Gå til innhold
CitizenX

Feilmelding lite kjøleveske


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk sporadisk feilmelding om lite kjøleveske, noe som faktisk viste seg å stemme så jeg fylte på en halvliter. På mine andre nye og nyere biler har dette aldri hendt at jeg har måtte etterfylle kjøleveske. Er det noen andre som har vært borti å måtte etterfylle mellom service?

  • 1 måned senere...
Skrevet

No vet jeg ikke hvor ny/gammel/antall km din bil er gått.... Antar den er relativt ny. 

Men kjølevæske skal de ikke bruke.

Det kan minke litt på ny bil, hvis kjølesystemet ikke var 100% utluftet fra fabrikk/klargjøring, men det skal ikke lekke.

Jeg ville sett etter lekasjer, skrudd av påfyllingstoppa til oljen og sett i toppa om den har grå/hvit guffe = gåen toppakning, og ellers sjekket for lekkasjer, se på bakken hvor bilen står etter våte flekker.

Og jeg ville  sagt fra til forhandler at du måtte etterfylle en halv liter, og hva du har av resultat av hva jeg nevnte over her.

Skrevet

Gav beskjed om påfylling av kjølevæske til forhandler og han mente det ikke var noe å bekymre seg for. Det var ikke unormalt at man måtte etterfylle på VAG i allefall.

Bilen var gådd ca 61000km og var 3-4 uker unna neste service.

Skrevet

Bra.

Han sa det ja. Er ikke enig jeg da men.

Er ikke luft i annlegget på bil som er gått såpass. (En potte tett vodkaflaske, er fortsatt full i vodka etter 10år) ^_^

Sjekk forsikkerhets skyld pkt jeg nenvte.

Skrevet

Jeg byttet akkurat vannpumpa på en 2012 1.6 TDI med 200 000 på tellern.

Det gikk 3-4000 kilometer fra jeg fikk første varselet til neste gang jeg måtte fylle på og da rant det bare rett igjennom. Hvis det er vannpumpa drypper/renner trolig frostvæska ut i bunnen av det nedre dekselet til registerreima. Jeg  skrudde av innerskjermen for å se hvor det lakk ut, men du kan kanskje sjekke dette med jekk og se inn fra bakkant. 

Pass på at din henvendelse er registrert hos merkeverkstedet med tanke på reklamasjon.

 

Skrevet (endret)

Hvor lenge (tid og km) var det siden sist væskenivået ble sjekka/toppa opp da du helte på 1/2l. Minker det såpass på kort tid bør nok vannpumpa sjekkes.  Lekker pumpa drypper det lett på registerreima og det er ikke ideelt. Jeg har en 2010 1.6 TDI som det nå skal byttes både vannpumpe, høytrykkspumpe og tannreim på etter ca 95000 kjørte km. Både vannpumpa og høytrykkspumpa for drivstoffet lekker litt.

Endret av Per
  • Lik 1
Skrevet
På 22.9.2017 den 12.58, CitizenX skrev:

Gav beskjed om påfylling av kjølevæske til forhandler og han mente det ikke var noe å bekymre seg for. Det var ikke unormalt at man måtte etterfylle på VAG i allefall.

Bilen var gådd ca 61000km og var 3-4 uker unna neste service.

 

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Har en ny bil (Octavia 2017) som har gått omt. 14000 km og nivå i beholder er lavere en minimum nivå. Fikk alarm en gang da det var -16 og startet uten motor forvarmer, det var borte fort. Forstår at den har ekspandert.

Min spørsmål er.

1. Er det vanlig at man må fylle kjølevæske, fant ikke noe åpenbart lekk

2. I beholdern det står man må bruke G13 kjølevæske, har kjøpt dette fra Circle K.

Det står MAN 324-SNF, MTU MTL 5048, DAF TL 774-D/F, Porsche, Ford WSS-M97B44-D

3. Kan man finne G13 kjølevæske i bensin stasjoner

IMG_7516.JPG.074c2f24db4a64877fc2da34e66d78bd.JPG

Takk for svaret da vi er i ferie og er lang bort fra byen.

Skrevet

Hei

Det samme skjedde for meg. Iht Møller har de vært slappe med kjølevæske på fabrikken (Dvs for lite). Jeg fikk nytt hos forhandler.

Rød/Roza kjølevæske skal være riktig

Skrevet

For min del fylte jeg også på kjøleveske etter samme feilmelding, MEN etter en mnd kjøring fikk jeg melding om å sjekke kjøleveske igjen, sjekker nivået og alt er på normalnivå. Virker veldig sporadisk den feilmeldingen, dvs om jeg kjører lenge og stopper bilen for så å starte igjen får jeg melding om å sjekke nivået på kjøleveske. Sjekker så nivået men alt er OK, noen formeninger om dette? Feil på sensor i beholderen eller luft i systemet? Alt av temperaturer i display er normalt, både olje og kjøleveske. 

Andre ganger får jeg ikke denne feilmeldingen i det hele tatt. 

Skrevet

Ja, dette høres veldig rart ut, høres ut som en sjekk på verksted

Min klaget etter ca 12-16k, har nå gått 31k siden mai, har ikke klaget igjen

Skrevet

Jeg fikk også denne etter litt under 10.000 km. Samme som @PaulusA sier, her sparer fabrikken penger på å kun fylle kjølevæske til minimums-merket. Det blir fort noen kroner, om man sparer 2 dl væske på hver eneste bil som triller ut derifra! 

  • 10 måneder senere...
Skrevet

Joda, kjølevæske har jeg etterfylt på VW Golf 2014, VW Transporter 2012, VW Caddy 2016, Skoda Superb 2016 så langt. Hvordan det blir med min 2018 Octavia og min 2019 VW Transporter arb.bil vet jeg ikke enda, men blir jo ikke overrasket om det kommer et varsel om lavt væskenivå når det blir kaldere.

Det er ikke uvanlig i det hele tatt i følge kundemottakere på både Audi, VW og Skoda (som alle jobber hos samme forhandler), det skyldes nok noen få luftbobler i systemet som forsvinner etter hvert og da blir det jo litt mindre væske, og i tillegg så blir det lavere nivå når det blir lavere temperaturer etter hva de fortalte. Slik har det som sagt fungert for min del så langt, men det gjenstår å se hvordan det blir for bilene jeg har i dag i løpet av vinteren, foreløpig så mangler det ikke noe på noen av dem. (Begge bilene  har kjørt et sted i mellom 7 - 8.000km så langt, Skodaen utlevert i Juli og Transporteren i September.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...