Gå til innhold
kjakan2005

Tectyl/dinitrol beskyttelse på ny Octavia stv


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe Skoda Octavia og vurderer om jeg skal legge opp til bruk av tectyl/dinitrol i tillegg til det som bilen leveres med. Kommer selv til å kjøre kanskje 10-12 000 i året og da hovedsakelig på Østlandet (Oslo og omegn, men også en del lengre turer på europaveiene).

1) Noen med Octavia (av nyere dato) som kan si noe om hvordan rustsituasjonen er etter et par år?
2) Burde jeg bruke ca 3-4000kr på å legge på noe ekstra rustbeskyttelse, og hvis ja, dinitrol eller tectyl?

Skrevet

Hei og velkommen til forumet kjakan2005!

Hvis det er en heeelt ny Octavia det er snakk om så står det skrevet litt om rustbehandling her:

 

Skrevet

Takk for raskt svar. Skjønner at jeg burde gå for en rustbehandling. Har blitt tilbudt en av forhandler (gjennom en samarbeidspartner de har). Da er det i så fall snakk om Dinitrol. Det viktigste er vel at jeg benytter en eller annen form for rustbehandling, så er det kanskje ikke så viktig om det er Dinitrol eller Tectyl?

Skrevet

Selv har jeg kun vært borti Dinitrol en gang, men hadde ikke bilen i mer enn 1.5 år, så noe erfaring kan jeg ikke snakke om egentlig :)

Fordelen med Dinitrol er vel at man ikke trenger beh. hvert 3. år slik som med Tectyl. Blir jo sånn sett billigere.
Hva som er best av Dinitrol og Tectyl kan diskuteres i evigheter og jeg er rimelig sikker på at du ikke får noe klart og entydig svar :)

Er en del eiere av nyere biler her som sikkert svarer etter hvert, høre med dem hva de gjorde når de fikk ny bil :)

Skrevet

Det er jo ikke feil med ekstra rustbeskyttelse, snarere tvert i mot (såfremt det er godkjent av Møller).

Jeg forhørte meg også med forhandleren når jeg kjøpte min bil i våres, og han frarådet meg fra å gjøre det. Årsakene til det er bl.a. at en kan miste rustgarantien fra Møller om en gjør noe som Møller ikke godkjenner. Og det er faktisk forskjell på om det er forhandleren eller Møller som godtar hva som evt. blir gjort på din bil.

Det igjen kommer av at det ikke er din forhandler som avgjør hvilke (rust)skader som dekkes av Møller eller ikke, slike skader blir sendt videre, og er det behandlet med noe som ikke Møller konsernet godkjenner, så har en heller ingen rustgaranti. Det har visstnok forekommet situasjoner, hvor de som utførte understells behandlingen har måttet ta over rustgarantien.

Så før en evt slik ekstra understellsbehandling, så forhør deg med Møller konsernet (ikke din forhandler). Send mail/brev, og ta vare på det skriftlige svaret du får, for det kan hende at det trengs om noen år.........

Grunnen til dette er at enkelte av understellsbehandlingene inneholder stoffer som kan reagere med det som er sprøytet under bilen fra fabrikken, og derfor de strenge vilkår for hva som kan brukes under bilen.

Skrevet
4 timer siden, Tor2r skrev:

Selv har jeg kun vært borti Dinitrol en gang, men hadde ikke bilen i mer enn 1.5 år, så noe erfaring kan jeg ikke snakke om egentlig :)

Fordelen med Dinitrol er vel at man ikke trenger beh. hvert 3. år slik som med Tectyl. Blir jo sånn sett billigere.
Hva som er best av Dinitrol og Tectyl kan diskuteres i evigheter og jeg er rimelig sikker på at du ikke får noe klart og entydig svar :)

Er en del eiere av nyere biler her som sikkert svarer etter hvert, høre med dem hva de gjorde når de fikk ny bil :)

Møller anbefalte tectyl sprøytet ekstra tykt fordi det også ville ha en støydempende effekt i tillegg. Og der er det jo et visst behov på de fleste mellomklassebiler

6 timer siden, kjakan2005 skrev:

Skal kjøpe Skoda Octavia og vurderer om jeg skal legge opp til bruk av tectyl/dinitrol i tillegg til det som bilen leveres med. Kommer selv til å kjøre kanskje 10-12 000 i året og da hovedsakelig på Østlandet (Oslo og omegn, men også en del lengre turer på europaveiene).

1) Noen med Octavia (av nyere dato) som kan si noe om hvordan rustsituasjonen er etter et par år?
2) Burde jeg bruke ca 3-4000kr på å legge på noe ekstra rustbeskyttelse, og hvis ja, dinitrol eller tectyl?

Nyere biler har dårlig rustbeskyttelse. Gitt at du kjører på salta veier, er det et nødvendig tiltak å legge på et lag med beskyttelse slik jeg ser det

Skrevet
1 time siden, Scout skrev:

Møller anbefalte tectyl sprøytet ekstra tykt fordi det også ville ha en støydempende effekt i tillegg. Og der er det jo et visst behov på de fleste mellomklassebiler

Det er jo absolutt et element også.

