Gå til innhold
TEH

TEH Superb STV L&K 2.0l 190hk TDI 4x4 AUT


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, TEH skrev:

Da har jeg endelig fått bilen min. Den ble bestilt den 26/7 og ble levert i dag 22/9. Raskt levert syns jeg☺️ har ikke helt fått satt den opp helt enda. Men det blir vel gjort i løpet av helgen håper jeg. Fikk tatt 2 bilder rett etter jeg hentet den, men skal prøve å få lagt ut noen til i løpet av helgen

20170922_151146.jpg

20170922_151203.jpg

Gratulerer med ny bil!

Skrevet

Av det lille jeg har kjørt så er jeg veldig fornøyd? Sitter godt selv med 2 bakovervendte barneseter. Og jeg er 196 cm, så må ha setet så langt bak som mulig. Har ikke helt fått satt meg inn i Skoda connect osv enda. Men får vel tid til det etter hvert.

Skrevet
On 23.9.2017 at 9:42 PM, Superb18 said:

Gratulere så masse med ny bil ?

Ser meget bra ut, venter samme bil i uke 42, og ser veldig frem til det, jeg valgte brilliant silver metallic.

 

Det stod mellom quartz grey og brilliant silver, men valgte quartz da jeg syns brilliant silver ble litt for lys for min smak :D
 

On 23.9.2017 at 7:23 AM, Superb lll said:

Gratulerer med ny bil @TEH :) 

Endelig er ventetiden over (selv om den ikke var så lang for din del), den ser virkelig flott ut, så denne tror jeg du vil bli meget godt fornøyd med. :) 

Ja, det er de siste dagene som er værst. Så langt er jeg veldig fornøyd, er ikke vond å be hvis noe må handles eller hentes :) Gleder meg mest til å få testet bilen på vinterføre, er elendig brøyting her jeg bor så er spent på hvordan den takler snø og slaps 

Skrevet
5 timer siden, TEH skrev:

Ja, det er de siste dagene som er værst. Så langt er jeg veldig fornøyd, er ikke vond å be hvis noe må handles eller hentes :) Gleder meg mest til å få testet bilen på vinterføre, er elendig brøyting her jeg bor så er spent på hvordan den takler snø og slaps 

Det er ikke så ofte jeg hører noen glede seg til å kjøre på vinterføre, men i ditt tilfelle @TEH, så forstår jeg deg veldig godt ;) 

Skrevet

Etter å teste min like bil i vinter kan jeg trygt fortelle du har noe å glede deg til med tanke på vinteren! Bilen drar seg fram helt fantastisk, og klarte ikke finne en vei som kunne stoppe Drar nå! :) Motbakker og snø blir bare gøy!

Skrevet (endret)

Har fått tart litt flere bilder i dag . Det blir veldig fort fingermerker på en nye skjermen, men fikk tips om å ha en mikrofiber klut i bilen til å tørke av med jevnlig. Morsomt at msn kan justere lys styrken på ambiente lyset samt fargene. 

 

Fortsatt veldig fornøyd med bilen etter 200 km kjørt ???

20170929_130314.jpg

20170929_130330.jpg

20170929_130334.jpg

20170929_143926.jpg

20170929_144039.jpg

20170929_143941.jpg

20170929_144050.jpg

20170929_144211.jpg

20170929_143947.jpg

20170929_143950.jpg

Endret av TEH
Skrevet
1 hour ago, Superb lll said:

En virkelig flott bil dette @TEH :) 

Ja, det syns jeg også ? Begynner å bli litt mer kjent med den for hver dag som går.

Fant ut en litt kul greie med den nye skjermen.  Hvis dere ser på de to nederste bildene så ser dere en hånd nede i høyre hjørne. Sveiper du hånda forbi skjermen bytter den til neste side. Er en del ting som man ikke trenger men er veldig kule ??

Skrevet
2 hours ago, JohnMartin said:

Kribler i kroppen av å se bilen din!
Bare 5 dager igjen nå! :D

Bare å glede seg ? mye ting å sette seg inn i. Har ikke helt fått tid til å gjøre det (2 stk jenter på 1,5 år ) krever sitt.

finner ut noe nytt hver gang jeg kjører ?

ser også at bilen er utstyrt med continental sommerdekk @Superb lll ? 

Skrevet

Så at jeg også har continental vinterdekk. Noen som vet om det er blitt standard på 2018 mod eller om det varierer fra forhandler til forhandler? 

Skrevet
13 minutter siden, TEH skrev:

Så at jeg også har continental vinterdekk. Noen som vet om det er blitt standard på 2018 mod eller om det varierer fra forhandler til forhandler? 

Når det gjelder vinterdekk så får gjerne kjøperen velge i mellom noen merker selv. Jeg for min del kunne velge i mellom Continental og Nokian, for det er hva denne forhandleren selv satser på. Kunne selvfølgelig ha valgt hva jeg ville, men da til en litt annen pris igjennom denne forhandleren. Så for vinterdekk så er det nok litt avhengig av hvilke avtaler forhandlerne har med dekkleverandører og om de ordner omlegging av dekk selv på sitt verksted, det gjør de der jeg kjøpte min bil.

