Gå til innhold
Scout

Kjøremodus / kjøreopplevelse


Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Superb lll skrev:

Ja her går det unna med kilometerne ser jeg @Stratle And ;) 

Jeg har ikke det samme dreiemomentet og kreftene du har (jeg har 1,8/180hk bensin), så det blir litt på en annen måte for min del, selv om jeg kjenner igjen hva du skriver om her. DSG kassa jeg har kan også være litt rykkete og lunefull ved i gang kjøring (f.eks. ut i en luke), og ved rygging/lukeparkering i motbakke. Jeg har ikke den samme DSG kassa som deg, men det virker likevel som de fungerer relativt likt.

Bra du er fornøyd med bilen og at den fungerer som den skal. Jeg har lest om noen i Skoda-gruppa på FB som har de samme utfordringene når det gjelder kanaler som faller bort på radioen, og så at lyden også blir borte i korte øyeblikk. Jeg har ingen av disse problemene/utfordringene selv med min Superb.

Jeg er også fortsatt strålende fornøyd med min bil etter 1 år og 2 mnd :) 

Man kan med fordel prøve seg litt frem med programmene ( eco, sport) eller + -. Jeg har best kjøreopplevelse hed å sette kassa i "eco", og manuelt gire ned i "sport" ved forbikjøring feks. (Min Octavia Scout er 180 hk/bensin). Vil tro det gir en mykere kjøring også i din bil @Stratle And. Ellers "lærer" DSG kassen seg ditt kjøremønster sies det, og optimaliserer gearshift i henhold til kjørestil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Scout skrev:

Man kan med fordel prøve seg litt frem med programmene ( eco, sport) eller + -. Jeg har best kjøreopplevelse hed å sette kassa i "eco", og manuelt gire ned i "sport" ved forbikjøring feks. (Min Octavia Scout er 180 hk/bensin). Vil tro det gir en mykere kjøring også i din bil @Stratle And. Ellers "lærer" DSG kassen seg ditt kjøremønster sies det, og optimaliserer gearshift i henhold til kjørestil.

 

Jeg kjører også mest i Eco og klinker bilen ned to gir manuelt med paddles hvis jeg er utålmodig. Da slipper jeg at kassa tenker seg om et par ganger.

Har 2.0 TDi , 7 DSG (våtclutch), 4x4

Man kan også fint styre bilen med gasspedalen mellom Eco, normal og sport, selv om bilen ligger i Eco modus, gjør susen til "vanlig" bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, PaulusA skrev:

Jeg kjører også mest i Eco og klinker bilen ned to gir manuelt med paddles hvis jeg er utålmodig. Da slipper jeg at kassa tenker seg om et par ganger.

Har 2.0 TDi , 7 DSG (våtclutch), 4x4

Man kan også fint styre bilen med gasspedalen mellom Eco, normal og sport, selv om bilen ligger i Eco modus, gjør susen til "vanlig" bruk

Jeg burde vel nevne at jeg har 6 DSG. Har ikke paddles, så jeg vipper gearshiften ned et hakk. Hviler hånda på den likevel, så det er rimelig kjapt. Men det du nevner med gasspedalen har jeg ikke merka er en mulighet. Hvordan fikser du det @PaulusA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe stort problem og som mange kommenterer her så er det måter å løse det på. Som regel oppstår rykket om en slakker pådraget etter akselrasjon slik at bilen ligger i D5 og har D6 klart. Hvis en da må øke på igjen pga f.eks stigning og gir gass slik at den legger inn D4, ja da rykker den til hvis du ikke er veldig varsom..

Der hvor jeg ofte kjører og "rykket" ofte kommer legger jeg den i sport. Da drar den jo gira lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Scout skrev:

Jeg burde vel nevne at jeg har 6 DSG. Har ikke paddles, så jeg vipper gearshiften ned et hakk. Hviler hånda på den likevel, så det er rimelig kjapt. Men det du nevner med gasspedalen har jeg ikke merka er en mulighet. Hvordan fikser du det @PaulusA?

Kan tenkes definisjonen blir litt rar, når jeg sier å bytte med gasspedalen, men synes å merke at Eco modus også forventer Eco pedal ?