Men synes det vil være greit å regne på utgiftene her også. Kommer an på hvor lenge man planlegger å ha bilen osv

Skrevet
12 minutter siden, Tor2r skrev:

Det er jo absolutt et element også.

Men synes det vil være greit å regne på utgiftene her også. Kommer an på hvor lenge man planlegger å ha bilen osv

Klart det. Jeg har langt perspektiv på eierskapet. Kr 6000,- for ekstra tykt lag. Så vedliker man kanskje hvert tredje år med 4500,-. Det er jo en liten forsikring for rustfri bil, og vil kunne gi høyere pris ved salg. Slik tenker ihvertfall jeg. ?

Skrevet

Har aldri ekstra beskyttet mine biler, har de erfaringsmessig mellom 5 og 10 år og har da ikke opplevd rust  som et problem med unntak av siste Audi og det ville uansett ikke vært anerledes om en hadde ekstra behandlet bilen da det skyldtes ytre påvirkning fra lister og lykter.

For støy isolasjon kan jeg se at Tectyl kan være en positiv bidragsyter mht rust har jeg lite tro på Tectyl, du slår hull i Tectylen og det samles vann/ salt m.m. Under som får kose seg helt i fred uten at noen ser det. Min gode far som har Tectylert bilen annenhvert år siden den var ny har skiftet  både fjerer og bære armer noe jeg mener skyldes ovennevnte.

Har mer tro på penetrerende oljer som feks. lanolin eller tilsvarende. Det trekker inn i alle sprekker og hindrer rust og utvikle seg.

Lykke til ingenting varer evig?

 

Skrevet
2 timer siden, Helge skrev:

Har aldri ekstra beskyttet mine biler, har de erfaringsmessig mellom 5 og 10 år og har da ikke opplevd rust  som et problem med unntak av siste Audi og det ville uansett ikke vært anerledes om en hadde ekstra behandlet bilen da det skyldtes ytre påvirkning fra lister og lykter.

For støy isolasjon kan jeg se at Tectyl kan være en positiv bidragsyter mht rust har jeg lite tro på Tectyl, du slår hull i Tectylen og det samles vann/ salt m.m. Under som får kose seg helt i fred uten at noen ser det. Min gode far som har Tectylert bilen annenhvert år siden den var ny har skiftet  både fjerer og bære armer noe jeg mener skyldes ovennevnte.

Har mer tro på penetrerende oljer som feks. lanolin eller tilsvarende. Det trekker inn i alle sprekker og hindrer rust og utvikle seg.

Lykke til ingenting varer evig?

 

Det kan godt være du har rett. Bruker dinitrol på en annen bil jeg har i utlandet. Støydempinga var nok utslagsgivende for min del mht Tectyl (og et par Amazoner jeg hadde på åttitallet? ?

Skrevet

Støydempingen er nok merkbart bedre med type Tectyl understellsmasse, fordi den rett og slett er tykkere og mer effektiv på det punktet. Ulempen er som @Helge skriver at på sikt så kan Tectyl sprekke og vann/fuktighet/salt trenge inn og faktisk gjøre rustangrepene mye større og verre å finne.

 

Jeg har heller ikke behandlet mine biler med noe i tillegg jeg heller, jeg gjorde som sagt noen undersøkelser på bilen jeg kjøpte i våres for å gjøre det på denne, men ble rett og slett frarådet å gjøre det av selger slik jeg har skrevet i et annet innlegg i tråden her.

Det samme svaret fikk jeg forøvrig når jeg spurte om dette på min forrige bil også (VW Golf 2014), er jo samme Møller konsern som står bak, men det var fra to helt forskjellige forhandlere (forskjellige byer også).

Nå har jeg heller ikke for vane å beholde mine biler så lenge, så derfor bekymrer det meg heller ikke så mye, men ekstra lydisolering og en ekstra rustbeskyttelse har jeg også ment at kunne vært positivt med tanke på innbytteverdi etc., men når selgeren(e) sier som de gjør så lar jeg det heller være..........

 

De to bilene jeg hadde før Golf var begge behandlet med type Tectyl, men det ble gjort av importøren før de sender bilene ut fra kaia i Drammen, det var 2009/2012 utgaver av Nissan Qashqai +2. Det er noe importøren gjør på hver eneste bil de tar hit til Norge når det gjelder Nissan (og en del andre importører av andre merker gjør også det samme), men det gjør altså ikke Møller (VAG produkter) på de bilene de importerer. 

Jeg synes det virker meget fornuftig å gjøre dette, men om det kan gå ut over rustgarantien, så er det definitivt noe jeg ikke gjør med min bil nå.

Skrevet
6 timer siden, Superb lll skrev:

Støydempingen er nok merkbart bedre med type Tectyl understellsmasse, fordi den rett og slett er tykkere og mer effektiv på det punktet. Ulempen er som @Helge skriver at på sikt så kan Tectyl sprekke og vann/fuktighet/salt trenge inn og faktisk gjøre rustangrepene mye større og verre å finne.

