Gå til innhold
Sjåføren

Sjåførens Octavia Elegance 1.8 TSI 180hk 4x4 DSG 2015


Anbefalte innlegg

Ah, stemmer :) Høres bra ut! 
Jeg har begynt med Vorringer B fra Koch Chemie (Handlet hos bilpleiekongen.no, men, finnes hos storefot.no blandt annet også)
Den er helt rå! Litt surfex HD først, så skumme, spyle av og skumme en gang til, og den tar tilnærmet alt.. Ink. trafikkfilm. 
Men, har som vane med håndvask etterpå :) Og Koch Chemie Protector Wax i skumkanonen. og tørk til slutt :) 
Resultatet blir bra helt rått :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh, du skummer to ganger, altså! Det har jeg aldri gjort, men jeg har alltid håndvasket (så sant jeg har tid). Jeg har ikke prmvdsp. Mange skumsåper, men den jeg har nå er bedre enn de jeg har hatt før. Turtle wax sin er i alle fall ikke den beste. Prøver alltid å få tørket til slutt, det blir lett merker/skjolder. 

Slik ser taket ut nå. 

DSC_0227.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Og i påvente av at noe spennende extras skal monteres på bilen, ELLER at riktig versjon av Karoq skal dukke opp hos den lokale Skoda-pusheren, så kan jo bilen vaskes igjen. Lenge siden nå,

Skumparty er jo aldri feil, men hvor er alle de lettkledde panserdamene med svamp og vaskebøtte når du trenger dem??? 🤭 Jaja, sikkert best å gjøre det sjøl! 

DSC_0613.JPG

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Core2Duo skrev:

Si i fra når du finner de 😂

Det er litt fortvilt er at ingen ser gleden i å få på seg 👙 og bidra på en allerede skumlagt bil.... De få som sier noe, sier: se han vasker bil. Eller: du som er så flink å vaske bil, kan du vaske min også? (oi..... Kanskje det er en skjult invitasjon til et ordentlig skumparty hjemme hos dem????? 😎  Næææ, garantert ikke!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig kjøpt meg ny høytrykksspyler og en skumkanon selv @Sjåføren, og må si det var en god følelse og se skummet jobbe sammen med prikkbort og ta «knekken» på litt av salt og sorte prikker, så en runde Iron-x og en skånsom håndvask etter det(med avspylinger i mellom her). :) 

Dette gjorde jeg litt tidligere i våres for å fjerne det verste (for egen tilfredshet) før jeg leverte bilen på spa-behandling ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superb lll skrev:

Har nylig kjøpt meg ny høytrykksspyler og en skumkanon selv @Sjåføren, og må si det var en god følelse og se skummet jobbe sammen med prikkbort og ta «knekken» på litt av salt og sorte prikker, så en runde Iron-x og en skånsom håndvask etter det(med avspylinger i mellom her). :) 

Dette gjorde jeg litt tidligere i våres for å fjerne det verste (for egen tilfredshet) før jeg leverte bilen på spa-behandling ;) 

Det er faktisk gøy å vaske bil når den er nypolert og kanskje har fått "ceramic coating", @Superb lll. Da sitter skitten så løst at det nesten ikke er nødvendig å vaske..... "bare å spyle bort". Vel, ikke helt sant, men jeg har ikke brukt Prick-bort på kjempelenge, og det er ingen nupper nede på dørene. Avfetting er kraftig kost mot polering, så drt gjelder å bruke lite sterke midler for å bevare den lengst mulig (behovet er veldig redusert også).

Så, en vanlig bilvask for meg er: 

Blande en mild SurfexHD i ei sprutekanne og ha på nederste delen av bilen (kun ved skitten bil). La det virke noen minutter. Så er det skumming med høytrykkskanonen. Vente 5-6-7 minutter. Så gå løs med høytrykksvasking, nedenfra og opp (panel for panel), så det samme med vinduene, panseret og taket. Såpe som renner ned spyles bort, i flere omganger, slik at alle panel restvaskes med høyttykket flere ganger. Så skyller jeg bilen godt ovenfra og ned med hageslangen. Deretter håndvaskes bilen med mikrofibersvamp, ovenfra og ned. Spyles med hageslangen flere ganger så såpe ikke tørker på lakk og vindu. Dør- og baklukekarmer tas også. Tilslutt skylles bilen grundig så all såpe renner av. Sprute på hurtigforsegler, ved behov (3. hver gang kanskje). Skylle igjen. Så, tørking med et veldig sugende mikrofiberhåndkle. Se over og beundre..... og parkere bilen i carporten så fuglene ikke driter den ned 😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør ikke dette så veldig forskjellig @Sjåføren :) 

