Gå til innhold
Frederik

Frederiks Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI 4x4 DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest mange fine tråder om mange fine biler, er det vel på tide at jeg legger ut en om min neste bil.

Bilen ble bestilt i slutten av mai, og var ferdig produsert i uke 29. Fikk bekreftet at den ankom Bremerhaven 28. juli, så er ikke så lenge igjen :)

Bilen er en Sportline diesel med 190 HK, moon white. Gikk mange runder rundt meg selv ift fargen, da fruen ikke gikk med på rød bil. I utgangspunktet det eneste hun har å si på bil er farge, og rød var helt uaktuelt. Var veldig usikker på hvordan business grey ville se ut ift de svarte detaljene på Sportline, selv om jeg i utgangspunktet var veldig nær å velge den fargen. Har i ettertid sett Sportline i business grey, og det ser ganske bra ut - litt "tryggere" enn den betydelig sprekere rødfargen jeg egentlig ville ha. Svart bil har jeg i dag, og den blir møkkete bare man kjører ut av vaskehallen, samt at lakken er svært mottagelig for riper, swirls etc. Falt derfor på moon white som også var på demobilen. Ser veldig bra ut med de svarte detaljene på Sportline, og i sommer hadde det vært perfekt med en bil som reflekterer varmen :)

Ut over standardutstyret på Sportline har bilen følgende utstyr:

- Transportpakke: el. hengerfeste, sensorstyrt bakluke, holder for nettbrett og isofix foran
- Vinterpakke: parkeringsvarmer, setevarmer bak og delingsnett
- Parkeringspakke: parkeringsassistent, trailer assist, area view (ryggekamera)
-Barnepakke: elektrisk barnelås og solgardin bak

-20" Vega felger i antrasitt
-DCC adaptivt understell
-Panoramatak
-Personalisering av tre nøkler
-Trafikkskiltgjenkjenning

Norskmontert utstyr:
-Skvettlapper foran
-17" Nanuq vinter
-Matte i bagasjerommet

 

Var mange valg som måtte overveies før kjøp. Diesel er kanskje dumt på sentrale østlandet, men har behov for den ekstra hengervekten, samt at jeg forbruket og engangsavgift er en del hyggeligere enn bensin. Og kan fint unngå Oslo i størst mulig grad, har tilgang til de samme butikkene i området, og kan ta t-bane om jeg må inn. Noe gjennomkjøring blir det, men det er overkommelig. 

Videre var det jo fargen som tok litt tid. Var noen lange diskusjoner vedr rød, men det var helt uaktuelt for fruen. Så da ble det hvit, noe jeg har tro på at blir bla likevel. Fargen har et innslag av perlemor, og har sett mange hvite biler med perlemor i det siste. Spesielt Toyota har i overkant mye glitter i lakken sin. Skoda har heldigvis begrenset seg, så effekten er beskjeden. Må ganske tett på bilen for å i det hele tatt se at det er perlemor. 

Var egentlig på jakt etter 2019-modellen, hvor det også er mulig å få med digitalt instrument. Når jeg bestilte bilen i slutten av mai, sa selger at han ikke visste når 19-modellen kom, så da bestilte vi 18-modell. Fant i sommer ut at 19-modellene ble sluppet i begynnelsen av juni, og hadde en runde med selger i midten av juli hvor jeg uttrykte misnøye over at 19-modellen ble sluppet en drøy uke etter at vi bestilte. Serviceminded som Skoda er (mitt inntrykk), var de villige til å ta min bil til lager og at jeg kunne bestille ny 19-modell. Viste seg da at produksjon først var i uke 50 (!!!), og at den mest sannsynlig ville bli levert på nyåret. Og med WLTP og uklare politikere tok jeg rett og slett ikke sjansen - digitalt instrument er ikke verdt 50-100 tusen i økte avgifter.

Bilen ankom som nevnt Bremerhaven 28. juli, så er vel på vei over havet for tiden. Antatt utlevering i uke 33 :)

Neste utfordring er å finne ut hva slags konservering av lakken man skal velge. Har lest det ene og det andre, og det er like mange meninger som det er forummedlemmer, så er ikke så lett. Har fått tilbud på Drop Off av min forhandler til 3 500 kr. Det er en del billigere enn min lokale vaskehall, og sist de gjorde en shine på bilen min var jeg ikke særlig fornøyd heller (kun vanlig polering). Men så er spørsmålet om Drop Off er bra, evt god nok. Har ikke mulighet for håndvask selv annet enn i selvvaskehaller, så mulighetene for å gjøre deler av jobben selv begrenser seg. 

