Gå til innhold
Belsby

Test Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

I komfortmodus innstillingen så får en storbil-komfort står det i testen, uten at jeg helt vet hva de egentlig mener med det, for i Superb så får en da den følelsen som en får i en gammeldags amerikaner, den gynger og duver som et slagskip i høye bølger etter min mening. Men nå har jeg ikke prøvet Kodiaq mye nok til at jeg hverken vet hvordan DCC understellet fungerer for denne bilen, ei heller hvordan bilen oppleves med std understell.

Superb ville jeg definitivt hatt med DCC om jeg skulle kjøpt en ny slik, for det kan være greit å kunne variere stivheten på understellet, selv om min forrige bil var mer enn 95% av tiden i sportmodus for understell.

Skulle jeg bestilt en Kodiaq, så hadde jeg nok valgt DCC med tanke på erfaringen jeg har fra Superb og hvilken str/tyngde det er på Kodiaq, uten at jeg helt kan si hvilken inn/påvirkning det vil ha for kjørekomforten for den bilen.

Om jeg ville hatt DCC i en ny Octavia vet jeg ikke enda, det må evt prøves først vil jeg tro for min del. Det kommer jo en ny Octavia i løpet av høsten, om den er av samme str/tyngde som den nåværende utgaven gjenstår jo å se.......

Skrevet

Ja, litt duving kan det bli i Superben, men jeg liker det på motorveien. Den står i komfort da. 

Jeg setter den i sport når jeg har det litt travelt på svingete landeveier.  Superben ligger meget godt på veien.

DCC står over 90% i normal hos meg. 

Det, og det at det koster 10.000,-kr, gjorde at jeg ikke prioriterte dette på min Style som er bestilt. 

Når jeg satt og krysset av for alle ekstratingene som er nødvendig, artige, gøyale og kjekt å ha, så blei det plutselig alt for mye penger. Mye blei strøket av lista. 

Skrevet (endret)

Det viser jo bare så forskjellige meninger og oppfatninger en har på dette @Espen 🙂

Jeg fra VW Golf  st.vogn med originalt senket sportsunderstell,  og da ble omtrentlig alle innstillinger på Superb for myke og duvete, jeg kunne egentlig tenkt meg at sportmodus i DCC var enda litt stivere til tider (men ikke lavere), men jeg savnet aldri noe mykere enn sportmodus.

Men som nevnt, for Kodiaq sin del så vet jeg ikke, men med tanke på bilens str og vekt, så hadde jeg krysset av for DCC om jeg skulle bestilt en ny Kodiaq. Det for å kunne stive opp litt ved behov om bilens tyngdepunkt gjør at den duver/krenger litt, det er kun min personlige mening selvfølgelig 🙂

Her har kanskje @BGB, @tronna, @sletto eller @Sverre (for å nevne noen personer som jeg vet kjører Kodiaq) noen erfaringer å komme med........?

Endret av Superb lll
Skrevet

På lik linje som @Espen så har den stått over 90% i normal foreløpig, jeg har kun prøvd den i comfort og sport ved et par anledninger.

Jeg er i sterk tvil om at DCC er verdt 10000kr for å være helt ærlig. For å kunne gi et litt mer utfyllende svar må jeg nesten bruke det litt mer fremover. 

Skrevet

Jeg har bestilt Skoda Kodiq Sportline og valgt ikke DCC. Jeg pratet med selger som er meget bil interessert om dette. Han fortalte at DCC ikke var  noe "must" fordi det ikke var så stor forskjell, men hvis jeg skulle ha hatt en Superb så måtte ha tatt DCC med.  Jeg testet Skoda Kodiaq med DCC og synes ikke det var noe stor forskjell som forsvarte prisen. Jeg har kjørt BMW 520d i mange år og dere brukte jeg komfort modus i 99,5% av tiden, trenger sjelden sport

Skrevet

At du ikke trengte sportmodus for BMW 5 serie sin del tror jeg så gjerne på @Jan-Arne, for BMW har et helt annet understell enn hva Superb har. BMW er en kjøremaskin med  nesten sportslige egenskaper fra minste til største modell. De er litt lavere og fastere i understellet selv om de ikke har et senket sportsunderstell eller adaptivt understell, enn hva f.eks Superb er.

Når det gjelder Kodiaq så tror nok jeg også at DCC ikke er så nødvendig,  men jeg tror nok likevel at jeg hadde tatt det med for å kunne variere fastheten i understellet avhengig av hva jeg har med i bilen og på hvilke veistrekninger en kjører mest 🙂

 

Skrevet (endret)

Var ute en tur i sted og prøvde litt forskjellige moduser, det er helt klart en stor forskjell på comfort og sport - men stopper man på normal blir ikke forskjellen like stor. En viktig ting å tenke på er at den totale forskjellen blir større når gassrespons, girkasse, ratt og i tillegg dempere endres.

10k er svært mye penger for ett punkt på utstyrslista, og i mine øyne skal man være aktiv bruker av dette systemet for at det er verdt det - så i vårt tilfelle kunne vi kanskje spart oss dette, men verdien i videresalg er jo en trøst. Jeg ville jo ha alt utstyr uten (uten panorama soltak) så da måtte det med.

Endret av Gjest
Skrevet

At det også er flere ting som forandrer seg når en skifter i mellom de forskjellige modusene er selvfølgelig et viktig punkt som du påpeker @BGB :) 

Nå skal jeg ikke si så mye for Kodiaq sin del, for det er bil jeg har veldig liten erfaring med, men når det gjelder Superb så var det selvfølgelig også et viktig punkt for meg at også styringen ble litt mer direkte og fastere i sportmodus. Det var egentlig bare DSG kassa jeg satt til vanlig D(rive), for i sport så ble den kassa jeg hadde på min Superb litt for «masete» rett og slett.

Helt enig i at det er mye penger for DCC så en bør tenke seg litt om en virkelig har behov for det, for dette kan jo fort gi en mulighet for litt annet utstyr en kanskje kan ha litt mer behov for i daglig bruk. 

Jeg hadde som nevnt også tatt med DCC om jeg skulle ha bestilt en Kodiaq, men om det er en nødvendighet er jeg vel litt mer betenkt til....... For en evt ny Superb, så er saken helt klar, det hadde definitivt blitt med DCC for min del, men det er selvfølgelig kun basert på egen erfaring og hvordan jeg liker å ha bilen oppsatt :) 

Skrevet

Jeg kan ikke si jeg savner DCC. Skulle gjerne hatt luftfjæring til samme pris, uten risikoen for 100k i reparasjon etter 10 år, men det får være i mine drømmer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...