Gå til innhold
nepa

DMS eco feil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har nylig mottatt min Kodiaq Ambition med bland annet DSG gir, og DMG kjøreprofil.

Jeg bruker ofte eco profilen til og fra jobb, men har lagt merke til noe jeg tror er en feil i programvaren.

Hvis jeg har kjørt i eco, stopper og starter bilen står det eco fortsatt i infotainment skjermen (amundsen) øverst til venstre. Men i kjørecomputer skjermen ser jeg at den bruker gir Dx istedenfor Ex (som indikerer Eco). Merker også at den ikke ruller i bakkene, men bruker et eller annet gir. Går jeg da inn mode, står den også der på eco, og klikker jeg på den igjen ser jeg at den skifter til Ex i kjørecomputeren, og begynner å rulle når jeg slipper gassen.

 

Noen andre som har denne feilen? Skal ringe selger nå etterpå for å sjekke om det er en kjent feil.

-Pål

Skrevet

Spennende BaktusBror. Håper denne oppdateringa løser problemet. Håper du holder oss orientert. Det er interessant hvordan biler mer og mer ligner på en datamaskin.. Oppdagede feil kan rettes opp ved stadige oppdateringer av programvare. For min del har jeg produksjon i uke 38. Jeg regner med at fabrikken ikke sender fra seg biler uten at de er forsynt med den sist tilgjengelige versjon av all programvare. 

Skrevet (endret)

Svar fra Møller:

Quote

Hei,

 
Takk for din henvendelse.
 
Dette er serie standard. Man må fysisk trykke på eco mode igjen etter å ha stoppet bilen. Grunnet til at visningen er som den er vises pga bilen vet at det er førerønsket, men pga EU-regler og direktiver må kjøremodusen tilbake til normal etter stopp av bilen, og fører må fysisk igjen aktivere eco eller annen kjøremodus. Det er således ikke noen feil.
 
Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

Så ser ikke ut til at en software oppdatering vil fikse dette. Var en tynn forklaring syns jeg, hvis det er krav at den må tilbake til normal hver gang, så bør jo selvfølgelig dette også vise på skjermen. Folk vil jo tro at dem kjører i en annen modus en det dem gjør!

Har testet at det er samme problem hvis du bruker Sport modus.

Endret av nepa
Skrevet

Takk for oppdatering. EU-regler er det lite å gjøre med. De har også ofte en reell begrunnelse.

Men jeg er enig med deg i at det bør være samsvar med det en ser på skjermen og det som faktisk skjer. Har du tenkt å gi dette som replikk til Møller-folkene?

Skrevet

Alle med DMS på sin Kodiaq bør klage på dette til Møller, hvis de i utgangpunktet ikke har tenkt til å rette opp i misvisningen (det virker ikke slik).

Skrevet

SW-oppdateringa gjorde ingen forskjell på dette problemet.

Sport modus kan man aktivere igjen via automatgirspaken, men ikke ECO. 

Savner en shortcut. Tungvindt.

Skrevet

Et EU krav som i praksis innebærer at bilen går tilbake til normal må jo være seriøst tull. Dette skjer ikke på min 2017 Scout. Ville vedda på at dette er en feil.

  • 4 uker senere...
Skrevet
Mitt svar til Møller:
Quote
Beklager sent svar.
 
Dette syns jeg høres veldig rart ut, og jeg har hørt fra en eier av den nye Octavia Scout 2017 at dette ikke skjer på den.
 
Og dessuten hvis den må gå tilbake til normal pga EU krav så må jo dette også vise på skjermen. Hovedproblemet her er jo at skjermen viser annen modus en det bilen faktisk står i, og man tror jo man kjører i eco\sport når man ikke gjør det.
Jeg har prøvd litt mer og funnet ut det samme skjer hvis jeg skrur av bilen i sport. En annen ting som er rart er hvis jeg trykker på mode, så kommer feks eco opp hvis det var siste modus, men trykker jeg en gang til på mode (uten å velge en profil) så oppdaterer den seg til normal.
 
