Gå til innhold
Octavian

Octavians Octavia Style 1.8 TSI 180hk 4x4 DSG 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen, venter på levering av Octavia neste måned. Jeg har bestillt en 1.8 TSI Style 4X4 med badroad.

@Sjåføren bad road octaviaer blir levert med 16" hjul? Selger sa at det blir 17" Teron som standard. Har bestillt reserve hjul også og det står reservehjul til 17" og 18" Alu!

Skrevet (endret)

Min Octavia med bad road har 16" vinter og 17" sommerdekk.

Dette var normalt/standard i følge selger. Sommer dekkene er ikke prøvd enda, men den går kjempe fint og behagelig på 16" vinterdekk.

Blir spennende å prøve sommerdekkene også når den tid kommer :-)

Lykke til, håper du blir like fornøyd som vi men Octavian :-)

Endret av Helge
Skrevet (endret)

@Octavian, det er hvilken utstyrsversjon du velger som bestemmer hvilken felg størrelse du får, ikke valg av understell. Men enkelte understell kan begrense hvilke tilleggs valg en kan gjøre.

En Octavia Style leveres med 17" sommerhjul og kan oppgraderes til 18" hvis en ønsker det. MEN om en velger BAD Road understell, så kan en ikke få bestilt/levert 18" fra fabrikk.

 

Se detaljer i prislisten her,

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Car models/2016/prisliste/skodapriser_octavia_20160101.pdf

 

Men det er helt andre tilvalg for en Octavia Scout som har Bad Road understell som standard.

 

Vinterdekk kan du velge i mellom 16" eller 17" alt avhengig av hva du føler er det rette og hva du har behov for.

 

EDIT:

Se forøvrig @Helge sitt svar her også, han har en Octavia Style med Bad Road understell 

Endret av Superb lll
Skrevet
40 minutter siden, Octavian skrev:

Hei alle sammen, venter på levering av Octavia neste måned. Jeg har bestillt en 1.8 TSI Style 4X4 med badroad.

@Sjåføren bad road octaviaer blir levert med 16" hjul? Selger sa at det blir 17" Teron som standard. Har bestillt reserve hjul også og det står reservehjul til 17" og 18" Alu!

Gled deg! Jeg fikk beskjed om at hvis jeg skulle ha bad road så kom bilen med 16 toms felger, dette var seint 2014 når jeg kjøpte. Det er kanskje endret i dag. Jeg tok ikke bad road, men der er tilfeller at jeg ser at litt mere bakkeklaring kunne gjort seg. Spesielt når snøplogen svinser rumdt og legger igjen skikkelige kanter i kryss og rundkjøringer, samt når det ligger store saltsørpeklumper fra lastebiler midt i vegbanen. Men det er litt ekstra selvforskylt for min del, jeg har en ekstra spoiler foran som er en smule utsatt. Ellers synes jeg den gir en mye penere front......

DSC_0384.jpg

Skrevet

Lurer på hvorfor det ikke er mulig med 18" i kombinasjon med bad road. Bilen får litt høyere bakkeklaring, men det skulle vel ikke føre til at det ikke er teknisk mulig å levere 18"? 

Skrevet

Bilen får ikke høyere bakkeklaring med 18" @CitizenX, av den enkle grunn at profilen på dekkene går ned. Det har med rulleomkretsen å gjøre.

For det er omtrentlig tilsvarende rulleomkrets på 

  • 205/55-16"
  • 225/45-17"
  • 225/40-18"

og bakkeklaringen vil være lik på alle tre. Forskjellen er kun større diameter på felgene etter hvert som de velges større, men dekkprofilen blir tilsvarende lavere, og dermed så blir også den totale diameteren og bakkeklaringen lik.

Det jeg tror gjør at en ikke kan velge 18" sammen med Bad Road er at det ikke helt rimer med et høyere og beskyttet understell sammen med lavere dekk som kanskje ikke hører sammen med de egenskapene en har gitt bilen.

 

For Scout så blir det annerledes, for den leveres med høyere profil på dekka fra fabrikk, og kan da velges i 18", men med lavere dekkprofil enn hva 17" har, og likevel lik bakkeklaring. Ser du på dette bildet så ser du at høyden til hjulbuen er lik, det er kun felgen som er større på 18", men med tilsvarende lavere dekkprofil.

Skjermbilde 2017-01-13 kl. 07.17.27.png

 

 

Skrevet (endret)

Jeg har 205/55-16 reservehjul på min. Det passer bra, også til 225/45-17 sommerdekk. Ingen problem å mikse disse dimensjonene, det er jo bare brukt ved punktering (maks. fart med reservehjul er 80). Jeg har vel aldri hatt et eget vinter-reservehjul, men det er kanskje en idé.....

En annen ting: siden min kom med 17 toms felger og jeg skulle ha andre felger til sommerdekka, så valgte jeg vinterdekk i 205/50-17 størrelse. Litt smalere fordi jeg mener det er best på det vinterføre som er her: saltsørpe, hardkjørt snø og til dels våt is på sideveier.

Endret av Sjåføren
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg må kjøpe vinterdekk, det blir 205-55-16", det høres litt dyrt hos bil forhandler :-( .

er det stor pris forskjell hvis jeg kjøper fra en dekk leverandør ?

