Gå til innhold
Superb lll

Vinterdeksel til øvre og nedre grill


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt ny bil, og er litt nysgjerrig på enkelte ting, siden dette er en dieselbil.

Jeg titter litt på nettsidene til SuperSkoda og til GytisAutek, og da kom jeg over disse to dekslene som skal hjelpe til med å få opp temperaturen raskere vinterstid, fordi det ikke kommer så mye kald luft inn i motorrommet. Er det noen som har erfaring med noe slikt?

Øvre,

https://www.gytisautek.no/skoda-superb-2015-vinterdeksel-ovre

Nedre,

https://www.gytisautek.no/skoda-superb-2015-vinterdeksel-nedre

 

Tenker at de kan være effektive når det virkelig er kaldt ute, men er det nødvendig tro? For bilen leveres jo med Webasto som også kan benyttes som kjørevarmer, selv om det helst bør unngåes på korte turer, for å unngå soting av brennkammeret og sirkulasjonspumpen.

 

Skrevet

Har sett flere bruke disse, er et godt alternativ for å få opp driftstemp fortere som igjen er bra for dieselmotorene - TDI sliter jo ikke med kjøling akkurat.

Skrevet (endret)
4 timer siden, BGB skrev:

Har sett flere bruke disse, er et godt alternativ for å få opp driftstemp fortere som igjen er bra for dieselmotorene - TDI sliter jo ikke med kjøling akkurat.

Det er helt sant @BGB, mangel på kjøling er ikke den største utfordringen vinterstid med en dieselmotor. Jeg bruker ikke noe slikt i grillen(e) på min VW Transporter som jeg har som arbeidsbil og den blir relativt fort varm, men der er webastoen konstant i drift som kjørevarmer i tillegg til at jeg også aktiverer webasto en stund før jeg kjører på jobb. Men den bilen kjører jeg jo mye med når den først er i bruk, så der er det aldri en utfordring med at webasto kan sote igjen.

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid.

Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skrevet

Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 

  • 2 uker senere...
Skrevet

På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint :)

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Ingen av funksjonene i sete fungerer uten at sete varmen.
    • Kan vere meir enn ein sikring involvert. Er det ingen av fuksjonane/reguleringene som virkar?
    • Hei. Har en Skoda Kodiaq  2017 mod som fører sete ikke vil justere seg, byttet sikring men ikke noe hell ang den.  Noen tips ang hvordan jeg søker videre etter mitt problem ? Hilsen fornøyd Skoda eier.
    • Jeg har heller ikke vært borti noe sånt sjøl, men har hørt forskjellig om de girkassene. En så rykkete igangsetting må et verksted kunne finne ut av. Er ikke alt som kan leses ut i en diagnose. Har du brukt et ikke-merkeverksted? Nå er jeg på litt tynn is, men Techtronic-enheten kan gi feil signaler, feil på hovedclutchen er jo mulig. Men det kan være mye. Lykke til videre, håper det ordner seg.
    • Kjenner ikkje spesielt til det problemet, men uansett er det veldig viktig at batteriet er i god stand for at  den type girkasse du har skal fungere skikkelig  
    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...