Gå til innhold
Sjåføren

Sjåføren's Karoq Sportline 2,0 TSI DSG 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

men jeg vet ikke om @BGB har noe mer kunnskap om dette?

Hvorvidt dette er noe én forhandler sier eller om det gjelder hele systemet vet jeg ikke. Jeg har ikke hørt noe om det i alle fall. 
 

Er dog ikke vært redd for å kode noe selv, noe jeg også har gjort i mange år. 

Skrevet
1 time siden, BGB skrev:

Hvorvidt dette er noe én forhandler sier eller om det gjelder hele systemet vet jeg ikke. Jeg har ikke hørt noe om det i alle fall. 

Det er i hvert fall 2 forskjellige forhandlere som sier dette om at en ikke kan lagre og beholde valgt Individuell modus lenger.
Jeg fikk tidligere i sommer klar beskjed fra min forhandlers teknikker om at det var flere ting de ikke fikk lov til å gjøre lenger, bl.a. koding av tente baklys sammen med DRL og heller ikke lukking av bakluken med knapp i dashbordet, selv om Superb 2020 skal ha denne funksjonen, så var ikke det noe  de kunne gi tidligere modeller tilgang til.
Dermed lurte jeg på om dette også kunne være en av de tingene de ikke lenger får lov til å gjøre noe med av VAG/Skoda fabrikken, men det har jo forsåvidt min forhandler allerede svart på, og samme har jo også @Sjåføren forhandler gjort.

1 time siden, BGB skrev:

Er dog ikke vært redd for å kode noe selv, noe jeg også har gjort i mange år. 

Det vet jeg @BGB, jeg er derimot ikke klar for det. 
For å være helt ærlig så er jeg ikke modig nok til noe slikt, og i tillegg så har jeg heller ikke kunnskap, utstyr/programvare eller kompatibel pc til det. Det kan selvfølgelig kjøpes, men det kan en ikke med modighet ;) 

Skrevet

3 trykk på mode-knappen så er man på Individuell. Og da husker progrmmet at jeg skal ha styring i Sport (det MÅ jeg ha), og bort med motorlyd i høyttalere! 😁 Men det er irriterende mye trykk for hver start, jeg må ta bort start-stopp også.... Skulle kanskje hatt en Trondheimstur?  @BGB

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor men det er mange gode kodere rundt om i Norge, men tar du turen skal jeg hjelpe deg.

Men ved å fjerne start/stopp er bilens utslippsdata ikke typegodkjent - det vet jeg ;)

Skrevet

Typegodkjenning, ja det er en rar ting. Hva er det? Betyr det noe etter at bilen tas i bruk?

Slik som start-stopp funksjonen. Der er en bryter som man kan trykke for hver eneste kjøretur, er det da brudd på typegodkjenningen at start-stopp funksjonen er dekativert på en annen måte? Jada, det er endring i programvaren. Men resultatet er det samme.

Og kjøremodus, hva er det egentlig. Du kan personalisere bilens oppsett/programering. Enten til mer økonomiske innstillinger, eller til mere sportslige innstillinger. Bryter du typegodkjenningen hvis du avviker fra "normal"? Slik som jeg foretrekker: at bilen har en styring som er litt tyngre enn normalinnstillingen. Rett og slett fordi jeg synes styringen er altfor lett, på grensen til å være utrygg/vinglete. Mindre strøm bruker det sikkert også. Så hvorfor kan jeg ikke få den innstillingen permanent? Den blir jo brukt hver eneste gang jeg skal kjøre uansett, siden muligheten til å trykke seg frem til den er der. 

Typegodkjenningen,  den legger ikke føringer for hvordan bilens funksjoner faktisk blir brukt. Det er jo en godkjenning av hvordan den var i testøyeblikket. Jeg kan jo fremdeles kjøre bilen med alle lys tent ved å vri lysbryteren til hovedlys, selv om det drar mere strøm og derav sikkert gir marginalt høyere forbruk. Jeg kan kjøre på det turtallet jeg vil, selv om det gir et høyere forbruk enn snittforbruket som bilen er godkjent etter. For ikke å snakke om sleping av henger..... FOR et forbruk man får i forhold til typegodkjenningen! Bryter man den på campingvogntur, eller når veden skal i hus, eller hvis man har kjøpt bilen for å kjøre rundt på familien hele tiden, bruker mere drivstoff enn typegodkjenningen da også.