Jeg mener fortsatt dette er en klar feil i programvaren.

 

Og svaret til Møller:

Quote

 

Takk for din tilbakemelding.
 
Vi har undersøkt dette igjen med Skoda avdelingen og funnet ut at dette ikke skal være feil, men standard fra fabrikk. Dersom du likevel mener at det er feil i programvaren, anbefaler vi at du kontakter din lokale Skoda forhandler og forklarer situasjonen nærmere. Forhandleren har mulighet til å undersøke dette nærmere og se på utfordringene i din bil.
 
Ha en fin dag!

 

Forstår ikke at det skal være så vanskelig å innrømme at dette er en feil, kan vell ikke være noe tvil?
Håper flere tar kontakt, så går det kanskje gjennom til slutt. Jeg skal ta det videre med min selger.
 

Skrevet

Hei,

 
Takk for din henvendelse.
 
Dette er serie standard. Man må fysisk trykke på eco mode igjen etter å ha stoppet bilen. Grunnet til at visningen er som den er vises pga bilen vet at det er førerønsket, men pga EU-regler og direktiver må kjøremodusen tilbake til normal etter stopp av bilen, og fører må fysisk igjen aktivere eco eller annen kjøremodus. Det er således ikke noen feil.
 
Håper du fikk svar på spørsmålet ditt.

 

Dette synes jeg høres rart ut.

På min 2017 modell virker ECO kjøreprofilen helt som du forventer at den skal virke. Har jeg brukt ECO kjøreprofil når jeg stopper bilen (skrur av tenningen), står den fremdeles i ECO når jeg starter opp igjen. Den triller da med frihjul uten å bremse på et gir. Eco vises alle steder det skal vises før jeg skrur av bilen og etter jeg starter opp igjen.

 

 

  • 4 måneder senere...
Skrevet
On 10/28/2017 at 10:13 AM, kodiak2017 said:

Dette synes jeg høres rart ut.

På min 2017 modell virker ECO kjøreprofilen helt som du forventer at den skal virke. Har jeg brukt ECO kjøreprofil når jeg stopper bilen (skrur av tenningen), står den fremdeles i ECO når jeg starter opp igjen. Den triller da med frihjul uten å bremse på et gir. Eco vises alle steder det skal vises før jeg skrur av bilen og etter jeg starter opp igjen.

Viser den fortsatt at du bruker et ECO gir da? Feks E1 - E2 osv i kjørecomputeren? Sjå meg viser den Eco på amundsen displayet, men det står D1 - D2 i kjørecomputeren... (som betyr at den egentlig er i normal)

Forhandleren min har bekreftet at dette er et problem hos dem også, samt på andre VW modelle:

Quote

 

Jeg har sjekket dette og kan bekrefte at det er riktig at det modus som ble valgt når tenning slåes av er det samme står i displayet når du starter opp og at bilen er i normal modus.
Du må rett og slett velge nytt modus igjen ved oppstart. Har sjekket dette på både Kodiaq, Tiguan og Arteon og alle har samme funksjon.

 

Gidder ikke mase noe mer på dem nå, virker ikke som dem syns dette er noe problem, så får bare leve med det :)

Skrevet

Ser du nå ikke ønsker å holde på med denne saken lenger. Allikevel vi jeg bare fortelle at kjørekomputeren viser E1 - E2 osv når jeg bruker ECO kjøreprofil og starter mortoren igjen.  Jeg skjønner ikke hvordan de da kan hevde det de hevder til deg. Min bil er jo et bevis på at det fungerer helt som du forventer og jeg har beskrevet.

 

Skrevet

Har selv irritert meg over dette, men bare godtatt at det er slik.

Har forøvrig funnet ut en "snarvei" for å aktivere det igjen. Bare trykker 2 ganger på "Off Road" knappen etter å ha startet bilen eller når jeg har begynt å kjøre (avhenger litt av når jeg husker det).

Når "Off Road" slår seg av, så går girboksen tilbake til den modusen som var valgt sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...