Gå til innhold
kjakan2005

Tectyl/dinitrol beskyttelse på ny Octavia stv


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe Skoda Octavia og vurderer om jeg skal legge opp til bruk av tectyl/dinitrol i tillegg til det som bilen leveres med. Kommer selv til å kjøre kanskje 10-12 000 i året og da hovedsakelig på Østlandet (Oslo og omegn, men også en del lengre turer på europaveiene).

1) Noen med Octavia (av nyere dato) som kan si noe om hvordan rustsituasjonen er etter et par år?
2) Burde jeg bruke ca 3-4000kr på å legge på noe ekstra rustbeskyttelse, og hvis ja, dinitrol eller tectyl?

Skrevet

Hei og velkommen til forumet kjakan2005!

Hvis det er en heeelt ny Octavia det er snakk om så står det skrevet litt om rustbehandling her:

 

Skrevet

Takk for raskt svar. Skjønner at jeg burde gå for en rustbehandling. Har blitt tilbudt en av forhandler (gjennom en samarbeidspartner de har). Da er det i så fall snakk om Dinitrol. Det viktigste er vel at jeg benytter en eller annen form for rustbehandling, så er det kanskje ikke så viktig om det er Dinitrol eller Tectyl?

Skrevet

Selv har jeg kun vært borti Dinitrol en gang, men hadde ikke bilen i mer enn 1.5 år, så noe erfaring kan jeg ikke snakke om egentlig :)

Fordelen med Dinitrol er vel at man ikke trenger beh. hvert 3. år slik som med Tectyl. Blir jo sånn sett billigere.
Hva som er best av Dinitrol og Tectyl kan diskuteres i evigheter og jeg er rimelig sikker på at du ikke får noe klart og entydig svar :)

Er en del eiere av nyere biler her som sikkert svarer etter hvert, høre med dem hva de gjorde når de fikk ny bil :)

Skrevet

Det er jo ikke feil med ekstra rustbeskyttelse, snarere tvert i mot (såfremt det er godkjent av Møller).

Jeg forhørte meg også med forhandleren når jeg kjøpte min bil i våres, og han frarådet meg fra å gjøre det. Årsakene til det er bl.a. at en kan miste rustgarantien fra Møller om en gjør noe som Møller ikke godkjenner. Og det er faktisk forskjell på om det er forhandleren eller Møller som godtar hva som evt. blir gjort på din bil.

Det igjen kommer av at det ikke er din forhandler som avgjør hvilke (rust)skader som dekkes av Møller eller ikke, slike skader blir sendt videre, og er det behandlet med noe som ikke Møller konsernet godkjenner, så har en heller ingen rustgaranti. Det har visstnok forekommet situasjoner, hvor de som utførte understells behandlingen har måttet ta over rustgarantien.

Så før en evt slik ekstra understellsbehandling, så forhør deg med Møller konsernet (ikke din forhandler). Send mail/brev, og ta vare på det skriftlige svaret du får, for det kan hende at det trengs om noen år.........

Grunnen til dette er at enkelte av understellsbehandlingene inneholder stoffer som kan reagere med det som er sprøytet under bilen fra fabrikken, og derfor de strenge vilkår for hva som kan brukes under bilen.

Skrevet
4 timer siden, Tor2r skrev:

Selv har jeg kun vært borti Dinitrol en gang, men hadde ikke bilen i mer enn 1.5 år, så noe erfaring kan jeg ikke snakke om egentlig :)

Fordelen med Dinitrol er vel at man ikke trenger beh. hvert 3. år slik som med Tectyl. Blir jo sånn sett billigere.
Hva som er best av Dinitrol og Tectyl kan diskuteres i evigheter og jeg er rimelig sikker på at du ikke får noe klart og entydig svar :)

Er en del eiere av nyere biler her som sikkert svarer etter hvert, høre med dem hva de gjorde når de fikk ny bil :)

Møller anbefalte tectyl sprøytet ekstra tykt fordi det også ville ha en støydempende effekt i tillegg. Og der er det jo et visst behov på de fleste mellomklassebiler

6 timer siden, kjakan2005 skrev:

Skal kjøpe Skoda Octavia og vurderer om jeg skal legge opp til bruk av tectyl/dinitrol i tillegg til det som bilen leveres med. Kommer selv til å kjøre kanskje 10-12 000 i året og da hovedsakelig på Østlandet (Oslo og omegn, men også en del lengre turer på europaveiene).

1) Noen med Octavia (av nyere dato) som kan si noe om hvordan rustsituasjonen er etter et par år?
2) Burde jeg bruke ca 3-4000kr på å legge på noe ekstra rustbeskyttelse, og hvis ja, dinitrol eller tectyl?

Nyere biler har dårlig rustbeskyttelse. Gitt at du kjører på salta veier, er det et nødvendig tiltak å legge på et lag med beskyttelse slik jeg ser det

Skrevet
1 time siden, Scout skrev:

Møller anbefalte tectyl sprøytet ekstra tykt fordi det også ville ha en støydempende effekt i tillegg. Og der er det jo et visst behov på de fleste mellomklassebiler

Det er jo absolutt et element også.

