Gå til innhold
Nomi

Nomis Octavia Style 1.8TSI 180hk 4x4 DSG 2014


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da ble det "ny" bruktbil på meg i dag! Jeg gikk fra en Octavia 1,6tdi med dsg (2011) til BMW 320i xDrive med alt tenkelig utstyr ifjor, men havnet tilbake på en Octavia i dag. :)

Bilen er en, i mine øyne, godt speccet Octavia med:

    •    Webasto motor/kupevarmer med timerfunksjon og fjernkontroll
    •    Navigasjonsystem (Columbus) 
    •    Adaptiv cruisecontroll
    •    Panoramatak
    •    Bixenon med led 
    •    Avtagbart hengerfeste
    •    El. førersete med minneinnstilling
    •    Driving Mode Selection
    •    Canton stereo med 10 høyttalere
    •    Laneassist
    •    3-eket sportsratt
    •    El. bakluke
    •    Oppvarmet baksete
    •    Delskinninteriør
    •    El. innfellbare sidespeil
    •    Multifunksjonsratt
    •    Regnsensor
    •    Parksensor bak
    •    2 soneklima
    •    Midtarmlene
    •    Dab-radio
    •    Blåtann tlf.
    •    Streaming av musikk via blåtann 
    •    Isofix
    •    Tåkelys
    •    ESP

Kessy var ikke listet opp, men til min overraskelse så var det Kessy også (tror jeg?!?). Jeg klarer å åpne bilen ved å holde rundt dørhåndtak, men jeg får ikke til å låse igjen?!? 

 

IMG_4333.PNG

IMG_4334.PNG

IMG_4335.PNG

IMG_4336.PNG

IMG_4343.PNG

IMG_4344.PNG

IMG_4358.PNG

Skrevet

Gratulerer så mye med ny bil! Se veldig fin ut den, mye utstyr var det på den også :) 

Angående Kessy, hvordan prøver du å låse bilen? Når du låser opp bilen er det riktig som du sier, at du skal holde rundt håndtaket. Dog når du skal låse, skal du bare ta på en liten sensor utenpå dørhåndtaket, så vil bilen låse seg. Jeg mener sensoren ligner på en firkant eller noe slikt. Prøv og berør denne, og se hva som skjer da. :) 

Skrevet

Grattis med ny bil. En fantastisk hærlig drivverkskombinasjon og kombinert med mye flott utstyr trur jeg du kan se fram til mange koselig mil :) Jeg håper du blir like fornøyd som jeg er med min, sålangt rundet ca 50.000 feilfrie kilometer.

Skrevet

Gratulerer, her har du fått deg en kjempegod bil (kremt-kremt, ikke inhabil i det hele tatt jeg)! Hatt min i to år og 20000 km, med like stort glis hele tiden.

Skrevet (endret)

Gratulerer med nybilen. En riktig flott bil var det. Angående kessy så låser jeg ved å sveipe over et lite øye på dørhåntakets utside.

Lykke til eller slitan som de sier der jeg bor?

Endret av Helge
Skrevet

Lurer på å kjøpe lastekantbeskytter fra Skodabutikken. Noen som har erfaring med denne?

Bør jeg gå for sort eller sølv?

Skrevet
44 minutter siden, Nomi skrev:

Lurer på å kjøpe lastekantbeskytter fra Skodabutikken. Noen som har erfaring med denne?

Bør jeg gå for sort eller sølv?

Ka farge har bilen da? Æ kjøpte sånn men tok den av for det ble problem med is å bakluka ble lakk skada, mulig æ monterte den litt for langt bak...

Skrevet

Oi, det hørtes ikke bra ut. Men det må jo ha vært "feil" montert/ klistret? Hvis det er normalt med lakkskader så bør det vel ikke selges?

Bilen er svart så svart fungerer bra. Men vinduslistene er krom, så sølv fungerer også. :)

Skrevet

Det finnes jo andre muligheter også da @Nomi, jeg bestilte egentlig en lastkantbeskytter i metall til min Superb, men den var det leveringsproblemer med, så da monterte de en gjennomsiktig folie i stedet. Den er tykk og meget solid, og er omtrentlig helt usynlig.

Om en lastkantbeskytter gir riper eller skader på bakluka så er den jo helt klart feilmontert, det må være en viss avstand i mellom bakluka og beskytteren for at slike ting ikke skal skje. Så den her er montert for nærme bakluken.

Jeg har i ettertid fått den metallbeskytteren til min bil, men den har jeg ikke montert så langt, det får være til at evt. folien jeg har nå blir ødelagt. Folien er en meget effektiv beskytter, og blir den montert skikkelig og pent (uten luftbobler, etc), så er den nesten ikke mulig å se som sagt. På en sort bil som du har, så vil den være omtrentlig helt usynlig, men likevel effektiv :) 

 

Skrevet

Basert på det du skriver @Superb lll så heller jeg mellom den gjennomsiktige eller den sølv i metall. Sølv i metall ville gitt litt "off-road" preg... hmm... vanskelig å velge. 

Skrevet

Ble nok montert litt for langt bak slik at det samla seg vann som frøs mellom listen og kanten inn til bagasjerom. Det var isen som chippa litt av lakken på luka.  Nå skal jeg legge folie der.

Skrevet
1 time siden, Razor skrev:

Ble nok montert litt for langt bak slik at det samla seg vann som frøs mellom listen og kanten inn til bagasjerom. Det var isen som chippa litt av lakken på luka.  Nå skal jeg legge folie der.

Jeg vet ikke hva som står beskrevet i monteringsanvisningen på den lastkantbeskytteren du hadde på din bil @Razor, men både en mekanikker, selgeren og monteringsanvisningen som fulgte med den lastkantbeskytteren jeg har her, så står det advarsler om at den ikke må monteres for nærme bakluken, nettopp for å ha plass til snø/is for ikke å ødelegge bakluken.

Legger ved et bilde av dette, så ser du at den skal monteres nesten så langt ut mot bakkanten på støtfangeren det er mulig. Se illustrasjonen til høyre på bildet, så ser du hvor langt ut mot kanten/enden av fangeren den skal monteres for å ha god plass til snø/is, dette er monteringsanvisningen til en original Skoda lastkantbeskytter.

589f41f5aad37_2017-02-1117_44_51.jpg.c7160611664d4aaf02d2ffde15e857c7.jpg

 

Skrevet

Etter hva de sa hos forhandleren der jeg kjøpte bilen, og hvordan de monterte lastkantbeskytterne der, så var mest sannsynlig din montert for nærme bakluka. For det må være plass til snø/is der, og det er veldig viktig om en har el.bakluke, slik at en ikke ødelegger motorene med en fastfrosset bakluke.

Som sagt, det er hva selger og mekanikker fortalte meg når jeg fikk etterlevert lastkantbeskytteren jeg har her, og det samme viser jo teging/illustrasjon i monteringsanvisningen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...