Gå til innhold
Sjåføren

Sjåføren's Karoq Sportline 2,0 TSI DSG 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

men jeg vet ikke om @BGB har noe mer kunnskap om dette?

Hvorvidt dette er noe én forhandler sier eller om det gjelder hele systemet vet jeg ikke. Jeg har ikke hørt noe om det i alle fall. 
 

Er dog ikke vært redd for å kode noe selv, noe jeg også har gjort i mange år. 

Skrevet
1 time siden, BGB skrev:

Hvorvidt dette er noe én forhandler sier eller om det gjelder hele systemet vet jeg ikke. Jeg har ikke hørt noe om det i alle fall. 

Det er i hvert fall 2 forskjellige forhandlere som sier dette om at en ikke kan lagre og beholde valgt Individuell modus lenger.
Jeg fikk tidligere i sommer klar beskjed fra min forhandlers teknikker om at det var flere ting de ikke fikk lov til å gjøre lenger, bl.a. koding av tente baklys sammen med DRL og heller ikke lukking av bakluken med knapp i dashbordet, selv om Superb 2020 skal ha denne funksjonen, så var ikke det noe  de kunne gi tidligere modeller tilgang til.
Dermed lurte jeg på om dette også kunne være en av de tingene de ikke lenger får lov til å gjøre noe med av VAG/Skoda fabrikken, men det har jo forsåvidt min forhandler allerede svart på, og samme har jo også @Sjåføren forhandler gjort.

1 time siden, BGB skrev:

Er dog ikke vært redd for å kode noe selv, noe jeg også har gjort i mange år. 

Det vet jeg @BGB, jeg er derimot ikke klar for det. 
For å være helt ærlig så er jeg ikke modig nok til noe slikt, og i tillegg så har jeg heller ikke kunnskap, utstyr/programvare eller kompatibel pc til det. Det kan selvfølgelig kjøpes, men det kan en ikke med modighet ;) 

Skrevet

3 trykk på mode-knappen så er man på Individuell. Og da husker progrmmet at jeg skal ha styring i Sport (det MÅ jeg ha), og bort med motorlyd i høyttalere! 😁 Men det er irriterende mye trykk for hver start, jeg må ta bort start-stopp også.... Skulle kanskje hatt en Trondheimstur?  @BGB

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor men det er mange gode kodere rundt om i Norge, men tar du turen skal jeg hjelpe deg.

Men ved å fjerne start/stopp er bilens utslippsdata ikke typegodkjent - det vet jeg ;)

Skrevet

Typegodkjenning, ja det er en rar ting. Hva er det? Betyr det noe etter at bilen tas i bruk?

Slik som start-stopp funksjonen. Der er en bryter som man kan trykke for hver eneste kjøretur, er det da brudd på typegodkjenningen at start-stopp funksjonen er dekativert på en annen måte? Jada, det er endring i programvaren. Men resultatet er det samme.

Og kjøremodus, hva er det egentlig. Du kan personalisere bilens oppsett/programering. Enten til mer økonomiske innstillinger, eller til mere sportslige innstillinger. Bryter du typegodkjenningen hvis du avviker fra "normal"? Slik som jeg foretrekker: at bilen har en styring som er litt tyngre enn normalinnstillingen. Rett og slett fordi jeg synes styringen er altfor lett, på grensen til å være utrygg/vinglete. Mindre strøm bruker det sikkert også. Så hvorfor kan jeg ikke få den innstillingen permanent? Den blir jo brukt hver eneste gang jeg skal kjøre uansett, siden muligheten til å trykke seg frem til den er der. 

Typegodkjenningen,  den legger ikke føringer for hvordan bilens funksjoner faktisk blir brukt. Det er jo en godkjenning av hvordan den var i testøyeblikket. Jeg kan jo fremdeles kjøre bilen med alle lys tent ved å vri lysbryteren til hovedlys, selv om det drar mere strøm og derav sikkert gir marginalt høyere forbruk. Jeg kan kjøre på det turtallet jeg vil, selv om det gir et høyere forbruk enn snittforbruket som bilen er godkjent etter. For ikke å snakke om sleping av henger..... FOR et forbruk man får i forhold til typegodkjenningen! Bryter man den på campingvogntur, eller når veden skal i hus, eller hvis man har kjøpt bilen for å kjøre rundt på familien hele tiden, bruker mere drivstoff enn typegodkjenningen da også.