Derfor bruker jeg mere gass i Eco enn vanlig og bilen girer ca som normal modus, samt enda mer og den girer nærmest som i sport modus

Kan det være slik at dette kun stemmer for nye 7DSG eller at dette må testes litt? Prøv selv, er ihvertfall ikke langt unna at dette stemmer 

Jeg endrer kjøreprogram med knapp innimellom også, både til normal, sport og tilbake til personlig (min personlig er Eco gir, men ikke klima, ACC etc). Likevel ser jeg at gassen gjør mye av jobben, men fordelen med å bruke gassen er at det er "lettere" å roe det ned igjen, Hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PaulusA skrev:

Kan tenkes definisjonen blir litt rar, når jeg sier å bytte med gasspedalen, men synes å merke at Eco modus også forventer Eco pedal ?

Derfor bruker jeg mere gass i Eco enn vanlig og bilen girer ca som normal modus, samt enda mer og den girer nærmest som i sport modus

Kan det være slik at dette kun stemmer for nye 7DSG eller at dette må testes litt? Prøv selv, er ihvertfall ikke langt unna at dette stemmer 

Jeg endrer kjøreprogram med knapp innimellom også, både til normal, sport og tilbake til personlig (min personlig er Eco gir, men ikke klima, ACC etc). Likevel ser jeg at gassen gjør mye av jobben, men fordelen med å bruke gassen er at det er "lettere" å roe det ned igjen, Hehe 

Skjønner poenget @PaulusA ?. Jeg må flate fjøla (eller trø dypt) for å få noen reaksjon i form av gearskift i eco. Den girer fint når den er i gang, om enn betydelig tregere enn i normal og særlig sport. Da er det greit å hjelpe den litt med å manuelt gå til sport når jeg trenger litt ekstra trøkk. Vanskelig å beskrive dette godt synes jeg :-). 

Jeg synes elektronikken med kjøreprogram mot gearkasse gir en veldig fleksibel og god kjøreopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se hvilke forskjellige måter vi bruker innstillinger, kjøremodus og DSG kassa på.

Personlig så står alt bortsett fra DSG kassa i Sport i min bil, det gjelder alt fra understell og resten en kan sette i Sport, men DSG kassa jeg har (DSG 7 tørr) synes jeg blir vel masete og aktiv når den er i Sportmodus, så der er den kun ved behov. Dvs ved akselerasjon ut på motorvei og evt forbikjøringer som en ønsker skal gå litt unna.

Ellers så er min DSG kasse kun i D(rive), manuell giring med den har jeg kun prøvet et par ganger, uten at jeg synes det ga meg noe mer enn hva DSG kassa selv gjør i D(rive). Den forrige bilen min hadde jeg gir-paddles på rattet på, men de brukte jeg heller ikke så mye, men det kommer nok mest av at motoren var litt liten og det ble egentlig mer støy/turtall enn det ble action av det.

Bilen jeg har er jo ingen sprinter med den motoren jeg har, den går mer enn bra nok, men jeg savner litt mer dreiemoment på den. Det har den jo egentlig, men en feil DSG gjør at motoren har «mistet» 70nm og det merkes på en fullastet stor/tung bil. Antall hk er greit nok, men da må turtallet betraktelig opp om en skal hente ut resten av hestene som er på beite, jeg er ikke så glad i å være fra 4.500 rpm og oppover. Det synes jeg blir vel masete, unødig mye støy og høyere bensinforbruk enn nødvendig om en vil ha litt mer aktivitet fra motorrommet i min bil............

Skulle jeg bestilt bil på nytt i dag, så hadde det blitt et trinn opp på motor for min del, for å få et høyere dreiemoment, og en bedre og mer solid DSG kasse. Det hadde gitt meg en økning på 40 hk og 100nm, og det ville merkes godt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp

Høres ut som at min DSG i Eco oppfører seg annerledes enn de eldre, selv ved hurtigere eller til og med full sprint, holder det å justere med gassen.

