Gå til innhold
JohnMartin

Antirust behandling


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I påvente av levering av ny Kodiaq, så har jeg begynt å fundere på behovet for understellsbehandling.

Snakket med selger, og han viste ikke om noen i området som holdt på med dette, da det ble mer og mer sjeldnere brukt.

Har selv funnet et par aktører som tilbyr Tectyl og Mercasol.

Leser jo forskjellig på nett om det er nødvendig eller ikke, men blir ikke helt klok.

Hvordan er understellsbehandlingen hos Skoda på nybiler?
Er det noen som har erfaring med understellsbehandling?
Er det lurt? =)

Skrevet

Ja det er lurt å gjøre det @JohnMartin, og enkelte velger i tillegg  et ekstra lag på de rette stedene for ekstra støyisolering, det gjelder da for støy fra underlaget (dekkstøy) :) Men akkurat om det er nødvendig på en Kodiaq er jo en helt annen sak da, det vet jeg ikke................ 

MEN som selgeren sa til meg, her må du velge det rette, for ellers så kan dette gjøre at mister VAG/møller sin rustgaranti og må få den kjeden som har etterbehandlet din bil til å ta over rustgarantien på bilen. Personlig så synes jeg det høres merkelig ut at en skal miste det for at en vil gi bilen sin ekstra beskyttelse, men årsaken til dette har med at de er redde for en kjemisk reaksjon i mellom den originale rustbeskyttelsen og hva som blir sprøytet på i ettertid. Det står i mellom Mercasol og Tectyl som du sier, men forhør deg med selgeren/Møller, slik at du ikke gjør noe feil her. Jeg har en formening om hva som er det rette, men i fare for å huske feil, så lar jeg vær i skrive det, for det kan jo få fatale konsekvenser om en skulle miste rustgarantien.

Dette er noe selgeren fortalte meg som sagt, og jeg har ingen annen kunnskap enn det når det gjelder hva som må benyttes i tillegg under bilen, men jeg regner med at dette har selgeren(e) kunnskaper om, og kan fortelle hva som er det rette stoffet. Jeg har ikke gjort det selv på min 2016 Superb, men vurderer sterkt å gjøre det i løpet av høsten, såfremt jeg ikke skal bytte inn bilen relativt snart, det sparer jeg heller de pengene til noe annet.............

Skrevet

Takk for svar @Superb lll

Skal forhøre meg litt med selger.

Er jo bare snakk om 4-6000kr, så hvis det er å anbefale og hindrer rust, så må jo det være bra mtp bruktbilverdi m.m.

 

Skrevet

Jeg har behandlet bilen min med Mercasol. Jeg ba om bekreftelse fra forhandler og fikk også dette, om at det var godkjent.  Mercasol brukes blant annet på Bekkelaget (der hvor bilene kommer inn til Norge).  Eneste du da trenger og tenke på er at du må bruke et av de autoriserte antirustverkstedene som du finner på nettsiden http://www.norskantirustforening.no/ . 

Mercasol er visst noe av det beste du også kan ha på bilen din, da det ikke vil sprekke opp, som Tectyl gjerne gjør etter en stund etter hva jeg har lest meg opp til. Tectyl blir visst hardt og sprekker opp, og når du da kjører på salta veier vinterstid vil saltvannet trekke seg inn i sprekkene og legge seg i mellom understellet og Tectyl-belegget, og du vil dermed få rust. Mercasol er visstnok elastisk, så det vil bare strekke seg eller krympe ettersom hvor varmt eller kaldt det er i været. Det var iallefall slikt før. Om Tectyl er bedre nå for tiden, har ikke jeg nok kunnskaper om. 

Skrevet

Har ikke pratet med selger enda, men vært i kontakt med forskjellig firma.

Kan se ut som at jeg havner på Dinitrol behandling, etter at jeg har dobbeltsjekket med selger.

Dinitrol er et original produkt som er godkjent av de fleste bilmerker. 
80 - 90% av alle produserte biler er levert med et eller annet Dinitrol produkt.

Akkurat hva som er forskjell og best av Dinitrol og Mercasol, det har jeg ikke peiling på :P

 

Skrevet

Det vet jeg ikke, men det skal visstnok ikke kunne reagere kjemisk med andre stoffer, da saueullfett og olje

Er det gammel bil er det fint, for ny bil ville jeg ha tatt noe bedre, tror ingen ekstra effekt på ny bil

Personlig kvier jeg meg litt for å bruke det igjen da det på varme dager stinket sau selv et år etterpå ??