Og hvis jeg ønsker at baklysene sksl lyse hele tiden, fordi jeg mener at det er fornuftig siden 95% av bilparken faktisk har baklysene på hele tiden og gjør bilen mer synlig i trafikkbildet. Det er LED-lys og drar marginalt med strøm. Er det noe galt i at jeg får koblet de inn permanent, er der ikke trafikksikkerhetsmessige grunner til at de skal lyse så lenge bilen er i gang? 99,999999% av forbruket bestemmes av sjåførens (!) gasspådrag og andre ytre, variable forhold.

Godt å få ut litt.

Skrevet
8 timer siden, Sjåføren skrev:

Typegodkjenning, ja det er en rar ting. Hva er det? Betyr det noe etter at bilen tas i bruk?

Det betyr noe når bilen får endret sine funksjoner/egenskaper etter at den er typegodkjent.
Det kan bl.a. bety noe for garantien, forsikring og få økonomiske konsekvenser om forandringene er store og er en direkte årsak til en ulykke f.eks.

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Slik som start-stopp funksjonen. Der er en bryter som man kan trykke for hver eneste kjøretur, er det da brudd på typegodkjenningen at start-stopp funksjonen er dekativert på en annen måte? Jada, det er endring i programvaren. Men resultatet er det samme.

Bilen skal ha den funksjonen aktivert hver gang bilen startes, at sjåføren selv kan deaktivere den med en knapp betyr bare at den er deaktivert frem til bilen og stoppes. Neste gang bilen startes er den igjen aktivert, og det resulterer i en ikke godkjent bil på EU-/PKK-kontroll om automatisk start/stopp blir kodet bort.

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Og kjøremodus, hva er det egentlig. Du kan personalisere bilens oppsett/programering. Enten til mer økonomiske innstillinger, eller til mere sportslige innstillinger. Bryter du typegodkjenningen hvis du avviker fra "normal"? Slik som jeg foretrekker: at bilen har en styring som er litt tyngre enn normalinnstillingen. Rett og slett fordi jeg synes styringen er altfor lett, på grensen til å være utrygg/vinglete. Mindre strøm bruker det sikkert også. Så hvorfor kan jeg ikke få den innstillingen permanent? Den blir jo brukt hver eneste gang jeg skal kjøre uansett, siden muligheten til å trykke seg frem til den er der. 

Slik jeg tolker det forhandler sa, så vil vel dette ha noe med at bilen skal starte i Normal modus hver gang den startes, så er det opp til sjåføren og forandre på det som ønskes.
Det er jo ikke sikkert at det er du som skal kjøre bilen neste gang (selv om det hadde vært personalisert til din nøkkel), og en bil som da er satt opp i Sport modus f.eks. (med tanke på dcc understell, styring, dsg kasse, etc) vil jo være mer responsiv og direkte, og det kan muligens ha noe med sikkerheten å gjøre ved kjøring på glatt underlag feks.?

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Typegodkjenningen,  den legger ikke føringer for hvordan bilens funksjoner faktisk blir brukt. Det er jo en godkjenning av hvordan den var i testøyeblikket. Jeg kan jo fremdeles kjøre bilen med alle lys tent ved å vri lysbryteren til hovedlys, selv om det drar mere strøm og derav sikkert gir marginalt høyere forbruk. Jeg kan kjøre på det turtallet jeg vil, selv om det gir et høyere forbruk enn snittforbruket som bilen er godkjent etter. For ikke å snakke om sleping av henger..... FOR et forbruk man får i forhold til typegodkjenningen! Bryter man den på campingvogntur, eller når veden skal i hus, eller hvis man har kjøpt bilen for å kjøre rundt på familien hele tiden, bruker mere drivstoff enn typegodkjenningen da også.

Nei, men den legger føringer for at bilen ikke skal få tilført funksjoner den ikke er typegodkjent med. At funksjoner allerede ligger i bilens programvare, men ikke er aktiverte, gjør at bilen kan miste sin typegodkjenning om funksjoner den ikke er godkjent med blir aktiverte.
Noen godkjenninger hører visstnok til spesifikke land, mens andre ting hører til EU/EØS direktiver.

