Gå til innhold
Belsby

Test Kodiaq


Anbefalte innlegg

I komfortmodus innstillingen så får en storbil-komfort står det i testen, uten at jeg helt vet hva de egentlig mener med det, for i Superb så får en da den følelsen som en får i en gammeldags amerikaner, den gynger og duver som et slagskip i høye bølger etter min mening. Men nå har jeg ikke prøvet Kodiaq mye nok til at jeg hverken vet hvordan DCC understellet fungerer for denne bilen, ei heller hvordan bilen oppleves med std understell.

Superb ville jeg definitivt hatt med DCC om jeg skulle kjøpt en ny slik, for det kan være greit å kunne variere stivheten på understellet, selv om min forrige bil var mer enn 95% av tiden i sportmodus for understell.

Skulle jeg bestilt en Kodiaq, så hadde jeg nok valgt DCC med tanke på erfaringen jeg har fra Superb og hvilken str/tyngde det er på Kodiaq, uten at jeg helt kan si hvilken inn/påvirkning det vil ha for kjørekomforten for den bilen.

Om jeg ville hatt DCC i en ny Octavia vet jeg ikke enda, det må evt prøves først vil jeg tro for min del. Det kommer jo en ny Octavia i løpet av høsten, om den er av samme str/tyngde som den nåværende utgaven gjenstår jo å se.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt duving kan det bli i Superben, men jeg liker det på motorveien. Den står i komfort da. 

Jeg setter den i sport når jeg har det litt travelt på svingete landeveier.  Superben ligger meget godt på veien.

DCC står over 90% i normal hos meg. 

Det, og det at det koster 10.000,-kr, gjorde at jeg ikke prioriterte dette på min Style som er bestilt. 

Når jeg satt og krysset av for alle ekstratingene som er nødvendig, artige, gøyale og kjekt å ha, så blei det plutselig alt for mye penger. Mye blei strøket av lista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser jo bare så forskjellige meninger og oppfatninger en har på dette @Espen 🙂

Jeg fra VW Golf  st.vogn med originalt senket sportsunderstell,  og da ble omtrentlig alle innstillinger på Superb for myke og duvete, jeg kunne egentlig tenkt meg at sportmodus i DCC var enda litt stivere til tider (men ikke lavere), men jeg savnet aldri noe mykere enn sportmodus.

Men som nevnt, for Kodiaq sin del så vet jeg ikke, men med tanke på bilens str og vekt, så hadde jeg krysset av for DCC om jeg skulle bestilt en ny Kodiaq. Det for å kunne stive opp litt ved behov om bilens tyngdepunkt gjør at den duver/krenger litt, det er kun min personlige mening selvfølgelig 🙂

Her har kanskje @BGB, @tronna, @sletto eller @Sverre (for å nevne noen personer som jeg vet kjører Kodiaq) noen erfaringer å komme med........?

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lik linje som @Espen så har den stått over 90% i normal foreløpig, jeg har kun prøvd den i comfort og sport ved et par anledninger.

Jeg er i sterk tvil om at DCC er verdt 10000kr for å være helt ærlig. For å kunne gi et litt mer utfyllende svar må jeg nesten bruke det litt mer fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt Skoda Kodiq Sportline og valgt ikke DCC. Jeg pratet med selger som er meget bil interessert om dette. Han fortalte at DCC ikke var  noe "must" fordi det ikke var så stor forskjell, men hvis jeg skulle ha hatt en Superb så måtte ha tatt DCC med.  Jeg testet Skoda Kodiaq med DCC og synes ikke det var noe stor forskjell som forsvarte prisen. Jeg har kjørt BMW 520d i mange år og dere brukte jeg komfort modus i 99,5% av tiden, trenger sjelden sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke trengte sportmodus for BMW 5 serie sin del tror jeg så gjerne på @Jan-Arne, for BMW har et helt annet understell enn hva Superb har. BMW er en kjøremaskin med  nesten sportslige egenskaper fra minste til største modell. De er litt lavere og fastere i understellet selv om de ikke har et senket sportsunderstell eller adaptivt understell, enn hva f.eks Superb er.

Når det gjelder Kodiaq så tror nok jeg også at DCC ikke er så nødvendig,  men jeg tror nok likevel at jeg hadde tatt det med for å kunne variere fastheten i understellet avhengig av hva jeg har med i bilen og på hvilke veistrekninger en kjører mest 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i sted og prøvde litt forskjellige moduser, det er helt klart en stor forskjell på comfort og sport - men stopper man på normal blir ikke forskjellen like stor. En viktig ting å tenke på er at den totale forskjellen blir større når gassrespons, girkasse, ratt og i tillegg dempere endres.

10k er svært mye penger for ett punkt på utstyrslista, og i mine øyne skal man være aktiv bruker av dette systemet for at det er verdt det - så i vårt tilfelle kunne vi kanskje spart oss dette, men verdien i videresalg er jo en trøst. Jeg ville jo ha alt utstyr uten (uten panorama soltak) så da måtte det med.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det også er flere ting som forandrer seg når en skifter i mellom de forskjellige modusene er selvfølgelig et viktig punkt som du påpeker @BGB :) 

Nå skal jeg ikke si så mye for Kodiaq sin del, for det er bil jeg har veldig liten erfaring med, men når det gjelder Superb så var det selvfølgelig også et viktig punkt for meg at også styringen ble litt mer direkte og fastere i sportmodus. Det var egentlig bare DSG kassa jeg satt til vanlig D(rive), for i sport så ble den kassa jeg hadde på min Superb litt for «masete» rett og slett.

Helt enig i at det er mye penger for DCC så en bør tenke seg litt om en virkelig har behov for det, for dette kan jo fort gi en mulighet for litt annet utstyr en kanskje kan ha litt mer behov for i daglig bruk. 

Jeg hadde som nevnt også tatt med DCC om jeg skulle ha bestilt en Kodiaq, men om det er en nødvendighet er jeg vel litt mer betenkt til....... For en evt ny Superb, så er saken helt klar, det hadde definitivt blitt med DCC for min del, men det er selvfølgelig kun basert på egen erfaring og hvordan jeg liker å ha bilen oppsatt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...