  • Lik 1
Skrevet

Dette ser jo eldig bra ut @Frederik :) 

Ser ikke ut til at du kommer til å mangle noe utstyr heller ;) 

Om jeg skal komme med et lite forslag til deg, så hadde jeg også satt på skvettlapper bak (såfremt det ikke er std da), de beskytter ikke så mye mot søle og skitt, men de beskytter mye mot «sandblåsing» som de nederste panelene hele tiden blir utsatt for, nå er de riktignok sorte og i plast til Kodiaq, men plast «slites» sakte men sikkert den også..........

 

Angående farge så er jo det veldig individuelt hva en liker der, jeg har stor sand for biler med farger og kontraster, men jeg er altfor pysete til å velge det selv. Har akkurat byttet inn en Moon White metallic Superb 2016, og det er en virkelig flott farge som gjør at de sorte detaljene og kontrastfelger virkelig kommer frem. MEN dessverre så kommer alt annet frem også, jeg hadde aldri trodd at hvit bil skulle være så avslørende for flekker, prikker, skitt/søle, pollen, som den var. Vi hadde på forhånd bestemt oss for Business Grey metallic til denne Superben vi bestilte i 2016, men så kom vi til forhandleren, og de hadde selvfølgelig en dem.vogn i Moon White metallic. Denne hvitfargen var min eldste datter sitt valg, og hun snakket med sin søster og de med sin mor, og så min kone med meg, så da kan du jo fort se hvordan dette endte også........ ;) 

Så nei, ikke mer hvit bil for meg, selv om det er en av de flotteste fargene jeg vet om på biler med sorte detaljer, det bringer detaljene fint frem. Det samme gjelder også rød, kjempeflott farge til en bil med sorte detaljer :) 

Selv valgte vi Quarts Grey metallic til vår Octavia Scout, men mitt første valg hadde vært Business Grey metallic, om den fargen bare hadde vært tilgjengelig for Octavia også.......

 

WLTP har skapt «hodebry» for ganske mange, enkelte har bestilt før de kanskje helt hadde lyst, for da er en avskåret fra en del utstyr og nyere/oppdaterte motorer, og når ingen heller vet hvordan de nye avgiftene vil fungere i praksis, så er det ikke så enkelt å vite hva en burde gjøre........ Myndighetene har muligheten til å redusere dagens utslipsavgifter, og så heller avgiftsbelegge nye biler etter de nye reglene som WLTP gir, men når de ser muligheten for å få inn enda flere penger i statskassa, så spørs det vel hva de gjør tilslutt.......

Det behøver absolutt ikke bli så dyrt som de første prognosene tilsier, men en vet aldri når det er snakk om avgifter, for det er noe de virkelig er «flinke» til å øke.........

 

Når den var i Bremerhaven 28.07. så burde den jo snart enten allerede være over, eller i det minste være på båttur ganske så snart :) 

 

Angående beskyttelse, så velg i hvert fall et firma som får gode omtaler, for det er hva de gjør med grunnarbeidene som avgjør finishen. Holdbarhet avgjøres jo også veldig mye av hvilke omgivelser bilen kjøres i, så her må en nesten avgjøre selv hva en burde velge, pris/budsjett er jo også en meget avgjørende faktor her. Jeg kjører mye på saltede veier, men valgte likevel en god voks hos en bilpleier, og kommer til å levere bilen der 2 ganger i året (vår/høst), slik at den takler vinterene best mulig :) 

 

Skrevet

Hei @Frederik og velkommen i sportline klubben :D Jeg var lenge innom motoralternativet du endte på, men ble 2.0 tsi hos oss! Flott utstyrt bil du har bestillt, alt det en trenger og det lille ekstra som er gøy å ha :) eneste jeg ser du skriver med nettbrettholder, den utgår på grunn av sportsseter:/ Det glemte min forhandler å opplyse om også. 

 

Ellers vil jeg bare si gratulerer med snart ny bil! Hvit fargen ser veldig bra ut kombinert med de svarte detaljene :D

Selv endte jeg med rød noe jeg er fornøyd med, hvit var andrevalget om kona slo seg vrang ?