Men synes det vil være greit å regne på utgiftene her også. Kommer an på hvor lenge man planlegger å ha bilen osv

Skrevet
12 minutter siden, Tor2r skrev:

Det er jo absolutt et element også.

Men synes det vil være greit å regne på utgiftene her også. Kommer an på hvor lenge man planlegger å ha bilen osv

Klart det. Jeg har langt perspektiv på eierskapet. Kr 6000,- for ekstra tykt lag. Så vedliker man kanskje hvert tredje år med 4500,-. Det er jo en liten forsikring for rustfri bil, og vil kunne gi høyere pris ved salg. Slik tenker ihvertfall jeg. ?

Skrevet

Har aldri ekstra beskyttet mine biler, har de erfaringsmessig mellom 5 og 10 år og har da ikke opplevd rust  som et problem med unntak av siste Audi og det ville uansett ikke vært anerledes om en hadde ekstra behandlet bilen da det skyldtes ytre påvirkning fra lister og lykter.

For støy isolasjon kan jeg se at Tectyl kan være en positiv bidragsyter mht rust har jeg lite tro på Tectyl, du slår hull i Tectylen og det samles vann/ salt m.m. Under som får kose seg helt i fred uten at noen ser det. Min gode far som har Tectylert bilen annenhvert år siden den var ny har skiftet  både fjerer og bære armer noe jeg mener skyldes ovennevnte.

Har mer tro på penetrerende oljer som feks. lanolin eller tilsvarende. Det trekker inn i alle sprekker og hindrer rust og utvikle seg.

Lykke til ingenting varer evig?

 

Skrevet
2 timer siden, Helge skrev:

Har aldri ekstra beskyttet mine biler, har de erfaringsmessig mellom 5 og 10 år og har da ikke opplevd rust  som et problem med unntak av siste Audi og det ville uansett ikke vært anerledes om en hadde ekstra behandlet bilen da det skyldtes ytre påvirkning fra lister og lykter.

For støy isolasjon kan jeg se at Tectyl kan være en positiv bidragsyter mht rust har jeg lite tro på Tectyl, du slår hull i Tectylen og det samles vann/ salt m.m. Under som får kose seg helt i fred uten at noen ser det. Min gode far som har Tectylert bilen annenhvert år siden den var ny har skiftet  både fjerer og bære armer noe jeg mener skyldes ovennevnte.

Har mer tro på penetrerende oljer som feks. lanolin eller tilsvarende. Det trekker inn i alle sprekker og hindrer rust og utvikle seg.

Lykke til ingenting varer evig?

 

Det kan godt være du har rett. Bruker dinitrol på en annen bil jeg har i utlandet. Støydempinga var nok utslagsgivende for min del mht Tectyl (og et par Amazoner jeg hadde på åttitallet? ?

Skrevet

Støydempingen er nok merkbart bedre med type Tectyl understellsmasse, fordi den rett og slett er tykkere og mer effektiv på det punktet. Ulempen er som @Helge skriver at på sikt så kan Tectyl sprekke og vann/fuktighet/salt trenge inn og faktisk gjøre rustangrepene mye større og verre å finne.

 

Jeg har heller ikke behandlet mine biler med noe i tillegg jeg heller, jeg gjorde som sagt noen undersøkelser på bilen jeg kjøpte i våres for å gjøre det på denne, men ble rett og slett frarådet å gjøre det av selger slik jeg har skrevet i et annet innlegg i tråden her.

Det samme svaret fikk jeg forøvrig når jeg spurte om dette på min forrige bil også (VW Golf 2014), er jo samme Møller konsern som står bak, men det var fra to helt forskjellige forhandlere (forskjellige byer også).

Nå har jeg heller ikke for vane å beholde mine biler så lenge, så derfor bekymrer det meg heller ikke så mye, men ekstra lydisolering og en ekstra rustbeskyttelse har jeg også ment at kunne vært positivt med tanke på innbytteverdi etc., men når selgeren(e) sier som de gjør så lar jeg det heller være..........

 

De to bilene jeg hadde før Golf var begge behandlet med type Tectyl, men det ble gjort av importøren før de sender bilene ut fra kaia i Drammen, det var 2009/2012 utgaver av Nissan Qashqai +2. Det er noe importøren gjør på hver eneste bil de tar hit til Norge når det gjelder Nissan (og en del andre importører av andre merker gjør også det samme), men det gjør altså ikke Møller (VAG produkter) på de bilene de importerer. 

Jeg synes det virker meget fornuftig å gjøre dette, men om det kan gå ut over rustgarantien, så er det definitivt noe jeg ikke gjør med min bil nå.

Skrevet
6 timer siden, Superb lll skrev:

Støydempingen er nok merkbart bedre med type Tectyl understellsmasse, fordi den rett og slett er tykkere og mer effektiv på det punktet. Ulempen er som @Helge skriver at på sikt så kan Tectyl sprekke og vann/fuktighet/salt trenge inn og faktisk gjøre rustangrepene mye større og verre å finne.

