Gå til innhold
Razor

Škoda Kodiaq - priser


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lagt inn forskjellige alternativer på BilNorge sin kalkulator virker det som om Kodiaq blir en god del høyere i pris en tidligere antatt. Og jeg tviler på at det blir noe endring i prismodellen når budsjettet blir vedtatt, har jo kun vært noe komentarer på ikke plugin hybrider, og lite på noe annet. Kodiaq blir nok dyrere enn Superb for "lik" bil. 

Ser det samme ved å sammenligne "lik" Passat med Tiguan. Tiguan går kraftig opp i pris.

Får håpe Møller gjør gode forhandlinger og greier å holde prisene nede. ?

Ble informert om at prisene skulle være klare "om et par uker" fra Møller fredag 25.november, og 2 uker det er i morgen ?

Skrevet (endret)

Ja, jeg har også gjort den øvelsen. Det ser ikke så bra ut.  4x4 tiguan TSI 180hk går opp ca 25 000 til 234 000 i avgift.(totalt 500 000). Tar man utgangspunkt i de svenske prisen (hvor de ikke har særavgift på bil) lander man da på ca 540 000 tilsvarende motorisert kodiaq i Norge :-( 

Får håpe de priser den litt strategisk i Norge. 

 

Endret av oHm3n
Skrevet
28 minutes ago, oarnoe said:

Etter å ha lagt inn forskjellige alternativer på BilNorge sin kalkulator virker det som om Kodiaq blir en god del høyere i pris en tidligere antatt. Og jeg tviler på at det blir noe endring i prismodellen når budsjettet blir vedtatt, har jo kun vært noe komentarer på ikke plugin hybrider, og lite på noe annet. Kodiaq blir nok dyrere enn Superb for "lik" bil. 

Ser det samme ved å sammenligne "lik" Passat med Tiguan. Tiguan går kraftig opp i pris.

Får håpe Møller gjør gode forhandlinger og greier å holde prisene nede. ?

Ble informert om at prisene skulle være klare "om et par uker" fra Møller fredag 25.november, og 2 uker det er i morgen ?

Er det CO2-utslipp/avgift som utgjør denne forskjellen?

Skrevet (endret)

Skrev inn "stats" i kalkulatoren til bilnorge nå, og da kom avgiften på ca 200 000. Altså noe under Tiguan med samme motor.  

Når det gjelder endringene i avgift (for Kodiaq), så faller jo HK avgiften bort, vektavgiften blir redusert, men Co2-avgiften øker kraftig.

Merker meg forresten at dieselbiler kommer gunstigst ut av denne endringen iom at de har lavere Co2-utslipp. Høyre og FrP "drar" altså "en AP". Stilmulerer til kjøp av diesel gjennom lavere særavgift, mens man i byene ønsker å forby diesel på enkelte dager. 

Endret av oHm3n
Skrevet
27 minutter siden, Viking skrev:

Da har jeg fått "melding på øret" om at priser kommer tirsdag 13. desember 2016.

:D

Vet ikke om jeg tar sjansen på å holde pusten ?

Det er CO2 avgiften som gjør utslaget, hvorfor det er stor forskjell i CO2 utslipp på like Superb og Kodiaq forstår jeg ikke, mulig VAG er blitt mere riktig i de tallene de oppgir ?

Skrevet

Dersom en toppmodell med alt utstyr, vinterdekk, levering og klargjøring nærmer seg 600.000,- , så er det jo en del alternative merker og modeller som bør vurderes..... Tenker jeg. 

 

Skrevet
1 time siden, Viking skrev:

Dersom en toppmodell med alt utstyr, vinterdekk, levering og klargjøring nærmer seg 600.000,- , så er det jo en del alternative merker og modeller som bør vurderes..... Tenker jeg. 

 

Ja desverre, da er denne totalt utelukket for mitt vedkomme... Blir heller å kjøpe en brukt nyere Scout da!

Har ei øvre grense på 450-500000 inkludert rubb og stubb levert på døra (nesten) ;)

Skrevet

Skrev dette innlegget på lørdag i en annen tråd, og dessverre så tror jeg nok at det kan stemme ganske godt..........

 

Skjermbilde 2016-12-08 kl. 21.31.25.png

2 timer siden, Viking skrev:

Dersom en toppmodell med alt utstyr, vinterdekk, levering og klargjøring nærmer seg 600.000,- , så er det jo en del alternative merker og modeller som bør vurderes..... Tenker jeg. 