Er derimot glad i å endre til annet program ved behov

Sport gir litt tyngre styring, som er ålreit innimellom, men enig i at sport program for gir er litt masete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ikke muligheten til å vippe gearvelgeren tilbake (mot deg) fra drive (D/S) slik at den går i sport? Hvis jeg har bilen i ECO resulterer dette i at den i praksis girer ned et gear. Hvis jeg gjør det samme i NORMAL holder den bare lenger på gearet, @Superb lllJeg har forøvrig 2017 mod.

Jeg bruker ikke SPORT innstillingen uten at det er veldig kupert eller svingete med asfalt. 

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Scout skrev:

Men har du ikke muligheten til å vippe gearvelgeren tilbake (mot deg) fra drive (D/S) slik at den går i sport? Hvis jeg har bilen i ECO resulterer dette i at den i praksis girer ned et gear. Hvis jeg gjør det samme i NORMAL holder den bare lenger på gearet, @Superb lllJeg har forøvrig 2017 mod.

Jeg bruker ikke SPORT innstillingen uten at det er veldig kupert eller svingete med asfalt. 

Jepp, jeg kan det, men da jeg har paddles har jeg ikke bruk for at bilen skal gjette hva jeg ønsker ?

Med paddles blir ventetiden kortere for å gå ned to gir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, PaulusA skrev:

Jepp, jeg kan det, men da jeg har paddles har jeg ikke bruk for at bilen skal gjette hva jeg ønsker ?

Med paddles blir ventetiden kortere for å gå ned to gir

Paddles...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Scout skrev:

Men har du ikke muligheten til å vippe gearvelgeren tilbake (mot deg) fra drive (D/S) slik at den går i sport? Hvis jeg har bilen i ECO resulterer dette i at den i praksis girer ned et gear. Hvis jeg gjør det samme i NORMAL holder den bare lenger på gearet, @Superb lllJeg har forøvrig 2017 mod.

Jeg bruker ikke SPORT innstillingen uten at det er veldig kupert eller svingete med asfalt. 

Joda det har jeg, det jeg mente kom kanskje ikke så klart frem :) 

Så jeg gjør et nytt forsøk her, jeg har en egen knapp i dashbordet hvor jeg kan velge kjøremodus, og pga Superb sin tyngde og størrelse, så står den konsekvent i Sport for å ha understellet så stivt som mulig. Ellers så duver og gynger bilen som en gammel amerikaner i stor sjø, og da er den ikke etter min mening noe behagelig å kjøre med. Dette kan jeg også gjøre via bilens innstillinger, men knappen med kjøremodus er den enkleste løsningen for min del.

Når Sportmodus er aktivert så er alle innstillinger satt i Sport, understell, styring, DSG kasse, etc, slik vil jeg gjerne også ha dette, bare ikke DSG kassa. For den blir både masete og vel aktiv i den innstillingen,  så den deaktiverer jeg bare ved å trekke girspaken bakover (fjørbelastet) og da står det D(rive) i stedet i displayet mellom speedometeret og turtelleren, og kan aktivere Sports innstillingen til DSG kassen ved behov ved å trekke girspaken bakover. Men DSG kassa husker hva jeg har valgt her, så dette er ikke noe jeg må velge på nytt for hver gang jeg skal bruke bilen, og resten av innstillingene er som nevnt i Sport.

Har også muligheten for individuelle innstillinger når det gjelder kjøremodus, men Sportmodus passer meg helt utmerket på alt sammen (bortsett fra DSG kassa som nevnt). 

ECO er en innstilling jeg heller ikke har benyttet noe særlig, Sportmodus for understell og styring passer bedre for meg og min Superb. Mulig de andre DSG kassene altså de oljefylte DSG 6 og den nye DSG 7 som @PaulusA er bedre i Sport enn hva min DSG 7 (tørr clutch) er, det har jeg ikke gjort noen sammenligning med. Det er for lenge siden jeg prøvde forhandlerens dem.vogn til å huske det, og den hadde jo også en helt annen motor enn hva min bil har. Kodiaq som jeg kjørte sist er en helt annen bil og er satt opp på en helt annen måte, så de kan ikke direkte sammenlignes etter min mening, den forsøkte jeg heller ikke Sport på DSG kassa på..........