Oppgitt forbruk har med hva bilen hadde ved godkjenning med en viss belastning, økes belastningen vil selvfølgelig forbruket også øke.
Angående typegodkjenning her med tanke på tilhenger etc, så er det vel kun om du drar på en tilhenger tyngre enn hva bilen er godkjent for og noe ryker (eller ved en ulykke f.eks.), så vil jo ikke garantien gjelde. En kan få avkortning på forsikringen og det kan i verste fall gi økonomiske konsekvenser.

Jeg er fullstendig klar over at du vet alt dette selv, og at mye av dette er nok skrevet litt i frustrasjon over regelverk, typegodkjenning og eu-direktiver, og det er helt enig med deg i :) 

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Og hvis jeg ønsker at baklysene sksl lyse hele tiden, fordi jeg mener at det er fornuftig siden 95% av bilparken faktisk har baklysene på hele tiden og gjør bilen mer synlig i trafikkbildet. Det er LED-lys og drar marginalt med strøm. Er det noe galt i at jeg får koblet de inn permanent, er der ikke trafikksikkerhetsmessige grunner til at de skal lyse så lenge bilen er i gang? 99,999999% av forbruket bestemmes av sjåførens (!) gasspådrag og andre ytre, variable forhold.

Tente baklys sammen med tente hovedlys er slik det skal være, mens tente baklys sammen med DRL er ikke lenger noe som er godkjent og da heller ikke lovlig å gjøre noe med etter en viss dato i 2018.
Det ble gjort i Juli 2018 på min Octavia ved bestilling av en kode spesifikt til min bil fra fabrikken, det samme ville jeg ha på min Superb 2019 nå i sommer, men det var ikke lenger en mulighet pga et EU direktiv.

Jeg ønsker også dette som deg @Sjåføren pga økt trafikksikkerhet og økt synlighet, men det er som sagt ikke noe som er godkjent å forandre på lenger, og forhandlers teknikere har heller ikke tilgang til å gjøre noe med dette.

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Godt å få ut litt.

Frustrasjoner og irritasjoner er det godt å få ut, ingen tvil om det. Bare synd det hjelper så lite mot eu-direktiver, typegodkjenning, garantier, etc. 

 

Har også sendt deg en PM. 

Skrevet

Jeg vil gjerne se det direktivet for tente baklys med DRL - for her har jeg sterke tvil. 
 

Ta feks Audi A3 og Golf som er nøyaktig samme bil, her har Audi tente lys til enhver tid mens VW ikke har det - samme plattform, motorer, ECM etc. 

Skrevet
7 minutter siden, BGB skrev:

Jeg vil gjerne se det direktivet for tente baklys med DRL - for her har jeg sterke tvil. 

Det jeg har skrevet her @BGB, er rett og slett hva forhandler fortalte meg. De var i kontakt med fabrikken for bestilling av tente baklys sammen med DRL, men fikk avslag på det pga et EU direktiv. Mer enn det vet jeg ikke, og ikke spurte jeg mer heller så lenge svaret var så bastant fra fabrikken.

Skrevet

Typegodkjenning betyr så mangt og det er viktig å bruke sunn fornuft.

Monterer du på uoriginale hjul (som er fullt lovlig) er ikke bilen typegodkjent slik den var fra fabrikk, det betyr dog ikke at bilen er ulovlig. 

Skrevet
1 time siden, BGB skrev:

Typegodkjenning betyr så mangt og det er viktig å bruke sunn fornuft.

Monterer du på uoriginale hjul (som er fullt lovlig) er ikke bilen typegodkjent slik den var fra fabrikk, det betyr dog ikke at bilen er ulovlig. 

Helt enig med deg i det @BGB :) 

Så lenge en holder seg innenfor lovlige forandringer med tanke på sporvidde og rulleomkrets, så kan en gjøre ganske mye forskjellig med hjul ja, og det kan også godkjennes om en går utenfor dette om en har de rette TÜV papirene og får det godkjent av SVV i vognkortet. 

Men om det betyr at en automatisk har rett til bytte av hjullager eller andre forstillingsdetaljer på garantien pga økt slitasje er jeg ikke så sikker på, men det har jeg ikke kunnskaper om, det er kun noe jeg har hørt en merkeforhandler si noe om til en tidligere kollega av meg (det var ikke en VAG forhandler). Så hvordan det endte tilslutt vet jeg ikke.........

