Gå til innhold
MariusA

Skuffende Canton...bare meg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte for ganske nøyaktig et år siden min Octavia, og bestilte da med 10 høytalere og subwoofer. 
Min opplevelse av lyden i bilen er ikke all verden, og lurer litt på om det er noen som har tilsvarende erfaringer med Canton?

Fruen har en Volvo V40 som spiller sokkene av bilen min, både med tanke på volum og bass. Det var ikke noe jeg hadde forventet med ekstra påkostet anlegg.. 

Noen som har erfaringer med hvordan tweake anlegget slik at lyden blir bedre enn de equiliserene som er standard?

Skrevet

Nei det er ikke bare deg som synes det kunne vært litt mer «trøkk» Canton anlegg i Octavia, jeg har en Octavia 2018 som jeg kjøpte ny nå i sommer. Men det kommer jo også an på hva en er vant til, og hva en evt sammenligner med.

Altså Canton anlegget i Octavia er jo ikke dårlig, men som du skriver så finnes det anlegg som er bedre. 

Jeg kom fra en Superb 2016 med Canton anlegg og det spiller jo «fletta» av det Canton anlegget som sitter i Octavia, så jeg har vel kommet dit at det mest sannsynlig er et mer oppgradert anlegg i Superb. Det har en høyere musikkeffekt, det har flere høytalere og Superb har jo også et helt annet lasterom og kupé som mest sannsynlig også har litt betydning for lydgjengivelsen.

Canton anlegget i Kodiaq er også nyere og mer oppgradert enn det som er Octavia, og har en helt annen lydkvalitet.

Det finnes nok innstillinger som kan være mer optimalisert og bedre enn de som er standard fra fabrikk, men det har nok også litt med hvilke lydfiler en skal spille eller evt radio. Jeg har ikke funnet de helt rette innstillingene selv enda, men nå har jeg  også blitt mer fornøyd med hvordan dette anlegget spiller, i starten så var overgangen fra Superb sitt anlegg stor. Det blir annerledes når en får benyttet det litt mer, det må «spilles inn», på en måte som en motor må kjøres inn.

  • Lik 1
Skrevet

Jeg merker stor bedring når jeg setter anlegget i kodiaqen optimalisert for fører eller foran istedet for alle. 

Men da blir lyden i baksetet dårligere. 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Har en 14 modell Octavia med samme erfaring, var veldig skuffet over Canton helt til jeg optimalisere for fører eller foran, da kom det plutselig lyd fra sub også fremme i bilen.

Nå har jeg ikke opplevd Superb sitt Canton anlegg, godt mulig dette uansett er en del bedre.

Endret av Radiv
  • Lik 1
Skrevet

Kjenner ikke til Superb sitt anlegg, føler meg bare litt snytt for å velge ekstra høytalere og sub, og ha kjip lyd :)

Skrevet

Superb og Kodiaq har Canton anlegg av en helt annen klasse som nevnt, de er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes i det hele tatt. Høyere musikkeffekt, flere høytalere og større lasterom gjør underverker for lydgjengivelsen. Men i forhold til prisen en betaler for Canton anlegget til Skoda (uavhengig av hvilken bil det er), så er det etter min mening verdt hver eneste krone.

Å forsøke litt forskjellige innstillinger er tydeligvis veien å gå for å optimalisere lyden best mulig :) 

  • 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg er faktisk skuffa over anlegget i superb. 

Nå virker det som faktisk en av høyttalerne er sprengt, har ikke spilt noe voldsom høy musikk i bilen :/

sliter med å finne høyttaler for å erstatte 

Skrevet

Deler samme erfaring om Canton i Octavia, var tamt i både mk2 og mk3. 

I Kodiaqen derimot er det helt sinnsykt, jeg ble utrolig overrasket - meget fornøyd nå. 

Skrevet
9 timer siden, JonArne skrev:

Jeg er faktisk skuffa over anlegget i superb. 

