Gå til innhold
Nomi

Nomis Octavia Style 1.8TSI 180hk 4x4 DSG 2014


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da ble det "ny" bruktbil på meg i dag! Jeg gikk fra en Octavia 1,6tdi med dsg (2011) til BMW 320i xDrive med alt tenkelig utstyr ifjor, men havnet tilbake på en Octavia i dag. :)

Bilen er en, i mine øyne, godt speccet Octavia med:

    •    Webasto motor/kupevarmer med timerfunksjon og fjernkontroll
    •    Navigasjonsystem (Columbus) 
    •    Adaptiv cruisecontroll
    •    Panoramatak
    •    Bixenon med led 
    •    Avtagbart hengerfeste
    •    El. førersete med minneinnstilling
    •    Driving Mode Selection
    •    Canton stereo med 10 høyttalere
    •    Laneassist
    •    3-eket sportsratt
    •    El. bakluke
    •    Oppvarmet baksete
    •    Delskinninteriør
    •    El. innfellbare sidespeil
    •    Multifunksjonsratt
    •    Regnsensor
    •    Parksensor bak
    •    2 soneklima
    •    Midtarmlene
    •    Dab-radio
    •    Blåtann tlf.
    •    Streaming av musikk via blåtann 
    •    Isofix
    •    Tåkelys
    •    ESP

Kessy var ikke listet opp, men til min overraskelse så var det Kessy også (tror jeg?!?). Jeg klarer å åpne bilen ved å holde rundt dørhåndtak, men jeg får ikke til å låse igjen?!? 

 

IMG_4333.PNG

IMG_4334.PNG

IMG_4335.PNG

IMG_4336.PNG

IMG_4343.PNG

IMG_4344.PNG

IMG_4358.PNG

Skrevet

Gratulerer så mye med ny bil! Se veldig fin ut den, mye utstyr var det på den også :) 

Angående Kessy, hvordan prøver du å låse bilen? Når du låser opp bilen er det riktig som du sier, at du skal holde rundt håndtaket. Dog når du skal låse, skal du bare ta på en liten sensor utenpå dørhåndtaket, så vil bilen låse seg. Jeg mener sensoren ligner på en firkant eller noe slikt. Prøv og berør denne, og se hva som skjer da. :) 

Skrevet

Grattis med ny bil. En fantastisk hærlig drivverkskombinasjon og kombinert med mye flott utstyr trur jeg du kan se fram til mange koselig mil :) Jeg håper du blir like fornøyd som jeg er med min, sålangt rundet ca 50.000 feilfrie kilometer.

Skrevet

Gratulerer, her har du fått deg en kjempegod bil (kremt-kremt, ikke inhabil i det hele tatt jeg)! Hatt min i to år og 20000 km, med like stort glis hele tiden.

Skrevet (endret)

Gratulerer med nybilen. En riktig flott bil var det. Angående kessy så låser jeg ved å sveipe over et lite øye på dørhåntakets utside.

Lykke til eller slitan som de sier der jeg bor?

Endret av Helge
Skrevet

Lurer på å kjøpe lastekantbeskytter fra Skodabutikken. Noen som har erfaring med denne?

Bør jeg gå for sort eller sølv?

Skrevet
44 minutter siden, Nomi skrev:

Lurer på å kjøpe lastekantbeskytter fra Skodabutikken. Noen som har erfaring med denne?

Bør jeg gå for sort eller sølv?

Ka farge har bilen da? Æ kjøpte sånn men tok den av for det ble problem med is å bakluka ble lakk skada, mulig æ monterte den litt for langt bak...

Skrevet

Oi, det hørtes ikke bra ut. Men det må jo ha vært "feil" montert/ klistret? Hvis det er normalt med lakkskader så bør det vel ikke selges?

Bilen er svart så svart fungerer bra. Men vinduslistene er krom, så sølv fungerer også. :)

Skrevet

Det finnes jo andre muligheter også da @Nomi, jeg bestilte egentlig en lastkantbeskytter i metall til min Superb, men den var det leveringsproblemer med, så da monterte de en gjennomsiktig folie i stedet. Den er tykk og meget solid, og er omtrentlig helt usynlig.

Om en lastkantbeskytter gir riper eller skader på bakluka så er den jo helt klart feilmontert, det må være en viss avstand i mellom bakluka og beskytteren for at slike ting ikke skal skje. Så den her er montert for nærme bakluken.

Jeg har i ettertid fått den metallbeskytteren til min bil, men den har jeg ikke montert så langt, det får være til at evt. folien jeg har nå blir ødelagt. Folien er en meget effektiv beskytter, og blir den montert skikkelig og pent (uten luftbobler, etc), så er den nesten ikke mulig å se som sagt. På en sort bil som du har, så vil den være omtrentlig helt usynlig, men likevel effektiv :) 

 

Skrevet

Basert på det du skriver @Superb lll så heller jeg mellom den gjennomsiktige eller den sølv i metall. Sølv i metall ville gitt litt "off-road" preg... hmm... vanskelig å velge. 

Skrevet

Ble nok montert litt for langt bak slik at det samla seg vann som frøs mellom listen og kanten inn til bagasjerom. Det var isen som chippa litt av lakken på luka.  Nå skal jeg legge folie der.

Skrevet
1 time siden, Razor skrev:

Ble nok montert litt for langt bak slik at det samla seg vann som frøs mellom listen og kanten inn til bagasjerom. Det var isen som chippa litt av lakken på luka.  Nå skal jeg legge folie der.

Jeg vet ikke hva som står beskrevet i monteringsanvisningen på den lastkantbeskytteren du hadde på din bil @Razor, men både en mekanikker, selgeren og monteringsanvisningen som fulgte med den lastkantbeskytteren jeg har her, så står det advarsler om at den ikke må monteres for nærme bakluken, nettopp for å ha plass til snø/is for ikke å ødelegge bakluken.

Legger ved et bilde av dette, så ser du at den skal monteres nesten så langt ut mot bakkanten på støtfangeren det er mulig. Se illustrasjonen til høyre på bildet, så ser du hvor langt ut mot kanten/enden av fangeren den skal monteres for å ha god plass til snø/is, dette er monteringsanvisningen til en original Skoda lastkantbeskytter.

589f41f5aad37_2017-02-1117_44_51.jpg.c7160611664d4aaf02d2ffde15e857c7.jpg

 

Skrevet

Etter hva de sa hos forhandleren der jeg kjøpte bilen, og hvordan de monterte lastkantbeskytterne der, så var mest sannsynlig din montert for nærme bakluka. For det må være plass til snø/is der, og det er veldig viktig om en har el.bakluke, slik at en ikke ødelegger motorene med en fastfrosset bakluke.

Som sagt, det er hva selger og mekanikker fortalte meg når jeg fikk etterlevert lastkantbeskytteren jeg har her, og det samme viser jo teging/illustrasjon i monteringsanvisningen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...