Gå til innhold
Core2Duo

Verdenspremiere 18. mai kl 19.00


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil nok tippe digital cockpit vil bli ekstrautstyr, det er det jo også på Passat etc.... men hos VW så koster jo faktisk det samme ekstrautstyret en god del mer enn det gjør hos Skoda :) Så velger å tro att heller ikke dette på lik linje med alt annet ekstrautstyr ikke har noen avskrekkende pris! Kjører personlig Superb med det meste av utstyr, og må si det er prisen på ekstrautstyr som gjør nybilkjøp veldig hyggelig! Da konkurende merker skremmervannet av dem fleste med prislappen på en del utstyr 

Skrevet

Det er 

10 timer siden, Marius skrev:

Ah, skjønner. Nei, jeg har mine tvil på at dette blir standard. I audi f.eks så er du avhengig av Navigasjon blandt annet for å kunne bestille digitalt instrumentpanel. Så, da blir prislappen fort 30000,- for slikt.
Men, nå er det jo kjent at ekstrautstyr er mange gangen billigere på Skoda enn Audi. Så, er ikke sikkert det kommer til å koste skjorta :)

Har også sett en sen 2016 modell, Audi RS6 uten hel digitalt instrumentpanel. Og når det ikke er standard der engang... Så :D

Det er slik jeg regner med at det blir også, lagt inn som et mulig ekstrautstyr, bare håper at det ikke også krever at en må ta med største navi-pakke/stor skjerm e.l., for da koster det fort mange penger. Men inntil videre så er jo det bare spekulasjoner.

Skoda er jo vanligvis flinke til å prise sitt ekstrautstyr og sine utstyrspakker til relativt fornuftige priser synes jeg, det hele kommer bare an på om det krever at en må velge noe annet i tillegg, men vi håper på det beste :) 

Skrevet
På 18.5.2017 den 20.12, Sjåføren skrev:

Det ble motorene jeg listet opp i en post lenger opp, men uten at det var nevnt om kombinasjoner med gearkasser og firehjulstrekk (noe den selvfølgelig får). Litt usikker på om 1,0 ltr, egner seg som 4x4

http://www.tv2.no/broom/9136831

Brook skriver følgende:

Bilen er tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer – to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Begge bensinmotorene og to av dieselmotorene er nye i Skoda-sammenheng. Motorene har et slagvolum på 1,0; 1,5; 1,6 og 2,0 liter og de yter mellom 115 og 190 hestekrefter.

Alle drivlinjene er turboladede motorer med direkteinnsprøytning som har start-stop-teknologi og regenerering av bremseenergi.

Bortsett fra den kraftigste dieselmotoren kan alle motorene leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir. 2,0 TDI-motoren med 190 hestekrefter leveres med DSG og firehjulsdrift som standard.

Skrevet

Synes det er merkelig at Karoq ikke får den nye 2,0/180hk TSi som sitter i Kodiaq, så lenge de plasserer den største dieselmotoren de har i Karoq, men men, det er jo lov å håpe at den kommer på plass etterhvert. 

Skrevet

Vil jo anta at også Karoq kommer som Sportline og Scout etter en liten stund slik som Kodiaq. Kan jo hende en ny motor kommer da kanskje?

Skrevet
6 timer siden, Superb lll skrev:

Synes det er merkelig at Karoq ikke får den nye 2,0/180hk TSi som sitter i Kodiaq, så lenge de plasserer den største dieselmotoren de har i Karoq, men men, det er jo lov å håpe at den kommer på plass etterhvert. 

Ja, eller 2,0 TSI med 245hk og 4x4. Det hadde vært en skikkelig RS-utgave...... Husk at forrige Fabia RS ble levert med 180 hk, så de kan hvis de vil.

Skrevet
1 minutt siden, Sjåføren skrev:

Ja, eller 2,0 TSI med 245hk og 4x4. Det hadde vært en skikkelig RS-utgave...... Husk at forrige Fabia RS ble levert med 180 hk, så de kan hvis de vil.

Ja så absolutt, Skoda kan virkelig levere om de vil, men kanskje ikke alt de vil.........? For jeg regner med at «storebror» legger inn noen restriksjoner for at de ikke skal bli utkonkurrert av «lillebror», for det kan skje om Skoda får fortsette det de har startet med her, håper det ikke stemmer, men blir ikke overrasket om det gjør det.......

