Gå til innhold
Scout

Støy, støy, støy


Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, PaulusA skrev:

Tja, kanskje du primært har skjemt bort ørene dine? ?

Hm, nei. Tror helst han hadde eksepsjonelt støyende dekk :-)

  • 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Hei! Satt å leste gjennom tråden nå og mulig den er død. Uansett, har selv en Scout 2015 bensin. Stusser litt over dimensjonene gitt jeg har fått med meg alle innlegg etc. Meg bekjent skal Scout ha 225/50 som original dim på 17". Dette vil jo også gi litt mer profil og muligens mindre støy. Ellers er jeg ganske fornøyd med vår, nettopp rundet 25k (har el-bil i tillegg..) har 225/50-17 continental piggdekk vinter og 225/45-18 ,michelin pilot sport 3 på sommer. Faktisk ikke opplevd noen av dimensjonene eller dekkene som et problem mtp støy. Dette er selvsagt relativt. Som andre nevner også, er dette noe jeg opplever som mest markant forskjell opp til premium biler.

Endret av AHR100
skrivefeil
Skrevet

Ja, Scout skal ha litt høyere profil enn vanlig Octavia. Tviler på det gjør det store utslaget når det gjelder støy, men store forskjeller på asfalt. Med "riktig" asfalt vil alt støye, mens Octavia kanskje noe mere enn en del andre (ikke alle) grunnet litt lite penger i støydemping. Selv har jeg nå vent meg til dette...

Skrevet (endret)
5 timer siden, AHR100 skrev:

Hei! Satt å leste gjennom tråden nå og mulig den er død. Uansett, har selv en Scout 2015 bensin. Stusser litt over dimensjonene gitt jeg har fått med meg alle innlegg etc. Meg bekjent skal Scout ha 225/50 som original dim på 17". Dette vil jo også gi litt mer profil og muligens mindre støy. Ellers er jeg ganske fornøyd med vår, nettopp rundet 25k (har el-bil i tillegg..) har 225/50-17 continental piggdekk vinter og 225/45-18 ,michelin pilot sport 3 på sommer. Faktisk ikke opplevd noen av dimensjonene eller dekkene som et problem mtp støy. Dette er selvsagt relativt. Som andre nevner også, er dette noe jeg opplever som mest markant forskjell opp til premium biler.

Hei og velkommen til forumet @AHR100 :) 

Ja Scout har en litt høyere profil på dekka enn hva den «vanlige» Octavia har, og det kan ha litt betydning for støynivået. Men det er helt klart underlaget en kjører på og ikke minst hvilke type dekk en har som avgjør hvilket «støybilde» en vil ha i bilen.

Det er gjerne sommerdekk med hard gummi og relativt store lameller som er synderne for hjulstøy på den relativt grove asfalten vi har her i Norge, men det er også det som gir de mest slitesterke dekka. Men der har jo du Michelin og det skal du være glad for, for Pirelli, Bridgestone eller Dunlop som Skoda gjerne setter på sine biler er ikke de beste med tanke på hjulstøy. Det er gode dekk, men støy er ikke deres beste egenskap for å si det pent.

Men det kommer jo også helt an på hva en selv synes er akseptabelt eller ikke, noen reagerer ikke på ulyder, skrangling, vibrasjon, motorstøy, hjulstøy, etc i det hele tatt, mens andre hører hver minste lyd. Jeg tilhører definitivt (dessverre) den siste kategorien, og når jeg først blir klar over en lyd, så klarer jeg ikke å «koble den bort» heller, den bare irriterer mer og mer..........

Om en ikke reagerer på hjulstøy fra piggdekk på bar asfalt, så vil en mest sannsynlig ikke reagere reagere på hjulstøy fra sommerdekk heller. Jeg derimot trenger nesten hørselvern om jeg kjører en bil med piggdekk (så sant det ikke er en bil i Premiumklassen), og dermed så reagerer jeg ganske fort om det støyer fra sommerdekka også, og mine Pirelli Cinturato P7 sommerdekk havner definitivt i den kategorien. Den samme bilen som jeg har med dekk som f.eks. GoodYear, Nokian, Michelin eller Continental (i den samme dekkdimensjonen jeg har på min bil) er jo ikke til å kjenne igjen, så valg av dekk har mye å si for støy og det kjennetegnes (dessverre) fort på prisene også............

Endret av Superb lll
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hvis man for eksempel ser på Interdekk og dekkonline osv, så står det db oppgitt på dekk.

Uansett om bilen er dårlig eller godt lydisolert,  så har man ett bråkete P7 (eks 72db) og man kjøper sett ett dekk eks 68db vil det vel da bli kjempebra i forhold....

Kan man da stole på db som de gitte dekkene er oppført med og velge ett med eks 68db og det blir knall hvis man da er opptatt av dekk/veistøy? 

