Gå til innhold
Scout

Kjøremodus / kjøreopplevelse


Anbefalte innlegg

Skrevet
21 minutter siden, Superb lll skrev:

Ja her går det unna med kilometerne ser jeg @Stratle And ;) 

Jeg har ikke det samme dreiemomentet og kreftene du har (jeg har 1,8/180hk bensin), så det blir litt på en annen måte for min del, selv om jeg kjenner igjen hva du skriver om her. DSG kassa jeg har kan også være litt rykkete og lunefull ved i gang kjøring (f.eks. ut i en luke), og ved rygging/lukeparkering i motbakke. Jeg har ikke den samme DSG kassa som deg, men det virker likevel som de fungerer relativt likt.

Bra du er fornøyd med bilen og at den fungerer som den skal. Jeg har lest om noen i Skoda-gruppa på FB som har de samme utfordringene når det gjelder kanaler som faller bort på radioen, og så at lyden også blir borte i korte øyeblikk. Jeg har ingen av disse problemene/utfordringene selv med min Superb.

Jeg er også fortsatt strålende fornøyd med min bil etter 1 år og 2 mnd :) 

Man kan med fordel prøve seg litt frem med programmene ( eco, sport) eller + -. Jeg har best kjøreopplevelse hed å sette kassa i "eco", og manuelt gire ned i "sport" ved forbikjøring feks. (Min Octavia Scout er 180 hk/bensin). Vil tro det gir en mykere kjøring også i din bil @Stratle And. Ellers "lærer" DSG kassen seg ditt kjøremønster sies det, og optimaliserer gearshift i henhold til kjørestil.

 

Skrevet
3 minutter siden, Scout skrev:

Man kan med fordel prøve seg litt frem med programmene ( eco, sport) eller + -. Jeg har best kjøreopplevelse hed å sette kassa i "eco", og manuelt gire ned i "sport" ved forbikjøring feks. (Min Octavia Scout er 180 hk/bensin). Vil tro det gir en mykere kjøring også i din bil @Stratle And. Ellers "lærer" DSG kassen seg ditt kjøremønster sies det, og optimaliserer gearshift i henhold til kjørestil.

 

Jeg kjører også mest i Eco og klinker bilen ned to gir manuelt med paddles hvis jeg er utålmodig. Da slipper jeg at kassa tenker seg om et par ganger.

Har 2.0 TDi , 7 DSG (våtclutch), 4x4

Man kan også fint styre bilen med gasspedalen mellom Eco, normal og sport, selv om bilen ligger i Eco modus, gjør susen til "vanlig" bruk

Skrevet
18 minutter siden, PaulusA skrev:

Jeg kjører også mest i Eco og klinker bilen ned to gir manuelt med paddles hvis jeg er utålmodig. Da slipper jeg at kassa tenker seg om et par ganger.

Har 2.0 TDi , 7 DSG (våtclutch), 4x4

Man kan også fint styre bilen med gasspedalen mellom Eco, normal og sport, selv om bilen ligger i Eco modus, gjør susen til "vanlig" bruk

Jeg burde vel nevne at jeg har 6 DSG. Har ikke paddles, så jeg vipper gearshiften ned et hakk. Hviler hånda på den likevel, så det er rimelig kjapt. Men det du nevner med gasspedalen har jeg ikke merka er en mulighet. Hvordan fikser du det @PaulusA?

Skrevet

Det er ikke noe stort problem og som mange kommenterer her så er det måter å løse det på. Som regel oppstår rykket om en slakker pådraget etter akselrasjon slik at bilen ligger i D5 og har D6 klart. Hvis en da må øke på igjen pga f.eks stigning og gir gass slik at den legger inn D4, ja da rykker den til hvis du ikke er veldig varsom..

Der hvor jeg ofte kjører og "rykket" ofte kommer legger jeg den i sport. Da drar den jo gira lenger.

Skrevet
10 timer siden, Scout skrev:

Jeg burde vel nevne at jeg har 6 DSG. Har ikke paddles, så jeg vipper gearshiften ned et hakk. Hviler hånda på den likevel, så det er rimelig kjapt. Men det du nevner med gasspedalen har jeg ikke merka er en mulighet. Hvordan fikser du det @PaulusA?

Kan tenkes definisjonen blir litt rar, når jeg sier å bytte med gasspedalen, men synes å merke at Eco modus også forventer Eco pedal ?

