Gå til innhold
TEH

TEH Superb STV L&K 2.0l 190hk TDI 4x4 AUT


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, TEH skrev:

Da har jeg endelig fått bilen min. Den ble bestilt den 26/7 og ble levert i dag 22/9. Raskt levert syns jeg☺️ har ikke helt fått satt den opp helt enda. Men det blir vel gjort i løpet av helgen håper jeg. Fikk tatt 2 bilder rett etter jeg hentet den, men skal prøve å få lagt ut noen til i løpet av helgen

20170922_151146.jpg

20170922_151203.jpg

Gratulerer med ny bil!

Skrevet

Av det lille jeg har kjørt så er jeg veldig fornøyd? Sitter godt selv med 2 bakovervendte barneseter. Og jeg er 196 cm, så må ha setet så langt bak som mulig. Har ikke helt fått satt meg inn i Skoda connect osv enda. Men får vel tid til det etter hvert.

Skrevet
On 23.9.2017 at 9:42 PM, Superb18 said:

Gratulere så masse med ny bil ?

Ser meget bra ut, venter samme bil i uke 42, og ser veldig frem til det, jeg valgte brilliant silver metallic.

 

Det stod mellom quartz grey og brilliant silver, men valgte quartz da jeg syns brilliant silver ble litt for lys for min smak :D
 

On 23.9.2017 at 7:23 AM, Superb lll said:

Gratulerer med ny bil @TEH :) 

Endelig er ventetiden over (selv om den ikke var så lang for din del), den ser virkelig flott ut, så denne tror jeg du vil bli meget godt fornøyd med. :) 

Ja, det er de siste dagene som er værst. Så langt er jeg veldig fornøyd, er ikke vond å be hvis noe må handles eller hentes :) Gleder meg mest til å få testet bilen på vinterføre, er elendig brøyting her jeg bor så er spent på hvordan den takler snø og slaps 

Skrevet
5 timer siden, TEH skrev:

Ja, det er de siste dagene som er værst. Så langt er jeg veldig fornøyd, er ikke vond å be hvis noe må handles eller hentes :) Gleder meg mest til å få testet bilen på vinterføre, er elendig brøyting her jeg bor så er spent på hvordan den takler snø og slaps 

Det er ikke så ofte jeg hører noen glede seg til å kjøre på vinterføre, men i ditt tilfelle @TEH, så forstår jeg deg veldig godt ;) 

Skrevet

Etter å teste min like bil i vinter kan jeg trygt fortelle du har noe å glede deg til med tanke på vinteren! Bilen drar seg fram helt fantastisk, og klarte ikke finne en vei som kunne stoppe Drar nå! :) Motbakker og snø blir bare gøy!

Skrevet (endret)

Har fått tart litt flere bilder i dag . Det blir veldig fort fingermerker på en nye skjermen, men fikk tips om å ha en mikrofiber klut i bilen til å tørke av med jevnlig. Morsomt at msn kan justere lys styrken på ambiente lyset samt fargene. 

 

Fortsatt veldig fornøyd med bilen etter 200 km kjørt ???

20170929_130314.jpg

20170929_130330.jpg

20170929_130334.jpg

20170929_143926.jpg

20170929_144039.jpg

20170929_143941.jpg

20170929_144050.jpg

20170929_144211.jpg

20170929_143947.jpg

20170929_143950.jpg

Endret av TEH
Skrevet
1 hour ago, Superb lll said:

En virkelig flott bil dette @TEH :) 

Ja, det syns jeg også ? Begynner å bli litt mer kjent med den for hver dag som går.

Fant ut en litt kul greie med den nye skjermen.  Hvis dere ser på de to nederste bildene så ser dere en hånd nede i høyre hjørne. Sveiper du hånda forbi skjermen bytter den til neste side. Er en del ting som man ikke trenger men er veldig kule ??

Skrevet
2 hours ago, JohnMartin said:

Kribler i kroppen av å se bilen din!
Bare 5 dager igjen nå! :D

Bare å glede seg ? mye ting å sette seg inn i. Har ikke helt fått tid til å gjøre det (2 stk jenter på 1,5 år ) krever sitt.

finner ut noe nytt hver gang jeg kjører ?

ser også at bilen er utstyrt med continental sommerdekk @Superb lll ? 

Skrevet

Så at jeg også har continental vinterdekk. Noen som vet om det er blitt standard på 2018 mod eller om det varierer fra forhandler til forhandler? 

Skrevet
13 minutter siden, TEH skrev:

Så at jeg også har continental vinterdekk. Noen som vet om det er blitt standard på 2018 mod eller om det varierer fra forhandler til forhandler? 

Når det gjelder vinterdekk så får gjerne kjøperen velge i mellom noen merker selv. Jeg for min del kunne velge i mellom Continental og Nokian, for det er hva denne forhandleren selv satser på. Kunne selvfølgelig ha valgt hva jeg ville, men da til en litt annen pris igjennom denne forhandleren. Så for vinterdekk så er det nok litt avhengig av hvilke avtaler forhandlerne har med dekkleverandører og om de ordner omlegging av dekk selv på sitt verksted, det gjør de der jeg kjøpte min bil.

