Gå til innhold
CitizenX

Feilmelding lite kjøleveske


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk sporadisk feilmelding om lite kjøleveske, noe som faktisk viste seg å stemme så jeg fylte på en halvliter. På mine andre nye og nyere biler har dette aldri hendt at jeg har måtte etterfylle kjøleveske. Er det noen andre som har vært borti å måtte etterfylle mellom service?

  • 1 måned senere...
Skrevet

No vet jeg ikke hvor ny/gammel/antall km din bil er gått.... Antar den er relativt ny. 

Men kjølevæske skal de ikke bruke.

Det kan minke litt på ny bil, hvis kjølesystemet ikke var 100% utluftet fra fabrikk/klargjøring, men det skal ikke lekke.

Jeg ville sett etter lekasjer, skrudd av påfyllingstoppa til oljen og sett i toppa om den har grå/hvit guffe = gåen toppakning, og ellers sjekket for lekkasjer, se på bakken hvor bilen står etter våte flekker.

Og jeg ville  sagt fra til forhandler at du måtte etterfylle en halv liter, og hva du har av resultat av hva jeg nevnte over her.

Skrevet

Gav beskjed om påfylling av kjølevæske til forhandler og han mente det ikke var noe å bekymre seg for. Det var ikke unormalt at man måtte etterfylle på VAG i allefall.

Bilen var gådd ca 61000km og var 3-4 uker unna neste service.

Skrevet

Bra.

Han sa det ja. Er ikke enig jeg da men.

Er ikke luft i annlegget på bil som er gått såpass. (En potte tett vodkaflaske, er fortsatt full i vodka etter 10år) ^_^

Sjekk forsikkerhets skyld pkt jeg nenvte.

Skrevet

Jeg byttet akkurat vannpumpa på en 2012 1.6 TDI med 200 000 på tellern.

Det gikk 3-4000 kilometer fra jeg fikk første varselet til neste gang jeg måtte fylle på og da rant det bare rett igjennom. Hvis det er vannpumpa drypper/renner trolig frostvæska ut i bunnen av det nedre dekselet til registerreima. Jeg  skrudde av innerskjermen for å se hvor det lakk ut, men du kan kanskje sjekke dette med jekk og se inn fra bakkant. 

Pass på at din henvendelse er registrert hos merkeverkstedet med tanke på reklamasjon.

 

Skrevet (endret)

Hvor lenge (tid og km) var det siden sist væskenivået ble sjekka/toppa opp da du helte på 1/2l. Minker det såpass på kort tid bør nok vannpumpa sjekkes.  Lekker pumpa drypper det lett på registerreima og det er ikke ideelt. Jeg har en 2010 1.6 TDI som det nå skal byttes både vannpumpe, høytrykkspumpe og tannreim på etter ca 95000 kjørte km. Både vannpumpa og høytrykkspumpa for drivstoffet lekker litt.

Endret av Per
  • Lik 1
Skrevet
På 22.9.2017 den 12.58, CitizenX skrev:

Gav beskjed om påfylling av kjølevæske til forhandler og han mente det ikke var noe å bekymre seg for. Det var ikke unormalt at man måtte etterfylle på VAG i allefall.

Bilen var gådd ca 61000km og var 3-4 uker unna neste service.

 

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Har en ny bil (Octavia 2017) som har gått omt. 14000 km og nivå i beholder er lavere en minimum nivå. Fikk alarm en gang da det var -16 og startet uten motor forvarmer, det var borte fort. Forstår at den har ekspandert.

Min spørsmål er.

1. Er det vanlig at man må fylle kjølevæske, fant ikke noe åpenbart lekk

2. I beholdern det står man må bruke G13 kjølevæske, har kjøpt dette fra Circle K.

Det står MAN 324-SNF, MTU MTL 5048, DAF TL 774-D/F, Porsche, Ford WSS-M97B44-D

3. Kan man finne G13 kjølevæske i bensin stasjoner

IMG_7516.JPG.074c2f24db4a64877fc2da34e66d78bd.JPG

Takk for svaret da vi er i ferie og er lang bort fra byen.

Skrevet

Hei

Det samme skjedde for meg. Iht Møller har de vært slappe med kjølevæske på fabrikken (Dvs for lite). Jeg fikk nytt hos forhandler.

Rød/Roza kjølevæske skal være riktig

Skrevet

For min del fylte jeg også på kjøleveske etter samme feilmelding, MEN etter en mnd kjøring fikk jeg melding om å sjekke kjøleveske igjen, sjekker nivået og alt er på normalnivå. Virker veldig sporadisk den feilmeldingen, dvs om jeg kjører lenge og stopper bilen for så å starte igjen får jeg melding om å sjekke nivået på kjøleveske. Sjekker så nivået men alt er OK, noen formeninger om dette? Feil på sensor i beholderen eller luft i systemet? Alt av temperaturer i display er normalt, både olje og kjøleveske. 

Andre ganger får jeg ikke denne feilmeldingen i det hele tatt. 

Skrevet

Ja, dette høres veldig rart ut, høres ut som en sjekk på verksted

Min klaget etter ca 12-16k, har nå gått 31k siden mai, har ikke klaget igjen

Skrevet

Jeg fikk også denne etter litt under 10.000 km. Samme som @PaulusA sier, her sparer fabrikken penger på å kun fylle kjølevæske til minimums-merket. Det blir fort noen kroner, om man sparer 2 dl væske på hver eneste bil som triller ut derifra! 

  • 10 måneder senere...
Skrevet

Joda, kjølevæske har jeg etterfylt på VW Golf 2014, VW Transporter 2012, VW Caddy 2016, Skoda Superb 2016 så langt. Hvordan det blir med min 2018 Octavia og min 2019 VW Transporter arb.bil vet jeg ikke enda, men blir jo ikke overrasket om det kommer et varsel om lavt væskenivå når det blir kaldere.

Det er ikke uvanlig i det hele tatt i følge kundemottakere på både Audi, VW og Skoda (som alle jobber hos samme forhandler), det skyldes nok noen få luftbobler i systemet som forsvinner etter hvert og da blir det jo litt mindre væske, og i tillegg så blir det lavere nivå når det blir lavere temperaturer etter hva de fortalte. Slik har det som sagt fungert for min del så langt, men det gjenstår å se hvordan det blir for bilene jeg har i dag i løpet av vinteren, foreløpig så mangler det ikke noe på noen av dem. (Begge bilene  har kjørt et sted i mellom 7 - 8.000km så langt, Skodaen utlevert i Juli og Transporteren i September.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...