Gå til innhold
JohnMartin

Trafikkmeldinger


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer trafikkmeldinger på de nye modellene?

Ser i manualen, så er det mulig å motta via TMC og internett hvis man har online abonnement og data tilkobling.

Tidligere  ble jo TMC sendt over FM nettet av NRK.

Vi er jo så heldige å ikke ha FM lengre her i Norge... Er det TMC sendinger over DAB? Fungerer det i så fall med Columbus?

Når det kommer til trafikkmeldinger via internett, hvor oppdatert og nøyaktig er dette i Norge?

Får man opp indikasjon på kø slik man får på tredjepart navigasjonssystem?

Skrevet

Det heter vel noe annet enn TMC på DAB-nettet, men dette fungerer utmerket i min Superb 17-modell med Amundsen. Sendingen avbrytes av trafikkmeldinger støtt og stadig. 

Jeg kan ta noen bilder av hva som må være aktivert på radioen senere, har ikke i det i hodet akkurat nå. :)

Skrevet
20 minutes ago, Core2Duo said:

Det heter vel noe annet enn TMC på DAB-nettet, men dette fungerer utmerket i min Superb 17-modell med Amundsen. Sendingen avbrytes av trafikkmeldinger støtt og stadig. 

Jeg kan ta noen bilder av hva som må være aktivert på radioen senere, har ikke i det i hodet akkurat nå. :)

Høres jo bra ut.

Men tenkte egentlig mest på TMC som i at GPS får informasjon og f.eks legger om ruten.

Avbryting av sending og få trafikkmeldinger over radio vet jeg eksisterer i DAB også, for det styres jo "Lokalt" hos NRK trafikk.
Var mest nysgjerrig på GPS'n =)

 

Skrevet

Fikk prøvd ut dette i sommer på langtur oppover Sverige. Da var den koblet på nett hele tiden. Skjedde noen ulykker med midlertidig stengt vei, da fikk jeg beskjed om at ruten ble rekalkulert. Så kunne det gå 20-25 min så ble den rekalkulert på nytt igjen. Dette var i forbindelse med ulykker osv. Jeg får også opp trekant skilt på selve kartet når det er kødannelser, uansett om jeg har lagt opp en rute eller ikke. Og det har faktisk vist seg å fungere meget bra.

Skrevet

Det høres jo bra ut, Marius. Brukte du mye data på en sånn tur, når du er koplet på hele tida?

Skrevet
1 time siden, JohnMartin skrev:

Men tenkte egentlig mest på TMC som i at GPS får informasjon og f.eks legger om ruten.

Ja, jeg blandet TMC-RDS og TP her. Beklager det!

TMC er nå avslått i Norge, og vil heller aldri komme på igjen nå som Norge har skrotet alt som har med FM å gjøre.

Når det gjelder DAB så finnes istedenfor TMC en protokoll for trafikkmeldinger til navigasjon som heter TPEG. Dette er det eventuelt NRK eller Statens vegvesen som må vurdere å lansere. 

Ulempen er at TPEG visstnok er dyrt, i tillegg til at det er svært få som har teknologi til å motta dette. 

Nå virker det dog som du har Skoda connect, og etter hva jeg kan forstå i svaret til @Marius så kan du allikevel da få TPEG via nettverk. 

Skrevet
1 time siden, tobor skrev:

Det høres jo bra ut, Marius. Brukte du mye data på en sånn tur, når du er koplet på hele tida?

Dataforbruket er jeg ikke helt sikker på.. Da jeg kun har tvillingkort på vanlige mobilabb. Mitt. Og den mobilen var jo endel i bruk under turen til surfing osv. Jeg brukte også endel google maps/earth visning på navigasjonen. Men, jeg hadde en total mengde på databruk i norden i August på ca 900mb ink surfing på egen mobil. Det inkluderer 5-6 dager i Sverige/Finland. Så om jeg sier maks 100mb på databruk i bilen på totalt ca 3700km i Sverige/Finland, så er jeg ganske så innenfor.

Om du kikker på denne, så får du litt informasjon om disse "Trafikkskiltene" som dukker opp ved kø/veiarbeid/Smalere vei/ulykker osv osv

Skrevet

De fleste større hendelser blir rapportert via nettet, mens også saktegående trafikk blir rapportert, men ikke alltid med melding. Ofte blir kun tid til destinasjon endret samt kartet viser hvor det går sakte

Skrevet

Android Auto med Google Maps (eller Waze) til navigasjon, vil i de fleste tilfeller gi mest oppdatert trafikkinformasjon og automatiske omdirigeringer (så godt som i sanntid). Da trenger du ikke et online-abonnemenet på bilen, men dataene (ikke mye) overføres via mobiltelefonen. PS! For å få Android Auto på bilens infotainmentsystem må man altså ha en android-telefon,

Skrevet

Hvorfor bruke tredjepart når innebygget fungerer så bra? Jeg bruker det hele tiden frem og tilbake til jobb (70 km hver vei), og har gitt bilen og laptop nett fra en 4G router.

Tilbakemeldinger fra trafikken fungerer upåklagelig ?

Skrevet
3 hours ago, PaulusA said:

Hvorfor bruke tredjepart når innebygget fungerer så bra? Jeg bruker det hele tiden frem og tilbake til jobb (70 km hver vei), og har gitt bilen og laptop nett fra en 4G router.

Tilbakemeldinger fra trafikken fungerer upåklagelig ?

Det høres jo bra ut.

Egentlig det jeg lurte mest på. Hvor bra primær systemet fungerer når FM nettet ikke er i drift lenger. Men da trenger jeg ikke å bekymre meg ;)

Skrevet

Ja, det er helt klart at det er via Internett koblingen de fleste (alle?) oppdateringer skjer, har testet dette. Som du sier, ingen grunn til uro ?

  • Lik 1
Skrevet
4 hours ago, PaulusA said:

Hvorfor bruke tredjepart når innebygget fungerer så bra? 

Nei, hvis det er like bra så er det sikkert like greit å få trafikken fra skoda-systemet :). For alt jeg vet kan det jo hende Skoda kjøper trafikkdata fra Google. I så måte går man kanskje over bekken etter vann uansett hva man velger å bruke. Det koker vel ned til hvem som leverer den beste totalpakka (kart, trafikk, kontakt- og anropsstyring, meldinger, musikkavspilling etc).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...