Gå til innhold
Razor

Škoda Kodiaq - priser


Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutter siden, Ingebrigt skrev:

Endringene i avgiftene har vel noe av forklaringen her.
Hadde de hatt en plug-in hybrid variant nå, så hadde den nok vært gunstig priset.
Får håpe det kan være et aktuelt alternativ om en 3-4 år når jeg da eventuelt skal bytte ut Superb'en min.

Det er ikke så sikkert, for en kollega av meg har bestilt en Toyota RAV4 hybrid (ikke plug-in), og når han skrev kontrakt på den tidligere i høst så nevnte Toyota at det var lovet en avgifts senkning på den bilen på ca 13.000,- Men når det nye budsjettet nå har kommer frem, så endte bilen han har bestilt opp med en økning på 8.000,- i stedet, så det er hva satsing på miljø gir i praksis. Toyota er visstnok i harnisk for dette i følge min kollega, men til ingen nytte, for prisene skal opp etter hva statsbudsjettet og avgiftene sier...........

Skrevet (endret)

Havner på ca. 540.000 for den jeg vil ha med ekstra utstyret, Ambition 4x4 2.0 TDI manuell.

Nesten samme bil i Style utgave kommer på 567.000 men da med barnepakke og parkerings pakke.

Da går man i tenke-boksen noen dager.............

Endret av Razor
Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Da bør du enten vise til en lenke, eller fortelle hvordan du har fått tak i disse prisene @Arooo, for dette skjermbildet er status på Skoda sine egne sider i skrivende stund, og der er finnes det ikke en eneste pris på noe som helst som har med Kodiaq å gjøre dessverre..........

 

Beklager at jeg ikke la ut filen, men alt er kryptert på jobben :(
Heldigvis ordnet @Razor opp ganske raskt!

Skrevet
16 minutter siden, Arooo skrev:

Beklager at jeg ikke la ut filen, men alt er kryptert på jobben :(
Heldigvis ordnet @Razor opp ganske raskt!

Det går så bra @Arooo :) 

 

Uheldigvis så var dette bare trist lesing for min del, Kodiaq blir altfor dyr slik jeg vil ha den....... :( 

Skrevet

For en dag...har vært på kurs i hele dag og fikk kun slengt ut lenke på Facebook om at prisene var kommet.

Når skal jeg lese gjennom prislista og se hva dere er så missfornøyde med... :(

Skrevet
7 minutter siden, Tor2r skrev:

For en dag...har vært på kurs i hele dag og fikk kun slengt ut lenke på Facebook om at prisene var kommet.

Når skal jeg lese gjennom prislista og se hva dere er så missfornøyde med... :(

Er jo ikke sikkert at du sitter igjen med det samme inntrykket @Tor2r, men i forhold til tidligere «varslede» priser som jeg har hørt fra selgeren jeg har god kontakt med så regnet jeg meg frem til en pris på 570 - 600.000,- for 2,0/180hk TSi 4x4 DSG 7 Style. inkludert utstyr og vinterhjul.

Med den foreløpige fasiten i hånda, så vil neste års priser starte på 564.000,- for denne bilen, og når jeg legger på utstyret jeg vil ha, metallic lakk og vinterhjul så ender jeg omtrentlig på 700.000,- og det er helt uaktuelt for min del. Til den summen så er det mye annet som frister mer, men det spiller egentlig heller ingen rolle for det er minst 100 - 150.000,- over hva jeg er komfortabel med å legge i en bil........

Så dessverre så slo min frykt til, denne har rett og slett satt seg ut av spill for min del pga prisen.

Dette det blir jo selvfølgelig en kjempebil for de som har det rette budsjettet til den, det har dessverre ikke jeg............ :( 

Skrevet

Jeg venter på 2018-modellen. Håper da at den vil komme i L&K med aktivt informasjonsdisplay og headup. Tiguan har begge deler. Det er jo svært lang leveringstid også så det trenger ikke bli så store forskjellen i sluttleveranse. Så vidt jeg vet starter produksjonen av 2018-modeller i uke 22. Er det noen som vet når vi da kan regne med at priser og nyheter på neste modell er klar slik at en kan sette den i bestilling om alt klaffer?

Skrevet
7 minutter siden, Superb lll skrev:

Er jo ikke sikkert at du sitter igjen med det samme inntrykket @Tor2r, men i forhold til tidligere «varslede» priser som jeg har hørt fra selgeren jeg har god kontakt med så regnet jeg meg frem til en pris på 570 - 600.000,- for 2,0/180hk TSi 4x4 DSG 7 Style. inkludert utstyr og vinterhjul.