 

Skrevet
På 25.9.2017 den 10.03, Ken skrev:

Hvis man for eksempel ser på Interdekk og dekkonline osv, så står det db oppgitt på dekk.

Uansett om bilen er dårlig eller godt lydisolert,  så har man ett bråkete P7 (eks 72db) og man kjøper sett ett dekk eks 68db vil det vel da bli kjempebra i forhold....

Kan man da stole på db som de gitte dekkene er oppført med og velge ett med eks 68db og det blir knall hvis man da er opptatt av dekk/veistøy? 

 

Alle dekk skal oppgis med bl.a. støy. Men det er utvendig støy, dvs den støyen som måles på en gitt avstand og høyde fra et passerende dekk. Støyen garantert målt på en "standard veitype" for å få sammenlignbare verdier, og hvor overførbart dette er til norsk, slitt asfalt er neimen ikke lett å si. Det er sikkert forskjell på mønstertype og gummiblanding også. Og jeg er heller ikke sikker på om fabrikantene måler støyen på alle sine  dekkdimensjoner. 

Det er ikke dermed sagt at hverken målt eller opplevd støy inni bilen er direkte overførbart, slik at det blir 4 dB mindre støy på det støysvakere dekket. En 3 db reduksjon skal tilsvare en halvvering av lydtrykket, men inni bilen er en blanding av både luft- og strukturbåren støy, noe som kompliserer bildet enda mer. Og det kommer an på hvilken frekvens støyen har i forhold til bilens struktur og støydemping.

Men en pekepinn kan jo oppgitt støy alltids være, brukererfaringer en annen.

 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

@Sjåføren har gode poenger her. Lav Db angivelse på dekk er ikke nødvendigvis en garanti for lavt støynivå. Jeg gav opp, og oppdaga at hjulstøyen ble litt svakere ?. Det er mye elendig asfalt, og jeg oppdaga etterhvert at også premiumbilene (bruker en del flytaxi) bråka godt på det underlaget. Selv kjører jeg på Michelin Premacy 3, 225/50?/17", og det er ok dekk mht støy på sommerdekk. Men jeg merka stor negativ forskjell da jeg tok av vinterdekka, som var 195/55/16". De var veldig stille. Også hjelper det å alltid ha denne lasteromsgardina trukket ut. 

Forrige uke kjøpte jeg meg noen svindyre Bose hodetelefoner med støyreduksjon  for musikkavspilling. Det hjalp vel egentlig mest ?

Endret av Scout
Skrevet

Som kjent sikkert for de fleste som leser her på forumet, så kjøpe jeg nye 19" felger til Octavia'en. 

Og de dekkene som stod på var det greit med mønster igjen, 5-6mm. Såg også at dekka var snart 5år gamle i tillegg så var dem M+S

Men!! Fytti hel***** hva de støyet. Ikke på vei/asfalt støy men sin egen støy selve dekka laget. Som å høre en jettmotor som svirret. Over 80db i hundre kmt. 

Vi kjørte på onsdag fra Møre til Vinstra og vi holdt rett og slett på å bli sprø!! 

Jeg ringte til interdekk på torsdag for å høre om jeg fikk komme på drop-in, heldigvis fikk jeg det. 

Jeg valgte noen rimelige dekk (iom jeg fortsatt ikke er sikker på om jeg skal fortsette å kjøre på 19") og utelukkende på dB + karakter på vann

Åhhh herlighet for en nydelig ride det ble, er noe svak veistøy varierer på asfalt kvalitet så klart. Men er ikke støy å snakke om lengre. 

Og dette er rimelige dekk, fatter nesten ikke at det er mulig. Nå vil det vise seg hvor mye km jeg får ut av dem da holder de 12-16 tusen er jeg kjempe fornøyd og kommer til å kjøpe samme igjen.

Ps har ikke fått målt dB på disse nye enda, men det er helt garantert mye dB lavere.

Dekka jeg i utgangspunktet tenkte å prøve var enda lavere dB og ikke på lager i butikken, så valgte noen andre. 

Si hva dere vil om billige dekk, men dekka er steike gode på støy, er kjempe overrasket. Og de har karakter B på vann. Så det bli spennende å teste når regnet kommer. 

https://www.interdekk.no/dekk/LINGLONG-235_35-WR19-TL-91W-LINGLONG-GREENMAX?223542

 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Under 800 for et brukbart dekk i din dimensjon, @Ken er utrolig bra!

Hordan målte du støyen da?

Gamle dekk kan støye ja. Jeg kjøpte meg et brukt hjulsett engang til min forrige Octavia 2. Sumitomo i 235/45-17. Dem fikk en forferdelig resonans mellom 70 og 80, som var helt øredøvende. Det begynte så smått i 60, og det gikk nesten ikke an å kjøre i 80..... Og grepet var mildt sagt horribelt.