Hva med trykk sensor? er det montert i felg eller i ABS system?

Skrevet

Så sant det ikke er i forbindelse med et bilkjøp, så hadde jeg aldri kjøpt dekk fra en bilforhandler, det er billigere hos et dekkverksted. Det er enda billigere å kjøpe dekk på nettet, men da er det noen dekkforhandlere som rynker litt på nesa fordi du ikke har kjøpt dekka hos dem, men de legger dem over på felgene dine for det selvfølgelig.

Noen dekkforhandlere opererer jo med en fornøydhetsgaranti og garanti på dekka, og den har du jo ikke fra forhandleren om du har handlet dekk på nettet. Da må du henvende deg til nettbutikken du handlet av.

 

Akkurat hvilket TPMS system Skoda benytter vet jeg ikke, det er ikke noe jeg har lest om i det hele tatt, jeg har kun konstatert at jeg har det på min bil.........

Skrevet
4 timer siden, Octavian skrev:

Jeg må kjøpe vinterdekk, det blir 205-55-16", det høres litt dyrt hos bil forhandler :-( .

er det stor pris forskjell hvis jeg kjøper fra en dekk leverandør ?

Hva med trykk sensor? er det montert i felg eller i ABS system?

Hvis du tenker å kjøpe 16" vinterdekk utenom selve bilkjøpet, så kan du jo vurdere å kjøpe dekk i størrelsen 205/60R16 hvis du liker den ekstra bakkeklaringen det gir (bare litt ekstra). Det blir litt SUV-light, men et lite avvik i forhold til reservehjulet.

Trykksensor er nok ABS-systemet, ingen sensorer i hjulene.

Skrevet

Takk så mye for en rask og bra forklaring som vanlig :D håper å lære litt i forumet, har diskutert litt om dette med kollega og han var ganske opptatt med riktig antal hull for mutter riktig felg typ for å unngå adapter og så videre.

skal kjøpe Continental Conti Viking Contact 6 (best i test) fra dekkverksted og jeg kommer å bare si at gi meg riktig felg for en ny octavia, da må det gå greit.

Jeg har bestilt vinterpakke i bilen mitt, en av mine arbeidsplass er bare 15 min fra hjem, er det fare for at batteri blir tom hvis jeg bruker parkeringsvarmer for 15 min før jeg drar?

 

 

 

Skrevet

Bare vær litt obs på at de originale hjulmuttrene har sfærisk anleggsflate. Noen ettermarkedsfelger skal ha koniske muttrer, da må du ha to sett av dem og skifte sammen med hjula. Pass også på at åpningen i senter på felgene er 57,1 mm. Mange ettermarkedsfelger har større åpning, og da må du plundre med løse ringer for å sentrere felgene. Litt ekstra å holde styr på.....

Det er alltid en liten fare for å bruke mer strøm enn hva som dynamoen klarer å fylle på. Men 15 minutts varming før du kjører 15 minutter skal normalt sett gå bra det. Jeg har en hjemmelader som jeg setter på over natten annenhver måned, jeg liker å toppe opp med strøm i ny og ne.

Skrevet
9 timer siden, Octavian skrev:

Takk så mye for en rask og bra forklaring som vanlig :D håper å lære litt i forumet, har diskutert litt om dette med kollega og han var ganske opptatt med riktig antal hull for mutter riktig felg typ for å unngå adapter og så videre.

skal kjøpe Continental Conti Viking Contact 6 (best i test) fra dekkverksted og jeg kommer å bare si at gi meg riktig felg for en ny octavia, da må det gå greit.

Jeg har bestilt vinterpakke i bilen mitt, en av mine arbeidsplass er bare 15 min fra hjem, er det fare for at batteri blir tom hvis jeg bruker parkeringsvarmer for 15 min før jeg drar?

 

 

 

Jeg valgte heller å legge litt kroner i hjul (originale Skoda felger) pga noen av de samme årsakene som @Sjåføren skriver. Jeg vil ikke ha løse senterringer å ta vare på, jeg vil bruke de samme hjulboltene for å slippe å ha enda mer å passe på og sist men ikke minst, om jeg skader en originalfelg så finnes de mye lenger å få tak hos Skoda enn hva en tredjeparts felg gjør. Da kan en kjøpe en ny, i stedet for å måtte kjøpe 4 nye for å ha de like, det har nemlig skjedd for noen av mine arb.kollegaer, og da ble plutselig ikke billige felger så billige lenger.

Men holder du deg til litt mer «normale» str. på dekk og felg slik du gjør her @Octavian, så er det ikke så mye dyrere å kjøpe de originalt. Jeg valgte å ha samme str. på både dekk og felg til min Superb, og det var ikke akkurat billig, men det er likevel ikke så mye om en legger det inn i bilbudsjettet og skal ha bilen i noen år.

Dette kan du også forhandle med selger om i forbindelse med kjøp/bestilling av ny bil.

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Da bilen er levert og alt er bra, kjempe nøyd. Valgt å kjøpe soda felger for begge vinter og sommer dekk og ser fint.

Takk alle samme for forslag og svarene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...