Gå til innhold
Superb lll

Diesel vs bensin


Anbefalte innlegg

Skrevet
12 timer siden, Tor2r skrev:

Note: Slo sammen disse to trådene da de er ganske like

Det gjorde du rett i @Tor2r. Jeg husket ikke denne tråden da jeg posta ny tråd. 

Skrevet (endret)
På 26.8.2017 den 23.20, tronna skrev:

Nå er jo dette et problem som også slår inn i Bergen og Trondheim, så det er ikke et rent Oslo-fenomen.

Men problemet gjelder jo kun et fåtall dager(eller timer som det viste seg i vinter i oslo) på vinteren. Er litt spesielt å kutte ut et alternativ som på mange måter er bedre enn bensin resten av året.

Men ideelt sett burde vi sett utslippsfrie biler i alle byer. Men det er pr i dag uaktuelt. Jeg har ikke en gang lademuligheter hjemme.

På jobb kjører jeg pr i dag siste generasjon HiAce. Det er jo et utslippsmessig helvete. Arbeidsgiver vurderer elektrisk varebil. Det vil gå fint, men er ikke ideelt når man ikke får slike biler med hengerfeste for eksempel. Og når bilen fylles med verktøy vil det også redusere rekkevidden betraktelig.

Her treffer du spikeren ganske godt midt på hodet @tronna :) Vi har hovedkontoret vårt i Oslo, og der lovpriser de jo enhver mulighet til å kunne kjøre med el.bil, men de glemmer fort at vi har mye verktøy, store hengere, store trommelhengere og kjører maaaaaaange kilometer hver eneste dag hvor det ikke finnes lademuligheter i det hele tatt.

Leste senest i går om ei dame som ikke orker mer av sin e-Golf, fordi hun ikke finner en ledig ladeplass innenfor Ring 2 i Oslo. Det samme gjaldt noen Taxisjåfører som ikke har tid til å la bilen stå for å kunne lades opp, for det er tap av kunder og innkjøring, fordi bygging av ladestasjoner ikke holder følge med salget av el.biler. Ikke finnes det noen hurtigladere for Tessla som Taxi sjåførene trenger i «Oslo-gryta» heller som det stod i den artikkelen jeg leste. Så elbil er ikke bare bare det heller ser det ut til, men hvor reelt problemet er vet jeg ikke.

https://www.dagbladet.no/nyheter/selger-golf-talmodighetsprove-etter-to-ars-lade-mareritt-i-oslo-sentrum--jeg-lot-meg-lure-av-politikernes-lofter/68644550

Så noen på Nordbysenteret i sommer som dro ut laderen på en bil som stod til lading, for å få ladet opp sin egen, så dette blir kanskje en av de nye kamp-arenaene...........?

Dette «dieselforbudet» blir på sikt langt mer omfattende enn at det gjelder bare Oslo, og det er allerede også i Bergen og Trondheim, at MDG har hatt en medvirkende årsak til dette for Oslo sin del har du også helt rett i @PaulusA, men dette er ikke noe de har fått igjennom alene, det hadde kommet før eller siden uansett, og det har kommet for å bli. Så det er nok ikke bare skremsels-propaganda som en kanskje har mest lyst til å håpe at det er, men det rammer jo «kun» de store byene i første omgang. Dette blir nok heller utvidet enn at de vil senke restriksjonene her, bare se hva som er i ferd med å skje nedover i Europa også, de store byene i Tyskland vurderer et totalforbud mot diesel, og blir det gjennomført, så er jeg redd det vil spre seg som «ild i tørt gress» uten at jeg sitter med fasiten på det selvfølgelig.