Spant på første og andre uten å gasse hardt, og det var på tørr asfalt. Tør ikke tenke på hvordan de var på våt vei, det var bare å roe helt ned. Ikke var det merking av produksjonsmåned heller. Beint fram farlige dekk, men mønsterdybden var helt ok, tror det var mellom 5 og 6 mm.

Så pass på ved bruktkjøp!

Endret av Sjåføren
Skrevet

En stor støykilde er harde og gamle dekk. Spesielt dekk med mye naturgummi vil bli harde etter 2-3 år allerede.

Dekk av samme mønster: Her vil nytt støye mindre enn slitt, da mønsterdybden fjerner lyden.

Personlig ville jeg aldri ha kjørt på Linglong eller andre kinesiske dekk, men de har blitt bedre. Det er spesielt ved våt og kald vei det utarter seg...

Skrevet (endret)

Jeg målte støyen med med app på telefon i hode høyde. 

Ikke proffmåling men gir nå en viss indikasjon. @Sjåføren

@PaulusA ja gammle dekk blir harde og bråker. Og slites heller "ikke"

Vinterdekk så kjøre jeg utelukkende på dekk produsert for nordisk forhold, slik som Hakka og Continental. 

Kjørt på piggfritt i rundt 20år og aldri hatt problemer eller uhell. (Knock on wood)

Sommerdekk har jeg prøvd mye forskjellig, og titter der etter dekk som er rolige, har bra bruker-omtaler-erfaringer (google er min venn) på vann og som ikke koster 2000 pr stk.  Samt rene tester. 

Og heller ikke her har jeg hatt problemer eller uhell og hjertet i halsen opplevelser pga dekkenes egenskaper. (Knock on wood)

Og nei det er ikke fordi jeg kjøre som en gammel "hattkalj" 

Så rimelige sommerdekk kan jeg kjøre på ja, dog man MÅ gjøre sine egne undersøkelser og ikke kjøpe i blinde. 

Og man kan heller ikke stole blindt på svartmaler-tester-kjøpt og betalt.

Endret av Ken
Skrevet

Enig i at man ikke kan stole blindt på tester, men det er likevel klare tegn på at mye asiatiske dekk funker fint når de er ferske, ikke så godt etter to-tre år. Jeg har ihvertfall slik erfaring fra tre forskjellige asiatiske dekkfabrikat, inklusiv Hankook, Falken, Wanli som alle er mye større merker enn Linglong, Nankong, Triangle og hva alt nå heter.

Det betyr ikke at min erfaring er en fasit for disse merkene.

Derfor kjører jeg mest europeiske dekk, ihvertfall så fremt jeg kan velge.

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
På 22.4.2017 den 19.25, Scout skrev:

@Superb lll, @PaulusA. Mye sant i det dere sier her. Jeg hater hjulstøy inderlig. Det er også slik at lyder blir veldig mye mer plagsomme med en gang man har begynt å irritere seg over dem. 

Kjørte meg en lang tur nå langs E6. Må nok konkludere med at asfalten er nedslitt ned på småsteinene, og neppe vil bli bedre i de neste åra. Objektivt sett rumler det så mye at det forstyrrer lyden fra radio/stereo vesentlig, og jeg spiller høyt.  Da er det for mye for de fleste tror jeg. 

Nei, her må det gjøres noe drastisk.

Si gjerne fra om hvordan støyisoleringa går @Ken

Hei.

Jeg har nå støyisolert dørken og hjulbrønn i bagasjerommet på min 2016 octavia, med 2mm butyl plater.

Veldig til forskjell er det blitt !! Koster litt men det var verdt det.

Vurdere å demontere av sidepanelene i bagasje rommet også for så hvordan det står til på hjulkassen og ellers, for så å legge på butyl der også.

Brukte en simpel app for å måle Db i hode høyde foran i bilen, ved kjøring på div asfalt i 60-80-100 og 110 km/t (ingen spess økning i Db fra 80-110km/t)

Skodd og målt Db på 225/40-18 og 235/35-19

Dere som har fått det med dere vet jeg kjøpte nylig nye 19" felger, men dekka som fulgte med var m+s og snart 5 1/2 år gammle og bråka som en turbinmotor, så jeg byttet dekk på drop-in hos interdekk på lillehammer da vi var på besøk hos min mor på vinstra for ca ei uke/+ siden.

Disse dekka hadde sånn syko egenlyd, at vi var på god vei til å bli gal av denne turbinlyden di laget, var oppe i hinsides 82Db på maks.

Etter dekkbytte havna Db ned på samme nivå som de andre 18" hjula mine på 74-76Db alt ettersom asfalt kvalitet.

