Gå til innhold
MariusA

Skuffende Canton...bare meg?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte for ganske nøyaktig et år siden min Octavia, og bestilte da med 10 høytalere og subwoofer. 
Min opplevelse av lyden i bilen er ikke all verden, og lurer litt på om det er noen som har tilsvarende erfaringer med Canton?

Fruen har en Volvo V40 som spiller sokkene av bilen min, både med tanke på volum og bass. Det var ikke noe jeg hadde forventet med ekstra påkostet anlegg.. 

Noen som har erfaringer med hvordan tweake anlegget slik at lyden blir bedre enn de equiliserene som er standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke bare deg som synes det kunne vært litt mer «trøkk» Canton anlegg i Octavia, jeg har en Octavia 2018 som jeg kjøpte ny nå i sommer. Men det kommer jo også an på hva en er vant til, og hva en evt sammenligner med.

Altså Canton anlegget i Octavia er jo ikke dårlig, men som du skriver så finnes det anlegg som er bedre. 

Jeg kom fra en Superb 2016 med Canton anlegg og det spiller jo «fletta» av det Canton anlegget som sitter i Octavia, så jeg har vel kommet dit at det mest sannsynlig er et mer oppgradert anlegg i Superb. Det har en høyere musikkeffekt, det har flere høytalere og Superb har jo også et helt annet lasterom og kupé som mest sannsynlig også har litt betydning for lydgjengivelsen.

Canton anlegget i Kodiaq er også nyere og mer oppgradert enn det som er Octavia, og har en helt annen lydkvalitet.

Det finnes nok innstillinger som kan være mer optimalisert og bedre enn de som er standard fra fabrikk, men det har nok også litt med hvilke lydfiler en skal spille eller evt radio. Jeg har ikke funnet de helt rette innstillingene selv enda, men nå har jeg  også blitt mer fornøyd med hvordan dette anlegget spiller, i starten så var overgangen fra Superb sitt anlegg stor. Det blir annerledes når en får benyttet det litt mer, det må «spilles inn», på en måte som en motor må kjøres inn.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 14 modell Octavia med samme erfaring, var veldig skuffet over Canton helt til jeg optimalisere for fører eller foran, da kom det plutselig lyd fra sub også fremme i bilen.

Nå har jeg ikke opplevd Superb sitt Canton anlegg, godt mulig dette uansett er en del bedre.

Endret av Radiv
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb og Kodiaq har Canton anlegg av en helt annen klasse som nevnt, de er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes i det hele tatt. Høyere musikkeffekt, flere høytalere og større lasterom gjør underverker for lydgjengivelsen. Men i forhold til prisen en betaler for Canton anlegget til Skoda (uavhengig av hvilken bil det er), så er det etter min mening verdt hver eneste krone.

Å forsøke litt forskjellige innstillinger er tydeligvis veien å gå for å optimalisere lyden best mulig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg er faktisk skuffa over anlegget i superb. 

Nå virker det som faktisk en av høyttalerne er sprengt, har ikke spilt noe voldsom høy musikk i bilen :/

sliter med å finne høyttaler for å erstatte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler samme erfaring om Canton i Octavia, var tamt i både mk2 og mk3. 

I Kodiaqen derimot er det helt sinnsykt, jeg ble utrolig overrasket - meget fornøyd nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JonArne skrev:

Jeg er faktisk skuffa over anlegget i superb. 

Nå virker det som faktisk en av høyttalerne er sprengt, har ikke spilt noe voldsom høy musikk i bilen :/

sliter med å finne høyttaler for å erstatte 

Nå skriver du jo ikke noe om hvilken Superb du har (årsmodell) og om den fremdeles er innenfor nybilgarantien, er den det så er det jo bare å ta en tur til forhandler så kan de sjekke og evt bytte ut det som ikke fungerer optimalt.

Om du ikke allerede har lest denne tråden her,

 

så anbefaler jeg deg å se litt på den. Som sagt så vet jeg ikke noe om hvilken Superb du har, men dette kan jo uansett være en årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg fikk lyst til å trekke denne tråden frem i lyset igjen.