 

EDIT:

Forskjellen på Drive og Sport på min Superb er litt avhengig av turtall og hastighet, Sport velger 1 - 2 trinn lavere gir uten at jeg trykker mer på gasspedalen. Trykker jeg så gasspedalen ned (kick-down) så girer den enda flere trinn ned om turtall og hastigheten tillater det, og holder mye lengre på turtallet om jeg beholder gasspådraget.

Så om jeg har akselerert ut på motorveien i Sport og når jeg så oppnår ønsket hastighet så slipper jeg opp gasspedalen da ligger den i S7, drar jeg så girspaken bakover så skifter den til D7 i stedet. Men om jeg så drar girspaken bakover igjen for å aktivere Sport på nytt for DSG kassa så er det jo selvfølgelig avhengig av turtallet på motoren, så legger den seg automatisk i S5 eller S6.

Om jeg kjører i D7 i 40-60/km/t, og så drar girspaken bakover til Sport, så kan den fort legge seg i alt fra S3 - S5 uten at jeg rører gasspedalen, for så gire ytterligere ned ved kickdown.

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportmodus blir for min del benyttet for å stive opp understellet, ellers så er bilen for myk. Gjøre styringen mer fast , og i tillegg gi litt bedre veifølelse/kontakt med underlaget, ellers så synes jeg den er for lett på rattet.

DSG kassa i Sport brukes også for min del bare ved forbikjøringer og/eller når det kreves litt bedre raskere reaksjon ved akselerasjon. Den holder turtallet litt lenger, og velger gjerne 1 - 2 trinn lavere gir enn i D(rive), men som oftest så holder det også med D og bruk av kickdown.

Men du verden så artig det hadde vært i enkelte situasjoner med enda mer «power og kraft», men da hadde en vel fort hatt de samme opplevelsene som Vømmøl Spelemannslag og vært uten førerkort, selv det var av litt andre årsaker da ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har mer power og kan love at risikoen øker når man først drar på litt ved forbikjøringer ?

Det som var litt mitt poeng var at man trenger mindre turtall for akselerasjon og forbikjøring når man har mere trøkk, og derfor også litt mindre behov for Sport

Min Octavia er litt mykere enn standard, da bad Road, men veldig fornøyd med det og at det slår mindre i ujevnheter. Grunnet 4x4 og 17" dekk er det likevel nok feste i svingene

Er klar over at slagskipet Superb har klare tyngde ulemper ved dynamisk kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, PaulusA skrev:

Slikt du bruker når du padler ?

Riking :-)

26 minutter siden, PaulusA skrev:

Hehe, har mer power og kan love at risikoen øker når man først drar på litt ved forbikjøringer ?

Det som var litt mitt poeng var at man trenger mindre turtall for akselerasjon og forbikjøring når man har mere trøkk, og derfor også litt mindre behov for Sport

Min Octavia er litt mykere enn standard, da bad Road, men veldig fornøyd med det og at det slår mindre i ujevnheter. Grunnet 4x4 og 17" dekk er det likevel nok feste i svingene

Er klar over at slagskipet Superb har klare tyngde ulemper ved dynamisk kjøring

Jeg synes Octavia Scout 180 hk bensin går usedvanlig godt. Tviler på at det er mange standard stasjonsvogner i mellomklassen som klarer å følge med i aksellerasjon med optimal gearing. Den er relativt lett selv med 4x4, og 280Nm er ganske friskt for en bensinmotor egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, PaulusA skrev:

Hehe, har mer power og kan love at risikoen øker når man først drar på litt ved forbikjøringer ?

Det som var litt mitt poeng var at man trenger mindre turtall for akselerasjon og forbikjøring når man har mere trøkk, og derfor også litt mindre behov for Sport

Min Octavia er litt mykere enn standard, da bad Road, men veldig fornøyd med det og at det slår mindre i ujevnheter. Grunnet 4x4 og 17" dekk er det likevel nok feste i svingene

Er klar over at slagskipet Superb har klare tyngde ulemper ved dynamisk kjøring

Helt enig, et høyere dreiemoment henter kreftene fra et lavere turtall og det hadde passet meg mye bedre. Så derfor har jeg egentlig meget lyst på hakket større motor, men som tidligere nevnt, ikke pga av noen flere hk, men et merkbart høyere dreiemoment.