Men, har nok god effekt på gamle biler istedenfor å ikke gjøre noe. Det frarådes jo å bruke Mercasol/Tectyl etc på biler som ikke er nye

Skrevet

Jeg har fått anbefalt mercasol av venner og dinitrol av forhandler. Litt usikker på hva jeg skal velge. 

Er det noen som vet pris på disse behandlingene? Er det 4-6000,- som gjelder for de fleste? 

Skrevet
2 hours ago, Kengen said:

 

Er det noen som vet pris på disse behandlingene? Er det 4-6000,- som gjelder for de fleste? 

Alle prisene jeg har fått her i midt Norge ligger mellom 6-7000kr for Kodiaq.

Sjekket på både dinitrol, mercasol og tectyl.

Ikke godt å vite hva som er best. Havner nok på dinitrol her. Siste avgjørende faktor var at det er et trygt og godt verksted.

Verkstedet som bruker mercasol er helt ukjent for meg.

Skrevet

Jeg lurer selv på dette og har derfor sendt mail til Møller da jeg hører det er de som står for rust garantien og ikke selger. Det er helt stille fra Møller. Kun autoreply på at min mail er mottatt og vil bli behandlet. Nå har det snart gått 14 dager. Kan vel ikke være så vanskelig for dem å gi et svar på dette. Regner med at jeg ikke er den første ei heller den siste.

Skrevet
51 minutes ago, Lars Adler said:

Jeg lurer selv på dette og har derfor sendt mail til Møller da jeg hører det er de som står for rust garantien og ikke selger. Det er helt stille fra Møller. Kun autoreply på at min mail er mottatt og vil bli behandlet. Nå har det snart gått 14 dager. Kan vel ikke være så vanskelig for dem å gi et svar på dette. Regner med at jeg ikke er den første ei heller den siste.

Sendte selv en henvendelse til Møller.
Mener jeg fikk svar på dagen.

Her er svaret jeg fikk ihvertfall:

Quote

Hei John Martin .

 

Vedrørende din henvendelse.

Alle våre nye biler er i utgangspunktet levert med god rustbeskyttelse. Vi ser allikevel at enkelte steder i Norge er mer utsatt for påvirkning fra vegbanen i den kalde årstiden. I enkelte tilfeller ser vi det faktisk som en fordel å påføre ekstra beskyttelse under bilen. Våre forhandlere har fått informasjon fra oss om hvorledes dette bør utføres og hvilke produkter som vi anbefaler.

Garantien på bilen bortfaller ikke av den grunn at bilen er påført ekstra beskyttelse. Det er allikevel leverandør av det påførte middelet som er ansvarlig for at ikke middelet reagerer med bilens originale voks. Dersom det ved en eventuell reklamasjon kan påvises at påført stoff har reagert med original kjemi og forringet denne, vil en reklamasjon avvises. Vi anbefaler således at du sørger for å få dokumentasjon på hvilket stoff som påføres.

Vi anbefaler at det benyttes voksprodukter, dersom du velger å etterbehandle din bil. Denne har bedre egenskaper og lengre levetid, enn tidligere oljeprodukter.

Din lokale Skoda-forhandler kan veilede deg med tanke på valg av slik behandling. Vi anbefaler således at du kontakter din lokale forhandler direkte, slik at de kan hjelpe deg.

Vi takker for din henvendelse og ønsker deg velkommen tilbake på våre nettsider.

 

  • Lik 1
Skrevet

Jeg bestilte min Kodiaq med ekstra rustbehandling gjennom Møller. Inkludert ekstra støydemping i hjulbuene. Dette har blitt veldig stille, og det er lite forskjell på støyen når jeg øker hastigheten. Kan nyte klassisk musikk i Canton-anlegget i over 110 :-)

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Møller anbefaler altså voksprodukter for evt understellsbehandling. Er det noen som har kjennskap til hva vi da snakker om av merkenavn? Hverken f eks Tectyl eller Lanolinbasert olje, vil jeg tro. 

Det virker jo som BAktusBror er fornøyd med sin behandling inkl støydemping. Hva kostet denne behandlingen? 

Endret av tobor
Skrevet
På 14.9.2017 den 14.26, JohnMartin skrev:

Sendte selv en henvendelse til Møller.
Mener jeg fikk svar på dagen.

Her er svaret jeg fikk ihvertfall:

 

Hei,

Da fikk jeg svar.

 

Hei Lars,

Vi beklager sen tilbakemelding på din henvendelse. For ekstra rustbeskyttelse på din bil anbefaler vi at du kontakter din lokale forhandler og følger de anbefalingene de gir deg for å beskytte understellet på bilen. Ved å følge dem skal ikke rustgarantien på bilen bortfalle, i og med at det er anbefalinger som kommer fra fabrikk.

