Gå til innhold
Core2Duo

Verdenspremiere 18. mai kl 19.00


Anbefalte innlegg

For de som er interesserte så kan dere få med dere verdenspremieren av Karoq som sendes live på Skoda.no torsdag 18. mai klokken 19.00. 

Mens vi venter på det har Skoda lagt ut et knippe detaljbilder som er verdt å få med seg, selv om det så klart ikke avslører så mye! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sjåføren skrev:

Ser spennende ut! Heldigvis har de tatt utgangspunkt i Kodiaq og ikke videreført Octavia FL fronten. Spent på hvilke motorer som kommer.

Ja, heldigvis, så kan vi som har Octavia være alene om den fronten, hehe

Blir vel samme motorer som alltid, er vel ikke mye utvikling å spore hos Skoda så lenge de alltid må henge etter VW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den fronten er unik (for å si det slik)! :)

Det som er litt spennende med motorer er kombinasjoner med drivstoff, gearkasser og 4x4. F.eks ny 1,5 TSI med 4x4 med mulighet til både DSG og manuell. Og hva med hybrid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sjåføren skrev:

Ser spennende ut! Heldigvis har de tatt utgangspunkt i Kodiaq og ikke videreført Octavia FL fronten. Spent på hvilke motorer som kommer.

Den FL fronten (Lykteplassering/utforming) gjør at bilen ser smalere ut enn den egentlig er.  Hvis en bil er høyere enn Oktavia i tillegg, vil dette forsterkes og designet vil bli ganske uharmonisk tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i det engelske Skoda-forumet at det ligger an til to bensin og tre dieselvarianter:

1,0 TSI, 115 Hk

1,5 TSI, 150 hk med sylinderkutt

1,6 TDI, 115 Hk

2,0 TDI, 150 hk

2,0 TDI, 190 hk

Selv om det hadde vært bra om det hadde vært en effektsterkere bensinmotor i denne, så er største spenningsmomentet hvilke motorer som kommer med 4x4 og hvem av dem som kan ha DSG (kanskje også den nye sterkere tørrclutch-DSG'n).

Interessant også at Karoq'en får full LED-hovedlyteknologi, digitalt dashbord og en masse nyttige førerassistenter. Hvis det stemmer at den vil få et bagasjerom på 521/1630/1810 ltr så er det jo endel større enn Yeti, og absolutt akseptabelt. 

Her kan man ane en ny storselger fra Skoda.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For flere som er interesserte, så kan den følges her,

 

http://www.skoda-auto.no/models/karoq/pages/livestream.aspx?EDMGuid=c5b15719-2bbf-4627-9ad5-4cfb8a2bccd7

 

Er klar over at @Tor2r har lagt ved en link i første innlegget i tråden, men om noen har oversett den, så la jeg den ved her ;) 

34 minutter siden, Tor2r skrev:

Dere får rapportere etter endt sending.

Har to små unger over alt her nå, fruen er på jentetur ?

Sett borrelås i sofaen og plasser ungene der @Tor2r, da får du også fulgt med på sendingen, hehe ;):D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin, kompakt SUV, mye likt Kodiaq. Heller ikke ulik VW Tiguan, men med mye sterkere karaktertrekk. En bil som ikke er jordnær, men passe høyreist. En bil jeg kan bytte til etter Octavia'n.

Digitalt dashbord og masse elektroniske hjelpesystemer, og on-call ved uhell og problemer.

Det ble motorene jeg listet opp i en post lenger opp, men uten at det var nevnt om kombinasjoner med gearkasser og firehjulstrekk (noe den selvfølgelig får). Litt usikker på om 1,0 ltr, egner seg som 4x4.

Litt skuffende at det ikke var presentert noe live fra interiør, seter og bagasjerommet. F.eks hvordan er sittekomforten (bredden) for 3 i baksetet? Benplassen bak? Heller ikke fikk man noe inntrykk av utformingen av setene. Men et bagasjerom på 521 ltr. er absolutt nok på en kompakt SUV på ca. 4,3 mtr. Det så ut som det ble en forhøyning når baksetene var nedfelt, men de kunne tas ut (enkeltvis?).

