Gå til innhold
Sjåføren

Sjåføren's Karoq Sportline 2,0 TSI DSG 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter mye frem og tilbake har jeg endelig tatt mot til meg og bestilte bilen 29.juni. Det var helt i utløpet av kampanjer som var kjørt på våren/forsommeren, men det viste seg at de kjørte kampanjene videre frem til 31.august. Nåvel, greit for meg, jeg ble i alle fall sparket i gang. Jeg hadde en mulighet til endring/kansellering noen dager neste uken, men jeg bekreftet og låste bestillingen 3.juli. Har ikke fått noe leveringstidspunkt enda, men antar at den kan leveres i september. Det blir kanskje den siste fossil-bilen jeg kjøper....

Det er altså en Velvet Red Metalic Sportline med sorte detaljer og sort interiør. Den leveres kun med sportsseter i stoff, og det er helt i orden for meg. Setene er knallgode å sitte i, både jeg og fruen sitter som støpt i dem!

Så ble det litt extras:

- Vinterpakke, assistentpakke og transportpakke

- Parkeringsassistent og ryggekamera

- Digitalt instrumentpanel

- Amundsen navigasjon

- Trafikkskiltgjenkjenning

- Canton lydsystem

- Varme i ratt

- 19" Vega black

Og litt småtteri til, men viktigst: heltectylering.

Dette tror jeg blir en god bil, det blir en lang ventetid! Jeg har naturlig nok ikke bilde av min bil, så det må bli et annonsebilde i denne omgang.

_20190704_001230.JPG

Endret av Sjåføren
  • Lik 2
Skrevet

Grom bil i den råeste fargen - gratulerer!

Finnes halv-tectylering? 😛

Skrevet
6 minutter siden, BGB skrev:

Grom bil i den råeste fargen - gratulerer!

Finnes halv-tectylering? 😛

Takk!

Ja, fargen må til, den gjør seg utrolig bra på Karoq. Den blir utrolig anonym i "vanlige" farger og står mye bedre frem i rødt, og da spesielt som Sportline med lakkerte fangere og skjørt, og bare sorte detaljer. Tildels det samme med Kodiaq, men den klarer seg litt bedre. Og så er det fort gjort å snuble i felgene....

Heltectylering: hele bilen skal tectyleres ja. 😜 ( eller helt under).

Skrevet

Får man 360 kamera til Karoq? Det er i så fall en genial sak å ta med :)

Skrevet
40 minutter siden, BGB skrev:

Får man 360 kamera til Karoq? Det er i så fall en genial sak å ta med :)

Nei, Karoq har ikke så mye kamera, "kun" ryggekamera. Det er forresten ikke så mye fancy snacks å få til den (typ sovepakke). Heller ikke fra ettermarkedsleverandører. Det er i utgangspunktet en enkel bil. Men den har endel sikkerhetsassistenter, da.

Skrevet

Tipper vi ALDRI blir å bruke sovepakken i vår bil  😛

Karoq på lik linje som Kodiaq ser premium ut med Sportline pakken - helt utrolig hvor mye hoder Velvet Red Metallic snur, det var ikke jeg forberedt på  

Du har satt opp en perfekt bil :)

Skrevet

Jeg tenkte litt på Steel Grey, men det MÅTTE bli Velvet Red! Det gjør bilen sammen med de sorte detaljene i Sportline. Så kan alle de andre bare være misunnelig. Kanskje finne litt smakfulle ekstra's, f.eks spoilerforlenger bak i sort, mørke vindavvisere. Kanskje til og med panserbeskytter.....

Jeg liker farger på biler, Dragonskin, Racing blue, Rallye green. Men det er en hårfin balansegang hva som passer på hvilken bil. 

Og det er masse kjekt-å-ha ekstras, som man egentlig ikke trenger. Parkeringsassistent f.eks, har jeg prøvd én gang. Men jeg er så dritflink til å parkere at den jobben gjør jeg like godt selv 😇men fint med side-sensorene som følger med, DE er nyttige å ha når man parkerer!