Derfor bruker jeg mere gass i Eco enn vanlig og bilen girer ca som normal modus, samt enda mer og den girer nærmest som i sport modus

Kan det være slik at dette kun stemmer for nye 7DSG eller at dette må testes litt? Prøv selv, er ihvertfall ikke langt unna at dette stemmer 

Jeg endrer kjøreprogram med knapp innimellom også, både til normal, sport og tilbake til personlig (min personlig er Eco gir, men ikke klima, ACC etc). Likevel ser jeg at gassen gjør mye av jobben, men fordelen med å bruke gassen er at det er "lettere" å roe det ned igjen, Hehe 

Skrevet
1 time siden, PaulusA skrev:

Kan tenkes definisjonen blir litt rar, når jeg sier å bytte med gasspedalen, men synes å merke at Eco modus også forventer Eco pedal ?

Derfor bruker jeg mere gass i Eco enn vanlig og bilen girer ca som normal modus, samt enda mer og den girer nærmest som i sport modus

Kan det være slik at dette kun stemmer for nye 7DSG eller at dette må testes litt? Prøv selv, er ihvertfall ikke langt unna at dette stemmer 

Jeg endrer kjøreprogram med knapp innimellom også, både til normal, sport og tilbake til personlig (min personlig er Eco gir, men ikke klima, ACC etc). Likevel ser jeg at gassen gjør mye av jobben, men fordelen med å bruke gassen er at det er "lettere" å roe det ned igjen, Hehe 

Skjønner poenget @PaulusA ?. Jeg må flate fjøla (eller trø dypt) for å få noen reaksjon i form av gearskift i eco. Den girer fint når den er i gang, om enn betydelig tregere enn i normal og særlig sport. Da er det greit å hjelpe den litt med å manuelt gå til sport når jeg trenger litt ekstra trøkk. Vanskelig å beskrive dette godt synes jeg :-). 

Jeg synes elektronikken med kjøreprogram mot gearkasse gir en veldig fleksibel og god kjøreopplevelse.

Skrevet

Artig å se hvilke forskjellige måter vi bruker innstillinger, kjøremodus og DSG kassa på.

Personlig så står alt bortsett fra DSG kassa i Sport i min bil, det gjelder alt fra understell og resten en kan sette i Sport, men DSG kassa jeg har (DSG 7 tørr) synes jeg blir vel masete og aktiv når den er i Sportmodus, så der er den kun ved behov. Dvs ved akselerasjon ut på motorvei og evt forbikjøringer som en ønsker skal gå litt unna.

Ellers så er min DSG kasse kun i D(rive), manuell giring med den har jeg kun prøvet et par ganger, uten at jeg synes det ga meg noe mer enn hva DSG kassa selv gjør i D(rive). Den forrige bilen min hadde jeg gir-paddles på rattet på, men de brukte jeg heller ikke så mye, men det kommer nok mest av at motoren var litt liten og det ble egentlig mer støy/turtall enn det ble action av det.

Bilen jeg har er jo ingen sprinter med den motoren jeg har, den går mer enn bra nok, men jeg savner litt mer dreiemoment på den. Det har den jo egentlig, men en feil DSG gjør at motoren har «mistet» 70nm og det merkes på en fullastet stor/tung bil. Antall hk er greit nok, men da må turtallet betraktelig opp om en skal hente ut resten av hestene som er på beite, jeg er ikke så glad i å være fra 4.500 rpm og oppover. Det synes jeg blir vel masete, unødig mye støy og høyere bensinforbruk enn nødvendig om en vil ha litt mer aktivitet fra motorrommet i min bil............

Skulle jeg bestilt bil på nytt i dag, så hadde det blitt et trinn opp på motor for min del, for å få et høyere dreiemoment, og en bedre og mer solid DSG kasse. Det hadde gitt meg en økning på 40 hk og 100nm, og det ville merkes godt.

 

 

Skrevet

Jupp

Høres ut som at min DSG i Eco oppfører seg annerledes enn de eldre, selv ved hurtigere eller til og med full sprint, holder det å justere med gassen.

