Gå til innhold
Octavian

Octavians Octavia Style 1.8 TSI 180hk 4x4 DSG 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen, venter på levering av Octavia neste måned. Jeg har bestillt en 1.8 TSI Style 4X4 med badroad.

@Sjåføren bad road octaviaer blir levert med 16" hjul? Selger sa at det blir 17" Teron som standard. Har bestillt reserve hjul også og det står reservehjul til 17" og 18" Alu!

Skrevet (endret)

Min Octavia med bad road har 16" vinter og 17" sommerdekk.

Dette var normalt/standard i følge selger. Sommer dekkene er ikke prøvd enda, men den går kjempe fint og behagelig på 16" vinterdekk.

Blir spennende å prøve sommerdekkene også når den tid kommer :-)

Lykke til, håper du blir like fornøyd som vi men Octavian :-)

Endret av Helge
Skrevet (endret)

@Octavian, det er hvilken utstyrsversjon du velger som bestemmer hvilken felg størrelse du får, ikke valg av understell. Men enkelte understell kan begrense hvilke tilleggs valg en kan gjøre.

En Octavia Style leveres med 17" sommerhjul og kan oppgraderes til 18" hvis en ønsker det. MEN om en velger BAD Road understell, så kan en ikke få bestilt/levert 18" fra fabrikk.

 

Se detaljer i prislisten her,

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Car models/2016/prisliste/skodapriser_octavia_20160101.pdf

 

Men det er helt andre tilvalg for en Octavia Scout som har Bad Road understell som standard.

 

Vinterdekk kan du velge i mellom 16" eller 17" alt avhengig av hva du føler er det rette og hva du har behov for.

 

EDIT:

Se forøvrig @Helge sitt svar her også, han har en Octavia Style med Bad Road understell 

Endret av Superb lll
Skrevet
40 minutter siden, Octavian skrev:

Hei alle sammen, venter på levering av Octavia neste måned. Jeg har bestillt en 1.8 TSI Style 4X4 med badroad.

@Sjåføren bad road octaviaer blir levert med 16" hjul? Selger sa at det blir 17" Teron som standard. Har bestillt reserve hjul også og det står reservehjul til 17" og 18" Alu!

Gled deg! Jeg fikk beskjed om at hvis jeg skulle ha bad road så kom bilen med 16 toms felger, dette var seint 2014 når jeg kjøpte. Det er kanskje endret i dag. Jeg tok ikke bad road, men der er tilfeller at jeg ser at litt mere bakkeklaring kunne gjort seg. Spesielt når snøplogen svinser rumdt og legger igjen skikkelige kanter i kryss og rundkjøringer, samt når det ligger store saltsørpeklumper fra lastebiler midt i vegbanen. Men det er litt ekstra selvforskylt for min del, jeg har en ekstra spoiler foran som er en smule utsatt. Ellers synes jeg den gir en mye penere front......

DSC_0384.jpg

Skrevet

Lurer på hvorfor det ikke er mulig med 18" i kombinasjon med bad road. Bilen får litt høyere bakkeklaring, men det skulle vel ikke føre til at det ikke er teknisk mulig å levere 18"? 

Skrevet

Bilen får ikke høyere bakkeklaring med 18" @CitizenX, av den enkle grunn at profilen på dekkene går ned. Det har med rulleomkretsen å gjøre.

For det er omtrentlig tilsvarende rulleomkrets på 

  • 205/55-16"
  • 225/45-17"
  • 225/40-18"

og bakkeklaringen vil være lik på alle tre. Forskjellen er kun større diameter på felgene etter hvert som de velges større, men dekkprofilen blir tilsvarende lavere, og dermed så blir også den totale diameteren og bakkeklaringen lik.

Det jeg tror gjør at en ikke kan velge 18" sammen med Bad Road er at det ikke helt rimer med et høyere og beskyttet understell sammen med lavere dekk som kanskje ikke hører sammen med de egenskapene en har gitt bilen.

 

For Scout så blir det annerledes, for den leveres med høyere profil på dekka fra fabrikk, og kan da velges i 18", men med lavere dekkprofil enn hva 17" har, og likevel lik bakkeklaring. Ser du på dette bildet så ser du at høyden til hjulbuen er lik, det er kun felgen som er større på 18", men med tilsvarende lavere dekkprofil.

Skjermbilde 2017-01-13 kl. 07.17.27.png

 

 

Skrevet (endret)

Jeg har 205/55-16 reservehjul på min. Det passer bra, også til 225/45-17 sommerdekk. Ingen problem å mikse disse dimensjonene, det er jo bare brukt ved punktering (maks. fart med reservehjul er 80). Jeg har vel aldri hatt et eget vinter-reservehjul, men det er kanskje en idé.....

En annen ting: siden min kom med 17 toms felger og jeg skulle ha andre felger til sommerdekka, så valgte jeg vinterdekk i 205/50-17 størrelse. Litt smalere fordi jeg mener det er best på det vinterføre som er her: saltsørpe, hardkjørt snø og til dels våt is på sideveier.

Endret av Sjåføren
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg må kjøpe vinterdekk, det blir 205-55-16", det høres litt dyrt hos bil forhandler :-( .

er det stor pris forskjell hvis jeg kjøper fra en dekk leverandør ?