Skrevet

Ser veldig flott ut denne her @Sjåføren 😊

Denne rødfargen i kombinasjon med Sportline er utrolig sprek, og i tillegg så synes jeg du har «satt sammen» en veldig fin bil motor og utstyrsmessig 😊

 

Halvtectylering betyr nok nedre halvdel av bilen (undersiden og hulrom), mens heltectylering betyr hele bilen @BGB, i tilfelle så har nok jeg bare en halvtectylert bil......, hehe 😉 😉😉

 

Skrevet (endret)

Takker @Superb lll!

Motormessig så var det bare bensin som var aktuelt for meg. Jeg vurderte også 1,5 TSI, men så tok de den vekk. Så da ble det 2,0. Det er nok den riktige motoren for denne bilen, men leveres KUN på Sportline! Ellers er det bare115 hk og 150 hk diesel, eller 1,0 TSI (og da kun på Ambition).

Litt rart at 1,5 TSI tas bort på Karoq, men beholdes på Octavia, Superb, og Kodiaq (muligens på Scala også). Jeg vet at det har vært noen problemer med den på Karoq, men det må da være mulig å fikse når den fungerer på andre modeller. Men det er så mye som skjer for tiden, de må kanskje fokusere mere på det politisk korrekte: å få frem hybrider og hel-elekriske.....

Endret av Sjåføren
Skrevet

Det er nok en motor som vil passe meget bra i en Karoq, bra med kraftressurser her vil jeg tro, så jeg er helt enig med deg i ditt valg her @Sjåføren :) 

Er ikke alle kombinasjoner av motorer, drivlinjer, 4x4, etc jeg helt synes henger på greip, men de har nok en grei forklaring på dette vil jeg tro. Har nok litt med at enkelte modeller ikke skal ta markedsandeler fra hverandre, og ikke minst at de heller ikke skal blir for utfordrende de andre merkene i VAG konsernet...........

  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Felger.

Det er begrenset hva man kan velge av felger når bilen leveres. Sportline leveres med sorte 18" Mytikas i 7" bredde og med 215/50 dekk. Litt pussig egentlig, for i felgoversikten oppgis at 4x4 skal ha 225/50. Jeg er uansett ingen fan av helsorte felger (de blir helt borte), så de utgår._20190730_100023.thumb.JPG.127df3f8775607f93b7255c3aed695e5.JPG

Da er det ETT valg: Vega Black. Dette er 8x19" felger med 225/45 dekk på. Det er litt vanskelig å finne data for akkurat denne felgen, men har sett at den oppgis for Superb, og da har den ET44. De er i tillegg 1 tomme bredere enn standardfelgene, noe som gjør at felgsiden kommer 12,7 mm lengre ut, noe jeg synes utgjør en stor forskjell på utseende. Det er altså denne som kommer med bilen. Jeg synes det er fine felger, med et moderne design._20190729_233700.thumb.JPG.20bce3661674977ac65bb19bce0e183c.JPG

Men:

Hadde jeg hatt muligheten til å velge mere fritt i sortimentet, så tror jeg at jeg ville hatt felgene fra Karoq Scout. De heter Crater antrasit og ligner endel på Octavia RS-felgene. Men det er ikke mulig å få min bil levert med disse..... (jeg synes faktisk at Skoda er litt kjipe på dette, de kunne godt ha hatt muligheten til litt bredere valgmuligheter på felger)._20190729_234118.JPG.9d5f757e8d66f5eb7f7cbee9fcc105d8.JPG

 

Endret av Sjåføren
Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med deg @Sjåføren, det er litt lite utvalg i fra fabrikk for hva en kan velge i mellom av felger når en bestiller ny bil. Jeg synes også at Vega er stilige felger, og det hadde vært de jeg hadde valgt om jeg kunne ha byttet over til 18", men bilen jeg har kjøpt står jo i butikken hos forhandler og da er det låst hva en kan gjøre der.

Du kan jo bestille bilen som du sier med Vega felger, og så kjøpe Crater felgene ved siden av. Når bilen kommer, så legger du vinterdekk på Vega felgene som er enkle å holde rene på vinterstid i.o.m. at de er såpass åpne som de er, og så legger du sommerdekka som fulgte med bilen på Crater felgene og har dem sommerstid. 