 

Jeg har heller ikke behandlet mine biler med noe i tillegg jeg heller, jeg gjorde som sagt noen undersøkelser på bilen jeg kjøpte i våres for å gjøre det på denne, men ble rett og slett frarådet å gjøre det av selger slik jeg har skrevet i et annet innlegg i tråden her.

Det samme svaret fikk jeg forøvrig når jeg spurte om dette på min forrige bil også (VW Golf 2014), er jo samme Møller konsern som står bak, men det var fra to helt forskjellige forhandlere (forskjellige byer også).

Nå har jeg heller ikke for vane å beholde mine biler så lenge, så derfor bekymrer det meg heller ikke så mye, men ekstra lydisolering og en ekstra rustbeskyttelse har jeg også ment at kunne vært positivt med tanke på innbytteverdi etc., men når selgeren(e) sier som de gjør så lar jeg det heller være..........

 

De to bilene jeg hadde før Golf var begge behandlet med type Tectyl, men det ble gjort av importøren før de sender bilene ut fra kaia i Drammen, det var 2009/2012 utgaver av Nissan Qashqai +2. Det er noe importøren gjør på hver eneste bil de tar hit til Norge når det gjelder Nissan (og en del andre importører av andre merker gjør også det samme), men det gjør altså ikke Møller (VAG produkter) på de bilene de importerer. 

Jeg synes det virker meget fornuftig å gjøre dette, men om det kan gå ut over rustgarantien, så er det definitivt noe jeg ikke gjør med min bil nå.

Nei det går utover rustgarantien hvis ikke Møller gjør det selv. Min blir behandlet av Møller før den kjøres en meter. Ergo gjelder garantien

Skrevet
På 13.10.2016 den 16.27, Superb lll skrev:

Når Møller selv står for dette så er det selvsagt helt problemfritt, så da er det bare å «kjøre på» @Scout :) 

Mye styr med bil. Du må jo nesten være paranoid jurist for ikke å havne i myra med et eller annet. :-)

Skrevet

Hehe, ja det er jeg enig med deg i @Scout :) 

Det virker litt rart at en kan bli straffet for å ta vare på og beskytte sin egen bil litt ekstra, men det er jo noen som finner på mye rart også, så at både Møller og andre importører må ha en viss kontroll på hva som blir gjort kan jeg jo også på en måte forstå. Jeg vil jo heller ikke stå ansvarlig eller garantere for noe noen andre har gjort...........

  • 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg ble også frarådet understellsbehandling hos forhandler. Han mener jeg heller burde legge penger i lakkbehandling.

Skrevet
4 timer siden, tronna skrev:

Jeg ble også frarådet understellsbehandling hos forhandler. Han mener jeg heller burde legge penger i lakkbehandling.

Det samme ble jeg også, men på min neste bil så gjør jeg definitivt motsatt. Bilpleie og ta vare på bilens lakk skal jeg fint klare selv, for det har jeg gjort på alle de bilene jeg har hatt siden jeg tok lappen i 86'. Bilens underside/understell derimot er det ikke lett å gjøre så veldig mye mer enn å bare spyle selv, og det er heller ikke så enkelt med en høytrykkspyler når bilen står på hjula, så derfor så kommer jeg til å forhøre meg/eller enda bedre få Møller til å levere bilen på et Tectyl/Mercasol «verksted» som de (Møller) godkjenner med tanke på rustgarantien før jeg tar i mot bilen.

På type bil jeg har mest lyst på neste gang (vurderer sterkt en Octavia Scout), så er det jo ekstra beskyttelse under bilen med tanke på BadRoad, men om det er positivt eller negativt med tanke på rust vet jeg ikke. Da tenker jeg at det kan være positivt  for det er ekstra plater som hindrer saltet å treffe undersiden av bilen direkte, men negativt i forhold til at det blir flere «gjemmesteder» for saltet  som en selv ikke klarer å spyle bort..........?

Noen som har noen erfaringer med tanke på akkurat det siste jeg nevnte, tenker jeg riktig eller tar jeg helt feil???

Skrevet

Har hørt at, jo flere kriker og kroker under bilen, jo mer skit samles opp. Det hørtes jo ganske logisk ut, så lenge det ikke er hermetisk tett, som feks ved en understellsbehandling :)

Skrevet

Jeg mener ekstra tykt lag med tectyl  pluss andre dekk hjalp en del på støyen. Jeg har hatt min Scout i 7-8 måneder nå, og føler meg ganske komfortabel. Tar ofte flytaxi fra Trondheim til Værnes (E6), og de gutta kjører Mercedes og Audier: Jeg synes ikke de er mye mere støysvake enn Scouten min er på landevei.

Når det gjelder tectylbehandling er jeg ganske sikker på at det er smart hvis man kjører i saltsuppe rundt de største byene. Hadde jeg bodd på bygda er jeg ikke sikker på om det er like viktig. Det blir støyargumentet da.

Men velger man å tektylbehandle er det viktig å gjøre det gjennom Møllersystemet. Det borres hull bl. a for drenering av "kriker og kroker".

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...