Med den foreløpige fasiten i hånda, så vil neste års priser starte på 564.000,- for denne bilen, og når jeg legger på utstyret jeg vil ha, metallic lakk og vinterhjul så ender jeg omtrentlig på 700.000,- og det er helt uaktuelt for min del. Til den summen så er det mye annet som frister mer, men det spiller egentlig heller ingen rolle for det er minst 100 - 150.000,- over hva jeg er komfortabel med å legge i en bil........

Så dessverre så slo min frykt til, denne har rett og slett satt seg ut av spill for min del pga prisen.

Dette det blir jo selvfølgelig en kjempebil for de som har det rette budsjettet til den, det har dessverre ikke jeg............ :( 

Jeg har jo regnet og tenkt i samme område som deg @Superb lll. så prisene er ikke akkurat der jeg vil ha dem eller føler meg komfortabel... Man får mye annet moro for 700.000 også!

6 minutter siden, tobor skrev:

Jeg venter på 2018-modellen. Håper da at den vil komme i L&K med aktivt informasjonsdisplay og headup. Tiguan har begge deler. Det er jo svært lang leveringstid også så det trenger ikke bli så store forskjellen i sluttleveranse. Så vidt jeg vet starter produksjonen av 2018-modeller i uke 22. Er det noen som vet når vi da kan regne med at priser og nyheter på neste modell er klar slik at en kan sette den i bestilling om alt klaffer?

Godt spørsmål! Godt spørsmål! Eller må man vente på hybridutgave i 2020 eller enda senere? Superb kommer i 2018 som hybrid.

 

Skrevet
18 timer siden, Mr.Mæn skrev:

Vurderer virkelig for første gang i livet å kjøpe ny bil, denne faller rett inn i segmentet mitt når det gjelder pris,plass og praktiske løsninger. 

Mye bil for pengene

Er spent på hva morgendagen bringer. Vil ha ambition 4x4 150 bensin manuell...spent på hvor den havner i pris. bikker den 400 000 tror dere? før ekstrautstyr..

Hva tenker du nå som prisene er her? Havner du i gruppen: skuffet? med mange andre, inkl meg?

Skrevet
41 minutter siden, Tor2r skrev:

Jeg har jo regnet og tenkt i samme område som deg @Superb lll. så prisene er ikke akkurat der jeg vil ha dem eller føler meg komfortabel... Man får mye annet moro for 700.000 også!

For 700.000,- så hadde jeg nok sett i litt andre baner ja, den saken er helt klar...............

Skrevet

Er jo tydelig at Møller mener det ble dyrere enn hva de tenkte,  og at de ønsker å tilskrive avgiftsøkningen denne fordyringen siden de oppgir 2016 prisene, i tillegg til forventede 2017 priser.

Tviler vel på at jeg kan få bestille en bil med bakgrunn i grunnprisen fra 2016. ¬¬ 

 

Skrevet
8 minutter siden, oarnoe skrev:

Er jo tydelig at Møller mener det ble dyrere enn hva de tenkte,  og at de ønsker å tilskrive avgiftsøkningen denne fordyringen siden de oppgir 2016 prisene, i tillegg til forventede 2017 priser.

Tviler vel på at jeg kan få bestille en bil med bakgrunn i grunnprisen fra 2016. ¬¬ 

 

Nei det har jeg alt spurt om, de tar utgangspunkt i registreringsdatoen å ingen får registrert en Kodiaq i 2016 så de prisene er kun for å illustrere regjeringens avgifter....

Skrevet

Hei. 

 

Ser folk er veldig skuffet over prisnivået. Men hvordan vurderer dere mellomlegget mellom Active og Ambition? Er Active en ok bil til en billig penge, eller er det en tilnærmet ubrukelig bil? 

 

Takk for svar :)

Skrevet
1 minutt siden, Petter88 skrev:

Hei. 

 

Ser folk er veldig skuffet over prisnivået. Men hvordan vurderer dere mellomlegget mellom Active og Ambition? Er Active en ok bil til en billig penge, eller er det en tilnærmet ubrukelig bil? 