Skrevet

@Superb lll jeg hadde faktisk de på da jeg bestilte bilen. Men når jeg var innom i sommer diskuterte jeg dette med selger, og tok de ut igjen. Er jo ikke lange stykket etter bakhjulene, og skjermen svinger ganske brått inn. Ser for meg at skjermen bak blir veldig dominerende? Og skjermen bak på Sportline er lakkert helt ned - så kanskje jeg skal slenge de på igjen? Ser på bildene av demobilen til forhandler at de har det bak, og @Sverre har det på sin han og - og det ser faktisk ut som jeg må legge de på igjen. 

Rart hvordan barna påvirker ting, første eldste sa da vi prøvekjørte demobilen var at sånn åpent tak (panoramataket) måtte vi ha. Så da ble det en del av bestillingen. xDEr egentlig veldig glad i panoramatak, blir så lyst og åpent i kupeen, men har hørt skrekkhistorier med lekkasjer etc, men regner med at det går fint. 

@Sverre Ja, var litt usikker på hvordan de skulle festes på sportssetene, og ser på utstyrslisten at isofix foran kommer istedet. Samme som at 3-sone climatronic utgår i vinterpakken.

@Superb lll Bilen blir kjørt på sentrale østlandet, og her saltes det tildels kraftig om vinteren. Dog har jeg følelsen av at de saltet litt mindre sist vinter, men da var det jo kaldt og mye snø. Men så snart det var "varmt" nok startet de med saltingen. Og saltbilen sender jo salt i alle himmelretningen med stor kraft. Får sjekket ut alternativer. Har vel et ønske om å kunne gjøre litt av dette selv, men er utrolig enkelt å sette det bort.
 

Skrevet

Jeg hadde definitivt lagt på skvettlappene bak igjen. På Superben jeg hadde så ble det kun montert skvettlapper foran når jeg fikk bilen utlevert av forhandler, men etter ca 6 mnd (kun sommerføre) så ble det også montert bak, og da var allerede klarlakken helt borte i underkant av støtfangeren bak, og selve lakken begynte også å bli slitt. Dette er skader kun lakkering kan rette opp igjen, men monteringen av skvettlappene bak satte en stopper for videre lakkslitasje, så det skal jeg ha både foran og bak på mine fremtidige biler (såfremt det finnes tilgjengelig da).

Panoramatak er stilig, men er ikke noe jeg velger av flere årsaker, en av dem nevner du allerede. Men her kommer det jo inn mange personlige preferanser, så det får være opptil enhver :) 

Sitter med en litt annerledes erfaring  enn deg angående saltingen forrige vinter  her jeg kjører mest, men det kommer jo an på hvor en bor/kjører mest også selvfølgelig. Her ble det saltet gjennom hele vinteren i alt fra +7-8°C og helt ned mot ÷10-12°C. Da var det tørre og bare veier, men likevel så ble de sølt ned med den saltblandingen de benytter nå. Den er langt verre enn hva de har benyttet tidligere, den klistrer seg til absolutt alt, og det har aldri vært så vanskelig å fjerne restene etter saltet på bil/felger som det var etter sist vinter. Min svoger som jobber i SVV bekreftet også at de gjorde en del forsøk i fjor med noen saltblandinger som var mer effektive, men som da er verre å få bort. Her jeg kjører mest virket det som om de hadde et visst budsjett for salting som måtte brukes opp, for å være sikre på at de fikk et like stort budsjett til salt neste vinter også.

Så når jeg nå hentet ut en ny bil denne sommeren her, så ble den også sendt avgårde for en ekstra understellsbehandling, som jeg skal gjenta slik anbefalingene sier. For her er det bare å beskytte det en kan, så jeg skal også prøve en skikkelig felgvoks denne vinteren, som kanskje kan gjøre det litt lettere å fjerne salt/bremsestøv/flyverust, men sterke såpeblandinger vil jo selvfølgelig slite på voksen det også.........

Skrevet

Har allerede sendt mail til selger for å legge de på igjen. Som du skriver, så blir lakkering eneste utvei. Og skjermen er jo svart under lakken, så blir fort synlig på en hvit bil. Og det koster jo fort noen kroner å lakkere skjermen. 

Var borti en stein med superben min når den var relativt ny, og fikk en kraftig skrape foran. Måtte glattes ut og lakkeres, og det var ikke noe jeg gjerne gjør igjen. 

Ang saltingen så virket det som de ikke saltet så mye. Men de var nok ute gjennom hele vinteren. Så det jo på bilen etter vinteren. 

Hva slags understellsbehandling velger du? Har tenkt litt på det også, er jo enda vanskeligere å komme til under bilen. 