Og hvis jeg ønsker at baklysene sksl lyse hele tiden, fordi jeg mener at det er fornuftig siden 95% av bilparken faktisk har baklysene på hele tiden og gjør bilen mer synlig i trafikkbildet. Det er LED-lys og drar marginalt med strøm. Er det noe galt i at jeg får koblet de inn permanent, er der ikke trafikksikkerhetsmessige grunner til at de skal lyse så lenge bilen er i gang? 99,999999% av forbruket bestemmes av sjåførens (!) gasspådrag og andre ytre, variable forhold.

Godt å få ut litt.

Skrevet
8 timer siden, Sjåføren skrev:

Typegodkjenning, ja det er en rar ting. Hva er det? Betyr det noe etter at bilen tas i bruk?

Det betyr noe når bilen får endret sine funksjoner/egenskaper etter at den er typegodkjent.
Det kan bl.a. bety noe for garantien, forsikring og få økonomiske konsekvenser om forandringene er store og er en direkte årsak til en ulykke f.eks.

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Slik som start-stopp funksjonen. Der er en bryter som man kan trykke for hver eneste kjøretur, er det da brudd på typegodkjenningen at start-stopp funksjonen er dekativert på en annen måte? Jada, det er endring i programvaren. Men resultatet er det samme.

Bilen skal ha den funksjonen aktivert hver gang bilen startes, at sjåføren selv kan deaktivere den med en knapp betyr bare at den er deaktivert frem til bilen og stoppes. Neste gang bilen startes er den igjen aktivert, og det resulterer i en ikke godkjent bil på EU-/PKK-kontroll om automatisk start/stopp blir kodet bort.

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Og kjøremodus, hva er det egentlig. Du kan personalisere bilens oppsett/programering. Enten til mer økonomiske innstillinger, eller til mere sportslige innstillinger. Bryter du typegodkjenningen hvis du avviker fra "normal"? Slik som jeg foretrekker: at bilen har en styring som er litt tyngre enn normalinnstillingen. Rett og slett fordi jeg synes styringen er altfor lett, på grensen til å være utrygg/vinglete. Mindre strøm bruker det sikkert også. Så hvorfor kan jeg ikke få den innstillingen permanent? Den blir jo brukt hver eneste gang jeg skal kjøre uansett, siden muligheten til å trykke seg frem til den er der. 

Slik jeg tolker det forhandler sa, så vil vel dette ha noe med at bilen skal starte i Normal modus hver gang den startes, så er det opp til sjåføren og forandre på det som ønskes.
Det er jo ikke sikkert at det er du som skal kjøre bilen neste gang (selv om det hadde vært personalisert til din nøkkel), og en bil som da er satt opp i Sport modus f.eks. (med tanke på dcc understell, styring, dsg kasse, etc) vil jo være mer responsiv og direkte, og det kan muligens ha noe med sikkerheten å gjøre ved kjøring på glatt underlag feks.?

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Typegodkjenningen,  den legger ikke føringer for hvordan bilens funksjoner faktisk blir brukt. Det er jo en godkjenning av hvordan den var i testøyeblikket. Jeg kan jo fremdeles kjøre bilen med alle lys tent ved å vri lysbryteren til hovedlys, selv om det drar mere strøm og derav sikkert gir marginalt høyere forbruk. Jeg kan kjøre på det turtallet jeg vil, selv om det gir et høyere forbruk enn snittforbruket som bilen er godkjent etter. For ikke å snakke om sleping av henger..... FOR et forbruk man får i forhold til typegodkjenningen! Bryter man den på campingvogntur, eller når veden skal i hus, eller hvis man har kjøpt bilen for å kjøre rundt på familien hele tiden, bruker mere drivstoff enn typegodkjenningen da også.

Nei, men den legger føringer for at bilen ikke skal få tilført funksjoner den ikke er typegodkjent med. At funksjoner allerede ligger i bilens programvare, men ikke er aktiverte, gjør at bilen kan miste sin typegodkjenning om funksjoner den ikke er godkjent med blir aktiverte.
Noen godkjenninger hører visstnok til spesifikke land, mens andre ting hører til EU/EØS direktiver.