Når det gjelder sommerdekk, så er det jo kun hva fabrikken har kjøpt inn og hva de får best pris på der og da. I enkelte tilfeller så kan det jo også ha med hva som finnes tilgjengelig på markedet når de skal kjøpe inn dekk i så store kvanta som en bil produsent gjør. En bil som nå står hos forhandleren jeg bestilte min bil av (som jeg forøvrig vurderer litt) er levert med Michelin sommerdekk :) 

  • Lik 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Er det noen andre her som har dcc understell på superben sin?

jeg har prøvd meg med litt forskjellige innstillinger og når jeg har den i sport modus så syns jeg det kommer lyder fra understellet som jeg ikke helt klarer å venne meg til.  Jeg Skjønner At understellet blir stivere Når den er satt i sport. Sliter litt med å forklare lyden men jeg syns det høres ut som at det er noe som er løst.. 

er det noen som har noe tips til hva det vet kan være?

Ønsker å kjøre i sport da alle andre innstillinger er som kjøre i høy sjø, men liker ikke den lyden som oppstår ved litt ujevn asfalt/fartsdumper/kummelokk

Skrevet

Jeg har DCC understell på min Superb også, og som deg, den står konstant i Sport modus. Det av den enkle grunnen at jeg vil kjøre bil, og ikke båt........ ;) 

I sport så blir jo understellet stivet opp som du skriver og det gir mindre bevegelse og mindre muligheter for bilen til å «skjule»/dempe ujevnheter i veibanen. Det gir hardere «slag» i understellet som også gir mer lyd, og jo kaldere det er, jo mer lyd blir det (i hvert fall på min bil). Dette er dessverre bare slik det er, og kan vel best beskrives som at det er ikke bedre enn dette. Jeg hadde sportsunderstell på min forrige bil (VW Golf st.vogn 2014 mk Vll), og var på samme måte, bare enda stivere, lavere og hardere. Lydene fra understellet var også der, men de var litt annerledes, uten at jeg helt klarer å forklare forskjellen. Det er jo også to helt forskjellige biler, så det er jo vanskelig å sammenligne dem uansett. Hvor hardt det «slår» er jo også litt avhengig av profilen en har på dekka, selv kjører jeg med 45 profil på både sommer -og vinterhjul.

Hvordan en Superb vil oppleves med sportsunderstell vs DCC i sportmodus vet jeg ikke, men så lenge det er enda lavere, så blir jeg ikke overrasket om det er enda stivere også. Om det vil gi forskjeller i (u)lyder fra understellet, må en jo nesten teste ut for å merke/høre evt. forskjeller på.

Så (u)lydene fra understellet er dessverre ikke noe ukjent fenomen............ 

Skrevet (endret)
On 31.12.2017 at 4:30 PM, Superb lll said:

Jeg har DCC understell på min Superb også, og som deg, den står konstant i Sport modus. Det av den enkle grunnen at jeg vil kjøre bil, og ikke båt........ ;) 

I sport så blir jo understellet stivet opp som du skriver og det gir mindre bevegelse og mindre muligheter for bilen til å «skjule»/dempe ujevnheter i veibanen. Det gir hardere «slag» i understellet som også gir mer lyd, og jo kaldere det er, jo mer lyd blir det (i hvert fall på min bil). Dette er dessverre bare slik det er, og kan vel best beskrives som at det er ikke bedre enn dette. Jeg hadde sportsunderstell på min forrige bil (VW Golf st.vogn 2014 mk Vll), og var på samme måte, bare enda stivere, lavere og hardere. Lydene fra understellet var også der, men de var litt annerledes, uten at jeg helt klarer å forklare forskjellen. Det er jo også to helt forskjellige biler, så det er jo vanskelig å sammenligne dem uansett. Hvor hardt det «slår» er jo også litt avhengig av profilen en har på dekka, selv kjører jeg med 45 profil på både sommer -og vinterhjul.

Hvordan en Superb vil oppleves med sportsunderstell vs DCC i sportmodus vet jeg ikke, men så lenge det er enda lavere, så blir jeg ikke overrasket om det er enda stivere også. Om det vil gi forskjeller i (u)lyder fra understellet, må en jo nesten teste ut for å merke/høre evt. forskjeller på.

Så (u)lydene fra understellet er dessverre ikke noe ukjent fenomen............ 

Må vel kanskje bare venne meg til den lyden som kommer fra understellet.  Men siden det er en såpass ny bil så bestilte jeg en verksteds time for å være helt sikker på at det ikke er noe som er løst. Så får jeg høre hva dem kommer fram til

Endret av TEH
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da har bilen vært inne på sjekk og de kunne ikke finne noe feil. De sjekket både forstilling og bakstilling, uten å finne noe slark. Så da må jeg nok bare venne meg til at det er litt lyd i understellet når jeg kjører i sport. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...