Jeg kunne selvfølgelig ha Vega 19" ved siden av jeg også, men da hadde jeg måttet kjøpe dekk til 19" i tillegg, og blitt sittende igjen med et sett sommerdekk jeg ikke hadd hatt behov for. Kunne selvsagt forsøkt og solgt dem, men av erfaring så vet jeg det er lettere i teorien enn i praksis i de fleste tilfellene.

Grunnen til at jeg ikke gjør dette er at jeg ikke har lyst på Pegasus (turbin) felgene i det hele tatt, hverken sommer eller vinter. Så da har jeg egentlig bestemt meg for at de bestilte Modus felgene blir værende som vinterfelger, og så kjører jeg med Pegasus helt til sommerdekk er modne for utskiftning, og så kjøper jeg da noe helt annet i 19" og muligens en litt annen dekkdimensjon slik at det blir litt mer gummi i høyden, men at det holdes innenfor +/-5% regelen. 

Det kan bli 245/40-19", det forandrer omkretsen med 1,52%,og det gir en forandring på kun 1,2km/t på speedometeret. Men hvor bra det er for haldex med økt dekkbredde vet jeg ikke?

Ser at også 235/45-19" er noe benyttet, det forandrer omkretsen med 3,92%, så det er også lovlig. Det gir en forandring på 3,02km/t på speedometeret.

Større enn 19" hjul er ikke aktuelt for meg, det kan være meget sprekt, men det er ikke dimensjoner jeg vil kjøre med i Norge.

 

EDIT: Jeg liker heller ikke sorte eller for mørke felger, og derfor har heller aldri vinterfelgene til min Octavia Scout vært noe jeg har vært så fornøyd med. Men fruen likte dem meget godt og byttet ut de jeg hadde valgt med de vi har i dag, og solidarisk som jeg er (akkurat som en har et valg, hehe) så «likte» jo jeg også dem ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet
18 minutter siden, Superb lll skrev:

Men hvor bra det er for haldex med økt dekkbredde vet jeg ikke?

Ikke et tema en gang.

Jeg har 19’’ sorte Crater med vinterdekk på, dog jeg vurderer vinterdekk på de originale 20’’ Sportline felgene og selge de i 19’’. 

Litt avhengig av bilfarge naturligvis, men jeg er svært glad i sorte felger, jeg vurderer helsorte hjul i 9x21. 

Skrevet
35 minutter siden, BGB skrev:
57 minutter siden, Superb lll skrev:

Men hvor bra det er for haldex med økt dekkbredde vet jeg ikke?

Ikke et tema en gang.

Bare så det ikke blir noen misforståelser @BGB, men hva mener du egentlig her?

At det ikke er et tema (i form av aktuelt) og øke dekkbredden?

Eller at det ikke har noe å si om dekkbredden økes?

Jeg har blitt forklart at det har stor betydning om forskjellen blir for stor om en f.eks. skulle punktere og så sette på et hjul av en annen dimensjon, da skal det ikke mer enn max 1% etter hva jeg har lest og blitt advart om fra verkstedet pga Haldex. Derfor bør også alle 4 dekka byttes ut når det skal kjøpes nye, om det blir stor forskjell på rulleomkretsen til nye og gamle dekk, dette har jeg som sagt blitt forklart av verkstedet.

Skrevet

Uten å tilføye masse off-topic @Superb lll, nei det er ikke et tema, dekkbredde er ikke skadelig for Haldex. Feks Bugatti Veyron har 365 dekk bak, det er et ganske bredt det.

Men du snakker om rulleomkrets, det skal man være forsiktig med, men at 1% er skummelt er ikke riktig. (Har selv kjørt med 6.2% feil på et hjul).

Skrevet
7 minutter siden, BGB skrev:

Uten å tilføye masse off-topic @Superb lll, nei det er ikke et tema, dekkbredde er ikke skadelig for Haldex. Feks Bugatti Veyron har 365 dekk bak, det er et ganske bredt det.

Men du snakker om rulleomkrets, det skal man være forsiktig med, men at 1% er skummelt er ikke riktig. (Har selv kjørt med 6.2% feil på et hjul).