Hadde også beskyttelsesfilm i dørene og foran på bakskjermen, men det var visst ikke tilgjengelig til kodiaq. Ser hvordan barna sliter på lakken i døra. Finnes kanskje film man kan tilpasse selv?

Skrevet

Synes absolutt skvettlappar passet på bilen :) og det er jo positivt å ha bak også, både for egen bil men spesielt om en drar henger på vintertid. 

Om du spør meg angående understellsbehandling har jeg bestillt både det og støydemping fra forhandleren selv, mener de benytter dinitrol. 

Foran på kodiaq må en til med å borre små hull i tillegg til eksisterende skruer. Bak var det bare å skru ut 3 skruer, legge skvettlappen inntil (passet perfekt selv fra eBay) og skru fast igjen :) Så her kan en spare noen kroner om en vil. 

Skrevet

På min bil så ble det lagt Mercasol, for det var hva forhandler sa at jeg måtte velge for at rustgarantien fra fabrikk skulle gjelde videre. Men nå bestilte jeg dette gjennom forhandler, slik at det var utført før jeg fikk bilen, synes det er greit for å slippe å levere den inn igjen, og ikke minst, så er det ingen slitasje, steinsprut eller fuktighet på understellet før det gjøres. Bilen ble også fraktet dit på bilhenger, og så ble den levert til klargjøring etter at understellsbehandlingen var utført.

Det å «reparere» slike lakkskader som dette koster absolutt sine kroner, så da vil skvettlapper være en billig «investering» for å slipe det.

Folie får en jo kjøpt i alle mulige former og farger om det så er, men det kan kanskje være greit å forhøre seg litt med noen som holder på med foliering, slik at de kan legge litt mer beskyttelse på de mest utsatte stedene i døråpningene.

Beskyttelse oppå fangeren bak er også en smart investering, her får en jo alt fra tilpassede folier til lastkantbeskyttelseslister fra både Skoda og f.eks. SuperSkoda. :) 

Skrevet

Da kom beskjeden om at bilen er klar.:D

Litt før estimert. Selger regnet i utgangspunktet med uke 33/34, så ikke så store fremskyndingen for min del. 

Så da får vi håpe betalingen registreres fort hos Møller slik at det kanskje er mulig å hente den i morgen. Evt for det vente til neste uke. 

Skrevet
8 timer siden, Frederik skrev:

Da kom beskjeden om at bilen er klar.:D

Litt før estimert. Selger regnet i utgangspunktet med uke 33/34, så ikke så store fremskyndingen for min del. 

Så da får vi håpe betalingen registreres fort hos Møller slik at det kanskje er mulig å hente den i morgen. Evt for det vente til neste uke. 

Dette er gode nyheter da @Frederik :) 

Håper det går fort med overføringen slik at du kan hente ut en ny bil før helgen, lykke til :)

Husk de «obligatoriske» bildene av ny bil da, hehe ;) 

Skrevet

Pengene er allerede overført, men interne systemer og rutiner i Møller forsinker det hele. Men det er avtalt overtakelse på lørdag, så ny bil blir det i helgen:D

 

Skrevet

Joda jeg forstod at du hadde gjort det allerede @Frederik, de hadde pengene allerede dagen etter jeg overførte dem :) 

Du er heldig som har en forhandler som har lørdagsåpent du da @Frederik:), for her jeg bor har de lørdags stengt i hele skoleferien.........  

Bare til å glede seg det her :) 

Skrevet (endret)

Da var bilen i hus (evt bjørnen i hiet)!!:D:D

Veldig greit med levering på en lørdag, god tid fra forhandler og ingen hverdagsrutine som krevde sitt. Har også tid til å få noen km på hjulene for barn måtte hentes. 

Var også veldig, veldig spent på om bilen gikk inn i garasjen. Superben gikk akkurat inn i lengden, så regnet med at det gikk lengdemessig, men høyden var en bekymring. Gammel garasje med vippeport, bygget på en tid da boble fortsatt var en familiebil. Men lett forsiktig kjøring, og både ett og to øyne opp soltaket, så viser det seg at det er grei klaring - hvertfall 5cm. Må nok ut å kontrollmåle, spesielt med tanke på vinteren og snø i innkjøringen. Men tror det skal gå fint. 

Har også oppdaget noe som ser ut som limrester på stolpene ved frontruten. Ikke store greiene, men så de ikke i lyset hos forhandler. Regner med at det lar seg fjerne med en fille med sitrusspray, men sender det over til selger for å være helt sikker. 