Hva med trykk sensor? er det montert i felg eller i ABS system?

Skrevet

Så sant det ikke er i forbindelse med et bilkjøp, så hadde jeg aldri kjøpt dekk fra en bilforhandler, det er billigere hos et dekkverksted. Det er enda billigere å kjøpe dekk på nettet, men da er det noen dekkforhandlere som rynker litt på nesa fordi du ikke har kjøpt dekka hos dem, men de legger dem over på felgene dine for det selvfølgelig.

Noen dekkforhandlere opererer jo med en fornøydhetsgaranti og garanti på dekka, og den har du jo ikke fra forhandleren om du har handlet dekk på nettet. Da må du henvende deg til nettbutikken du handlet av.

 

Akkurat hvilket TPMS system Skoda benytter vet jeg ikke, det er ikke noe jeg har lest om i det hele tatt, jeg har kun konstatert at jeg har det på min bil.........

Skrevet
4 timer siden, Octavian skrev:

Jeg må kjøpe vinterdekk, det blir 205-55-16", det høres litt dyrt hos bil forhandler :-( .

er det stor pris forskjell hvis jeg kjøper fra en dekk leverandør ?

Hva med trykk sensor? er det montert i felg eller i ABS system?

Hvis du tenker å kjøpe 16" vinterdekk utenom selve bilkjøpet, så kan du jo vurdere å kjøpe dekk i størrelsen 205/60R16 hvis du liker den ekstra bakkeklaringen det gir (bare litt ekstra). Det blir litt SUV-light, men et lite avvik i forhold til reservehjulet.

Trykksensor er nok ABS-systemet, ingen sensorer i hjulene.

Skrevet

Takk så mye for en rask og bra forklaring som vanlig :D håper å lære litt i forumet, har diskutert litt om dette med kollega og han var ganske opptatt med riktig antal hull for mutter riktig felg typ for å unngå adapter og så videre.

skal kjøpe Continental Conti Viking Contact 6 (best i test) fra dekkverksted og jeg kommer å bare si at gi meg riktig felg for en ny octavia, da må det gå greit.

Jeg har bestilt vinterpakke i bilen mitt, en av mine arbeidsplass er bare 15 min fra hjem, er det fare for at batteri blir tom hvis jeg bruker parkeringsvarmer for 15 min før jeg drar?

 

 

 

Skrevet

Bare vær litt obs på at de originale hjulmuttrene har sfærisk anleggsflate. Noen ettermarkedsfelger skal ha koniske muttrer, da må du ha to sett av dem og skifte sammen med hjula. Pass også på at åpningen i senter på felgene er 57,1 mm. Mange ettermarkedsfelger har større åpning, og da må du plundre med løse ringer for å sentrere felgene. Litt ekstra å holde styr på.....

Det er alltid en liten fare for å bruke mer strøm enn hva som dynamoen klarer å fylle på. Men 15 minutts varming før du kjører 15 minutter skal normalt sett gå bra det. Jeg har en hjemmelader som jeg setter på over natten annenhver måned, jeg liker å toppe opp med strøm i ny og ne.

Skrevet
9 timer siden, Octavian skrev:

Takk så mye for en rask og bra forklaring som vanlig :D håper å lære litt i forumet, har diskutert litt om dette med kollega og han var ganske opptatt med riktig antal hull for mutter riktig felg typ for å unngå adapter og så videre.

skal kjøpe Continental Conti Viking Contact 6 (best i test) fra dekkverksted og jeg kommer å bare si at gi meg riktig felg for en ny octavia, da må det gå greit.

Jeg har bestilt vinterpakke i bilen mitt, en av mine arbeidsplass er bare 15 min fra hjem, er det fare for at batteri blir tom hvis jeg bruker parkeringsvarmer for 15 min før jeg drar?

 

 

 

Jeg valgte heller å legge litt kroner i hjul (originale Skoda felger) pga noen av de samme årsakene som @Sjåføren skriver. Jeg vil ikke ha løse senterringer å ta vare på, jeg vil bruke de samme hjulboltene for å slippe å ha enda mer å passe på og sist men ikke minst, om jeg skader en originalfelg så finnes de mye lenger å få tak hos Skoda enn hva en tredjeparts felg gjør. Da kan en kjøpe en ny, i stedet for å måtte kjøpe 4 nye for å ha de like, det har nemlig skjedd for noen av mine arb.kollegaer, og da ble plutselig ikke billige felger så billige lenger.

Men holder du deg til litt mer «normale» str. på dekk og felg slik du gjør her @Octavian, så er det ikke så mye dyrere å kjøpe de originalt. Jeg valgte å ha samme str. på både dekk og felg til min Superb, og det var ikke akkurat billig, men det er likevel ikke så mye om en legger det inn i bilbudsjettet og skal ha bilen i noen år.

Dette kan du også forhandle med selger om i forbindelse med kjøp/bestilling av ny bil.

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Da bilen er levert og alt er bra, kjempe nøyd. Valgt å kjøpe soda felger for begge vinter og sommer dekk og ser fint.

Takk alle samme for forslag og svarene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...