Det kommer nok mere informasjon etterhvert.

 

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen personer i både forsete og baksete som «plass-referanse» hadde ikke vært så dumt.

Det som skuffer meg litt er mangelen på virtuell cockpit (digitalt instrumentpanel), og den nye bensinmotoren som sitter i Kodiaq 2,0/180hk TSi. Synes den hadde fortjent den motoren i tillegg, ser ikke helt hvorfor den ikke blir tilgjengelig når de leverer den med den største TDi motoren (2,0/190hk)...........

Selgeren jeg snakket litt med sammenlignet den litt med Nissan Qashqai når det gjelder fysisk størrelse, lasterom og beinplass, VW Tiguan virker et lite hår større/romsligere. Men dette var kun hva han har hørt gjennom Møller/Skoda konsernet, det er ingen bekreftede opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Superb lll skrev:

Ja noen personer i både forsete og baksete som «plass-referanse» hadde ikke vært så dumt.

Det som skuffer meg litt er mangelen på virtuell cockpit (digitalt instrumentpanel), og den nye bensinmotoren som sitter i Kodiaq 2,0/180hk TSi. Synes den hadde fortjent den motoren i tillegg, ser ikke helt hvorfor den ikke blir tilgjengelig når de leverer den med den største TDi motoren (2,0/190hk)...........

Selgeren jeg snakket litt med sammenlignet den litt med Nissan Qashqai når det gjelder fysisk størrelse, lasterom og beinplass, VW Tiguan virker et lite hår større/romsligere. Men dette var kun hva han har hørt gjennom Møller/Skoda konsernet, det er ingen bekreftede opplysninger!

Virtuell cockpit, det er vel digitalt dashbord. Og det skulle den vel ha? Man kanskje ikke som standard?

Og en større bensinmotor hadde gjort seg ja. Spesielt når det er mye fokus på ikke-diesel. Jeg er som sagt skeptisk til den lille 1,0-motoren i en sånn bil. SUV'er skal liksom ikke være undermotoriserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det digitale dashbordet skal etter det jeg har blitt fortalt være en relativt kostbar affære som ekstrautstyr, men igjen, det er jo heller ikke bekreftet informasjon. Så jeg angrer egentlig litt på at jeg skrev det, for det er jo slik rykter og muligens feilinformasjon oppstår...............

Ja jeg er helt enig med deg @Sjåføren, den type bil skal en ha muligheten til å velge seg en skikkelig motor i, men det er muligens konkuransen mot VW Tiguan som gjør at den enten ikke blir laget, eller at en slik motorisering ikke blir tilgjengelig her i Norge. For både VW og Skoda har jo mange flere muligheter med motorer og girkasser enn hva vi har tilgjengelig her i Norge (det samme gjelder forsåvidt også Seat, men akkurat det er jo ikke så viktig her til lands). Det har jo både hatt med avgiftsnivået her i Norge å gjøre tidligere, men også at de forskjellige modellene ikke skal være direkte konkurrenter...........

Det er flere kombinasjoner med motorer, girkasser og drivverk synes jeg skulle vært tilgjengelig her i Norge som jeg vet finnes, både fra Skoda og VW, men også fra en del andre merker.

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda Norge har gått ut å sagt at den får det :)

http://www.skoda-auto.no/news/pages/verdenspremiere-for-nye-skoda-karoq.aspx

"KAROQ blir også den første ŠKODA-modellen som tilbys med et heldigitalt og programmerbart instrumentpanel. "

Jeg vil også anta den kommer mer andre typer motorer illøpet av 2018, enn den blir lansert med :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius skrev:

"KAROQ blir også den første ŠKODA-modellen som tilbys med et heldigitalt og programmerbart instrumentpanel. "

Ja jeg har lest dette jeg også, og jeg håper bare at ordet «tilbys» betyr standard, og ikke en valgmulighet.