Snakket også med en kamerat som er mekaniker på Renault og Volvo sist helg, og han forteller at Volvo ikke skal selge dieselbiler mer (om han da mente kun i Norge eller generelt vet jeg ikke), og at de bare kurses mer og mer inn på rene elbiler og bensinhybrider. Toyota har jo også begrenset hvilke biler de tar inn med diesel og ikke, så dette er i ferd med å utvikle seg helt i feil retning for de som trenger eller er tilhengere av dieselbil. Og et kommende verditap for dieselbiler vil jo  være helt helt reelt som han sa, om en ikke får kjøre mer med dieselbiler slik enkelte vil ha det (eller i hvert fall med store restriksjoner), så er det jo heller ikke så mange som vil kjøpe dem lenger. Dette synes jeg høres veldig drastisk ut for min del, men tror vel han er mer informert om hvilke fremtidsutsikter de enkelte bilene har, enn meg som bare leser hva som står skrevet i aviser og en hører på nyhetene............

Skulle han ha kjøpt seg ny bil i dag, så hadde det definitivt blitt en bensinhybrid, for det er der de fleste vil kunne ha et reelt alternativ, eller til nød en  bensinbil. Elbil passer ikke til deres behov (enda), for de driver også en kennel/oppdrett og har mye med seg både henger og fullastet bil.

Så jeg vil fortsette å kjøpe bensinbil jeg for min del (eller evt. en hybrid etterhvert, når en finner noe som er mer tilpasset mitt behov), så får andre velge det de synes er mest fornuftig i forhold til hvilke behov de har. Men jeg hadde nok vært relativt betenkt med å velge diesel i dag med tanke på hva som ser ut til å være i vente..........

Endret av Superb lll
  • Lik 2
Skrevet

Sant nok @Superb lll, vi kan lukte hvilken vei det går, men ikke vite

Det som er interessant er jo at mange velger dyrere løsninger, i forhold til innkjøp eller bruk (noen ganger begge deler), KUN fordi man er redd for fremtidig verditap. Burde ikke summen over tid bestemme den biten?

Uansett, for øyeblikket lures avgiftsystemet av hybrider (og andre løsninger) og det systemet endres nå ganske fort. Blir da spennende hva som skjer

På sikt tror jeg alt av fossilt fases ut, og kanskje diesel først for mindre biler. Men, skal det være noe reelt poeng må alternativene bli mye bedre enn i dag

Skrevet

Er enig med deg i det meste her @PaulusA, alternativene er absolutt for dårlige for tiden. En hybrid vil jo for meg nesten bli kjørt 80% av tiden på bensin, og da med et høyere forbruk enn bilen jeg allerede har, pga vektøkningen til batteriene. I tillegg så går det dårlig med hengeren jeg ofte har meg i tillegg. Jeg skal helt ærlig si at jeg er spent på hvilke specs som vil være i Superb 2019 Hybrid, men «frykter» at det bare blir en kopi av hva som er i Passat GTE i dag..........  

Er også spent på hvor de har gjort av reservehjulet ( ;) ), når gulvet i lasterommet er fylt opp med batterier........ Regner med at de ikke kommer med reservehjul i det hele tatt, men det er noe jeg vil (helst) ha med i mine biler.

Får MDG som de helst ønsker så skal vi vel tilbake et par tiår i tid til hvordan det var i Kina, alle skal sykle.......... ;) 

Skrevet

Spytter inn litt her iforhold til Diesel... Pr.dags dato så er det jo faktisk slik at en Euro 6 personbil slipper ut 3 ganger mer NOx enn en Euro 6 motorisert lastebil (Men, lastebilen slipper ut endel mer co2 logisk nok pga motorvolum osv), ja.. Det er helt riktig. SYKT! Og grunnen til det, er at kravene er forskjellig på lastebiler og personbiler, så produsentene forholder seg litt under kravene på personbilene.
Men, teknologien er der, og produsentene er på vei til å implementere samme teknologi som er i lastebiler inn i personbilene, når det er gjort... Så forurenser faktisk dieselbilene ganske så mye mindre en bensin personbiler igjen.. Hva gjør man da?

Dette gjelder både co2 og NOx. Dieselbiler slipper jo pr.dags dato ut mindre co2 en bensinbiler, og mer NOx en bensinbiler.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...