Skoda (vRS) Octavia 2,0/245hk TSi og 4x4 hadde også vært en artig bil, det er jo lov å håpe ;)   

Skrevet
7 timer siden, Superb lll skrev:

Ja så absolutt, Skoda kan virkelig levere om de vil, men kanskje ikke alt de vil.........? For jeg regner med at «storebror» legger inn noen restriksjoner for at de ikke skal bli utkonkurrert av «lillebror», for det kan skje om Skoda får fortsette det de har startet med her, håper det ikke stemmer, men blir ikke overrasket om det gjør det.......

Skoda (vRS) Octavia 2,0/245hk TSi og 4x4 hadde også vært en artig bil, det er jo lov å håpe ;)   

Det er nok bare å skyte en lang pil etter "artige" Karoq'er. Kvelt av miljøprofilen/nederst på rangstigen/fornuftighetsprofilen. Og hybridversjoner kommer sikkert ikke før det er fy-fy det heller, og alle fordeler er forsvunnet. Det er vel ingen som gidder å kjøpe hybrid (som må drasse rundt på to fremdriftssystemer) om noen år hvis det ikke er er billigere. Veier ikke en GTE-Golf 200 kg mer enn tilsvarende bensinvariant?

Men den nye 1,5 TSI er vel spennende nok den. Noen som har kjørt en bil med den motoren? Finnes den i forskjellige effektuttak, eller 140 hk den eneste?

Skrevet (endret)
10 timer siden, Sjåføren skrev:

Det er nok bare å skyte en lang pil etter "artige" Karoq'er. Kvelt av miljøprofilen/nederst på rangstigen/fornuftighetsprofilen. Og hybridversjoner kommer sikkert ikke før det er fy-fy det heller, og alle fordeler er forsvunnet. Det er vel ingen som gidder å kjøpe hybrid (som må drasse rundt på to fremdriftssystemer) om noen år hvis det ikke er er billigere. Veier ikke en GTE-Golf 200 kg mer enn tilsvarende bensinvariant?

Men den nye 1,5 TSI er vel spennende nok den. Noen som har kjørt en bil med den motoren? Finnes den i forskjellige effektuttak, eller 140 hk den eneste?

Hybrid er jo ellers noe tull uansett. Burde aldri ha fått avgiftsreduksjon for biler som kun går 3-4 mil på batteri, og svir av mer bensin enn nødvendig for å drasse rundt på flere hundre kilo batteri resten av veien frem til whatever.

Avgiftene på dieselbiler med stor motor har gått veldig ned fra årsskiftet, mens bensin har gått andre veien. Jeg rakk akkurat å registrere min Scout 180 hk bensin/4x4 før nyttår. Da sparte jeg 11 000 i avgiftsøkning, mens tilsvarende dieselversjon ble 14 000 billigere ( hvis jeg husker riktig). 

Jeg villa vedda på at Karoq'en kommer med 2.0 bensin i 4x4 også. 150 hk er for lite i en 4wd som skal en halvmeter uttafor veien. Tenker de baserer seg på Scout filosofien; 180 hk har 280 Nm i moment og 6DSG til forskjell fra andre Octaviaene med 180 hk, som har 250 Nm og 7DSG. ??

 

Endret av Scout
Skrevet

Ja, det er en utrolig merkelig avgiftspolitikk vi har her i landet. Rett og slett uforståelig.

Og 2,0 TSI er jo ideel til Karoq'en (selv med beskjedne 180 hk). Hvis den får rundt 300 Nm, så drar den friskt avgårde, også utenfor asfalten. Maks. moment kommer på lavt turtall, og det er bra hvis veien blir dårlig og bratt.

Litt dumt er det også at Karoq skal få elektrisk parkeringsbrems. Det synes jeg ikke noe om, jeg liker best den gamle, gode metoden å løfte en mekanisk spak som via wirer drar på bremsen. Så kan jeg velge hvor hardt jeg skal ha den på. Da kan jeg også velge å kjøre litt med håndbremsen litt på for å rense bremseskivene bak og varme de litt (kalipperne bak kan sette seg og skivene bli litt oppskrapet på grunn av liten bremsevirkning og skittent område).

Skrevet
7 minutter siden, Sjåføren skrev:

Ja, det er en utrolig merkelig avgiftspolitikk vi har her i landet. Rett og slett uforståelig.

