Gå til innhold
Superb lll

Diesel vs bensin


Anbefalte innlegg

Skrevet
12 timer siden, Tor2r skrev:

Note: Slo sammen disse to trådene da de er ganske like

Det gjorde du rett i @Tor2r. Jeg husket ikke denne tråden da jeg posta ny tråd. 

Skrevet (endret)
På 26.8.2017 den 23.20, tronna skrev:

Nå er jo dette et problem som også slår inn i Bergen og Trondheim, så det er ikke et rent Oslo-fenomen.

Men problemet gjelder jo kun et fåtall dager(eller timer som det viste seg i vinter i oslo) på vinteren. Er litt spesielt å kutte ut et alternativ som på mange måter er bedre enn bensin resten av året.

Men ideelt sett burde vi sett utslippsfrie biler i alle byer. Men det er pr i dag uaktuelt. Jeg har ikke en gang lademuligheter hjemme.

På jobb kjører jeg pr i dag siste generasjon HiAce. Det er jo et utslippsmessig helvete. Arbeidsgiver vurderer elektrisk varebil. Det vil gå fint, men er ikke ideelt når man ikke får slike biler med hengerfeste for eksempel. Og når bilen fylles med verktøy vil det også redusere rekkevidden betraktelig.

Her treffer du spikeren ganske godt midt på hodet @tronna :) Vi har hovedkontoret vårt i Oslo, og der lovpriser de jo enhver mulighet til å kunne kjøre med el.bil, men de glemmer fort at vi har mye verktøy, store hengere, store trommelhengere og kjører maaaaaaange kilometer hver eneste dag hvor det ikke finnes lademuligheter i det hele tatt.

Leste senest i går om ei dame som ikke orker mer av sin e-Golf, fordi hun ikke finner en ledig ladeplass innenfor Ring 2 i Oslo. Det samme gjaldt noen Taxisjåfører som ikke har tid til å la bilen stå for å kunne lades opp, for det er tap av kunder og innkjøring, fordi bygging av ladestasjoner ikke holder følge med salget av el.biler. Ikke finnes det noen hurtigladere for Tessla som Taxi sjåførene trenger i «Oslo-gryta» heller som det stod i den artikkelen jeg leste. Så elbil er ikke bare bare det heller ser det ut til, men hvor reelt problemet er vet jeg ikke.

https://www.dagbladet.no/nyheter/selger-golf-talmodighetsprove-etter-to-ars-lade-mareritt-i-oslo-sentrum--jeg-lot-meg-lure-av-politikernes-lofter/68644550

Så noen på Nordbysenteret i sommer som dro ut laderen på en bil som stod til lading, for å få ladet opp sin egen, så dette blir kanskje en av de nye kamp-arenaene...........?

Dette «dieselforbudet» blir på sikt langt mer omfattende enn at det gjelder bare Oslo, og det er allerede også i Bergen og Trondheim, at MDG har hatt en medvirkende årsak til dette for Oslo sin del har du også helt rett i @PaulusA, men dette er ikke noe de har fått igjennom alene, det hadde kommet før eller siden uansett, og det har kommet for å bli. Så det er nok ikke bare skremsels-propaganda som en kanskje har mest lyst til å håpe at det er, men det rammer jo «kun» de store byene i første omgang. Dette blir nok heller utvidet enn at de vil senke restriksjonene her, bare se hva som er i ferd med å skje nedover i Europa også, de store byene i Tyskland vurderer et totalforbud mot diesel, og blir det gjennomført, så er jeg redd det vil spre seg som «ild i tørt gress» uten at jeg sitter med fasiten på det selvfølgelig.