Ved å gå inn på denne linken vil du kunne søke frem til din nærmeste forhandler: http://www.skoda-auto.no/dealers og de vil kunne hjelpe deg videre med anbefalt produkter for din bil. 


Vi takker for din henvendelse og ønsker deg en fin dag!
 

Vennlig hilsen

Nyima Cham

Kundeservice

_________________________________________________________________

Harald A. Møller AS

Norge

Frysjaveien 31b, Postboks 6671 Etterstad N-0609 Oslo

Telefon.: +47 24 03 35 70

Skrevet

Ja, var vel det samme svaret jeg fikk, bare at de var da mer forsiktig med å anbefale noe over noe annet.

Blir Dinitrol rustbehandling inkl støydemping på meg. :)

Må kjøre 4 mil for å komme til senteret, men det blir bare en fin mulighet å teste før og etter. ?

  • 1 år senere...
Skrevet

En god stund siden noen posta her, men hva slags erfaringer har folk gjort seg?

Vil også gjerne ta en behandling og så at kombibehandling med støy- og rustbeskyttelse ligger på rundt 7000kr med Mercasol på Kodiaq. Et par tusen lavere uten støybehandling. 

Skrevet

Nå har jeg ikke Kodiaq riktignok, men jeg fikk lagt Mercasol på min bil (Octavia Scout) før den ble utlevert ny sommeren 2018, det jeg først la merke til på de første prøveturene var at den virket bedre skjermet mot hjulstøy enn Superb 2016 som jeg byttet inn. Men nå er jo dette to helt forskjellige biler, men det burde jo egentlig være i Superb sin favør, men i tillegg så er det en liten forskjell på dekk,. Begge bilene har Pirelli Cinturato P7, men Octavia 2018 har seal inside dekk, men om det gjør noen forskjell på lydnivået vet jeg ikke. Superb har 235/45-18", mens Octavia har 225/45-18", så de er jo 10mm smalere enn hva dekka var på Superb, det kan kanskje ha en større betydning........?

Ellers så ble også Octavia Scout utgaven levert med tykke originale tekstilmatter som jeg har liggende under gummimattene, og det er mest sannsynlig her den store forskjellen i lydisolering merkes vil jeg tro.

Under bilen ser det veldig bra ut fremdeles etter en vinter med mye kjøring på godt saltede veier gjennom hele vinteren, det så litt annerledes ut på enkelte understellsdetaljer på Superben etter den første vintersesongen. Så om jeg kjøper flere nye biler etterhvert, så blir det definitivt med en ekstra understellsbehandling, for det ser virkelig ut til å være verdt pengene. Men fasiten får en vel ikke før om noen år over hvor holdbar den ekstra beskyttelsen har vært. Bilen skal inn til kontroll/etterbehandling etter 3 år, så den første «dommen» får en vel kanskje høre litt om da.........

Om en ekstra støyisolering er verdt pengene vet jeg ikke, for det har jeg ingen erfaring med selv, for jeg valgte ikke det på denne bilen. Tror nok egentlig at de tykke tekstilmattene på gulvet er ganske effektive mot dekkstøy de også, men det er klart at de mattene hjelper jo selvfølgelig ikke mot lyden som kommer fra hjulbuene bl.a.. Jeg leser jo på diverse fora og i andre grupper at de som har valgt en ekstra lydisolering i tillegg mener at det virkelig er verdt pengene, så det kan jo kanskje være en god idé å gjøre det med det samme. 

Skrevet

@kristh

Trenger Kodiaq mer støyisolering egentlig? Kodiaq har mindre veistøy en Volvo XC90 som i tillegg er på luft. Vår Sportline er Tectyl-behandlet (men ikke støy) og er utrolig stille, selv på 20" og Pirelli.

Skrevet

Takker for svar, virker nok som understellsbehandling er verdifull ja! 

1 hour ago, BGB said:

@kristh

Trenger Kodiaq mer støyisolering egentlig? Kodiaq har mindre veistøy en Volvo XC90 som i tillegg er på luft. Vår Sportline er Tectyl-behandlet (men ikke støy) og er utrolig stille, selv på 20" og Pirelli.

Godt spørsmål, jeg vet faktisk ikke. Har kun kjørt Kodiaqen under prøvekjøring hos forhandler, synes ikke støynivået var et problem egentlig. Bilen kommer ikke før i slutten av juli, så har uansett god tid til å bestemme meg. Men når man gleder seg sånn til ny bil surfer man jo halve dagen på bilrelaterte greier da, så fant jeg en prisliste hos Saga Antirust og der er prisforskjellen på kombibehandling bare 1100kr, det er jo ikke all verden når man uansett har blåst nesten 600.000 på en bil 😛

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...