Og 2,0 TSI er jo ideel til Karoq'en (selv med beskjedne 180 hk). Hvis den får rundt 300 Nm, så drar den friskt avgårde, også utenfor asfalten. Maks. moment kommer på lavt turtall, og det er bra hvis veien blir dårlig og bratt.

Litt dumt er det også at Karoq skal få elektrisk parkeringsbrems. Det synes jeg ikke noe om, jeg liker best den gamle, gode metoden å løfte en mekanisk spak som via wirer drar på bremsen. Så kan jeg velge hvor hardt jeg skal ha den på. Da kan jeg også velge å kjøre litt med håndbremsen litt på for å rense bremseskivene bak og varme de litt (kalipperne bak kan sette seg og skivene bli litt oppskrapet på grunn av liten bremsevirkning og skittent område).

Skoda sin 180hk bensinmotor blir en liksom ikke helt klok på synes jeg, for her er det flere forskjellige muligheter alt avhengig av bil, drivverk og girkasse.

I Octavia så er det 1,8/180hk og 250nm med DSG 7 eller manuell girkasse, velger en derimot den samme motoren og 4x4 så får en DSG 6 og 280nm.

Superb har 1,8/180hk og 250nm med DSG 7 (nedsatt nm pga DSG 7 kassa), dessverre så finnes ikke den ikke i Norge med manuell girkasse, for da yter nemlig motoren hele 320nm.

I Kodiaq så er det den nye 2,0/180hk TSi som har 320nm.

 

Helt enig med @Sjåføren, jeg liker også best et vanlig manuelt håndbrekk med wirer, har nå den andre bilen på rad med elektrisk håndbrekk og der er det bråstopp om en skulle dra i den lille bryteren der. Den bruker også litt tid på å slippe opp igjen, så en kontrollert brekksladd på vinteren er bare å glemme, uff og uff, hehe ;) 

Men det verste er som du sier at en ikke kan bremse litt med brekket for å få bort litt rust på bremseskivene bak, om ikke ikke bilen har egen trommel for brekket i tillegg til skivene bak da, for det er noen biler som har det også.  Nå kjører jeg litt med bremsene på og noen harde oppbremsinger etter jeg har vasket bilen for å tørke bremseklosser og få rusten bort fra skivene.

Har lest på Skoda gruppa som er på FB at for i hvert fall Superb, så aktiverer den bremsene om en har på pusserne, slik at bremsene er tørre og yter best mulig. Ser jo at selv i regnvær og våt veg så er felgene tørre (men ikke varme), men har ikke lest det noe annet sted selv (ikke har jeg studert instruksjonsboka fra perm til perm heller), men er det noen som vet noe om det stemmer?

Skrevet

Det er kun for å gjøre bilen billigere at de leverer den med 250 NM og pinglekasse, egentlig et håpløst valg.

Tror den kassa (håper) blir faset ut etterhvert, men den har vært med for lenge allerede

Skrevet
3 minutter siden, PaulusA skrev:

Det er kun for å gjøre bilen billigere at de leverer den med 250 NM og pinglekasse, egentlig et håpløst valg.

Tror den kassa (håper) blir faset ut etterhvert, men den har vært med for lenge allerede

Helt enig.

Den var helt grei i den forrige bilen min VW Golf 1,4/140hk og 240nm, selv med sine lyter som litt rykkete og nølende ved i gangkjøring og rygging i motbakke, ellers kvikk og rask, og helt fri for driftsproblemer.

Men det blir for dumt når de må sette ned effekten på motoren jeg har, fordi DSG kassa ikke tåler dreiemomentet motoren gir, da hadde jeg gladelig betalt litt mer for å få en sterkere DSG kasse eller kunnet valgt den manuelle girkassa som finnes i andre land til denne bilen............

Skrevet
11 minutter siden, Superb lll skrev:

Helt enig.

Den var helt grei i den forrige bilen min VW Golf 1,4/140hk og 240nm, selv med sine lyter som litt rykkete og nølende ved i gangkjøring og rygging i motbakke, ellers kvikk og rask, og helt fri for driftsproblemer.

Men det blir for dumt når de må sette ned effekten på motoren jeg har, fordi DSG kassa ikke tåler dreiemomentet motoren gir, da hadde jeg gladelig betalt litt mer for å få en sterkere DSG kasse eller kunnet valgt den manuelle girkassa som finnes i andre land til denne bilen............

