Gå til innhold
Espen

Columbus uten SIM


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har Superb 2017 med Columbus uten SIK -kort mulighet.

Jeg ser i innstillingene at jeg har WLAN og noe som heter Hotspot. 

Jeg kan koble meg opp på hjemmenettverket mitt når jeg står parkert inntil huset. 

Kan jeg oppdatere kart o.l på denne måten?

Hva er det godt for at jeg kan koble meg opp på nettverket?

Skrevet

Hvis du når tak i nettverket fra bilen så får du bilen online og kan oppdatere kart. Du kan bruke en mobiltelefon som hotspot og dele internett med bilen.

Hotspot på skjermen i bilen er når bilen er online så kan den dele nett videre med andre brukere.

Med online bil får du forskjellige ting som nedlasting av oppdateringer, nyheter, vær osv osv. 

Forøvrig finnes det en original dongle med sim-slot du kan plugge i en av bilens USB om du vil ha eget sim til bilen. 

Skrevet

Dette trenger jeg nok å få inn med t-skje, @BGB

18 timer siden, BGB skrev:

Hvis du når tak i nettverket fra bilen så får du bilen online og kan oppdatere kart

Jeg fikk bilen online ved hjelp av mobiltelefonen min. I innstillingene på C (Columbus) så er det WLAN - og der koblet jeg til nettverket fra delt internett på telefonen.

I innstillingene på C, på systeminfo, så er det en mulighet til oppdatering, men når jeg trykker der så søker den og sier at den ikke finner noen oppdateringer. Det virker som den leter i CD/SD-kort inngangene.

Hvordan får jeg oppdatert?

18 timer siden, BGB skrev:

Hotspot på skjermen i bilen er når bilen er online så kan den dele nett videre med andre brukere.

Dette får jeg jo ikke gjort, eller er det noe poeng, da bilen må stå utenfor huset for å være pålogget hjemmenettverket. Dersom jeg er ute og kjører og har koblet bilen på iPhonen så kan andre logge seg på bilen, men da kan de jo kanskje heller koble seg på min tlf, uten å gå igjennom noe som kanskje vil redusere datahastighet...?

18 timer siden, BGB skrev:

Med online bil får du forskjellige ting som nedlasting av oppdateringer, nyheter, vær osv osv. 

Hvordan får jeg gjort dette ved å bruke iPhone som nettverkskilde? Hvor på C finner jeg dette?

 

18 timer siden, BGB skrev:

Forøvrig finnes det en original dongle med sim-slot du kan plugge i en av bilens USB om du vil ha eget sim til bilen. 

Er det noe slikt? https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=468 

Jeg har lastet ned en APP som heter MySKODA, og der kommer det opp bensinmåler, kjørte kilometer og batteri bl.a.

Jeg har også lastet opp SkodaConnect, men når jeg skal laste inn VIN-nummeret så får jeg beskjed om at bilen ikke støtter SkodaConnect.

Skrevet
6 timer siden, Espen skrev:

I innstillingene på C, på systeminfo, så er det en mulighet til oppdatering, men når jeg trykker der så søker den og sier at den ikke finner noen oppdateringer. Det virker som den leter i CD/SD-kort inngangene.

Hvordan får jeg oppdatert?

Er bilen online skal du få to valg når du ser etter oppdateringer, oppdater fra minnekort eller online oppdatering. Men dette fungerer jo naturligvis kun om bilen er online.

6 timer siden, Espen skrev:

Dette får jeg jo ikke gjort, eller er det noe poeng, da bilen må stå utenfor huset for å være pålogget hjemmenettverket. Dersom jeg er ute og kjører og har koblet bilen på iPhonen så kan andre logge seg på bilen, men da kan de jo kanskje heller koble seg på min tlf, uten å gå igjennom noe som kanskje vil redusere datahastighet...?

Dette er vel kanskje ment om man har et data-sim i bilen, da kan du dele nett med de som ikke har det.

6 timer siden, Espen skrev:

Hvordan får jeg gjort dette ved å bruke iPhone som nettverkskilde? Hvor på C finner jeg dette?

Deler du nett med bilen skal den jo være online, da skal du kunne lese nyheter osv.

Har du denne logoen på siden av klokken? Er den globusen rød er den ikke online.

351549632_Skjermbilde2019-07-24kl_17_00_34.png.a6bc060026bc2b79779c8c3ab2bac0f8.png

6 timer siden, Espen skrev:

Er det noe slikt? https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=468 

Jeg har lastet ned en APP som heter MySKODA, og der kommer det opp bensinmåler, kjørte kilometer og batteri bl.a.

Jeg har også lastet opp SkodaConnect, men når jeg skal laste inn VIN-nummeret så får jeg beskjed om at bilen ikke støtter SkodaConnect.

Skoda Connect er en tjeneste som er gratis 1 eller 2 år, husker ikke helt - etter det må du betale. Nå vet jeg ikke hvor gammel bilen din er eller om den i det hele tatt støtter Skoda Connect. Prøvde MySkoda før i dag men virker ikke som den kobler seg til bilen. Men i Skoda Connect appen får man rekkevidde, status, kart, parkeringsinfo, systemsjekk, tut & blink osv osv.

