Gå til innhold
MariusA

Skuffende Canton...bare meg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte for ganske nøyaktig et år siden min Octavia, og bestilte da med 10 høytalere og subwoofer. 
Min opplevelse av lyden i bilen er ikke all verden, og lurer litt på om det er noen som har tilsvarende erfaringer med Canton?

Fruen har en Volvo V40 som spiller sokkene av bilen min, både med tanke på volum og bass. Det var ikke noe jeg hadde forventet med ekstra påkostet anlegg.. 

Noen som har erfaringer med hvordan tweake anlegget slik at lyden blir bedre enn de equiliserene som er standard?

Skrevet

Nei det er ikke bare deg som synes det kunne vært litt mer «trøkk» Canton anlegg i Octavia, jeg har en Octavia 2018 som jeg kjøpte ny nå i sommer. Men det kommer jo også an på hva en er vant til, og hva en evt sammenligner med.

Altså Canton anlegget i Octavia er jo ikke dårlig, men som du skriver så finnes det anlegg som er bedre. 

Jeg kom fra en Superb 2016 med Canton anlegg og det spiller jo «fletta» av det Canton anlegget som sitter i Octavia, så jeg har vel kommet dit at det mest sannsynlig er et mer oppgradert anlegg i Superb. Det har en høyere musikkeffekt, det har flere høytalere og Superb har jo også et helt annet lasterom og kupé som mest sannsynlig også har litt betydning for lydgjengivelsen.

Canton anlegget i Kodiaq er også nyere og mer oppgradert enn det som er Octavia, og har en helt annen lydkvalitet.

Det finnes nok innstillinger som kan være mer optimalisert og bedre enn de som er standard fra fabrikk, men det har nok også litt med hvilke lydfiler en skal spille eller evt radio. Jeg har ikke funnet de helt rette innstillingene selv enda, men nå har jeg  også blitt mer fornøyd med hvordan dette anlegget spiller, i starten så var overgangen fra Superb sitt anlegg stor. Det blir annerledes når en får benyttet det litt mer, det må «spilles inn», på en måte som en motor må kjøres inn.

  • Lik 1
Skrevet

Jeg merker stor bedring når jeg setter anlegget i kodiaqen optimalisert for fører eller foran istedet for alle. 

Men da blir lyden i baksetet dårligere. 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Har en 14 modell Octavia med samme erfaring, var veldig skuffet over Canton helt til jeg optimalisere for fører eller foran, da kom det plutselig lyd fra sub også fremme i bilen.

Nå har jeg ikke opplevd Superb sitt Canton anlegg, godt mulig dette uansett er en del bedre.

Endret av Radiv
  • Lik 1
Skrevet

Kjenner ikke til Superb sitt anlegg, føler meg bare litt snytt for å velge ekstra høytalere og sub, og ha kjip lyd :)

Skrevet

Superb og Kodiaq har Canton anlegg av en helt annen klasse som nevnt, de er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes i det hele tatt. Høyere musikkeffekt, flere høytalere og større lasterom gjør underverker for lydgjengivelsen. Men i forhold til prisen en betaler for Canton anlegget til Skoda (uavhengig av hvilken bil det er), så er det etter min mening verdt hver eneste krone.

Å forsøke litt forskjellige innstillinger er tydeligvis veien å gå for å optimalisere lyden best mulig :) 

  • 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg er faktisk skuffa over anlegget i superb. 

Nå virker det som faktisk en av høyttalerne er sprengt, har ikke spilt noe voldsom høy musikk i bilen :/

sliter med å finne høyttaler for å erstatte 

Skrevet

Deler samme erfaring om Canton i Octavia, var tamt i både mk2 og mk3. 

I Kodiaqen derimot er det helt sinnsykt, jeg ble utrolig overrasket - meget fornøyd nå. 

Skrevet
9 timer siden, JonArne skrev:

Jeg er faktisk skuffa over anlegget i superb. 