Takk for info @BGB, enig i at tråder ikke bør fylles av for mye off topic, men akkurat dette er vel mer lærerikt og nyttig, selv om det ikke akkurat treffer helt topic her.

Det var verkstedet som uttalte dette, at en må være forsiktig ved f.eks. en punktering e.l., at reservehjulet en da setter på ikke avviker fra de andre med mer enn 1%, det kunne skade Haldex.

Skrevet

Det sies at Haldex tåler 6 km/t forskjell. Det er også viktig å huske på at dekkene slites ulikt på fremme og bak - spesielt på systemer som ikke er permanente som Haldex. 

Skrevet

@Superb lllIngen problem med topic'en her, dette er jo interessant for oss!

Jeg har også sjekket endel rundt det med Haldex, og det er ikke nevnt noe om selve dekkbredden noe sted. Og at verkstedet sier max 1% forskjell mellom rulleomkretsene på dekk er jeg også sterkt tvilende til. Det må være et spesielt føre var prinsipp. Jeg har engang lest/sett/hørt (jeg vet at jeg er litt vag her) at det har vært anbefalt maks. 4 %  forskjell. Nå klarer jeg ikke å finne igjen dette, men jeg mener at jeg leste det den gang Haldex var Haldex og ikke endel av BorgWarner. Nå har all slik teknisk informasjon tørket opp og jeg tror mye er fjernet fra offentlig Internett som en firmapolicy.

Ideelt sett skal det jo være 100% likt, men at forskjellig dekkslitasje skal ha negativ effekt på Haldex'en har jeg 0 prosent tro på. Haldex'en er i utgangspunktet en ganske robust konstruksjon, bare olja er ren og filteret (eller silen, som det er nå) IKKE er tett. De har visst herjet ganske mye under egne tester uten at det ble særlig temperaturøkning og dårlig olje. Så den lille kjøringen som man eventuelt har med et reservehjul tror jeg aldeles ikke er skadelig hvis der er litt avvik på rulleomkretsen.  Da skal man jo heller ikke kjøre mer enn 80 km/t.

Dekktypen som bilen kommer med er jo litt spennende. Det er vel ikke noe fast, så det kan vel bli hva som helst?

Skrevet
1 time siden, BGB skrev:

Det sies at Haldex tåler 6 km/t forskjell. Det er også viktig å huske på at dekkene slites ulikt på fremme og bak - spesielt på systemer som ikke er permanente som Haldex. 

Det stemmer at dekk slites forskjellig foran og bak, og derfor fikk jeg et råd om å bytte om på dekk foran/bak på samme side av bilen (om de har rotasjonsmerking). Slik at en får jevnere slitasje på dekkene, og ikke da måtte kjøpe kun nye til en aksel slik at det da ble stor forskjell på nye og brukte/slitte dekk.

Undersøkte litt nærmere hva de hadde sagt, for det ligger i tråden om min Octavia Scout. Jeg husket ikke helt korrekt hva de hadde sagt, de at det var ingen problemer opptil 1% forskjell, men det var ikke å anbefale at forskjellen ble større enn 2%.

3 timer siden, BGB skrev:

Jeg har 19’’ sorte Crater med vinterdekk på, dog jeg vurderer vinterdekk på de originale 20’’ Sportline felgene og selge de i 19’’. 

Litt avhengig av bilfarge naturligvis, men jeg er svært glad i sorte felger, jeg vurderer helsorte hjul i 9x21.

Helsorte felger kan være stilig på noen biler, men da bør det være litt mer åpne felger og gjerne litt størrelse på både felg og ikke minst bremseskivene. Jeg synes fort at skille i mellom dekk og felg blir borte, og at designet på felgene blir vanskelig å se når felgene blir ensfargede mørke/sorte, men her har vi jo alle forskjellige meninger. Selv likte jeg kun sølvfargede felger tidligere, men jeg har fått sansen for «kontrastfelger», slik som f.eks antrasitt grå/sort og polerte alu. detaljer. Lys grå og gun metal er også farger jeg liker på felger, for da synes designet bedre, og en får et tydeligere skille i mellom dekk og felg.

