjørt BMW 520d i mange år og dere brukte jeg komfort modus i 99,5% av tiden, trenger sjelden sport

Skrevet

At du ikke trengte sportmodus for BMW 5 serie sin del tror jeg så gjerne på @Jan-Arne, for BMW har et helt annet understell enn hva Superb har. BMW er en kjøremaskin med  nesten sportslige egenskaper fra minste til største modell. De er litt lavere og fastere i understellet selv om de ikke har et senket sportsunderstell eller adaptivt understell, enn hva f.eks Superb er.

Når det gjelder Kodiaq så tror nok jeg også at DCC ikke er så nødvendig,  men jeg tror nok likevel at jeg hadde tatt det med for å kunne variere fastheten i understellet avhengig av hva jeg har med i bilen og på hvilke veistrekninger en kjører mest 🙂

 

Skrevet (endret)

Var ute en tur i sted og prøvde litt forskjellige moduser, det er helt klart en stor forskjell på comfort og sport - men stopper man på normal blir ikke forskjellen like stor. En viktig ting å tenke på er at den totale forskjellen blir større når gassrespons, girkasse, ratt og i tillegg dempere endres.

10k er svært mye penger for ett punkt på utstyrslista, og i mine øyne skal man være aktiv bruker av dette systemet for at det er verdt det - så i vårt tilfelle kunne vi kanskje spart oss dette, men verdien i videresalg er jo en trøst. Jeg ville jo ha alt utstyr uten (uten panorama soltak) så da måtte det med.

Endret av Gjest
Skrevet

At det også er flere ting som forandrer seg når en skifter i mellom de forskjellige modusene er selvfølgelig et viktig punkt som du påpeker @BGB :) 

Nå skal jeg ikke si så mye for Kodiaq sin del, for det er bil jeg har veldig liten erfaring med, men når det gjelder Superb så var det selvfølgelig også et viktig punkt for meg at også styringen ble litt mer direkte og fastere i sportmodus. Det var egentlig bare DSG kassa jeg satt til vanlig D(rive), for i sport så ble den kassa jeg hadde på min Superb litt for «masete» rett og slett.

Helt enig i at det er mye penger for DCC så en bør tenke seg litt om en virkelig har behov for det, for dette kan jo fort gi en mulighet for litt annet utstyr en kanskje kan ha litt mer behov for i daglig bruk. 

Jeg hadde som nevnt også tatt med DCC om jeg skulle ha bestilt en Kodiaq, men om det er en nødvendighet er jeg vel litt mer betenkt til....... For en evt ny Superb, så er saken helt klar, det hadde definitivt blitt med DCC for min del, men det er selvfølgelig kun basert på egen erfaring og hvordan jeg liker å ha bilen oppsatt :) 

Skrevet

Jeg kan ikke si jeg savner DCC. Skulle gjerne hatt luftfjæring til samme pris, uten risikoen for 100k i reparasjon etter 10 år, men det får være i mine drømmer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...