Nå virker det som faktisk en av høyttalerne er sprengt, har ikke spilt noe voldsom høy musikk i bilen :/

sliter med å finne høyttaler for å erstatte 

Nå skriver du jo ikke noe om hvilken Superb du har (årsmodell) og om den fremdeles er innenfor nybilgarantien, er den det så er det jo bare å ta en tur til forhandler så kan de sjekke og evt bytte ut det som ikke fungerer optimalt.

Om du ikke allerede har lest denne tråden her,

 

så anbefaler jeg deg å se litt på den. Som sagt så vet jeg ikke noe om hvilken Superb du har, men dette kan jo uansett være en årsak.

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg fikk lyst til å trekke denne tråden frem i lyset igjen.

Min 2020 Karoq har Canton lydanlegg. Relativt god lyd med mange justeringsmuligheter, så lenge man liker lyden bare forfra. Høyttalere i baksetet som må være tatt ut av kulehøyttalere fra 60-tallet. Hjelpe meg for en elendig lyd der bak! Etter noen måneder med "innkjøring" av lyden, som ikke ble noe bedre etterhvert, så var det inn til forhandler for å høre/sammenligne med andre. Men det låter ikke bra..... 😞  Føler meg litt snytt, lyden var MYE bedre i Octavia'n jeg hadde. God balanse mot høyttalerne bak.

Noen med tilsvarende erfaring med lyden i Karoq? Enten med eller uten Canton?

Skrevet

Jeg har lest litt om det noen steder @Sjåføren, så du er ikke alene om dine synspunkter ang. Canton anlegget i Karoq.

Men om høyttalerne ikke høres bra ut, så kan det jo hende at det er noe feil med dem?
Eller var det like «dårlig» lyd fra Canton anlegget som var i utstilt Karoq også?

Det tar jo litt tid å spille inn et anlegg, men nå har jo du hatt din Karoq i noen måneder @Sjåføren, så det burde vel være spilt inn nå?

Det er veldig store forskjeller på hvordan Canton anlegget spiller i de forskjellige modellene.
Jeg var selv skuffet over Canton anlegget i Octavia (2018) som jeg hadde, fordi jeg sammenlignet det med Canton anlegget som var i Superben (2016) jeg hadde før Octaviaen. Når jeg sommeren 2019 så byttet tilbake til Superb igjen, så var den gedigne plassen og meget gode lydgjengivelsen virkelig noe jeg hadde savnet fra forrige Superb.

Skrevet
49 minutter siden, Superb lll skrev:

 

Men om høyttalerne ikke høres bra ut, så kan det jo hende at det er noe feil med dem?

Eller var det like «dårlig» lyd fra Canton anlegget som var i utstilt Karoq også?

Høyttalerene er innspilt og bør yte det dem skal. Foran er de jo bra! Og anlegget er sjekket av forhandler, det skal ikke være noe galt med det (jeg tenkte på sprengte høyttalere bak). Og det var like skuffende dårlig på demobilen hos forhandleren. Min skuffelse er registrert hos Skoda sentralt, og håper flere drar til forhandleren med sin Karoq og sier det samme, i håp om at det blir gjort noe med. Et anlegg fra Canton SKAL og MÅ låte bedre, man betaler jo ekstra for å få et oppgradert anlegg. Stakkars dem som bare har standard-anlegget....

 

 

  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg kan jo slenge meg på her og si at jeg er ikke imponert over Canton anlegget. Jeg kommer fra en 2013 Mazda 6 med BOSE anlegg og det var ikke sammenlignbart. Der var det ubehagelig å være om man spilte for høyt. Men lyden er veldig klar i Canton anlegget, mangler bare litt guffe :)

  • 2 år senere...
Skrevet

Kan du si noe om hva du ikke likte? Gammel tråd, men vurderer å oppgradere lydpakke på en enyaq. 
spørs jo og litt om en er ute etter russebuss-lyd eller om en vil ha mer detaljer++. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...