Gå til innhold
MariusA

Skuffende Canton...bare meg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte for ganske nøyaktig et år siden min Octavia, og bestilte da med 10 høytalere og subwoofer. 
Min opplevelse av lyden i bilen er ikke all verden, og lurer litt på om det er noen som har tilsvarende erfaringer med Canton?

Fruen har en Volvo V40 som spiller sokkene av bilen min, både med tanke på volum og bass. Det var ikke noe jeg hadde forventet med ekstra påkostet anlegg.. 

Noen som har erfaringer med hvordan tweake anlegget slik at lyden blir bedre enn de equiliserene som er standard?

Skrevet

Nei det er ikke bare deg som synes det kunne vært litt mer «trøkk» Canton anlegg i Octavia, jeg har en Octavia 2018 som jeg kjøpte ny nå i sommer. Men det kommer jo også an på hva en er vant til, og hva en evt sammenligner med.

Altså Canton anlegget i Octavia er jo ikke dårlig, men som du skriver så finnes det anlegg som er bedre. 

Jeg kom fra en Superb 2016 med Canton anlegg og det spiller jo «fletta» av det Canton anlegget som sitter i Octavia, så jeg har vel kommet dit at det mest sannsynlig er et mer oppgradert anlegg i Superb. Det har en høyere musikkeffekt, det har flere høytalere og Superb har jo også et helt annet lasterom og kupé som mest sannsynlig også har litt betydning for lydgjengivelsen.

Canton anlegget i Kodiaq er også nyere og mer oppgradert enn det som er Octavia, og har en helt annen lydkvalitet.

Det finnes nok innstillinger som kan være mer optimalisert og bedre enn de som er standard fra fabrikk, men det har nok også litt med hvilke lydfiler en skal spille eller evt radio. Jeg har ikke funnet de helt rette innstillingene selv enda, men nå har jeg  også blitt mer fornøyd med hvordan dette anlegget spiller, i starten så var overgangen fra Superb sitt anlegg stor. Det blir annerledes når en får benyttet det litt mer, det må «spilles inn», på en måte som en motor må kjøres inn.

  • Lik 1
Skrevet

Jeg merker stor bedring når jeg setter anlegget i kodiaqen optimalisert for fører eller foran istedet for alle. 

Men da blir lyden i baksetet dårligere. 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Har en 14 modell Octavia med samme erfaring, var veldig skuffet over Canton helt til jeg optimalisere for fører eller foran, da kom det plutselig lyd fra sub også fremme i bilen.

Nå har jeg ikke opplevd Superb sitt Canton anlegg, godt mulig dette uansett er en del bedre.

Endret av Radiv
  • Lik 1
Skrevet

Kjenner ikke til Superb sitt anlegg, føler meg bare litt snytt for å velge ekstra høytalere og sub, og ha kjip lyd :)

Skrevet

Superb og Kodiaq har Canton anlegg av en helt annen klasse som nevnt, de er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes i det hele tatt. Høyere musikkeffekt, flere høytalere og større lasterom gjør underverker for lydgjengivelsen. Men i forhold til prisen en betaler for Canton anlegget til Skoda (uavhengig av hvilken bil det er), så er det etter min mening verdt hver eneste krone.

Å forsøke litt forskjellige innstillinger er tydeligvis veien å gå for å optimalisere lyden best mulig :) 

  • 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg er faktisk skuffa over anlegget i superb. 

Nå virker det som faktisk en av høyttalerne er sprengt, har ikke spilt noe voldsom høy musikk i bilen :/

sliter med å finne høyttaler for å erstatte 

Skrevet

Deler samme erfaring om Canton i Octavia, var tamt i både mk2 og mk3. 

I Kodiaqen derimot er det helt sinnsykt, jeg ble utrolig overrasket - meget fornøyd nå. 

Skrevet
9 timer siden, JonArne skrev:

Jeg er faktisk skuffa over anlegget i superb. 