Oppgitt forbruk har med hva bilen hadde ved godkjenning med en viss belastning, økes belastningen vil selvfølgelig forbruket også øke.
Angående typegodkjenning her med tanke på tilhenger etc, så er det vel kun om du drar på en tilhenger tyngre enn hva bilen er godkjent for og noe ryker (eller ved en ulykke f.eks.), så vil jo ikke garantien gjelde. En kan få avkortning på forsikringen og det kan i verste fall gi økonomiske konsekvenser.

Jeg er fullstendig klar over at du vet alt dette selv, og at mye av dette er nok skrevet litt i frustrasjon over regelverk, typegodkjenning og eu-direktiver, og det er helt enig med deg i :) 

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Og hvis jeg ønsker at baklysene sksl lyse hele tiden, fordi jeg mener at det er fornuftig siden 95% av bilparken faktisk har baklysene på hele tiden og gjør bilen mer synlig i trafikkbildet. Det er LED-lys og drar marginalt med strøm. Er det noe galt i at jeg får koblet de inn permanent, er der ikke trafikksikkerhetsmessige grunner til at de skal lyse så lenge bilen er i gang? 99,999999% av forbruket bestemmes av sjåførens (!) gasspådrag og andre ytre, variable forhold.

Tente baklys sammen med tente hovedlys er slik det skal være, mens tente baklys sammen med DRL er ikke lenger noe som er godkjent og da heller ikke lovlig å gjøre noe med etter en viss dato i 2018.
Det ble gjort i Juli 2018 på min Octavia ved bestilling av en kode spesifikt til min bil fra fabrikken, det samme ville jeg ha på min Superb 2019 nå i sommer, men det var ikke lenger en mulighet pga et EU direktiv.

Jeg ønsker også dette som deg @Sjåføren pga økt trafikksikkerhet og økt synlighet, men det er som sagt ikke noe som er godkjent å forandre på lenger, og forhandlers teknikere har heller ikke tilgang til å gjøre noe med dette.

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Godt å få ut litt.

Frustrasjoner og irritasjoner er det godt å få ut, ingen tvil om det. Bare synd det hjelper så lite mot eu-direktiver, typegodkjenning, garantier, etc. 

 

Har også sendt deg en PM. 

Skrevet

Jeg vil gjerne se det direktivet for tente baklys med DRL - for her har jeg sterke tvil. 
 

Ta feks Audi A3 og Golf som er nøyaktig samme bil, her har Audi tente lys til enhver tid mens VW ikke har det - samme plattform, motorer, ECM etc. 

Skrevet
7 minutter siden, BGB skrev:

Jeg vil gjerne se det direktivet for tente baklys med DRL - for her har jeg sterke tvil. 

Det jeg har skrevet her @BGB, er rett og slett hva forhandler fortalte meg. De var i kontakt med fabrikken for bestilling av tente baklys sammen med DRL, men fikk avslag på det pga et EU direktiv. Mer enn det vet jeg ikke, og ikke spurte jeg mer heller så lenge svaret var så bastant fra fabrikken.

Skrevet

Typegodkjenning betyr så mangt og det er viktig å bruke sunn fornuft.

Monterer du på uoriginale hjul (som er fullt lovlig) er ikke bilen typegodkjent slik den var fra fabrikk, det betyr dog ikke at bilen er ulovlig. 

Skrevet
1 time siden, BGB skrev:

Typegodkjenning betyr så mangt og det er viktig å bruke sunn fornuft.

Monterer du på uoriginale hjul (som er fullt lovlig) er ikke bilen typegodkjent slik den var fra fabrikk, det betyr dog ikke at bilen er ulovlig. 

Helt enig med deg i det @BGB :) 

Så lenge en holder seg innenfor lovlige forandringer med tanke på sporvidde og rulleomkrets, så kan en gjøre ganske mye forskjellig med hjul ja, og det kan også godkjennes om en går utenfor dette om en har de rette TÜV papirene og får det godkjent av SVV i vognkortet. 

Men om det betyr at en automatisk har rett til bytte av hjullager eller andre forstillingsdetaljer på garantien pga økt slitasje er jeg ikke så sikker på, men det har jeg ikke kunnskaper om, det er kun noe jeg har hørt en merkeforhandler si noe om til en tidligere kollega av meg (det var ikke en VAG forhandler). Så hvordan det endte tilslutt vet jeg ikke.........