Det var slik en selger jeg snakket med sa det var, uten at han kunne hverken bekrefte eller avkrefte dette, for det var noe som skulle frem den 18.05., men akkurat dette har vel ikke blitt spesifisert at gjelder som standard i samtlige modeller enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Superb lll skrev:

Ja jeg har lest dette jeg også, og jeg håper bare at ordet «tilbys» betyr standard, og ikke en valgmulighet.

Det var slik en selger jeg snakket med sa det var, uten at han kunne hverken bekrefte eller avkrefte dette, for det var noe som skulle frem den 18.05., men akkurat dette har vel ikke blitt spesifisert at gjelder som standard i samtlige modeller enda?

Ah, skjønner. Nei, jeg har mine tvil på at dette blir standard. I audi f.eks så er du avhengig av Navigasjon blandt annet for å kunne bestille digitalt instrumentpanel. Så, da blir prislappen fort 30000,- for slikt.
Men, nå er det jo kjent at ekstrautstyr er mange gangen billigere på Skoda enn Audi. Så, er ikke sikkert det kommer til å koste skjorta :)

Har også sett en sen 2016 modell, Audi RS6 uten hel digitalt instrumentpanel. Og når det ikke er standard der engang... Så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Angående auto start/stop så fant jeg en ledning-fix: https://www.aliexpress.com/item/1005003162150780.html Med den montert aktiverer man bare en modus ved en kombinasjon av knappetrykk og så vips vil tenningen aldri kutte når motoren er i gang.   Jeg skulle gjerne hatt VCDS modul, men jeg har ingen bærbar pc eller nettbrett, så da må det også handles. Ikke har jeg noe bruk for det heller til noe annet, og ikke eier jeg garasje så mekkemulighetene begrenser seg. Er mer interessert i diagnoseverktøy for å vite om et verksted prater sant eller ei, så vi får se på sikt. OBDEleven benytter micro transactions som apper som enkeltfunksjoner og abonnements løsning, så selvom det ser bra ut på papiret ønsker jeg å eie verktøy fullt ut. Jeg misliker business modellen deres. Det burde eksistert en mellomting mellom de to som gjorde det rimeligere å koble opp med en mobiltelefon f.eks så hadde det vært mer interessant, samtidig at man eier verktøyet fullt ut uten noe nedbetalingsgreier eller annet. Jeg må ærlig si jeg liker oldschool looken til VCDS best, men jeg er liten lysten på å handle bærbar pc eller nettbrett som kun vil bli benyttet til dét formålet.  
    • Åja, nå ble det klart. Har ikke tenkt over det, men jeg sjekket gjennom menyene for lys nå, og finner ikke mulighet for å ta bort tenning av kurvelys ved svinging. Trodde det var "valgfritt". Men da må det kodes bort. Jeg foretrekker som sagt å spare hovedlysene og heller bruke parklys + grøfte-/tåkelysene som daglige kjørelys, så sant det ikke er mørkt. Jeg har kjøpt Xenonlook-pærer som bor hvitere og forhåpentlig bedre lys, men det gjenstår å se.  Og baklys burde i alle fall lyst i alle bryterposisjoner, det må også kodes inn. Det er en enkel affære, men man må ha rette utstyret. Post gjerne bilde når du har montert nye pærer. Spent på hvordan gule grøfte-/tåkelys ser ut.
    • Tåkelys ønsker jeg kun å aktivere manuelt, da tåkelys for meg kun er ekstrabelysning.   Jeg ønsker xenon lyktene påskrudd til enhver tid, sammen med led listen under. Så ønsker jeg også de rød led listene bak påskrudd som kjørelys uansett når. Dette for meg er hva kjørelys er og da må jeg velge manuell belysning som jeg jo benytter. Det eneste ankepunktet mitt når bryteren står i denne posisjonen er som nevnt at det er uønsket at tåkelys aktiveres ved blinklysbruk.   Jeg får nok bare prøve meg litt frem med de ulike pærene da alt av pærer rundt om skal bli oppgradert, så får man heller vurdere koding på sikt.