 

Takk for svar :)

Altså, man får jo en helt ny bil. Men, selv en active må jo ha vinterhjul, og da havner du fort på 370-380.000 kroner. Du står igjen med en liten manuel bensinmotor.
Skal sies at jeg ikke bør kommentere motorvalg da jeg selvfølgelig ikke har testet 1.4 med 125 hester. Men man har jo da svært begrenset utstyr... man har ikke parkeringssensor en gang... Kodiaq er en stor bil :)

Det er så mangel på utstyr i en active at for min del, så er det så uaktuelt som fy å vurdere. Men, hvis man ikke bryr seg om utstyr som vanligvis er standard i langt billigere biler, så er det bare å kjøre på. Men jeg forstår da ikke hvorfor an absolutt må ha ny bil. Vent heller ett år eller to og kjøp brukt Style eller Ambition med litt attåt.

Er ganske sikker på at "analytikerne" som har lest prislista litt kommer med mer utfyllende svar.

Skrevet
14 minutter siden, Petter88 skrev:

Hei. 

 

Ser folk er veldig skuffet over prisnivået. Men hvordan vurderer dere mellomlegget mellom Active og Ambition? Er Active en ok bil til en billig penge, eller er det en tilnærmet ubrukelig bil? 

 

Takk for svar :)

Jeg sjekket nivået mellom Ambition og Style, å prisforskjellen er stort sett det du må ut med i ekstrautstyr. Du får noe mer på style som ikke er mulig å velge på ambition men det utgjør ikke store summene.

Skrevet
9 minutter siden, Petter88 skrev:

Hei. 

 

Ser folk er veldig skuffet over prisnivået. Men hvordan vurderer dere mellomlegget mellom Active og Ambition? Er Active en ok bil til en billig penge, eller er det en tilnærmet ubrukelig bil? 

 

Takk for svar :)

Hei og velkommen @Petter88 :) 

 

Ingen av disse er selvfølgelig ubrukelige, det er jo en kjempebil på alle mulige måter. Så har er det jo helt individuelt hva den enkelte vil ha/trenger av motor, drivverk og utstyr.

Noe av dette kan ha betydning for innbytte verdien, andre ting vil ha betydning for komfort, trekkraft med fullastet bil eller kjøring med tilhenger, 4x4 eller ikke, etc. 

Jeg er skuffet fordi jeg vil ha den største bensinmotoren, 4x4 og mest mulig utstyr, det gjør seg veldig gjeldende på prisnivået. For andre som ikke bryr seg om motorstørrelse, 4x4 eller utstyr, så er det jo en helt annen situasjon. Dette kommer veldig an på behov og hva en har lyst på.

Bare husk som @Tor2r nevner at Kodiaq er en stor og lang bil, og lukeparkering uten ryggesensorer gjør det ikke akkurat enkelt, når en vil være høyere enn de fleste andre biler, de blir fort «borte» i bakvinduet. Kjører selv en Superb og den er 486cm, og det er ikke alle parkeringsluker det er veldig enkelt å få den inn i. Takk og lov for at jeg har ryggekamera på den bilen, i den grad en ser noe i gjennom det på denne årstiden da ;) 

Skrevet

Jeg skjønner godt at det er svært begrenset med valgmuligheter på denne bilen, og at det på ingen måte kan bygges "drømmebilen" på Active. 

Men opplever at det blir snakket mye om drømmebilen, og ikke vurdert de laveste utstyrspakkene. Derfor synes jeg det er spennende å høre deres vurderinger på Active. 9_9

Skrevet
15 minutter siden, Petter88 skrev:

Jeg skjønner godt at det er svært begrenset med valgmuligheter på denne bilen, og at det på ingen måte kan bygges "drømmebilen" på Active. 

Men opplever at det blir snakket mye om drømmebilen, og ikke vurdert de laveste utstyrspakkene. Derfor synes jeg det er spennende å høre deres vurderinger på Active. 9_9

Absolutt! Man snakker jo gjerne om drømmebilen og alt man skal ha, helt til man skal frem med penn og kontrakt og lommeboka åpnes. For mange andre er kanskje en splitter ny STOR-SUV med 5 års garanti nok til å bli drømmebil, ikke alle trenger alt utstyret, 4x4 eller automatgir. 

Men, mange av de som kommenterer her og vurderer Kodiaq kjører allerede fullspekkede Octavia'er, Superb'er eller til og med andre merker enn Skoda (jøss, går det an ;)) og da blir det noe "kjedelig" (bi-smak) å kjøpe en dyrere bil med mindre utstyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...