Jeg har også vurdert å selge komplette dekk og felg (de som følger med bilen fra fabrikk), og så kjøpe noe helt annet i 19". Men jeg har sett så mange av Pegasus felgene til salgs flere ganger på både Finn.no og Skoda Kjøp/salg gruppa på FB. Annonsene blir jo borte tilslutt, men om de da er solgt er selger har gitt opp vet jeg ikke. Er nok lite marked for dette her jeg bor, og sende såpass store/tunge kolli er litt krevende for at det ikke skal skades i transport.

1 time siden, Sjåføren skrev:

@Superb lllIngen problem med topic'en her, dette er jo interessant for oss!

Jeg har også sjekket endel rundt det med Haldex, og det er ikke nevnt noe om selve dekkbredden noe sted. Og at verkstedet sier max 1% forskjell mellom rulleomkretsene på dekk er jeg også sterkt tvilende til. Det må være et spesielt føre var prinsipp. Jeg har engang lest/sett/hørt (jeg vet at jeg er litt vag her) at det har vært anbefalt maks. 4 %  forskjell. Nå klarer jeg ikke å finne igjen dette, men jeg mener at jeg leste det den gang Haldex var Haldex og ikke endel av BorgWarner. Nå har all slik teknisk informasjon tørket opp og jeg tror mye er fjernet fra offentlig Internett som en firmapolicy.

Ideelt sett skal det jo være 100% likt, men at forskjellig dekkslitasje skal ha negativ effekt på Haldex'en har jeg 0 prosent tro på. Haldex'en er i utgangspunktet en ganske robust konstruksjon, bare olja er ren og filteret (eller silen, som det er nå) IKKE er tett. De har visst herjet ganske mye under egne tester uten at det ble særlig temperaturøkning og dårlig olje. Så den lille kjøringen som man eventuelt har med et reservehjul tror jeg aldeles ikke er skadelig hvis der er litt avvik på rulleomkretsen.  Da skal man jo heller ikke kjøre mer enn 80 km/t.

Dekktypen som bilen kommer med er jo litt spennende. Det er vel ikke noe fast, så det kan vel bli hva som helst?

Jeg vet at enkelte av oss har lett for å dra tråder «litt» off topic for å si det forsiktig ;) Men jeg husker også at vi begge to @Sjåføren ofte ser nyttig informasjon (og kanskje lærdom) når det skjer, men det blir selvfølgelig veldig uoversiktelig for andre som skal både lese tråden, og ikke minst de som søker informasjonen i trådens tittel.

Dekk merker vet en aldri noe om før bilen ankommer fra fabrikk, men denne gangen slipper i hvert fall jeg Pirelli Cinturato P7 som jeg har hatt på 3 biler fra Møllerkonsernet på rad nå. De er slitesterke og gjør det relativt bra i dekktester, men de har en stor ulempe, og det er at de støyer. Superben jeg nå har kjøpt står det Continental dekk på, tror det var Conti Sport uten at jeg er 100% sikker på akkurat det. Så veldig spent på hvordan de er å kjøre med på sliten grov asfalt slik det er mest av her i distriktet hvor jeg bor..........

  • 2 uker senere...
Skrevet

Da har forhandler bekreftet: min Karoq produseres i uke 33, og antatt ankomst til Norge er uke 38. Det blir da en 2020 modell med den nye blindsonevarsleren som har utvidet rekkevidde til 70 meter og varsellys på innsiden av speilhuset. Andre endringer i forhold til 2019 er også at Skoda-merket bak er erstattet av S  K  O  D  A bokstaver. Var i utgangspunktet positiv til denne endringen, men nå er jeg mer usikker. Stadig flere trekker frem ulempene og mener at det er varemerket til et annet bilmerke.... Kan være enig det, i tillegg er jeg motstander av disse krom-detaljene når resten av detaljene på Sportline er SORTE! Men det er nå det som 2020-nyheten på designsiden da, ellers er det veldig lite informasjon om hva som er nytt i år.

Fikk et lite inntrykk av dette på en Karoq Scout de hadde fått inn, det var på en måte greit på den. Det skal bli en utstillingsbil, og den hadde felgene jeg liker så godt, Crater antrasitt. Tenk om det kunne byttes over (?).....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...