Nå virker det som faktisk en av høyttalerne er sprengt, har ikke spilt noe voldsom høy musikk i bilen :/

sliter med å finne høyttaler for å erstatte 

Nå skriver du jo ikke noe om hvilken Superb du har (årsmodell) og om den fremdeles er innenfor nybilgarantien, er den det så er det jo bare å ta en tur til forhandler så kan de sjekke og evt bytte ut det som ikke fungerer optimalt.

Om du ikke allerede har lest denne tråden her,

 

så anbefaler jeg deg å se litt på den. Som sagt så vet jeg ikke noe om hvilken Superb du har, men dette kan jo uansett være en årsak.

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg fikk lyst til å trekke denne tråden frem i lyset igjen.

Min 2020 Karoq har Canton lydanlegg. Relativt god lyd med mange justeringsmuligheter, så lenge man liker lyden bare forfra. Høyttalere i baksetet som må være tatt ut av kulehøyttalere fra 60-tallet. Hjelpe meg for en elendig lyd der bak! Etter noen måneder med "innkjøring" av lyden, som ikke ble noe bedre etterhvert, så var det inn til forhandler for å høre/sammenligne med andre. Men det låter ikke bra..... 😞  Føler meg litt snytt, lyden var MYE bedre i Octavia'n jeg hadde. God balanse mot høyttalerne bak.

Noen med tilsvarende erfaring med lyden i Karoq? Enten med eller uten Canton?

Skrevet

Jeg har lest litt om det noen steder @Sjåføren, så du er ikke alene om dine synspunkter ang. Canton anlegget i Karoq.

Men om høyttalerne ikke høres bra ut, så kan det jo hende at det er noe feil med dem?
Eller var det like «dårlig» lyd fra Canton anlegget som var i utstilt Karoq også?

Det tar jo litt tid å spille inn et anlegg, men nå har jo du hatt din Karoq i noen måneder @Sjåføren, så det burde vel være spilt inn nå?

Det er veldig store forskjeller på hvordan Canton anlegget spiller i de forskjellige modellene.
Jeg var selv skuffet over Canton anlegget i Octavia (2018) som jeg hadde, fordi jeg sammenlignet det med Canton anlegget som var i Superben (2016) jeg hadde før Octaviaen. Når jeg sommeren 2019 så byttet tilbake til Superb igjen, så var den gedigne plassen og meget gode lydgjengivelsen virkelig noe jeg hadde savnet fra forrige Superb.

Skrevet
49 minutter siden, Superb lll skrev:

 

Men om høyttalerne ikke høres bra ut, så kan det jo hende at det er noe feil med dem?

Eller var det like «dårlig» lyd fra Canton anlegget som var i utstilt Karoq også?

Høyttalerene er innspilt og bør yte det dem skal. Foran er de jo bra! Og anlegget er sjekket av forhandler, det skal ikke være noe galt med det (jeg tenkte på sprengte høyttalere bak). Og det var like skuffende dårlig på demobilen hos forhandleren. Min skuffelse er registrert hos Skoda sentralt, og håper flere drar til forhandleren med sin Karoq og sier det samme, i håp om at det blir gjort noe med. Et anlegg fra Canton SKAL og MÅ låte bedre, man betaler jo ekstra for å få et oppgradert anlegg. Stakkars dem som bare har standard-anlegget....

 

 

  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg kan jo slenge meg på her og si at jeg er ikke imponert over Canton anlegget. Jeg kommer fra en 2013 Mazda 6 med BOSE anlegg og det var ikke sammenlignbart. Der var det ubehagelig å være om man spilte for høyt. Men lyden er veldig klar i Canton anlegget, mangler bare litt guffe :)

  • 2 år senere...
Skrevet

Kan du si noe om hva du ikke likte? Gammel tråd, men vurderer å oppgradere lydpakke på en enyaq. 
spørs jo og litt om en er ute etter russebuss-lyd eller om en vil ha mer detaljer++. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...