Nå virker det som faktisk en av høyttalerne er sprengt, har ikke spilt noe voldsom høy musikk i bilen :/

sliter med å finne høyttaler for å erstatte 

Nå skriver du jo ikke noe om hvilken Superb du har (årsmodell) og om den fremdeles er innenfor nybilgarantien, er den det så er det jo bare å ta en tur til forhandler så kan de sjekke og evt bytte ut det som ikke fungerer optimalt.

Om du ikke allerede har lest denne tråden her,

 

så anbefaler jeg deg å se litt på den. Som sagt så vet jeg ikke noe om hvilken Superb du har, men dette kan jo uansett være en årsak.

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg fikk lyst til å trekke denne tråden frem i lyset igjen.

Min 2020 Karoq har Canton lydanlegg. Relativt god lyd med mange justeringsmuligheter, så lenge man liker lyden bare forfra. Høyttalere i baksetet som må være tatt ut av kulehøyttalere fra 60-tallet. Hjelpe meg for en elendig lyd der bak! Etter noen måneder med "innkjøring" av lyden, som ikke ble noe bedre etterhvert, så var det inn til forhandler for å høre/sammenligne med andre. Men det låter ikke bra..... 😞  Føler meg litt snytt, lyden var MYE bedre i Octavia'n jeg hadde. God balanse mot høyttalerne bak.

Noen med tilsvarende erfaring med lyden i Karoq? Enten med eller uten Canton?

Skrevet

Jeg har lest litt om det noen steder @Sjåføren, så du er ikke alene om dine synspunkter ang. Canton anlegget i Karoq.

Men om høyttalerne ikke høres bra ut, så kan det jo hende at det er noe feil med dem?
Eller var det like «dårlig» lyd fra Canton anlegget som var i utstilt Karoq også?

Det tar jo litt tid å spille inn et anlegg, men nå har jo du hatt din Karoq i noen måneder @Sjåføren, så det burde vel være spilt inn nå?

Det er veldig store forskjeller på hvordan Canton anlegget spiller i de forskjellige modellene.
Jeg var selv skuffet over Canton anlegget i Octavia (2018) som jeg hadde, fordi jeg sammenlignet det med Canton anlegget som var i Superben (2016) jeg hadde før Octaviaen. Når jeg sommeren 2019 så byttet tilbake til Superb igjen, så var den gedigne plassen og meget gode lydgjengivelsen virkelig noe jeg hadde savnet fra forrige Superb.

Skrevet
49 minutter siden, Superb lll skrev:

 

Men om høyttalerne ikke høres bra ut, så kan det jo hende at det er noe feil med dem?

Eller var det like «dårlig» lyd fra Canton anlegget som var i utstilt Karoq også?

Høyttalerene er innspilt og bør yte det dem skal. Foran er de jo bra! Og anlegget er sjekket av forhandler, det skal ikke være noe galt med det (jeg tenkte på sprengte høyttalere bak). Og det var like skuffende dårlig på demobilen hos forhandleren. Min skuffelse er registrert hos Skoda sentralt, og håper flere drar til forhandleren med sin Karoq og sier det samme, i håp om at det blir gjort noe med. Et anlegg fra Canton SKAL og MÅ låte bedre, man betaler jo ekstra for å få et oppgradert anlegg. Stakkars dem som bare har standard-anlegget....

 

 

  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg kan jo slenge meg på her og si at jeg er ikke imponert over Canton anlegget. Jeg kommer fra en 2013 Mazda 6 med BOSE anlegg og det var ikke sammenlignbart. Der var det ubehagelig å være om man spilte for høyt. Men lyden er veldig klar i Canton anlegget, mangler bare litt guffe :)

  • 2 år senere...
Skrevet

Kan du si noe om hva du ikke likte? Gammel tråd, men vurderer å oppgradere lydpakke på en enyaq. 
spørs jo og litt om en er ute etter russebuss-lyd eller om en vil ha mer detaljer++. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...