Er derimot glad i å endre til annet program ved behov

Sport gir litt tyngre styring, som er ålreit innimellom, men enig i at sport program for gir er litt masete

Skrevet (endret)

Men har du ikke muligheten til å vippe gearvelgeren tilbake (mot deg) fra drive (D/S) slik at den går i sport? Hvis jeg har bilen i ECO resulterer dette i at den i praksis girer ned et gear. Hvis jeg gjør det samme i NORMAL holder den bare lenger på gearet, @Superb lllJeg har forøvrig 2017 mod.

Jeg bruker ikke SPORT innstillingen uten at det er veldig kupert eller svingete med asfalt. 

Endret av Scout
Skrevet
17 minutter siden, Scout skrev:

Men har du ikke muligheten til å vippe gearvelgeren tilbake (mot deg) fra drive (D/S) slik at den går i sport? Hvis jeg har bilen i ECO resulterer dette i at den i praksis girer ned et gear. Hvis jeg gjør det samme i NORMAL holder den bare lenger på gearet, @Superb lllJeg har forøvrig 2017 mod.

Jeg bruker ikke SPORT innstillingen uten at det er veldig kupert eller svingete med asfalt. 

Jepp, jeg kan det, men da jeg har paddles har jeg ikke bruk for at bilen skal gjette hva jeg ønsker ?

Med paddles blir ventetiden kortere for å gå ned to gir

Skrevet
25 minutter siden, PaulusA skrev:

Jepp, jeg kan det, men da jeg har paddles har jeg ikke bruk for at bilen skal gjette hva jeg ønsker ?

Med paddles blir ventetiden kortere for å gå ned to gir

Paddles...?

Skrevet (endret)
2 timer siden, Scout skrev:

Men har du ikke muligheten til å vippe gearvelgeren tilbake (mot deg) fra drive (D/S) slik at den går i sport? Hvis jeg har bilen i ECO resulterer dette i at den i praksis girer ned et gear. Hvis jeg gjør det samme i NORMAL holder den bare lenger på gearet, @Superb lllJeg har forøvrig 2017 mod.

Jeg bruker ikke SPORT innstillingen uten at det er veldig kupert eller svingete med asfalt. 

Joda det har jeg, det jeg mente kom kanskje ikke så klart frem :) 

Så jeg gjør et nytt forsøk her, jeg har en egen knapp i dashbordet hvor jeg kan velge kjøremodus, og pga Superb sin tyngde og størrelse, så står den konsekvent i Sport for å ha understellet så stivt som mulig. Ellers så duver og gynger bilen som en gammel amerikaner i stor sjø, og da er den ikke etter min mening noe behagelig å kjøre med. Dette kan jeg også gjøre via bilens innstillinger, men knappen med kjøremodus er den enkleste løsningen for min del.

Når Sportmodus er aktivert så er alle innstillinger satt i Sport, understell, styring, DSG kasse, etc, slik vil jeg gjerne også ha dette, bare ikke DSG kassa. For den blir både masete og vel aktiv i den innstillingen,  så den deaktiverer jeg bare ved å trekke girspaken bakover (fjørbelastet) og da står det D(rive) i stedet i displayet mellom speedometeret og turtelleren, og kan aktivere Sports innstillingen til DSG kassen ved behov ved å trekke girspaken bakover. Men DSG kassa husker hva jeg har valgt her, så dette er ikke noe jeg må velge på nytt for hver gang jeg skal bruke bilen, og resten av innstillingene er som nevnt i Sport.

Har også muligheten for individuelle innstillinger når det gjelder kjøremodus, men Sportmodus passer meg helt utmerket på alt sammen (bortsett fra DSG kassa som nevnt). 

ECO er en innstilling jeg heller ikke har benyttet noe særlig, Sportmodus for understell og styring passer bedre for meg og min Superb. Mulig de andre DSG kassene altså de oljefylte DSG 6 og den nye DSG 7 som @PaulusA er bedre i Sport enn hva min DSG 7 (tørr clutch) er, det har jeg ikke gjort noen sammenligning med. Det er for lenge siden jeg prøvde forhandlerens dem.vogn til å huske det, og den hadde jo også en helt annen motor enn hva min bil har. Kodiaq som jeg kjørte sist er en helt annen bil og er satt opp på en helt annen måte, så de kan ikke direkte sammenlignes etter min mening, den forsøkte jeg heller ikke Sport på DSG kassa på..........