Ja, det forstår jeg godt

Kipt å miste 30 NM også, 10%

Skrevet (endret)
16 minutter siden, PaulusA skrev:

Ja, det forstår jeg godt

Kipt å miste 30 NM også, 10%

Det er mer merkbart enn det @PaulusA, for jeg har mistet såpass som 70nm. Motoren yter egentlig 320nm og er satt ned til 250nm pga en for svak DSG kasse........

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Enda verre ?

Er glad jeg fikk 340 NM i TDi jeg.., greit med 2 tonn hengervekt

Endret av PaulusA
Skrevet
16 minutter siden, PaulusA skrev:

Enda verre ?

Er glad jeg fikk 340 NM i TDi jeg.., greit med 2 tonn hengervekt

Jeg leste bare 320nm når jeg tittet i brosjyren før jeg bestilte bilen, og la ikke merke til at det stod 250nm i (parentes), det var også synlig nede i tabellen for både forbruk, akselerasjon og beskrevet med med manuelt gir og DSG 7 kasse, så det får jeg ta på egen kappe.

Hadde jeg fått med meg det, så hadde jeg valgt hakket større motor, da hadde det vært 2,0/220hk og 350nm med DSG 6 kasse i stedet. Jeg trenger ikke hestene, men savner mer dreiemoment når jeg har med mye i bilen og vil at ting skal skje uten å komme langt opp på turtelleren. Det fungerer helt greit i dag også, men en vil jo gjerne bestandig ha litt mer enn hva en har. Er det det de kaller for 3 fot syken når det gjelder båt tro......... ;) 

Skrevet

Nå har jeg tittet litt på videoer på YouTube om Karoq, og jeg må si at den tiltaler meg mer og mer. Fine seter som ser ut som de er ergonomisk og gode å sitte i. Også i baksetet, og god plass. Bagasjerommet ser stort ut og lett å utnytte. Ulempen er at det blir høyt opp på toppen og det begrenser sikten bakover!

Det digitale instrumentpanelet ser spennende ut! Mange muligheter for visninger, spesielt bra med blanding av navigasjon og annen nødvendig informasjon.

Litt skuffende at Skoda da fremdeles må ha den manuelle pinnen for å holde panseret oppe. Ikke det at det åpnes så mye, men når alle de moderne nyvinningene og elektrisk åpning/lukking av bakluka er på plass, så kunne de spandert to gassdempere på panseret! Der slo "nederst på rangstigen" til igjen og bilen datt litt gjennom. Da kan man begynne å mistenke at sånne ting som støydemping også er spart på..... igjen.

Uansett, blir spennende å se hvordan den blir priset.

Skrevet
6 timer siden, Sjåføren skrev:

Nå har jeg tittet litt på videoer på YouTube om Karoq, og jeg må si at den tiltaler meg mer og mer. Fine seter som ser ut som de er ergonomisk og gode å sitte i. Også i baksetet, og god plass. Bagasjerommet ser stort ut og lett å utnytte. Ulempen er at det blir høyt opp på toppen og det begrenser sikten bakover!

Det digitale instrumentpanelet ser spennende ut! Mange muligheter for visninger, spesielt bra med blanding av navigasjon og annen nødvendig informasjon.

Litt skuffende at Skoda da fremdeles må ha den manuelle pinnen for å holde panseret oppe. Ikke det at det åpnes så mye, men når alle de moderne nyvinningene og elektrisk åpning/lukking av bakluka er på plass, så kunne de spandert to gassdempere på panseret! Der slo "nederst på rangstigen" til igjen og bilen datt litt gjennom. Da kan man begynne å mistenke at sånne ting som støydemping også er spart på..... igjen.

Uansett, blir spennende å se hvordan den blir priset.

Helt enig med deg i dette @Sjåføren, det var et godt og reflektert innlegg etter min mening :) 

Skrevet
18 timer siden, Sjåføren skrev:

Litt skuffende at Skoda da fremdeles må ha den manuelle pinnen for å holde panseret oppe. Ikke det at det åpnes så mye, men når alle de moderne nyvinningene og elektrisk åpning/lukking av bakluka er på plass, så kunne de spandert to gassdempere på panseret!

Er liksom ikke mye SimplyClever i en enkel stang. for å holde panser oppe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...