Det er kun i løpet av sesongen det saltes og det er merkbart mer flyverust som setter seg fast på bilen jeg benytter prikkbort og iron-x, og da har jeg bestandig på en beskyttelse etter en skikkelig håndvask.

Har bestandig likt å ha en ren og «blank» bil, men etter å ha fått åpnet øynene for hva skikkelige produkter og hvordan en bruker dem, så forstår jeg jo at det har vært mye som kan gjøres bedre enn hva jeg har gjort tidligere. Er langt fra utlært og kommer aldri til å kunne bli en detailer på noen som helst måte, men det blir artigere og artigere å se hvor mye som faktisk kan fjernes av skitt og partikler før en i det hele tatt berører billakken med hendene.

Et av mine beste kjøp det siste året har definitivt vært denne boken her, 

https://www.detailersclub.no/pages/nyheter/bilvaskeboka-bilpleie-fra-a-til-å-r196/

Det sammen med å lese mye av hvordan de forskjellige medlemmene på DCN utfører mye av vedlikeholdet på bilene sine (og til sine kunder), uten at det på noen som helst måte kan sies at jeg streber etter de samme resultatene, for det har jeg hverken kunnskaper, evner eller tålmodighet til.......... :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sjåføren skrev:

Avfetting er kraftig kost mot polering, så drt gjelder å bruke lite sterke midler for å bevare den lengst mulig (behovet er veldig redusert også).

Avfetting er ikke så sterkt som folk skal ha det til, om man bruker riktige produkter. Bruker du den på den lokale selvvasken, eller i en bilvaskemaskin, så spiser den beskyttelsen (her spesielt voks og sealer) både til frokost, lunsj og middag. Prickbort, som nevnt av både deg og @Superb lll er i det mildere sjiktet, uten å gjøre en dårlig jobb.

Selv bruker jeg avfetting en gang i måneden. Enten er det vinter med salt, asfalt, og hele den pakka, eller så er det sommer med asfaltering. Jeg, med hvit bil, kommer hvertfall aldri unna å ha synlige asfaltflekker på bilen, uansett tid på året, og for da å få en skånsom vask, så må det til med litt avfetting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Core2Duo skrev:

Avfetting er ikke så sterkt som folk skal ha det til, om man bruker riktige produkter. Bruker du den på den lokale selvvasken, eller i en bilvaskemaskin, så spiser den beskyttelsen (her spesielt voks og sealer) både til frokost, lunsj og middag. Prickbort, som nevnt av både deg og @Superb lll er i det mildere sjiktet, uten å gjøre en dårlig jobb.

Selv bruker jeg avfetting en gang i måneden. Enten er det vinter med salt, asfalt, og hele den pakka, eller så er det sommer med asfaltering. Jeg, med hvit bil, kommer hvertfall aldri unna å ha synlige asfaltflekker på bilen, uansett tid på året, og for da å få en skånsom vask, så må det til med litt avfetting. :)

Ja, Prickbort er relativt mild mot voks og sealer, og jeg har landet på å bruke den når behovet er der. Og den virker, det bærer asfalten preg av utenfor huset der hvor jeg vasker bilene og hjula mine..... Det er vel også noe av grunnen til at jeg er sparsom med bruken! Nå har jeg kjøpt inn WashKing Wet degreaser for å teste den. Greit å ha mulighet til å avfette en våt bil.

Hvit bil har sine vaske-utfordringer, men det er slett ikke uproblematisk med Race Blue heller..... Grått veistøv, pollen, Saharasand (!) 😨 salt o.l. lyser mot meg med én gang og viser utrolig godt. Men de sorte prikkene med asfalt "forsvinner", er ikke så synlige nei. Og det er faktisk lett å glemme kjøring på nyasfaltert vei. De søler ganske mye med det bindemiddelet mot gamleasfalten (tjære?), og de setter trafikken på veldig tidlig, etter at valsemaskinen er ferdig. Varm, nylagt asfalt..... huff og huff.