  • 5 uker senere...
Skrevet

 Litt oppdatering.

Bilen har vært på en litt lengre tur, 35 mil fordelt på frem og tilbake samme dag. En nytelse å kjøre, faktisk på høyde med (eller bedre enn) min tidligere Octavia 😁. Stillegående, lettkjørt, komfortabel, rask, skarp og presis i svingene og utrolig god å sitte i. Litt problematisk at fartsfølelsen var mindre enn Octavia, men det er sikkert en vanesak. Litt overraskende at motorturtallet var såpass lavt på "vanlig" kjøring. Så det ble endel kjøring på manuell, ett eller to gear lavere enn automatikken selv ville valgt. Greit nok i en innkjøringsperiode å ikke kjøre på for lave turtall (som på høye) , synes nå jeg da. Likevel ble forbruket respektable 0,64 l/mil på turen opp på fjellet og ned igjen 😁 

Så fikk bilen gjennomgå en skikkelig vask, polering, og keramisk coating av en detailer som kan sine saker! Rød lakk gir ikke ekstrem blankhet, men med to steg korrigering blir det ikke bedre uten våtsliping. Lakken frastøter seg vann, utrolig perling! Men lar coatingen herde i 14 dager før første vask. 

Vinterdekkene er også på plass: Nokian Hakkapeliitta R3 i 215/55R17. Venter ørlite før jeg setter de på, så kan frost og snø bare komme..... 

DSC_1817.JPG

DSC_1816.JPG

DSC_1820.JPG

DSC_1838.JPG

  • Lik 1
  • 3 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
Skrevet (endret)

Nå har det gått lang tid siden forrige innlegg. Bilen er nå over ett år gammel og er kjørt ca. 12000 km (bare). Bilen er fortsatt en drøm å kjøre, og passer utmerket til meg og mine, kanskje med unntak av et bagasjerom som er litt mindre enn Octavia'n. Dette var jeg klar over, men ble litt åpenlyst i sommer med tax-free drikkevarer (bl.a.) og litt mere til + normal bagasje på biltur i sommer.

Et par ting har oppstått. På bilferie både i sommer og i høst har jeg opplevd at anti-kollisjonsfunksjonen har varslet om hindring i veien og ved i alle fall ett tilfelle hugget kraftig i bremsene, UTEN at der var hindringer å reagere på. Alle tilfellene var ved vanlig landevegskjøring med cruisekontroll aktivert. Bilen ble levert inn til forhandler for sjekk om der var noen feil eller kalibreringsmuligheter, men ingenting funnet eller gjort (selvfølgelig). Det må skrives på kontoen for ting som skje....! Jaja, må si at jeg har hatt hjertet litt oppi halsen nå i høst, med alt løvet som blåser rundt på veiene! 😵 

Det som var bra oppi det hele, er at de oppdaget at jeg ikke hadde 4x4 lengre. Ingen indikasjoner eller feilmeldinger, men Haldex'en har altså ikke virket i det siste. Hadde forresten undret meg litt, for jeg hadde merket at bilen faktisk har spunnet litt med heftig pådrag ut i vegen i kryss når det har regnet godt. Så der ble det ny pumpe! Merkelig tidlig å få en sånn feil, men bra å få ordnet det før vinteren.

Så har poden også byttet bil, fra en anonym Fabia til en litt mer fargerik Scala. Fint med biler som synes i trafikken.

received_731424000919244.jpeg

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
  • 1 år senere...
Skrevet

3 års eventyr er snart over, det er tid for å avslutte reisen sammen med Karoq'en, den (nesten) perfekte bilen for meg... Bilverden (og verden forøvrig) er i utrolig rask endring, og vi påvirkes mot nye trender og til andre valg. Jeg dilter etter, om enn noe haltende, er man bensin-hue så klarer man ikke helt å slutte med det.. Så en litt eldre, brukt bensiner ("mellom-rød" bakerst) får stå i garasja til de noe større kjøreoppdragene, mens den lille blå batteripakka ("bom-busteren") kommer til å gjøre mesteparten av den lokale småkjøringa. Sånn har det blitt. Savnet av Karoq'en blir nok enormt. Hjertet blør, men idag ser jeg ingen elektrifisert bil som kan ta dens plass.

DSC_2757_1.JPG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...