Snakket også med en kamerat som er mekaniker på Renault og Volvo sist helg, og han forteller at Volvo ikke skal selge dieselbiler mer (om han da mente kun i Norge eller generelt vet jeg ikke), og at de bare kurses mer og mer inn på rene elbiler og bensinhybrider. Toyota har jo også begrenset hvilke biler de tar inn med diesel og ikke, så dette er i ferd med å utvikle seg helt i feil retning for de som trenger eller er tilhengere av dieselbil. Og et kommende verditap for dieselbiler vil jo  være helt helt reelt som han sa, om en ikke får kjøre mer med dieselbiler slik enkelte vil ha det (eller i hvert fall med store restriksjoner), så er det jo heller ikke så mange som vil kjøpe dem lenger. Dette synes jeg høres veldig drastisk ut for min del, men tror vel han er mer informert om hvilke fremtidsutsikter de enkelte bilene har, enn meg som bare leser hva som står skrevet i aviser og en hører på nyhetene............

Skulle han ha kjøpt seg ny bil i dag, så hadde det definitivt blitt en bensinhybrid, for det er der de fleste vil kunne ha et reelt alternativ, eller til nød en  bensinbil. Elbil passer ikke til deres behov (enda), for de driver også en kennel/oppdrett og har mye med seg både henger og fullastet bil.

Så jeg vil fortsette å kjøpe bensinbil jeg for min del (eller evt. en hybrid etterhvert, når en finner noe som er mer tilpasset mitt behov), så får andre velge det de synes er mest fornuftig i forhold til hvilke behov de har. Men jeg hadde nok vært relativt betenkt med å velge diesel i dag med tanke på hva som ser ut til å være i vente..........

Endret av Superb lll
  • Lik 2
Skrevet

Sant nok @Superb lll, vi kan lukte hvilken vei det går, men ikke vite

Det som er interessant er jo at mange velger dyrere løsninger, i forhold til innkjøp eller bruk (noen ganger begge deler), KUN fordi man er redd for fremtidig verditap. Burde ikke summen over tid bestemme den biten?

Uansett, for øyeblikket lures avgiftsystemet av hybrider (og andre løsninger) og det systemet endres nå ganske fort. Blir da spennende hva som skjer

På sikt tror jeg alt av fossilt fases ut, og kanskje diesel først for mindre biler. Men, skal det være noe reelt poeng må alternativene bli mye bedre enn i dag

Skrevet

Er enig med deg i det meste her @PaulusA, alternativene er absolutt for dårlige for tiden. En hybrid vil jo for meg nesten bli kjørt 80% av tiden på bensin, og da med et høyere forbruk enn bilen jeg allerede har, pga vektøkningen til batteriene. I tillegg så går det dårlig med hengeren jeg ofte har meg i tillegg. Jeg skal helt ærlig si at jeg er spent på hvilke specs som vil være i Superb 2019 Hybrid, men «frykter» at det bare blir en kopi av hva som er i Passat GTE i dag..........  

Er også spent på hvor de har gjort av reservehjulet ( ;) ), når gulvet i lasterommet er fylt opp med batterier........ Regner med at de ikke kommer med reservehjul i det hele tatt, men det er noe jeg vil (helst) ha med i mine biler.

Får MDG som de helst ønsker så skal vi vel tilbake et par tiår i tid til hvordan det var i Kina, alle skal sykle.......... ;) 

Skrevet

Spytter inn litt her iforhold til Diesel... Pr.dags dato så er det jo faktisk slik at en Euro 6 personbil slipper ut 3 ganger mer NOx enn en Euro 6 motorisert lastebil (Men, lastebilen slipper ut endel mer co2 logisk nok pga motorvolum osv), ja.. Det er helt riktig. SYKT! Og grunnen til det, er at kravene er forskjellig på lastebiler og personbiler, så produsentene forholder seg litt under kravene på personbilene.
Men, teknologien er der, og produsentene er på vei til å implementere samme teknologi som er i lastebiler inn i personbilene, når det er gjort... Så forurenser faktisk dieselbilene ganske så mye mindre en bensin personbiler igjen.. Hva gjør man da?

Dette gjelder både co2 og NOx. Dieselbiler slipper jo pr.dags dato ut mindre co2 en bensinbiler, og mer NOx en bensinbiler.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...