Denne bilen har aldri blitt vasket i maskin (og vil nok heller aldri bli det i mitt eie), hverken med eller uten børster. Parkeringa på jobb er på ei kai, og hvis det blåser godt blir det saltholdig sjøsprøyt, Om vinteren er det ikke så greit å søle med vann utenfor huset, så da svinger jeg  heller innom et selvvaskeanlegg og  spyler av med såpe og høytrykken der. Ligger unna kosten.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så har jeg måttet kjøre min bil igjennom en bilvaskemaskin denne vinteren @Sjåføren, med flere mnd sammen med datteren på sykehuset, mye jobb og andre daglige gjøremål, så var det ikke tid/mulighet til noe annet. Tok det gjerne langt på natt for å få døgnets timer til å strekke til og da havner naturlig nok bil/bilpleie et godt stykke ned på prioriteringslista.........

Prikkbort tærer nok ikke så mye på beskyttelsen som ligger på bilen som du sier @Core2Duo, der er nok iron-x tøffere mot lakkens beskyttelse vil jeg tro. Men det er et middel jeg som oftest bare bruker vinterstid, og kanskje en gang i løpet av sommeren, men aldri uten at jeg legger på en QD etter å ha benyttet iron-x.

Så langt så har jeg benyttet Autoglym Aqua wax som en QD, men jeg synes den ikke har så lang holdbarhet vinterstid når det slites merkbart hardere på lakkens beskyttelse, så her skal jeg lese meg litt opp og se om jeg kan finne noe bedre til neste vintersesong.

Andre forslag til god QD taes i mot med stor takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sjåføren skrev:

Og den virker, det bærer asfalten preg av utenfor huset der hvor jeg vasker bilene og hjula mine..... Det er vel også noe av grunnen til at jeg er sparsom med bruken!

Ja, at asfalten får kjørt seg, trur jeg på. Jeg vet mange spyler asfalten våt først, før de bruker avfetting, og sier at det hjelper mot slitasjen på asfalten. Et lite tips om du ikke gjør det :)

 

1 time siden, Superb lll skrev:

Andre forslag til god QD taes i mot med stor takk :) 

Jeg slår et slag for "Koch Chemie Protector Wax". Prisen på flaska kan skremme ved første øyekast, men den er meget drøy i bruk. Ellers så har du "Gyeon Q2M WetCoat" som mange visstnok syntes er god. Har selv ikke prøvd den, men den står på handlelista. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Core2Duo skrev:

Jeg slår et slag for "Koch Chemie Protector Wax". Prisen på flaska kan skremme ved første øyekast, men den er meget drøy i bruk. Ellers så har du "Gyeon Q2M WetCoat" som mange visstnok syntes er god. Har selv ikke prøvd den, men den står på handlelista. :)

Takk for forslag her @Core2Duo :) 

Da har jeg litt mer og se på før jeg handler inn noe mer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Core2Duo skrev:

Ja, at asfalten får kjørt seg, trur jeg på. Jeg vet mange spyler asfalten våt først, før de bruker avfetting, og sier at det hjelper mot slitasjen på asfalten. Et lite tips om du ikke gjør det :)

 

Jeg slår et slag for "Koch Chemie Protector Wax". Prisen på flaska kan skremme ved første øyekast, men den er meget drøy i bruk. Ellers så har du "Gyeon Q2M WetCoat" som mange visstnok syntes er god. Har selv ikke prøvd den, men den står på handlelista. :)

Takk for tips om å ha våt asfalt før avfetting, @Core2Duo, det hjelper sikkert! Det vil jeg nok prøve ut neste gang.

Koch Chemie Protector Wax har jeg ikke prøvd, skal sjekkes ut!

Jeg har brukt Aqua Wax'en til Autoglym tidligere, @Superb lll Litt mere arbeid å påføre, overflaten blir litt, hva kan jeg kalle det.... seig? Litt vanskelig å forklare,  men kanskje som om lakken blir litt fettete i overflaten og mikrofiberkluten glir litt treigt når lakken skal tørkes. Kanskje jeg har påført litt mye, eller litt for ofte, men det er en følelse jeg sitter igjen med.