Min 2020 Karoq har Canton lydanlegg. Relativt god lyd med mange justeringsmuligheter, så lenge man liker lyden bare forfra. Høyttalere i baksetet som må være tatt ut av kulehøyttalere fra 60-tallet. Hjelpe meg for en elendig lyd der bak! Etter noen måneder med "innkjøring" av lyden, som ikke ble noe bedre etterhvert, så var det inn til forhandler for å høre/sammenligne med andre. Men det låter ikke bra..... 😞  Føler meg litt snytt, lyden var MYE bedre i Octavia'n jeg hadde. God balanse mot høyttalerne bak.

Noen med tilsvarende erfaring med lyden i Karoq? Enten med eller uten Canton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om det noen steder @Sjåføren, så du er ikke alene om dine synspunkter ang. Canton anlegget i Karoq.

Men om høyttalerne ikke høres bra ut, så kan det jo hende at det er noe feil med dem?
Eller var det like «dårlig» lyd fra Canton anlegget som var i utstilt Karoq også?

Det tar jo litt tid å spille inn et anlegg, men nå har jo du hatt din Karoq i noen måneder @Sjåføren, så det burde vel være spilt inn nå?

Det er veldig store forskjeller på hvordan Canton anlegget spiller i de forskjellige modellene.
Jeg var selv skuffet over Canton anlegget i Octavia (2018) som jeg hadde, fordi jeg sammenlignet det med Canton anlegget som var i Superben (2016) jeg hadde før Octaviaen. Når jeg sommeren 2019 så byttet tilbake til Superb igjen, så var den gedigne plassen og meget gode lydgjengivelsen virkelig noe jeg hadde savnet fra forrige Superb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Superb lll skrev:

 

Men om høyttalerne ikke høres bra ut, så kan det jo hende at det er noe feil med dem?

Eller var det like «dårlig» lyd fra Canton anlegget som var i utstilt Karoq også?