 

Jeg har heller ikke behandlet mine biler med noe i tillegg jeg heller, jeg gjorde som sagt noen undersøkelser på bilen jeg kjøpte i våres for å gjøre det på denne, men ble rett og slett frarådet å gjøre det av selger slik jeg har skrevet i et annet innlegg i tråden her.

Det samme svaret fikk jeg forøvrig når jeg spurte om dette på min forrige bil også (VW Golf 2014), er jo samme Møller konsern som står bak, men det var fra to helt forskjellige forhandlere (forskjellige byer også).

Nå har jeg heller ikke for vane å beholde mine biler så lenge, så derfor bekymrer det meg heller ikke så mye, men ekstra lydisolering og en ekstra rustbeskyttelse har jeg også ment at kunne vært positivt med tanke på innbytteverdi etc., men når selgeren(e) sier som de gjør så lar jeg det heller være..........

 

De to bilene jeg hadde før Golf var begge behandlet med type Tectyl, men det ble gjort av importøren før de sender bilene ut fra kaia i Drammen, det var 2009/2012 utgaver av Nissan Qashqai +2. Det er noe importøren gjør på hver eneste bil de tar hit til Norge når det gjelder Nissan (og en del andre importører av andre merker gjør også det samme), men det gjør altså ikke Møller (VAG produkter) på de bilene de importerer. 

Jeg synes det virker meget fornuftig å gjøre dette, men om det kan gå ut over rustgarantien, så er det definitivt noe jeg ikke gjør med min bil nå.

Nei det går utover rustgarantien hvis ikke Møller gjør det selv. Min blir behandlet av Møller før den kjøres en meter. Ergo gjelder garantien

Skrevet
På 13.10.2016 den 16.27, Superb lll skrev:

Når Møller selv står for dette så er det selvsagt helt problemfritt, så da er det bare å «kjøre på» @Scout :) 

Mye styr med bil. Du må jo nesten være paranoid jurist for ikke å havne i myra med et eller annet. :-)

Skrevet

Hehe, ja det er jeg enig med deg i @Scout :) 

Det virker litt rart at en kan bli straffet for å ta vare på og beskytte sin egen bil litt ekstra, men det er jo noen som finner på mye rart også, så at både Møller og andre importører må ha en viss kontroll på hva som blir gjort kan jeg jo også på en måte forstå. Jeg vil jo heller ikke stå ansvarlig eller garantere for noe noen andre har gjort...........

  • 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg ble også frarådet understellsbehandling hos forhandler. Han mener jeg heller burde legge penger i lakkbehandling.

Skrevet
4 timer siden, tronna skrev:

Jeg ble også frarådet understellsbehandling hos forhandler. Han mener jeg heller burde legge penger i lakkbehandling.

Det samme ble jeg også, men på min neste bil så gjør jeg definitivt motsatt. Bilpleie og ta vare på bilens lakk skal jeg fint klare selv, for det har jeg gjort på alle de bilene jeg har hatt siden jeg tok lappen i 86'. Bilens underside/understell derimot er det ikke lett å gjøre så veldig mye mer enn å bare spyle selv, og det er heller ikke så enkelt med en høytrykkspyler når bilen står på hjula, så derfor så kommer jeg til å forhøre meg/eller enda bedre få Møller til å levere bilen på et Tectyl/Mercasol «verksted» som de (Møller) godkjenner med tanke på rustgarantien før jeg tar i mot bilen.

På type bil jeg har mest lyst på neste gang (vurderer sterkt en Octavia Scout), så er det jo ekstra beskyttelse under bilen med tanke på BadRoad, men om det er positivt eller negativt med tanke på rust vet jeg ikke. Da tenker jeg at det kan være positivt  for det er ekstra plater som hindrer saltet å treffe undersiden av bilen direkte, men negativt i forhold til at det blir flere «gjemmesteder» for saltet  som en selv ikke klarer å spyle bort..........?

Noen som har noen erfaringer med tanke på akkurat det siste jeg nevnte, tenker jeg riktig eller tar jeg helt feil???

Skrevet

Har hørt at, jo flere kriker og kroker under bilen, jo mer skit samles opp. Det hørtes jo ganske logisk ut, så lenge det ikke er hermetisk tett, som feks ved en understellsbehandling :)

Skrevet

Jeg mener ekstra tykt lag med tectyl  pluss andre dekk hjalp en del på støyen. Jeg har hatt min Scout i 7-8 måneder nå, og føler meg ganske komfortabel. Tar ofte flytaxi fra Trondheim til Værnes (E6), og de gutta kjører Mercedes og Audier: Jeg synes ikke de er mye mere støysvake enn Scouten min er på landevei.

Når det gjelder tectylbehandling er jeg ganske sikker på at det er smart hvis man kjører i saltsuppe rundt de største byene. Hadde jeg bodd på bygda er jeg ikke sikker på om det er like viktig. Det blir støyargumentet da.

Men velger man å tektylbehandle er det viktig å gjøre det gjennom Møllersystemet. Det borres hull bl. a for drenering av "kriker og kroker".

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...