 

Hvilke alternativer kan du se for deg da @Viking?

Tenker da først og fremst på størrelsen og plassen i bilen, og hvilken motor/drivverk ser du for deg på både Kodiaq og en evt. annen bil?

Skrevet

Dessverre er jo alle alternativer også rammet av avgiftsøkningen som i praksis rammer SUV'er. (Outlander, X-trail, Forrester osv).

Så da er jeg noe mer motivert for å kjøpe/leite brukt. For eksempel:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87231976 (Ikke SUV - men vil jeg spare penger må jeg jo knipe inn et eller annet sted)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87044240 (Denne var artig!)

 

 

Skrevet

En melding på øret ja, hehe @Viking, de pleier som regel å stemme gjør det ikke?

Men ja, er redd Kodiaq plutselig blir en del dyrere enn folk har trodd. Men det er lov å håpe!!

Skrevet

Altså - jeg er fortsatt ganske optimist. Jeg tipper de forhandlet en bra deal med fabrikken og priser strategisk.

De gikk jo ut i avisen å sa "... tror Kodiaq først og fremst handler om diesel, firehjulsdrift, sju seter og automatgir (DSG). Med «alt» utstyr som også inkluderer varme i rattet havner prisen et sted mellom 450.000 og 500.000 kroner, litt avhengig av om 150 hk eller 190 hk velges."

Siden den gang har ikke avgiftene blitt endret så mye. Egentlig har "bare" blitt justert opp 9000,- (for alle biler med over 75 g/km). 

Spørsmålet er om det er smart å gå for diesel når man bor i Oslo. 

 

 

Skrevet
13 timer siden, oHm3n skrev:

Altså - jeg er fortsatt ganske optimist. Jeg tipper de forhandlet en bra deal med fabrikken og priser strategisk.

De gikk jo ut i avisen å sa "... tror Kodiaq først og fremst handler om diesel, firehjulsdrift, sju seter og automatgir (DSG). Med «alt» utstyr som også inkluderer varme i rattet havner prisen et sted mellom 450.000 og 500.000 kroner, litt avhengig av om 150 hk eller 190 hk velges."

Siden den gang har ikke avgiftene blitt endret så mye. Egentlig har "bare" blitt justert opp 9000,- (for alle biler med over 75 g/km). 

Spørsmålet er om det er smart å gå for diesel når man bor i Oslo. 

 

 

Optimist er det definitivt bra å være @oHm3n :) 

 

Det som hadde bekymret meg mest er jo da varslede dieselforbud i Oslo, om det blir en realitet er jo en helt annen sak, men det neste kanskje kan bekymre enda mer er vel noe slikt som dette her og denne her

En vet jo ikke om det blir vedtatt enda heller, men om nybilgarantien forsvinner, så hadde jeg sett etter en bil som benytter et annet drivstoff.

Skrevet
På 9.12.2016 den 9.55, Viking skrev:

Dessverre er jo alle alternativer også rammet av avgiftsøkningen som i praksis rammer SUV'er. (Outlander, X-trail, Forrester osv).

Så da er jeg noe mer motivert for å kjøpe/leite brukt. For eksempel:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87231976 (Ikke SUV - men vil jeg spare penger må jeg jo knipe inn et eller annet sted)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87044240 (Denne var artig!)

 

 

Ja det er jo litt andre type biler, men det viktigste er jo at en kjøper noe blir fornøyd og passer til sine egne behov. Nå er det jo ganske stor forskjell på disse bilene du linker til her også, i tillegg til at de begge spriker stort fra Kodiaq. Men igjen, om disse dekker dine behov, så er det jo flotte biler, bare helt feil «merke» for denne gruppa, hehe ;) 

Jeg har prøvet de andre du nevner her, og jeg må si at ingen dem tiltalte meg i det hele tatt, synes det er mye støy, korte sitteputer, «billig» interiør, mye skrangling i dem. Den siste vi prøvde før vi bestilte vår Superb, var en Nissan X-Trail 1,6 bensin-turbo. Den gikk greit, og lite lyd fra motoren, men med diesel så er det jammen noe helt annet. I tillegg til at den bruker utrolig lang tid på å bli varm (fabrikkmontert Webasto finnes ikke, alternativet var ettermontering til 25 - 30.000,- avhengig av hvilken type en ville ha). Mye dekkstøy, vibrasjoner i dashbord og dør, og en utrolig billig og skranglete løsning med trekket over lasterommet.

