Gå til innhold
Superb lll

Diesel vs bensin


Anbefalte innlegg

På 26.8.2017 den 23.20, tronna skrev:

Nå er jo dette et problem som også slår inn i Bergen og Trondheim, så det er ikke et rent Oslo-fenomen.

Men problemet gjelder jo kun et fåtall dager(eller timer som det viste seg i vinter i oslo) på vinteren. Er litt spesielt å kutte ut et alternativ som på mange måter er bedre enn bensin resten av året.

Men ideelt sett burde vi sett utslippsfrie biler i alle byer. Men det er pr i dag uaktuelt. Jeg har ikke en gang lademuligheter hjemme.

På jobb kjører jeg pr i dag siste generasjon HiAce. Det er jo et utslippsmessig helvete. Arbeidsgiver vurderer elektrisk varebil. Det vil gå fint, men er ikke ideelt når man ikke får slike biler med hengerfeste for eksempel. Og når bilen fylles med verktøy vil det også redusere rekkevidden betraktelig.

Her treffer du spikeren ganske godt midt på hodet @tronna :) Vi har hovedkontoret vårt i Oslo, og der lovpriser de jo enhver mulighet til å kunne kjøre med el.bil, men de glemmer fort at vi har mye verktøy, store hengere, store trommelhengere og kjører maaaaaaange kilometer hver eneste dag hvor det ikke finnes lademuligheter i det hele tatt.

Leste senest i går om ei dame som ikke orker mer av sin e-Golf, fordi hun ikke finner en ledig ladeplass innenfor Ring 2 i Oslo. Det samme gjaldt noen Taxisjåfører som ikke har tid til å la bilen stå for å kunne lades opp, for det er tap av kunder og innkjøring, fordi bygging av ladestasjoner ikke holder følge med salget av el.biler. Ikke finnes det noen hurtigladere for Tessla som Taxi sjåførene trenger i «Oslo-gryta» heller som det stod i den artikkelen jeg leste. Så elbil er ikke bare bare det heller ser det ut til, men hvor reelt problemet er vet jeg ikke.

https://www.dagbladet.no/nyheter/selger-golf-talmodighetsprove-etter-to-ars-lade-mareritt-i-oslo-sentrum--jeg-lot-meg-lure-av-politikernes-lofter/68644550

Så noen på Nordbysenteret i sommer som dro ut laderen på en bil som stod til lading, for å få ladet opp sin egen, så dette blir kanskje en av de nye kamp-arenaene...........?

Dette «dieselforbudet» blir på sikt langt mer omfattende enn at det gjelder bare Oslo, og det er allerede også i Bergen og Trondheim, at MDG har hatt en medvirkende årsak til dette for Oslo sin del har du også helt rett i @PaulusA, men dette er ikke noe de har fått igjennom alene, det hadde kommet før eller siden uansett, og det har kommet for å bli. Så det er nok ikke bare skremsels-propaganda som en kanskje har mest lyst til å håpe at det er, men det rammer jo «kun» de store byene i første omgang. Dette blir nok heller utvidet enn at de vil senke restriksjonene her, bare se hva som er i ferd med å skje nedover i Europa også, de store byene i Tyskland vurderer et totalforbud mot diesel, og blir det gjennomført, så er jeg redd det vil spre seg som «ild i tørt gress» uten at jeg sitter med fasiten på det selvfølgelig.

Snakket også med en kamerat som er mekaniker på Renault og Volvo sist helg, og han forteller at Volvo ikke skal selge dieselbiler mer (om han da mente kun i Norge eller generelt vet jeg ikke), og at de bare kurses mer og mer inn på rene elbiler og bensinhybrider. Toyota har jo også begrenset hvilke biler de tar inn med diesel og ikke, så dette er i ferd med å utvikle seg helt i feil retning for de som trenger eller er tilhengere av dieselbil. Og et kommende verditap for dieselbiler vil jo  være helt helt reelt som han sa, om en ikke får kjøre mer med dieselbiler slik enkelte vil ha det (eller i hvert fall med store restriksjoner), så er det jo heller ikke så mange som vil kjøpe dem lenger. Dette synes jeg høres veldig drastisk ut for min del, men tror vel han er mer informert om hvilke fremtidsutsikter de enkelte bilene har, enn meg som bare leser hva som står skrevet i aviser og en hører på nyhetene............

Skulle han ha kjøpt seg ny bil i dag, så hadde det definitivt blitt en bensinhybrid, for det er der de fleste vil kunne ha et reelt alternativ, eller til nød en  bensinbil. Elbil passer ikke til deres behov (enda), for de driver også en kennel/oppdrett og har mye med seg både henger og fullastet bil.

Så jeg vil fortsette å kjøpe bensinbil jeg for min del (eller evt. en hybrid etterhvert, når en finner noe som er mer tilpasset mitt behov), så får andre velge det de synes er mest fornuftig i forhold til hvilke behov de har. Men jeg hadde nok vært relativt betenkt med å velge diesel i dag med tanke på hva som ser ut til å være i vente..........

Endret av Superb lll
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok @Superb lll, vi kan lukte hvilken vei det går, men ikke vite

Det som er interessant er jo at mange velger dyrere løsninger, i forhold til innkjøp eller bruk (noen ganger begge deler), KUN fordi man er redd for fremtidig verditap. Burde ikke summen over tid bestemme den biten?

Uansett, for øyeblikket lures avgiftsystemet av hybrider (og andre løsninger) og det systemet endres nå ganske fort. Blir da spennende hva som skjer

På sikt tror jeg alt av fossilt fases ut, og kanskje diesel først for mindre biler. Men, skal det være noe reelt poeng må alternativene bli mye bedre enn i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i det meste her @PaulusA, alternativene er absolutt for dårlige for tiden. En hybrid vil jo for meg nesten bli kjørt 80% av tiden på bensin, og da med et høyere forbruk enn bilen jeg allerede har, pga vektøkningen til batteriene. I tillegg så går det dårlig med hengeren jeg ofte har meg i tillegg. Jeg skal helt ærlig si at jeg er spent på hvilke specs som vil være i Superb 2019 Hybrid, men «frykter» at det bare blir en kopi av hva som er i Passat GTE i dag..........  

Er også spent på hvor de har gjort av reservehjulet ( ;) ), når gulvet i lasterommet er fylt opp med batterier........ Regner med at de ikke kommer med reservehjul i det hele tatt, men det er noe jeg vil (helst) ha med i mine biler.

Får MDG som de helst ønsker så skal vi vel tilbake et par tiår i tid til hvordan det var i Kina, alle skal sykle.......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spytter inn litt her iforhold til Diesel... Pr.dags dato så er det jo faktisk slik at en Euro 6 personbil slipper ut 3 ganger mer NOx enn en Euro 6 motorisert lastebil (Men, lastebilen slipper ut endel mer co2 logisk nok pga motorvolum osv), ja.. Det er helt riktig. SYKT! Og grunnen til det, er at kravene er forskjellig på lastebiler og personbiler, så produsentene forholder seg litt under kravene på personbilene.
Men, teknologien er der, og produsentene er på vei til å implementere samme teknologi som er i lastebiler inn i personbilene, når det er gjort... Så forurenser faktisk dieselbilene ganske så mye mindre en bensin personbiler igjen.. Hva gjør man da?

Dette gjelder både co2 og NOx. Dieselbiler slipper jo pr.dags dato ut mindre co2 en bensinbiler, og mer NOx en bensinbiler.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...