Jeg bruker nå Gyeon Q2M WetCoat, er veldig fornøyd med den. En syntetisk hurtigforsegler i ordets rette forstand, jeg anbefaler den til vedlikehold av lakkbeskyttelsen. Kjempeenkel å påføre og varer en god stund. Bare å spraye på et område, spyle lett over for å fordele det så jevnt som mulig, og deretter skylle av med en litt større mengde vann. Bilpleiekongen har noen artige teknikker for å påføre dette! Overflaten blir hydrofobisk..... helt anti-vann! Vannet preller av nesten fortere av, enn du klarer å spyle det på 😱. Vel, ikke akkurat, men det er rart å se på hvordan vannet oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Koch Chemie Protector Wax, 1 liters flaske. Koster noen kroner. Men, støtt og stadig på tilbud hos bilpleiekongen feks. Men, denne literflaska holder i flere år, om du kun bruker den selv :) Jeg kjører den i skumkanonen, over hele bilen, og spyler godt av igjen etterpå. Så tørker med mikrofiber håndkle. Hele bilen blir hydrofobisk. Neste 1-2 mnd. Er det så og si, bare å spyle bilen ren om man vil. Ingenting setter seg :) Vil anbefale denne, for enkelt og greit vedlikehold av bilens lakk :) bare vær obs på frontruta. Jeg pleier å dra over den med en glassrens etter Protector Wax, for å unngå "tåke" etter vindusviskerne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jaja, så skjedde det igjen. Punktering! Det skjer jo alltid når det passer dårlig, denne gang på ferietur og fullt program....

Fikk melding i displayet, men det var ikke synlig mindre luft så jeg nullstilte systemet og kjørte videre vel vitende om at det i utgangspunktet var høyt trykk i bakdekkene (for full last). Og noen ganger kan det være  feilmelding pga varme/skygge/varierende belastning. Men meldingen kom tilbake etter en stund, men det var en relativt sakte utsiving av luft, så jeg fylte mye på en bensinstasjon, nullstilte igjen for å komme oss hjem. Etter ca. 12/15mil kom varselet igjen og det var bare å finne en bensinstasjon igjen og håpe det holdt helt hjem. Det kom et varsel til, men trykket var bra nok til å komme oss helt hjem....  Det var fremdeles bra trykk når vi var kommet hjem. Så systemet fungerer og er sensitivt nok. Nå er hjulet av, og jammen står det en liten stålstreng i dekket. Håper det lar seg plugge. Avsted til dekkverkstedet i morra. 

DSC_1259.JPG

DSC_1260.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du kom helt hjem da @Sjåføren, det gjør det gjerne litt enklere når en slipper å tømme et feriepakket lasterom for å komme til jekk og reservehjul :) 

Derfor kommer jeg heller ikke til å kjøpe en bil som ikke har reservehjul, nå gikk det jo bra for din del her @Sjåføren, men har punktert noen ganger jeg også, og de 2 siste gangene så hadde aldri et dekkrepsett villet fungert. Da er det greit å ha et skikkelig reservehjul (av full str.), slik at en ikke bør ta hensyn til hverken max fart eller max kjørestrekning for de små «trillebår» reservehjulene enkelte biler blir levert med, men likevel veldig mye enn å ikke ha noe i det hele tatt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alltids bedre med et hvilket som helst hjul enn guffe til å fylle i dekket som skal tette et hull. Er visst et klin å ta igjen. Det var litt nervepirrende å kjøre på et dekk som mister luft, det kunne hende at vi ble stående veldig ugunstig å skifte på en øde strekning med smal vei. Men det har gått bra så langt, håper det er mulig å plugge. De er visst litt strenge på hva som er lov og ikke, det var ei lita strekning jeg kjørte med for lite luft, fra parkeringen til bensinstasjonen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er bilen byttet inn til fordel for Karoq. Takk for alle felles opplevelser og gode minner gjennom snart 5 år. Den kommer til salgs fra forhandler om litt, så den som er ute etter en knasende god Octavia bør ta en titt på denne. Godt holdt, lav kjørelengde og masse ekstras. Eneste med de felgene. Løp og kjøp! 😎

DSC_1492.JPG

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...