Mener det skal finnes en Skoda dongle som kan kobles i en av bilens usb kontakter for å få sim funksjoner.

Skrevet

Når du legger inn VIN i skoda-connect app, og får beskjed om at den ikke er støttet, så vil jeg anta bilen er "for gammel" ... Du skriver 2017 modell... Er den produsert i 2016?

Usikker på om disse kan oppdatere kart "On the fly" d.v.s over wifi osv. Ved å koble bilen opp til nett, får du også en annen interessant funksjon. Det er trafikkdata. Oppdaterte trafikkdata på kartet ditt. 

Stengte veier, kø osv osv. Fungert meget bra for min del.

Skrevet
16 minutter siden, Marius skrev:

Er den produsert i 2016?

Ja, det er den. Det er nok en av de første 2017 modellene, men skal det egentlig ha noe å si?

Skrevet
1 time siden, Espen skrev:

Ja, det er den. Det er nok en av de første 2017 modellene, men skal det egentlig ha noe å si?

Ja det har noe å si, er bilen produsert uten Skoda (care) connect tjenesten, så vil det heller ikke være mulig å benytte seg av Skoda connect appen.

Jeg bestilte bilen med Care connect, og det er en tjeneste som er gratis det første året, men som en må betale for etter det første året. Jeg har akkurat betalt for et år til og det kostet 479,- Dette er et innebygget sim-kort som ikke benyttes til noe annet, og betaler en ikke videre, så får en heller ikke f.eks. fjernbetjent webastoen, tilgang til bilens data, etc.

Dette ble tilgjengelige til de fleste modellene i løpet av 2017/18, men for Octavia så ble det visstnok ikke tilgjengelig før FL (2018) utgaven ble levert i løpet av  2017. For Superb så tror jeg heller ikke de første bilene som ble levert med care connect av 2017 modeller kunne fjernstyre webasto, for jeg har lest noen spørsmål om det kunne ettermonteres, men jeg er litt usikker på om det spørsmålet hadde en direkte tilknytning til care connect tjenesten å gjøre.

Skrevet

Dette er forvirrende for meg...

@Superb lll som dunevner så tror heller ikke jeg st Connect er mulig på min bil. 

Jeg har heller ikke denne lille jordkloden som @BGB nevner. 

Derimot så har jeg et wifi-tegn, og når C er stilt inn på CarPlay så er det 4G symbol under klokka på venstre side.

Det at det ikke er Connect er én ting, men hvorfor er muligheten til å koble C på nett der? Hva er godt for det? Hva har Skoda tenkt at det skal brukes til? Jeg skjønner ikke hvordan det kan brukes til å laste opp ny programvare eller kart.

Dette med været o.l. som du nevner @BGB, hvor ser jeg alt dette?

Trafikkdata som du snakker om @Marius Jeg ser at jeg har et eget ikon som heter trafikk i Meny på C, og der kom det opp noen varsler. Går jeg da inn på GPS på C  og zoomer skikkelig ut, så ser jeg de samme varslene. Det er jo et bra tips. Det er vel slik Google Maps fungerer på CarPlay også...? Google Maps er godt oppdatert synes jeg.  Kjekt for de med Androide telefon også, da, som ikke har anledning til MirrorLink.

9A6BEFE5-9F40-4775-A1B5-3344F95C61A7.jpeg

DAD7261E-C507-4680-B00C-97D56BCB104E.jpeg

Skrevet

Når du bruker Carplay på anlegget, så trenger du ikke være koblet opp med wifi f.eks. d.v.s om du bruker google maps.
Det er nok noe alla den samme dataen på NAVI som med google maps :) 

Skrevet
34 minutter siden, Marius skrev:

trenger du ikke være koblet opp med wifi f.eks. d.v.s om du bruker google maps.

Nei, jeg vet. Det er på telefonen dette foregår. Deretter blir det overført til C-skjermen. 

  • Lik 1
Skrevet
12 timer siden, Espen skrev:

Dette med været o.l. som du nevner @BGB, hvor ser jeg alt dette?

 

Hos meg ligger det under hovedmenyen, men jeg har den nyeste versjonen av Columbus. Jeg tror nok at bilen din er for gammel for disse funksjonene. 

Skrevet

Ja, den er nok det, @BGB.

Da gjenstår spørsmålet om hvorfor er muligheten til å koble seg på nettet der?

Hva er dette godt for?

  • 3 år senere...
Skrevet

Hei. Jeg er ny her og kjøpte min Superb for 1 uke siden. 

Jeg prøver å koble til telefonen min til WLAN i bilen, men bilen finner ikke telefonen. 

Det kommer opp mange nettverk ( naboene sine hjemmeruter) men ikke min telefon. 

Er det noen kjente problemer med Iphone 12 med siste software ios 16.3 ?

Jordkloden er rød. jeg får koblet til Bluetooth telefon og jeg kan koble til "Skoda nettverk" men ikke dele internett med bilen. 

Skrevet

Kanskje et skudd i blinde.....

Du må lage et såkalt Hotspot (delt nettverk) på din telefon.

Dette skal da bilen kunne "se" og koble seg til. Mobildata vil da brukes via telefon.

Er dette din fremgangsmåte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...