Hehe, Superb er ikke akkurat bygget for fart og spenning nei, det er en meget flott bil, men fysikkens lover klarer den ikke helt å overvinne ;) Jeg trives godt med DCC understellet i Sport på den, men en Sportline utgave (med sportsunderstell) og med neste trinn på motorstigen (enn den jeg har) hadde nok passet den enda bedre om en vil kjøre litt mer dynamisk/aktivt.

19 minutter siden, Scout skrev:

Jeg synes Octavia Scout 180 hk bensin går usedvanlig godt. Tviler på at det er mange standard stasjonsvogner i mellomklassen som klarer å følge med i aksellerasjon med optimal gearing. Den er relativt lett selv med 4x4, og 280Nm er ganske friskt for en bensinmotor egentlig.

1,8/180hk passer godt til Octavia, men jeg synes det er helt utrolig at denne motoren finnes med 3 forskjellige størrelser på dreiemomentet i Octavia og Superb tilsammen, og at det er en DSG kasse som skal begrense det hele, akkurat det skuffer meg litt når det gjelder Skoda sitt valg her. Det har garantert med pris å gjøre, men det er likevel en feilprioritering fra Skoda sin side om jeg skal si min oppriktige mening.

Octavia med denne motoren og 4x4 går meget bra, det er det ingen tvil om @Scout, og prismessig så er det heller ingen andre bilmerker som er i nærheten av å kunne ha den samme effekten i kombinasjon med 4x4.

Jeg kunne tenkt meg min Superb med hva 1,8/180hk motoren egentlig yter av dreiemoment i Superb (med manuell kasse) og i kombinasjon med 4x4, men det er dessverre ingen mulighet. Neste trinn på skalaen som har bensinmotor og 4x4 når det gjelder Superb har jeg ikke stor nok sparegris til å velge, og kjenner jeg fruen rett så hadde jeg nok måttet bo den også om jeg hadde kjøpt den versjonen, hehe ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte vel diesel primært grunnet økonomi, men også styrke ved full bil og henger

Synes det er for mye lyd i begge motorene, min gamle 150hk 1.8T som jeg hadde i min A6 fra 1998 gikk mye penere, dette er overraskende

Accord 2.2 diesel med 140hk fra 2006 gikk også mye penere på høyere turtall. Min Outback med 2.0 diesel på 150 gikk mye roligere uansett turtall

Klager ikke på bilen, ihvertfall ikke i forhold til prisen, men verken bensin eller diesel motorene til VW er i verdensklasse

Ved hard gass er det tøff låt i både diesel (2.0) og bensin, men litt for mye lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo tråden til @Stratle And sin bil sporet helt av her, så det hadde kanskje vært greit om @Tor2r eller en av de andre moderatorene splittet ut de siste innleggene i en egn tråd?

Jeg synes det er meget interessant å diskutere dette her, men akkurat om det passer i en dedikert tråd i et medlem sin biltråd er jeg mer usikker på???

Eller hva synes du @Tor2r?

 

Superb har bedre lydisolering totalt sett enn Octavia, og har et mer harmonisk lydbilde fra motoren når det gjelder både bensin og diesel, men både Octavia og Superb har likevel litt mer å gå på når det gjelder støyisolering i forhold til de beste i samme klasse, f.eks. så synes jeg både Passat og Mondeo er bedre her.

Kraftmessig så kunne jeg også tenkt meg en dieselmotor med tanke på dreiemomentet og at en kan hente ut kreftene på et lavere turtall, men det passer svært dårlig til min type kjøring. Jeg har altfor mye småkjøring privat, og jeg har egentlig mer enn nok av diesel (og enkelte av ulempene til dieselmotoren) fra arb.bilen jeg disponerer av arb.giver, så privat vil jeg uten tvil ha bensinmotor.

Neste trinn på bensinmotor stigen for Superb for min del er 2,0/220hk og 350nm, og det passer den bilen meget bra etter hva jeg har lest meg til i tester og fra andre som har den motoren i Superb, så det er egentlig motoren jeg ønsker meg til Superb neste gang jeg skal bytte bil, men om det er hva en ender opp med tilslutt er jo noe helt annet......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...