 

EDIT:

Forskjellen på Drive og Sport på min Superb er litt avhengig av turtall og hastighet, Sport velger 1 - 2 trinn lavere gir uten at jeg trykker mer på gasspedalen. Trykker jeg så gasspedalen ned (kick-down) så girer den enda flere trinn ned om turtall og hastigheten tillater det, og holder mye lengre på turtallet om jeg beholder gasspådraget.

Så om jeg har akselerert ut på motorveien i Sport og når jeg så oppnår ønsket hastighet så slipper jeg opp gasspedalen da ligger den i S7, drar jeg så girspaken bakover så skifter den til D7 i stedet. Men om jeg så drar girspaken bakover igjen for å aktivere Sport på nytt for DSG kassa så er det jo selvfølgelig avhengig av turtallet på motoren, så legger den seg automatisk i S5 eller S6.

Om jeg kjører i D7 i 40-60/km/t, og så drar girspaken bakover til Sport, så kan den fort legge seg i alt fra S3 - S5 uten at jeg rører gasspedalen, for så gire ytterligere ned ved kickdown.

Endret av Superb lll
Skrevet

Denne opplevelsen er helt annerledes i Octavia med større motor

Ikke noe behov for sport modus (sport fart) bortsett fra ved forbikjøring ?

Skrevet

Sportmodus blir for min del benyttet for å stive opp understellet, ellers så er bilen for myk. Gjøre styringen mer fast , og i tillegg gi litt bedre veifølelse/kontakt med underlaget, ellers så synes jeg den er for lett på rattet.

DSG kassa i Sport brukes også for min del bare ved forbikjøringer og/eller når det kreves litt bedre raskere reaksjon ved akselerasjon. Den holder turtallet litt lenger, og velger gjerne 1 - 2 trinn lavere gir enn i D(rive), men som oftest så holder det også med D og bruk av kickdown.

Men du verden så artig det hadde vært i enkelte situasjoner med enda mer «power og kraft», men da hadde en vel fort hatt de samme opplevelsene som Vømmøl Spelemannslag og vært uten førerkort, selv det var av litt andre årsaker da ;) 

 

Skrevet

Hehe, har mer power og kan love at risikoen øker når man først drar på litt ved forbikjøringer ?

Det som var litt mitt poeng var at man trenger mindre turtall for akselerasjon og forbikjøring når man har mere trøkk, og derfor også litt mindre behov for Sport

Min Octavia er litt mykere enn standard, da bad Road, men veldig fornøyd med det og at det slår mindre i ujevnheter. Grunnet 4x4 og 17" dekk er det likevel nok feste i svingene

Er klar over at slagskipet Superb har klare tyngde ulemper ved dynamisk kjøring

Skrevet
7 timer siden, PaulusA skrev:

Slikt du bruker når du padler ?

Riking :-)

26 minutter siden, PaulusA skrev:

Hehe, har mer power og kan love at risikoen øker når man først drar på litt ved forbikjøringer ?

Det som var litt mitt poeng var at man trenger mindre turtall for akselerasjon og forbikjøring når man har mere trøkk, og derfor også litt mindre behov for Sport

Min Octavia er litt mykere enn standard, da bad Road, men veldig fornøyd med det og at det slår mindre i ujevnheter. Grunnet 4x4 og 17" dekk er det likevel nok feste i svingene

Er klar over at slagskipet Superb har klare tyngde ulemper ved dynamisk kjøring

Jeg synes Octavia Scout 180 hk bensin går usedvanlig godt. Tviler på at det er mange standard stasjonsvogner i mellomklassen som klarer å følge med i aksellerasjon med optimal gearing. Den er relativt lett selv med 4x4, og 280Nm er ganske friskt for en bensinmotor egentlig.

Skrevet
33 minutter siden, PaulusA skrev:

Hehe, har mer power og kan love at risikoen øker når man først drar på litt ved forbikjøringer ?

Det som var litt mitt poeng var at man trenger mindre turtall for akselerasjon og forbikjøring når man har mere trøkk, og derfor også litt mindre behov for Sport

Min Octavia er litt mykere enn standard, da bad Road, men veldig fornøyd med det og at det slår mindre i ujevnheter. Grunnet 4x4 og 17" dekk er det likevel nok feste i svingene

Er klar over at slagskipet Superb har klare tyngde ulemper ved dynamisk kjøring

Helt enig, et høyere dreiemoment henter kreftene fra et lavere turtall og det hadde passet meg mye bedre. Så derfor har jeg egentlig meget lyst på hakket større motor, men som tidligere nevnt, ikke pga av noen flere hk, men et merkbart høyere dreiemoment.