Men de første km innbyr til mer kjøring, så ikke helt umulig at noen bekjente i god avstand får besøk i kveldxD

76D634D9-ADC3-4137-9A09-EF6F0C22B69C.jpeg

F02FAA4A-F3D2-478E-BDB9-5809563601C3.jpeg

039CE5F5-3DD3-4662-837A-D8E6C6F0887D.jpeg

Endret av Frederik
  • Lik 3
Skrevet (endret)

Gratulerer med ny bil @Frederik :) 

Denne «bjørnen» ser jo veldig flott ut da :) Hvit og Rød Sportline var utrolig fine, det gjør seg med kun sorte detaljer altså :) 

Litt synd med taperester, men det gjenspeiler dessverre den knappe tiden de har tilgjengelig pr. bil for klargjøring.......... 

Kjenner igjen dine garasje utfordringer @Frederik, slik er det her også. Superben jeg hadde tidligere kunne jeg heller ikke ha tilhengerfeste ute på, for da fikk jeg ikke lukket garasjeporten. Fikk litt bedre plass etter å ha byttet til Octavia Scout, men jeg må være forsiktig med åpning av bakluken, for den kan treffe den åpne garasjeporten om luken åpnes helt opp og ikke bilen står akkurat der den må stå, for bakluken er litt høyere på denne bilen enn Superb (merkbart høyere understell)........

Endret av Superb lll
Skrevet

Flott bil @Frederik! Hvit gjør seg godt på Sportline, altså!

@Superb lll du kan vel justere hvor langt bakluka kan åpne seg, slik at det ikke utgjør noe fare mtp. garasjeporten?
Altså stoppe den f.eks. 5 cm før maks åpning i stedet? Så vidt jeg har lest skal man kunne justere dette.

Skrevet

Gratulerer med en flott Kodiaq @Frederik :) Ja bilen er helt herlig å kjøre lengre i så forstår godt at du vil ut på tur! :D

Helt riktig som du sier @TheHaughom, Du kan programmere luka til å stoppe i den høyden du selv ønsker :) 

Skrevet
3 timer siden, TheHaughom skrev:

@Superb lll du kan vel justere hvor langt bakluka kan åpne seg, slik at det ikke utgjør noe fare mtp. garasjeporten?
Altså stoppe den f.eks. 5 cm før maks åpning i stedet? Så vidt jeg har lest skal man kunne justere dette.

Det er helt korrekt @TheHaughom:) 

Jeg har bare ikke gjort det, for jeg har lært meg hvor bilen må stoppes og og hvordan garasjeporten må settes i åpen posisjon, men det er et veldig godt tips og ta med seg :) 

Skrevet

Takk @Sverre og @TheHaughom. Veldig fornøyd med bil og farge:D

 

Fikk testet bilen litt mer i dag, ble en tur til Sverige for å hamstre inn til barnebursdag litt senere i måneden. Perfekt å kamuflere det som test- og innkjøring av ny bil. God bil på langtur. Fikk virkelig testet ACC på turen, og må nok bruke det noen ganger for å bli litt mer kjent med det. Veldig kjekt i klø, men risikoen er at man glemmer å følge med:|

Har også avdekket noen utfordringer med infotainmentet. Skjedde også i går, men tenkte det var en engangsforseelse. Men ved flere anledninger kobler den ikke på BT eller WLAN, og får ikke koblet opp telefonen, hverken som telefon, lydkilde eller nettilgang. Dette skjedde også i går. I går gikk den også helt i svart uten lyd eller bilde. Prøvde å skru av tenningen og låse bilen, men det hjalp ikke. Men det hjalp å la bilen stå en stund, da fungerte den igjen. Regner med at dette er et SW-issue som løses med en enkel oppgradering hos forhandler, så får ringe i morgen å høre. 

Ellers er bilen god å kjøre på langtur, god sittekomfort i sportssetene. Rundt 0,7 på mila i flg bilen. Litt høyere enn tiguanen, men det er en mindre bil og mindre motor, så ikke så ille.

 God plass både foran og bak. Og veldig deilig med stort bagasjerom igjen. Man blir veldig bortskjemt med plass når man har hatt en superb. 