    • Jeg har også savnet at det automatisk tennes bedre lys på bilen enn det gjør i standardoppsettet. Det er tullete at det bare er led-stripa som kommer på automatisk som kjørelys. Det er nok styrt av EU, med ønske om energisparing: mindre strømforbruk = lavere drivstofforbruk. Mulig jeg misforstår hva du er ute etter. Men det er mulig å kode inn at tåke-/grøftelysene skal tenne automatisk som kjørelys når du starter bilen (i tillegg til parklys og led-stripa i hovedlampa). Det kan også kodes inn at baklys skal lyse samtidig. Dette altså når lysbryteren står i 0 (null) eller AUTO. Hvis du ønsker at både hovedlysa + tåke-/grøftelysa alltid skal lyse samtidig med lysbryteren i On (vridd helt til høyre), så er det sikkert mulig å kode det også. Men det er ikke lovlig og da har du et problem hvis du blir stoppa. Da må det kodes vekk igjen og bilen må vises på nytt (kontroller er muligens ikke et vanlig problem rundt deg). Men jeg nevner det fordi det ikke er like lett å reversere som å slå av tåke-/grøftelysa med bryteren. Start-stopp kan også kodes vekk, ja. Det gjøres ofte ved at innslagspunktet for batterispenning eller temperatur endres til en uoppnåelig setting. Det må nok brukes avansert kodeutstyr for dette, ikke billige kode- eller diagnoseapparater.
    • Det er både tåkelys óg kurvelys. Begge lyser om jeg aktiverer tåkelys. Så har man kurvelysfunksjonen som lyser opp korresponderende side som man svinger til avhengig av fart og hvor mye man svinger. Det jeg prater om er at jeg kan sitte med bilen i park, hjulene står beint frem, og hvor jeg så aktiverer enten blink til høyre eller venstre uten å røre rattet en millimeter. Da aktiveres også korresponderende tåkelys(jeg kaller dem tåkelys fordi det er hva de representerer for meg, da det er deres hovedfunksjon)   Jeg er ikke på noe sosiale medier, og hvis det med kodes med noe diagnoseverktøy så får jeg foreløpig se det ann litt. Jeg har nå også bestilt switchback pærer for å kunne teste litt frem og tilbake. Målet mitt er helst å kunne slippe unna med færrest mulig innstillinger hver gang jeg setter meg i bilen, akkurat som jeg gjerne også skulle ønsket å få kodet ut det tullete autotenning av/på som stopper motoren ved lyskryss. Jeg ønsker å kunne sette meg i bilen og vri om tenningen, og så tut og kjør.  Frem til nå har jeg hatt lysbryter på venstre side i full manuell modus så det alltid er fulle kjørelys på uansett tid på døgnet eller vær eller noe annet. Dette er det eneste som gir mening i mine øyne. Jeg kan la bryteren stå der uten å måtte vri av å på hver gang, hvilket er ønskelig. Med de switchback pærene så må jeg først aktivere tåkelys og så skru dem av og på igjen før de blir gule. Skulle helst ønsket å slippe det, men de pærene kan i det minste brukes uten å måtte kode noe, så mulig det får bli midlertidig.
    • Hei, nydelig bil! Kunne dere tatt kontakt dersom det en gang i fremtiden skal bli aktuelt å selge bilen? Er på jakt etter tilsvarende, men lite utvalg på finn om dagen
    • Hei. Lysene nede er nok ikke tåkelys. De lyser ut til sidene, og er vel å regne som kurvelys. Tåkelys er mere overalt-lysende, lys med god spredning men kort rekkevidde (og de kan gjerne være gule for ikke å blende føreren). Grunnen til at et kurvelys tenner når du setter på blinklyset og svinger, er at innersvingen skal lyses opp så fører har god belysning dit bilen skal svinge. Ikke egentlig for å komplettere blinklys. Det går sikkert an å kode vekk denne funksjonen, men jeg vet ikke hvordan. Du kan jo høre på FB, der er sikkert noen grupper som driver med eller formidler kontakter for å få gjort sånt. Jeg kjører veldig ofte med parklys + kurvelys som kjørelys så sant det ikke er mørkt. Da lyser begge, og da har jeg ikke funksjonen med tenning/slukking av en side. Jeg har kjøpt og skal montere Xenon-lookpærer, som lyser litt hvitere.