Hehe, Superb er ikke akkurat bygget for fart og spenning nei, det er en meget flott bil, men fysikkens lover klarer den ikke helt å overvinne ;) Jeg trives godt med DCC understellet i Sport på den, men en Sportline utgave (med sportsunderstell) og med neste trinn på motorstigen (enn den jeg har) hadde nok passet den enda bedre om en vil kjøre litt mer dynamisk/aktivt.

19 minutter siden, Scout skrev:

Jeg synes Octavia Scout 180 hk bensin går usedvanlig godt. Tviler på at det er mange standard stasjonsvogner i mellomklassen som klarer å følge med i aksellerasjon med optimal gearing. Den er relativt lett selv med 4x4, og 280Nm er ganske friskt for en bensinmotor egentlig.

1,8/180hk passer godt til Octavia, men jeg synes det er helt utrolig at denne motoren finnes med 3 forskjellige størrelser på dreiemomentet i Octavia og Superb tilsammen, og at det er en DSG kasse som skal begrense det hele, akkurat det skuffer meg litt når det gjelder Skoda sitt valg her. Det har garantert med pris å gjøre, men det er likevel en feilprioritering fra Skoda sin side om jeg skal si min oppriktige mening.

Octavia med denne motoren og 4x4 går meget bra, det er det ingen tvil om @Scout, og prismessig så er det heller ingen andre bilmerker som er i nærheten av å kunne ha den samme effekten i kombinasjon med 4x4.

Jeg kunne tenkt meg min Superb med hva 1,8/180hk motoren egentlig yter av dreiemoment i Superb (med manuell kasse) og i kombinasjon med 4x4, men det er dessverre ingen mulighet. Neste trinn på skalaen som har bensinmotor og 4x4 når det gjelder Superb har jeg ikke stor nok sparegris til å velge, og kjenner jeg fruen rett så hadde jeg nok måttet bo den også om jeg hadde kjøpt den versjonen, hehe ;)  

Skrevet

Jeg valgte vel diesel primært grunnet økonomi, men også styrke ved full bil og henger

Synes det er for mye lyd i begge motorene, min gamle 150hk 1.8T som jeg hadde i min A6 fra 1998 gikk mye penere, dette er overraskende

Accord 2.2 diesel med 140hk fra 2006 gikk også mye penere på høyere turtall. Min Outback med 2.0 diesel på 150 gikk mye roligere uansett turtall

Klager ikke på bilen, ihvertfall ikke i forhold til prisen, men verken bensin eller diesel motorene til VW er i verdensklasse

Ved hard gass er det tøff låt i både diesel (2.0) og bensin, men litt for mye lyd

Skrevet

Nå har jo tråden til @Stratle And sin bil sporet helt av her, så det hadde kanskje vært greit om @Tor2r eller en av de andre moderatorene splittet ut de siste innleggene i en egn tråd?

Jeg synes det er meget interessant å diskutere dette her, men akkurat om det passer i en dedikert tråd i et medlem sin biltråd er jeg mer usikker på???

Eller hva synes du @Tor2r?

 

Superb har bedre lydisolering totalt sett enn Octavia, og har et mer harmonisk lydbilde fra motoren når det gjelder både bensin og diesel, men både Octavia og Superb har likevel litt mer å gå på når det gjelder støyisolering i forhold til de beste i samme klasse, f.eks. så synes jeg både Passat og Mondeo er bedre her.

Kraftmessig så kunne jeg også tenkt meg en dieselmotor med tanke på dreiemomentet og at en kan hente ut kreftene på et lavere turtall, men det passer svært dårlig til min type kjøring. Jeg har altfor mye småkjøring privat, og jeg har egentlig mer enn nok av diesel (og enkelte av ulempene til dieselmotoren) fra arb.bilen jeg disponerer av arb.giver, så privat vil jeg uten tvil ha bensinmotor.

Neste trinn på bensinmotor stigen for Superb for min del er 2,0/220hk og 350nm, og det passer den bilen meget bra etter hva jeg har lest meg til i tester og fra andre som har den motoren i Superb, så det er egentlig motoren jeg ønsker meg til Superb neste gang jeg skal bytte bil, men om det er hva en ender opp med tilslutt er jo noe helt annet......... ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...