@Superb lll ift bakluken, er det ikke bare å stoppe den i ønsket posisjon, og så holde knappen inne? Husker det var veldig enkelt på superben hvertfall. Men det var kun for at fruen skulle rekke opp. Jeg stanget alltid hodet i luken etter att den ble stilt inn.  Nå er det hvertfall mulig å lukke den både med nøkkelen og fra førersetet, så da blir den ikke justert hos oss. Og tror faktisk ikke det er plass til å åpne den i garasjen. Tror spoileren tar i garasjeporten, så velger å ikke prøve det. Får heller huske å ta ut det som er før jeg kjører inn. Tror jo knapt plass til å komme inn og ut av bilen:D

Skrevet

ACC er virkelig flott, men den har også et par sider som ikke er så gode om en ikke følger med og er forberedt på hva som kan skje. Jeg hadde flere slike opplevelser med den forrige bilen (Superb 2016), og jeg håpet at systemet hadde blitt litt oppdatert/forbedret på den tiden, men den gang ei..........

Det er flere som har SW problemer med både Superb og Kodiaq sine infotaimentsystemer på 2018 modellene har jeg lest noen steder nå. For enkelte så er det så enkelt som at av/på bryteren holdes inne i noen sekunder, så blir det resatt, men de fleste må en tur til forhandleren for en SW oppdatering. Men du har jo bare så vidt hentet din bil, så det forundrer meg veldig at det ikke allerede oppdatert før du hentet bilen din............?

Det du skriver om bakluken er helt korrekt, det er bare å åpne den og stoppe den der en vil at den skal stoppe, eller stoppe den litt før og så dytte bakluken (manuekl) opp dit en vil at den skal stoppe, og så holde knappen på bakluken inne til det kommer en kvitteringslyd. Men som skrevet, så har jeg for min del funnet ut hvor både bilen skal stoppes og hvor garasjeporten skal stoppes i åpen stilling, og da har jeg en grei klaring, men det er ikke umulig at jeg kommer til å la den stoppe noen cm tidligere. Må bare sjekke høyden på bakluken da, slik at jeg ikke lager et annet problem for meg selv ved at jeg stanger i den. :) 

 

Bare et lite spørsmål om hvilken informasjon du fikk av forhandler i forbindelse med overlevering @Frederik, sa de noe om dekk og 4x4 systemet, og nevnte de noe om hvordan Webastoen bør brukes?

Mulig du vet alt dette fra tidligere biler eller bare kan dette, men det er tydelig at flere forhandlere har en liten jobb å gjøre her............

Skrevet

Ja, rart de ikke har oppdatert. Men ligger ingen oppdatering på nettsiden til Skoda heller. Men fikk gammel kartbrikke, og ser det er kommet en oppdatering. Selger sa det bare var å kjøpe et minnekort i butikken, men det funker ikke - har allerede prøvd å laste ned oppdateringen til et slikt kort, og det godtas ikke av bilen. Så får høre litt når jeg er der ifm andre ting.

Fikk ingen info om bruk av hverken 4x4 eller Webasto ved overlevering, @Superb lll. Har Webasto på bilen i dag, så kjenner til bruken derfra, samt at jeg har noen bekjente som jobber på verkstedet i Møller som har gitt god og utfyllende informasjon. Så min står aldri på mindre enn 20 min. Har heldigvis lang nok vei til jobben så det blir varmt, og bilen har jo en egen syklus for å brenne rent DPF når den blir varm nok. Det er også en ting jeg ikke ble informert om, hverken når jeg hentet Tiguan eller Kodiaq. Og support for visstnok mange tlf ang viften som står og går en stund etter att man parkerer. 

Fikk heller ikke vite noe om 4x4 som jeg ser du har skrevet om i din tråd. Fikk heller ikke vite det med den andre bilen, så det må jeg bytte om i år. Rart hvis dette er så viktig som jeg tolker din tråd og at de ikke opplyser om det. Nå har jeg ikke kommet helt igjennom manualen hva gjelder dekk og hjulskift enda (og håper det går en stund til det blir en realitet), men det står kanskje ikke noe der? Men kan jo bli relativt kostbart om noe ryker knyttet til 4x4. Og det blir jo ingen garantisak om man ikke har brukt det i tråd med en eller annen bruksanvisning. Dog er det vel vanskelig for dem å se om man bytter rundt på dekkene hver sesong eller andre ting, men det avsløres jo raskt med et kontrollspørsmål som man ikke er oppmerksom på, og så veltes hele regningen over på deg. Skal høre når jeg er ute med bilen, og se hva de svarer ift dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...