Høyttalerene er innspilt og bør yte det dem skal. Foran er de jo bra! Og anlegget er sjekket av forhandler, det skal ikke være noe galt med det (jeg tenkte på sprengte høyttalere bak). Og det var like skuffende dårlig på demobilen hos forhandleren. Min skuffelse er registrert hos Skoda sentralt, og håper flere drar til forhandleren med sin Karoq og sier det samme, i håp om at det blir gjort noe med. Et anlegg fra Canton SKAL og MÅ låte bedre, man betaler jo ekstra for å få et oppgradert anlegg. Stakkars dem som bare har standard-anlegget....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg kan jo slenge meg på her og si at jeg er ikke imponert over Canton anlegget. Jeg kommer fra en 2013 Mazda 6 med BOSE anlegg og det var ikke sammenlignbart. Der var det ubehagelig å være om man spilte for høyt. Men lyden er veldig klar i Canton anlegget, mangler bare litt guffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Angående auto start/stop så fant jeg en ledning-fix: https://www.aliexpress.com/item/1005003162150780.html Med den montert aktiverer man bare en modus ved en kombinasjon av knappetrykk og så vips vil tenningen aldri kutte når motoren er i gang.   Jeg skulle gjerne hatt VCDS modul, men jeg har ingen bærbar pc eller nettbrett, så da må det også handles. Ikke har jeg noe bruk for det heller til noe annet, og ikke eier jeg garasje så mekkemulighetene begrenser seg. Er mer interessert i diagnoseverktøy for å vite om et verksted prater sant eller ei, så vi får se på sikt. OBDEleven benytter micro transactions som apper som enkeltfunksjoner og abonnements løsning, så selvom det ser bra ut på papiret ønsker jeg å eie verktøy fullt ut. Jeg misliker business modellen deres. Det burde eksistert en mellomting mellom de to som gjorde det rimeligere å koble opp med en mobiltelefon f.eks så hadde det vært mer interessant, samtidig at man eier verktøyet fullt ut uten noe nedbetalingsgreier eller annet. Jeg må ærlig si jeg liker oldschool looken til VCDS best, men jeg er liten lysten på å handle bærbar pc eller nettbrett som kun vil bli benyttet til dét formålet.  
    • Åja, nå ble det klart. Har ikke tenkt over det, men jeg sjekket gjennom menyene for lys nå, og finner ikke mulighet for å ta bort tenning av kurvelys ved svinging. Trodde det var "valgfritt". Men da må det kodes bort. Jeg foretrekker som sagt å spare hovedlysene og heller bruke parklys + grøfte-/tåkelysene som daglige kjørelys, så sant det ikke er mørkt. Jeg har kjøpt Xenonlook-pærer som bor hvitere og forhåpentlig bedre lys, men det gjenstår å se.  Og baklys burde i alle fall lyst i alle bryterposisjoner, det må også kodes inn. Det er en enkel affære, men man må ha rette utstyret. Post gjerne bilde når du har montert nye pærer. Spent på hvordan gule grøfte-/tåkelys ser ut.
    • Tåkelys ønsker jeg kun å aktivere manuelt, da tåkelys for meg kun er ekstrabelysning.   Jeg ønsker xenon lyktene påskrudd til enhver tid, sammen med led listen under. Så ønsker jeg også de rød led listene bak påskrudd som kjørelys uansett når. Dette for meg er hva kjørelys er og da må jeg velge manuell belysning som jeg jo benytter. Det eneste ankepunktet mitt når bryteren står i denne posisjonen er som nevnt at det er uønsket at tåkelys aktiveres ved blinklysbruk.   Jeg får nok bare prøve meg litt frem med de ulike pærene da alt av pærer rundt om skal bli oppgradert, så får man heller vurdere koding på sikt.
    • Jeg har også savnet at det automatisk tennes bedre lys på bilen enn det gjør i standardoppsettet. Det er tullete at det bare er led-stripa som kommer på automatisk som kjørelys. Det er nok styrt av EU, med ønske om energisparing: mindre strømforbruk = lavere drivstofforbruk. Mulig jeg misforstår hva du er ute etter. Men det er mulig å kode inn at tåke-/grøftelysene skal tenne automatisk som kjørelys når du starter bilen (i tillegg til parklys og led-stripa i hovedlampa). Det kan også kodes inn at baklys skal lyse samtidig. Dette altså når lysbryteren står i 0 (null) eller AUTO. Hvis du ønsker at både hovedlysa + tåke-/grøftelysa alltid skal lyse samtidig med lysbryteren i On (vridd helt til høyre), så er det sikkert mulig å kode det også. Men det er ikke lovlig og da har du et problem hvis du blir stoppa. Da må det kodes vekk igjen og bilen må vises på nytt (kontroller er muligens ikke et vanlig problem rundt deg). Men jeg nevner det fordi det ikke er like lett å reversere som å slå av tåke-/grøftelysa med bryteren. Start-stopp kan også kodes vekk, ja. Det gjøres ofte ved at innslagspunktet for batterispenning eller temperatur endres til en uoppnåelig setting. Det må nok brukes avansert kodeutstyr for dette, ikke billige kode- eller diagnoseapparater.