  • 5 uker senere...
Skrevet

 Litt oppdatering.

Bilen har vært på en litt lengre tur, 35 mil fordelt på frem og tilbake samme dag. En nytelse å kjøre, faktisk på høyde med (eller bedre enn) min tidligere Octavia 😁. Stillegående, lettkjørt, komfortabel, rask, skarp og presis i svingene og utrolig god å sitte i. Litt problematisk at fartsfølelsen var mindre enn Octavia, men det er sikkert en vanesak. Litt overraskende at motorturtallet var såpass lavt på "vanlig" kjøring. Så det ble endel kjøring på manuell, ett eller to gear lavere enn automatikken selv ville valgt. Greit nok i en innkjøringsperiode å ikke kjøre på for lave turtall (som på høye) , synes nå jeg da. Likevel ble forbruket respektable 0,64 l/mil på turen opp på fjellet og ned igjen 😁 

Så fikk bilen gjennomgå en skikkelig vask, polering, og keramisk coating av en detailer som kan sine saker! Rød lakk gir ikke ekstrem blankhet, men med to steg korrigering blir det ikke bedre uten våtsliping. Lakken frastøter seg vann, utrolig perling! Men lar coatingen herde i 14 dager før første vask. 

Vinterdekkene er også på plass: Nokian Hakkapeliitta R3 i 215/55R17. Venter ørlite før jeg setter de på, så kan frost og snø bare komme..... 

DSC_1817.JPG

DSC_1816.JPG

DSC_1820.JPG

DSC_1838.JPG

  • Lik 1
  • 3 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
Skrevet (endret)

Nå har det gått lang tid siden forrige innlegg. Bilen er nå over ett år gammel og er kjørt ca. 12000 km (bare). Bilen er fortsatt en drøm å kjøre, og passer utmerket til meg og mine, kanskje med unntak av et bagasjerom som er litt mindre enn Octavia'n. Dette var jeg klar over, men ble litt åpenlyst i sommer med tax-free drikkevarer (bl.a.) og litt mere til + normal bagasje på biltur i sommer.

Et par ting har oppstått. På bilferie både i sommer og i høst har jeg opplevd at anti-kollisjonsfunksjonen har varslet om hindring i veien og ved i alle fall ett tilfelle hugget kraftig i bremsene, UTEN at der var hindringer å reagere på. Alle tilfellene var ved vanlig landevegskjøring med cruisekontroll aktivert. Bilen ble levert inn til forhandler for sjekk om der var noen feil eller kalibreringsmuligheter, men ingenting funnet eller gjort (selvfølgelig). Det må skrives på kontoen for ting som skje....! Jaja, må si at jeg har hatt hjertet litt oppi halsen nå i høst, med alt løvet som blåser rundt på veiene! 😵 

Det som var bra oppi det hele, er at de oppdaget at jeg ikke hadde 4x4 lengre. Ingen indikasjoner eller feilmeldinger, men Haldex'en har altså ikke virket i det siste. Hadde forresten undret meg litt, for jeg hadde merket at bilen faktisk har spunnet litt med heftig pådrag ut i vegen i kryss når det har regnet godt. Så der ble det ny pumpe! Merkelig tidlig å få en sånn feil, men bra å få ordnet det før vinteren.

Så har poden også byttet bil, fra en anonym Fabia til en litt mer fargerik Scala. Fint med biler som synes i trafikken.

received_731424000919244.jpeg

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
  • 1 år senere...
Skrevet

3 års eventyr er snart over, det er tid for å avslutte reisen sammen med Karoq'en, den (nesten) perfekte bilen for meg... Bilverden (og verden forøvrig) er i utrolig rask endring, og vi påvirkes mot nye trender og til andre valg. Jeg dilter etter, om enn noe haltende, er man bensin-hue så klarer man ikke helt å slutte med det.. Så en litt eldre, brukt bensiner ("mellom-rød" bakerst) får stå i garasja til de noe større kjøreoppdragene, mens den lille blå batteripakka ("bom-busteren") kommer til å gjøre mesteparten av den lokale småkjøringa. Sånn har det blitt. Savnet av Karoq'en blir nok enormt. Hjertet blør, men idag ser jeg ingen elektrifisert bil som kan ta dens plass.

DSC_2757_1.JPG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...