Etter at jeg kledde med butyl, er Db havna ned på 68-72Db (bare en kort test på noen hundre meter på ganske grov asfalt bare)

Helt utrolig Db reduksjon, ikke bare totalt sett inkl dekk bytte, men også bare med butyl kledning !!

 

Så alle som plages av støy fra bak i bilen vil jeg anbefale å gjøre det samme hvertfall kle dørken og brønn med butyl.

 

 

 

Endret av Ken
skrivefeil
  • Lik 2
Skrevet

Hei Ken,

Ja, forstårat du opplever dette som stor forskjell, men 3dB er den minste forskjell øret oppfatter.

68 mot 72 dB er likevel ganske mye i bilsammenheng og mest sannsynlig har også  frekvens for støy endret seg, og det betyr mye.

Hvor mye kostet det?

Skrevet

Ja det har du helt rett i.  Ikke helt lett å måle stabilt, i ett kjøretøy som beveger seg på underlag som er forskjellig fra cm til cm. 

Men det gir en viss peke pinn da, så total reduksjon fra 82 til 68-72 er enorm opplevelse.

Gikk med nesten 4 stk matter ca 40x80cm til en 600-700 kroner tot, så ikke helt ille kontra prisen på disse det var for få år siden.

Skrevet (endret)

Satte på vinterdekk på mandag. Herrrrlig stille i bilen. Sikkert 3-4 dB i forskjell :-)

3 timer siden, Ken skrev:

Ja det har du helt rett i.  Ikke helt lett å måle stabilt, i ett kjøretøy som beveger seg på underlag som er forskjellig fra cm til cm. 

Men det gir en viss peke pinn da, så total reduksjon fra 82 til 68-72 er enorm opplevelse.

Gikk med nesten 4 stk matter ca 40x80cm til en 600-700 kroner tot, så ikke helt ille kontra prisen på disse det var for få år siden.

Hvor mye tror du man må ut med for å få noen til å gjøre jobben, @Ken?

Endret av Scout
Skrevet (endret)

Nei ikke snøring, men maks 2 timer inkl kaffepauser. ?

Men dette klare man helt fint å gjøre selv nede i dørken under bagasjeromsmatta.

1 stk tapetkniv med nytt blad. 

1stk plast tapetrulle, greit å bruke til å rulle ned kantene på stykkene litt

1stk kanne kaffe 

Litt snacks og litt grei musikk på anlegget.

 

Nå fant jeg ut at biltema også har alubutyl 2mm faktisk.

1: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2-stk-2000037971/

2: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-2000032878/

Stakk ut og tok bilde, så slik ble det da.

IMG_20171011_182704482.thumb.jpg.fe74b6df96c886656466c93d44d8a883.jpg

Endret av Ken
La til bilde
  • Lik 2
Skrevet
1 time siden, Ken skrev:

Nei ikke snøring, men maks 2 timer inkl kaffepauser. ?

Men dette klare man helt fint å gjøre selv nede i dørken under bagasjeromsmatta.

1 stk tapetkniv med nytt blad. 

1stk plast tapetrulle, greit å bruke til å rulle ned kantene på stykkene litt

1stk kanne kaffe 

Litt snacks og litt grei musikk på anlegget.

 

Nå fant jeg ut at biltema også har alubutyl 2mm faktisk.

1: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2-stk-2000037971/

2: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-2000032878/

Stakk ut og tok bilde, så slik ble det da.

IMG_20171011_182704482.thumb.jpg.fe74b6df96c886656466c93d44d8a883.jpg

Tusen takk @Ken! Dette må man vel klare. Litt mer spent på hjulbuer :-)

 

 

  • Lik 1
Skrevet

@Ken Så utrolig bra! Veldig interessant det du har gjort her, og spesielt at du har gjort de enkle målingene som støtter opp din egen oppfatning av støyen i bilen. Det viser jo at med relativt rimelig og enkle midler så kan støyen reduseres. Det vil nok hjelpe å ta flere plasser (som hjulhusene), men det blir nok noe plunder å komme til.

Det du har gjort er i prinsippet det samme som gjøres i skip, å dempe/endre egensvingningene i stålplatene, samt å hindre at støyen sprer seg inn i kupeen gjennom lufta (litt forenklet forklart). Alt bart stål vil stråle ut støy på grunn av små svigninger som oppstår. Målet er å få et "dødt" materiale. Derfor vil alle "tunge" matter som limes på stålplatene vil ha en dempende effekt, og er vanlig metode for bilstereobyggere også.

Her er det bare å komme seg på rekvisitabutikken og bevilge seg litt kvalitetstid i garasjen. Dette er jo absolutt overkomlig for alle og enhver å gjøre.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...