Gå til innhold
Marius

Nye Octavia


Anbefalte innlegg

Imorgen blir nye Octavia lansert, mange som er interessert? 

Ser ut som den blir ganske så "moderne" Den tradisjonelle girspaken forsvinner blandt annet. 

Blir spennende og se utseende på den, så slipper man flere photoshop bilder (Disse har det vært mange av de siste par årene)

Det gledes! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel bilder her på forumet av en ganske produksjonsklar bil, dog WLTP holder jo igjen svært mange modeller enda - til og med e-Up Range og Citigo iV kan jo enda ikke fraktes ut til forhandlere. e-tron 50 er også forsinket.

Men jeg har trua på nye Octavia, denne bilen er like viktig for Skoda som Golf er for VW. De kommer nok ikke til å spare på noe. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har sett av bilder både tidligere og nå i de siste dager, så må jeg si at den nye Octaviaen ser meget flott og interessant ut, nå er ikke min bil mer enn ca 3 mnd gml, så det blir ikke bytte for meg de første dagene i hvert fall ;););) 

Men det skal bli veldig morsomt å se denne live, for den virker både større og mye spennende i designet, og det er vel heller ikke å legge under en stol at det trengs. Bakre del/karosserimessig av nåværende Octavia har jo mer eler mindre sett lik ut siden den kom, spesielt om en ser den i profil. Joda det er små forskjeller om en gransker litt nærmere, men veldig spennende er den ikke. Så jeg ser virkelig frem til en ny og mer moderne utgave av Octavia, for som @BGB også skriver, det er jo Skoda sin mest solgte bil og uten tvil den viktigste. Hva som skjer etter at Vission Vl kommer er det jo vanskelig å forutse, men Octavia vil nok definitivt være den mest solgte Skoda modellen i flere år fremover også vil jeg tro........ :) 

Så her håper jeg virkelig at de treffer med både drivlinjer, design og plass :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt klart den har fått et designmessig løft, mulig fordi den ligner mer på Kodiaqen :D

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52611

Tror faktisk jeg liker denne bedre enn superben, og det er vel første gang jeg har kunnet si. Men må jo selvsagt få sett det i butikken.

At Superben har mer plass og comfort er jo en annen sak, og en helt annen diskusjon.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Tror de norske forhandlerne har kjøpt opp ganske mange Octavia 2,0/184hk TDi som de gjerne vil ha ut før de begynner å markedsføre den nye Octavia.
Ser min lokale forhandler stadig annonserer med biler på lager av den utgaven, og bilene i utstillingshallen blir også stadig byttet ut med andre farger for å variere.

Jeg har tittet litt på den svenske brosjyren og  prislisten, og jeg må si at jeg er litt skuffet over motor -og drivlinjeutvalget de viser frem, kun 2 motorer. 1 dieselmotor med 150hk og en bensinmotor med 150hk, og ingen av dem har muligheten for 4x4.
Forstår jo at det kan komme flere etterhvert, men jeg synes likevel det er merkelig at både 2,0/190hk bensin og diesel ikke er med i lanseringen, og heller ingen alternativer med 4x4.........

Bilen ser utrolig flott ut, og jeg må si at jeg ser frem til å se den «live», så bare håper jeg at det også blir flere motor -og drivlinje alternativer etterhvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Begynner å bli litt utålmodig nå,  sjekket med forhandler i dag, og de vet enda ikke når den nye octaviaen slippes for salg i Norge. Ser på de svenske skoda sidene, som åpnet for bestilling i februar at de første bilene er forventet levert ut i mai. Så hva venter Skoda Norge på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg snakket med min forhandler, så nevnte salgssjefen at prisene skulle være klare i Mai mnd for Norge sin del.
Han sa ikke noe om når de ventet de første bilene til landet, men nå spurte jeg ikke om akkurat det heller for å være helt ærlig........

Det han derimot nevnte var at de nå visste hvilke motoralternativer nye Octavia kom med når det gjaldt rent fossilt drivstoff.
Den blir levert med motorer på 120hk, 150hk og 200hk, både når det gjelder diesel og bensin. Men hvilke versjoner som kommer med 4x4 visste han foreløpig ikke, han trodde (og håpet) at det ville bli levert i kombinasjon 150hk og 200hk diesel, og 200hk bensin, men det var som sagt kun det han håpet, det visste han ikke når jeg snakket med ham for 2-3 uker siden.

Den nye Octavia blir selvfølgelig også levert som hybrid, og han trodde det ville bli den samme hybridversjonen som sitter i Superb, men det ville han se litt mer data på før han sa det «høyt».

Octavia vRS blir jo også levert i en opptunet hybridutgave i forhold til den som sitter i Superb, men evt. hvilke andre motoralternativer vRS kommer med var heller ikke noe han visste 100% enda hørtes det ut som, ei heller om det blir  tilgjengelig med 4x4.

Det han derimot var 100% sikker på, var at dette ville bli en meget flott bil. Hadde merkbart bedre plass og utnyttelse av plassen enn dagens Octavia, selv om den nye utgaven bare er noen få cm større, så er de cm virkelig gjort nytte av :) 

Personlig så synes jeg at toppen på grillen var litt for dominerende og stakk litt for ut i forhold til panseret på de bildene jeg har sett så langt, i hvert fall når det gjelder grillen som er i chrome utførelse. 
Men det er nå gjerne stor forskjell på bilder og se ting «live» selv, så jeg skal være litt forsiktig med å si for mye her.