    • Det er både tåkelys óg kurvelys. Begge lyser om jeg aktiverer tåkelys. Så har man kurvelysfunksjonen som lyser opp korresponderende side som man svinger til avhengig av fart og hvor mye man svinger. Det jeg prater om er at jeg kan sitte med bilen i park, hjulene står beint frem, og hvor jeg så aktiverer enten blink til høyre eller venstre uten å røre rattet en millimeter. Da aktiveres også korresponderende tåkelys(jeg kaller dem tåkelys fordi det er hva de representerer for meg, da det er deres hovedfunksjon)   Jeg er ikke på noe sosiale medier, og hvis det med kodes med noe diagnoseverktøy så får jeg foreløpig se det ann litt. Jeg har nå også bestilt switchback pærer for å kunne teste litt frem og tilbake. Målet mitt er helst å kunne slippe unna med færrest mulig innstillinger hver gang jeg setter meg i bilen, akkurat som jeg gjerne også skulle ønsket å få kodet ut det tullete autotenning av/på som stopper motoren ved lyskryss. Jeg ønsker å kunne sette meg i bilen og vri om tenningen, og så tut og kjør.  Frem til nå har jeg hatt lysbryter på venstre side i full manuell modus så det alltid er fulle kjørelys på uansett tid på døgnet eller vær eller noe annet. Dette er det eneste som gir mening i mine øyne. Jeg kan la bryteren stå der uten å måtte vri av å på hver gang, hvilket er ønskelig. Med de switchback pærene så må jeg først aktivere tåkelys og så skru dem av og på igjen før de blir gule. Skulle helst ønsket å slippe det, men de pærene kan i det minste brukes uten å måtte kode noe, så mulig det får bli midlertidig.
    • Hei, nydelig bil! Kunne dere tatt kontakt dersom det en gang i fremtiden skal bli aktuelt å selge bilen? Er på jakt etter tilsvarende, men lite utvalg på finn om dagen
    • Hei. Lysene nede er nok ikke tåkelys. De lyser ut til sidene, og er vel å regne som kurvelys. Tåkelys er mere overalt-lysende, lys med god spredning men kort rekkevidde (og de kan gjerne være gule for ikke å blende føreren). Grunnen til at et kurvelys tenner når du setter på blinklyset og svinger, er at innersvingen skal lyses opp så fører har god belysning dit bilen skal svinge. Ikke egentlig for å komplettere blinklys. Det går sikkert an å kode vekk denne funksjonen, men jeg vet ikke hvordan. Du kan jo høre på FB, der er sikkert noen grupper som driver med eller formidler kontakter for å få gjort sånt. Jeg kjører veldig ofte med parklys + kurvelys som kjørelys så sant det ikke er mørkt. Da lyser begge, og da har jeg ikke funksjonen med tenning/slukking av en side. Jeg har kjøpt og skal montere Xenon-lookpærer, som lyser litt hvitere.
    • På min 2016 Scout står det i håndboken som følger bilen at den kan bruke opp til 0,5L olje per 100 mil og at det var i følge Skoda innafor når det kommer til garanti. Min bil har nå rullet ca. 200.000km og bruker rundt 0.25L per 100 mil hvilket jeg i starten syntes var mye og jeg syntes fortsatt det ikke burde være slik, men men. Mitt råd er og alltid ha hvert fall 1L liggende i bilen, for da spiller det ingen rolle hvor du måtte være når lampen lyser.
    • Jeg er i ferd med å oppgradere diverse belysning på bilen, og var for sen til å tenke på alt hva tåkelysene faktisk gjør på denne bilen. De er tåkelys(naturligvis), kurvelys og også lyser korrespondere side opp når du benytter blinklys når man bruker lysbryter i full ON eller kl 3 retningsmessig(jeg ønsker alltid å ha full kjørebelysning uansett da det for meg er viktig å bli sett. Auto er inget alternativ) Ettersom jeg ønsker gule tåkelys(kun pæren), så føler jeg det blir kræsj om det skal lyse opp gult på den ene siden nede, når det blinker orange ovenfor. Er det noen måte å deaktivere at det ene tåkelyset lyser opp hver gang man benytter blinklys(har allerede bestilt kraftigere blinklyspærer så jeg føler det er nok, i tillegg til kraftigere blinkere i speilene)?   Jeg har sett at noen selger såkalte switchback H8 led pærer som kan lyse hvitt eller gult i én og samme pære, men da må jeg handle enda flere pærer hvilket hadde vært ønskelig å slippe. De gule H8 LED pærene jeg har bestilt er allerede blitt sendt, så det hadde vært best om jeg faktisk kan bruke dem.    
    • Hei jeg har en karoq 2018 modell, fikk skiftet registerreim og vannpumpe i fjor sommer. Har nå fått en kjøleveske lekasje som tapper beholderen mye. Etterfyller en del , jeg har sjekket alle slanger , rør fra kjølevæske beholderen men der er alt tørt. Ser at ved det dekselet som er under motoren rett under registerreim er det en del kjølevæske og det lekker igjennom og bak til eksos. Det kommer ingen røyk eller væske noen andre steder. Kun under registerreim og ned på dekselet, kan dette være vannpumpen eller topp pakning som er defekt. Som sagt så ble registerreim og vannpumpe skiftet hos møller Førde mai 2023. Noen som kan hjelpe??     Siter  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Simplify Your Move with Nacka Flytt https://nackaflyttstad.se/ och Transport AB! At Nacka Flytt och Transport AB, we provide premium planning, packing, and moving services for private clients. With over 14 years of experience, we handle each item with exceptional care and precision. From fragile china to large furniture, we ensure secure packing, thorough protection, and on-time delivery. 🌟 Why Nacka Flytt och Transport AB? Expert Handling: Our experienced team uses cutting-edge techniques to keep your belongings safe and sound. Free Consultation and Quote: Take advantage of our complimentary inspection and receive a customized quote tailored to your needs. Complete Packing Supplies: We offer all necessary packing materials at no extra cost. Personalized Attention: We customize our services to meet your unique requirements, ensuring clear communication and a tailored moving experience. For a seamless and worry-free move, trust Nacka Flytt och Transport AB. Contact us today for your free consultation and quote, and let us handle all the details!
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
    • Gotta love it ! Min bluetooth tilkobling heter faktisk Iron Maiden 😃
×
×
  • Opprett ny...