Både Forrester og Outlander virker mer påkostet og bedre sammenskrudd en X-Trail, men jeg har ikke helt sansen for hvilket materiale de japanske produsentene bruker i sine dashbord og dørtrekk etc, ei heller de utrolig korte sitteputene. De stopper jo midt under låret på meg, og jeg er bare 185 cm........

Superb (og Skoda generelt) kunne absolutt hatt muligheten som BMW og Audi er flinke til å bruke på sine seter, den ekstra puten i fronten av sitteputen som kan draes ut slik at sitteputen blir lenger. Behøver ikke være standrd, men i alle fall et alternativ, og det gjelder fremfor alt samtlige japanske biler og modeller.............

Der håper jeg virkelig at Kodiaq viser til andre kvaliteter og finish, det ser veldig flott ut på bilder og i de videoene jeg har sett, men det er ofte noe annet med selvopplevde inntrykk :) 

Skrevet

Kravene mine er 4x4, automat og stort bagasjerom. 7 seter hadde vært kjekt. 

Men utover det er jeg "fleksibel". Vil egentlig ikke ha en flerbruksbil, men har ikke prøvekjørt en enda. 

Hadde penger ikke vært en begrensning hadde jeg valgt meg en Landcruiser eller XC90. 

 

 

Skrevet

Stort bagasjerom og 7 seter kan nok kanskje bli en liten utfordring om en skal ha helt ny bil innen for et visst budsjett, 4x4 og automat øker jo heller ikke akkurat antall alternativer, da snakker jeg i første omgang om fabrikk nye biler. 

Slik som du skisserte tidligere om mulighetene for valg av brukt bil også @Viking, så gjør jo det ting enklere. Men det er uansett ikke mange slike kombinasjoner. Det finnes jo flere type «flerbruksbiler», men det er jo ikke alle som har muligheten for 4x4 av dem.........

 

Men først så får en vel se hva Skoda gjør med prisene til Kodiaq, for da får en jo i hvert fall et utgangspunkt om ikke noe annet. Så får vi bare håpe at de ikke setter seg selv ut av spill med for høye priser fra fabrikken, for norska avgifter Co2 gjør det jo ikke enklere for Skoda heller tipper jeg. Men inntil prisene foreligger offentlig, så er jo alt bare spekulasjoner og ikke noe annet. 

Jeg har jo referert til hva en selger har fortalt meg i denne tråden noen ganger, men det er jo også bare hva han har hørt i Skoda systemet, det er jo heller ikke offentlige tall.............

Skrevet

Ja jeg tenker på stort bagasjerom med tredje seterad nedslått. Her ligger vel Kodiaq på nesten 600 liter. X-trail var i 7-seter versjonen nede i 445 liter. 

Det et en av de store plassene med Kodiaq, fordi den omtrent matcher vesentlig dyrere biler på lasteromsplass. 

Skrevet

Ja Kodiaq har mye plass til å være en SUV, det er det ingen tvil om, og egentlig så har den vel en ganske fornuftig pris også (om en f.eks. ser på regnestyket jeg har lagt inn her tidligere), men det er jo ikke dermed sagt at den passer til samtlige sine budsjetter av den grunn............

Synd visst den skulle legge seg i et prissjikt som ikke gjør at folk vil velge den, fremfor noe annet, hva nå enn noe annet i den størrelsen vil være.............

 

Jeg er nok mer der hvor jeg kunne tenkt meg en Superb med bensinmotor og 4x4, men det er dessverre ikke oppnåelig i det hele tatt for min del med den motoren jeg vil ha. Det kunne jo ha vært mulig om de laget flere kombinasjoner av bensinmotor og 4x4. Nå er det bare med det nest minste motoralternativet og det største motoralternativet, men det burde jo selvfølgelig også ha vært mulig med enten 1,8/180hk og/eller 2,0/220hk, det hadde garantert gjort at de hadde solgt flere Superber her i Norge og mest sannsynlig i noen andre lang også.

Nå vet jeg ikke om kombinasjonen finnes i andre land, eller om det bare er Skoda importøren i Norge som ikke tar dem inn, det vet jeg ikke noe om. Jeg vet at bl.a. Passat finnes i mange flere kombinasjoner med motor og drivverk enn hva som finnes her i Norge, men Møller har valgt å ikke ta dem inn til Norge, hvordan det er med Superb vet jeg ikke...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...