Gleder meg til å se både priser og bil jeg også :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stardustsilver skrev:

Begynner å bli litt utålmodig nå,  sjekket med forhandler i dag, og de vet enda ikke når den nye octaviaen slippes for salg i Norge. Ser på de svenske skoda sidene, som åpnet for bestilling i februar at de første bilene er forventet levert ut i mai. Så hva venter Skoda Norge på ?

Jeg er like utålmodig som deg! Jeg maser og maser, både til forhandler, og Skoda Norge på facebook, men ingen vet noe som helst. Jeg fatter ikke hvorfor Skoda her i Norge skal være så trege, iallefall når man ser over til f.eks Sverige som du nevner. I tillegger det og fullt av kampanjer og fullt opp av informasjon på Octavia 3 på skoda.no, som hadde siste bestillingsfrist 1. mars 2020! 

Dette har jeg alltid irritert meg over, Skoda Norge har så og si vært sist i verden med både prislister og info på nettsiden om nye modeller. Og dette sier jeg ikke bare fordi jeg syntes det er irriterende, det er bare å surfe rundt på Skoda sine nettsider i andre land, så ser man at dette er reelt. 

@Superb lll, takk så mye for mer info om nye Octavia! :) Ikke nøl med å legge ut her om du får enda mer informasjon etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Superb lll skrev:

Sist jeg snakket med min forhandler, så nevnte salgssjefen at prisene skulle være klare i Mai mnd for Norge sin del.
Han sa ikke noe om når de ventet de første bilene til landet, men nå spurte jeg ikke om akkurat det heller for å være helt ærlig........

Det han derimot nevnte var at de nå visste hvilke motoralternativer nye Octavia kom med når det gjaldt rent fossilt drivstoff.
Den blir levert med motorer på 120hk, 150hk og 200hk, både når det gjelder diesel og bensin. Men hvilke versjoner som kommer med 4x4 visste han foreløpig ikke, han trodde (og håpet) at det ville bli levert i kombinasjon 150hk og 200hk diesel, og 200hk bensin, men det var som sagt kun det han håpet, det visste han ikke når jeg snakket med ham for 2-3 uker siden.

Den nye Octavia blir selvfølgelig også levert som hybrid, og han trodde det ville bli den samme hybridversjonen som sitter i Superb, men det ville han se litt mer data på før han sa det «høyt».

Octavia vRS blir jo også levert i en opptunet hybridutgave i forhold til den som sitter i Superb, men evt. hvilke andre motoralternativer vRS kommer med var heller ikke noe han visste 100% enda hørtes det ut som, ei heller om det blir  tilgjengelig med 4x4.

Det han derimot var 100% sikker på, var at dette ville bli en meget flott bil. Hadde merkbart bedre plass og utnyttelse av plassen enn dagens Octavia, selv om den nye utgaven bare er noen få cm større, så er de cm virkelig gjort nytte av :) 

Personlig så synes jeg at toppen på grillen var litt for dominerende og stakk litt for ut i forhold til panseret på de bildene jeg har sett så langt, i hvert fall når det gjelder grillen som er i chrome utførelse. 
Men det er nå gjerne stor forskjell på bilder og se ting «live» selv, så jeg skal være litt forsiktig med å si for mye her.

Gleder meg til å se både priser og bil jeg også :) 

Pressemeldingen som kom i november bekrefter at 4x4 kan bestilles på diesel utgavene 150 hk og 200hk.

https://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/fjerde-generasjon-skoda-octavia

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Stardustsilver skrev:

Her står det bare 2 rene bensinmotorer (utenom den ladbare hybriden), om jeg ikke har lest alt for fort. @Superb lll, du nevner 200 hk TSI - vet du om det er den ladbare hybriden selger mener, som får en systemeffekt på 204 hk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Core2Duo skrev:

Her står det bare 2 rene bensinmotorer (utenom den ladbare hybriden), om jeg ikke har lest alt for fort. @Superb lll, du nevner 200 hk TSI - vet du om det er den ladbare hybriden selger mener, som får en systemeffekt på 204 hk? 

Jeg leste også det på den pressemeldingen som ble sendt ut i November 2019, i tillegg til at antall hk ikke stemmer helt overens fra pressemeldingen til hva selger fortalte meg for et par uker siden. Er ikke så store forskjeller riktignok, men det er jo likevel synlige avvik.

Den ladbare hybriden til nye Octavia vil jo ha en samlet effekt på 204 hk som du skriver @Core2Duo, akkurat det synes jeg er litt rart siden Superb iV leveres med samlet effekt på 218hk, men det kan jo ha noe med plassen til batterier å gjøre.........
I tillegg så kommer jo også den ladbare hybriden på 245hk som er tiltenkt Octavia viRS.

Men det skulle være en oppgradert utgave av motoren du har i din Superb @Core2Duo som er tiltenkt i nye Octavia, den motoren er visstnok oppgradert pga miljø-utslipp/ WLTP.

Nå var det jo en liten stund siden han hadde fått disse opplysningene fra Skoda, men han hadde jo ikke fått noen andre opplysninger om at det var varslet noen forandringer her heller.
Om det har kommet noen begrensninger i forhold til WLTP eller noe annet siden jeg snakket med selger for 2-3 uker siden vet jeg ikke.

Jeg skal ha et «selvbestemt» oljeskift på min bil rett før påske, så jeg skal forhøre meg litt mer med selger da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk opplyst fra forhandler at nå blir det ikke mulig å bestille nye octavia før tidligst i mai. Når jeg ser på nettsidene i dag, så blir jeg litt overrasket over hvor mange biler de kan tilby på lagersalg av den gamle typen fortsatt https://www.skoda-auto.no/tilbud-og-kampanjer/detaljer/octavia-lagersalg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...