    • På min 2016 Scout står det i håndboken som følger bilen at den kan bruke opp til 0,5L olje per 100 mil og at det var i følge Skoda innafor når det kommer til garanti. Min bil har nå rullet ca. 200.000km og bruker rundt 0.25L per 100 mil hvilket jeg i starten syntes var mye og jeg syntes fortsatt det ikke burde være slik, men men. Mitt råd er og alltid ha hvert fall 1L liggende i bilen, for da spiller det ingen rolle hvor du måtte være når lampen lyser.
    • Jeg er i ferd med å oppgradere diverse belysning på bilen, og var for sen til å tenke på alt hva tåkelysene faktisk gjør på denne bilen. De er tåkelys(naturligvis), kurvelys og også lyser korrespondere side opp når du benytter blinklys når man bruker lysbryter i full ON eller kl 3 retningsmessig(jeg ønsker alltid å ha full kjørebelysning uansett da det for meg er viktig å bli sett. Auto er inget alternativ) Ettersom jeg ønsker gule tåkelys(kun pæren), så føler jeg det blir kræsj om det skal lyse opp gult på den ene siden nede, når det blinker orange ovenfor. Er det noen måte å deaktivere at det ene tåkelyset lyser opp hver gang man benytter blinklys(har allerede bestilt kraftigere blinklyspærer så jeg føler det er nok, i tillegg til kraftigere blinkere i speilene)?   Jeg har sett at noen selger såkalte switchback H8 led pærer som kan lyse hvitt eller gult i én og samme pære, men da må jeg handle enda flere pærer hvilket hadde vært ønskelig å slippe. De gule H8 LED pærene jeg har bestilt er allerede blitt sendt, så det hadde vært best om jeg faktisk kan bruke dem.    
    • Hei jeg har en karoq 2018 modell, fikk skiftet registerreim og vannpumpe i fjor sommer. Har nå fått en kjøleveske lekasje som tapper beholderen mye. Etterfyller en del , jeg har sjekket alle slanger , rør fra kjølevæske beholderen men der er alt tørt. Ser at ved det dekselet som er under motoren rett under registerreim er det en del kjølevæske og det lekker igjennom og bak til eksos. Det kommer ingen røyk eller væske noen andre steder. Kun under registerreim og ned på dekselet, kan dette være vannpumpen eller topp pakning som er defekt. Som sagt så ble registerreim og vannpumpe skiftet hos møller Førde mai 2023. Noen som kan hjelpe??     Siter  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Simplify Your Move with Nacka Flytt https://nackaflyttstad.se/ och Transport AB! At Nacka Flytt och Transport AB, we provide premium planning, packing, and moving services for private clients. With over 14 years of experience, we handle each item with exceptional care and precision. From fragile china to large furniture, we ensure secure packing, thorough protection, and on-time delivery. 🌟 Why Nacka Flytt och Transport AB? Expert Handling: Our experienced team uses cutting-edge techniques to keep your belongings safe and sound. Free Consultation and Quote: Take advantage of our complimentary inspection and receive a customized quote tailored to your needs. Complete Packing Supplies: We offer all necessary packing materials at no extra cost. Personalized Attention: We customize our services to meet your unique requirements, ensuring clear communication and a tailored moving experience. For a seamless and worry-free move, trust Nacka Flytt och Transport AB. Contact us today for your free consultation and quote, and let us handle all the details!
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
    • Gotta love it ! Min bluetooth tilkobling heter faktisk Iron Maiden 😃
×
×
  • Opprett ny...