Når det gjelder sommerdekk, så er det jo kun hva fabrikken har kjøpt inn og hva de får best pris på der og da. I enkelte tilfeller så kan det jo også ha med hva som finnes tilgjengelig på markedet når de skal kjøpe inn dekk i så store kvanta som en bil produsent gjør. En bil som nå står hos forhandleren jeg bestilte min bil av (som jeg forøvrig vurderer litt) er levert med Michelin sommerdekk :) 

  • Lik 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Er det noen andre her som har dcc understell på superben sin?

jeg har prøvd meg med litt forskjellige innstillinger og når jeg har den i sport modus så syns jeg det kommer lyder fra understellet som jeg ikke helt klarer å venne meg til.  Jeg Skjønner At understellet blir stivere Når den er satt i sport. Sliter litt med å forklare lyden men jeg syns det høres ut som at det er noe som er løst.. 

er det noen som har noe tips til hva det vet kan være?

Ønsker å kjøre i sport da alle andre innstillinger er som kjøre i høy sjø, men liker ikke den lyden som oppstår ved litt ujevn asfalt/fartsdumper/kummelokk

Skrevet

Jeg har DCC understell på min Superb også, og som deg, den står konstant i Sport modus. Det av den enkle grunnen at jeg vil kjøre bil, og ikke båt........ ;) 

I sport så blir jo understellet stivet opp som du skriver og det gir mindre bevegelse og mindre muligheter for bilen til å «skjule»/dempe ujevnheter i veibanen. Det gir hardere «slag» i understellet som også gir mer lyd, og jo kaldere det er, jo mer lyd blir det (i hvert fall på min bil). Dette er dessverre bare slik det er, og kan vel best beskrives som at det er ikke bedre enn dette. Jeg hadde sportsunderstell på min forrige bil (VW Golf st.vogn 2014 mk Vll), og var på samme måte, bare enda stivere, lavere og hardere. Lydene fra understellet var også der, men de var litt annerledes, uten at jeg helt klarer å forklare forskjellen. Det er jo også to helt forskjellige biler, så det er jo vanskelig å sammenligne dem uansett. Hvor hardt det «slår» er jo også litt avhengig av profilen en har på dekka, selv kjører jeg med 45 profil på både sommer -og vinterhjul.

Hvordan en Superb vil oppleves med sportsunderstell vs DCC i sportmodus vet jeg ikke, men så lenge det er enda lavere, så blir jeg ikke overrasket om det er enda stivere også. Om det vil gi forskjeller i (u)lyder fra understellet, må en jo nesten teste ut for å merke/høre evt. forskjeller på.

Så (u)lydene fra understellet er dessverre ikke noe ukjent fenomen............ 

Skrevet (endret)
On 31.12.2017 at 4:30 PM, Superb lll said:

Jeg har DCC understell på min Superb også, og som deg, den står konstant i Sport modus. Det av den enkle grunnen at jeg vil kjøre bil, og ikke båt........ ;) 

I sport så blir jo understellet stivet opp som du skriver og det gir mindre bevegelse og mindre muligheter for bilen til å «skjule»/dempe ujevnheter i veibanen. Det gir hardere «slag» i understellet som også gir mer lyd, og jo kaldere det er, jo mer lyd blir det (i hvert fall på min bil). Dette er dessverre bare slik det er, og kan vel best beskrives som at det er ikke bedre enn dette. Jeg hadde sportsunderstell på min forrige bil (VW Golf st.vogn 2014 mk Vll), og var på samme måte, bare enda stivere, lavere og hardere. Lydene fra understellet var også der, men de var litt annerledes, uten at jeg helt klarer å forklare forskjellen. Det er jo også to helt forskjellige biler, så det er jo vanskelig å sammenligne dem uansett. Hvor hardt det «slår» er jo også litt avhengig av profilen en har på dekka, selv kjører jeg med 45 profil på både sommer -og vinterhjul.

Hvordan en Superb vil oppleves med sportsunderstell vs DCC i sportmodus vet jeg ikke, men så lenge det er enda lavere, så blir jeg ikke overrasket om det er enda stivere også. Om det vil gi forskjeller i (u)lyder fra understellet, må en jo nesten teste ut for å merke/høre evt. forskjeller på.

Så (u)lydene fra understellet er dessverre ikke noe ukjent fenomen............ 

Må vel kanskje bare venne meg til den lyden som kommer fra understellet.  Men siden det er en såpass ny bil så bestilte jeg en verksteds time for å være helt sikker på at det ikke er noe som er løst. Så får jeg høre hva dem kommer fram til

Endret av TEH
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da har bilen vært inne på sjekk og de kunne ikke finne noe feil. De sjekket både forstilling og bakstilling, uten å finne noe slark. Så da må jeg nok bare venne meg til at det er litt lyd i understellet når jeg kjører i sport. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...