Gå til innhold
JohnMartin

Garasjejekk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå begynner det å nærme seg dekkskift! O.o

Lurer i den forbindelse hvor dere plasserer garasjejekken?

Punktene for jekken som følger med er er jo ikke helt heldig å bruke. Siden det er en profil som stikker ned.

Prøvde å bruke disse punktene på tidligere Superb, men det resulterte bare i at den ble bøyd. -_-

Hadde bare bilen en liten uke før jeg måtte reise bort, så har ikke rukket å ta en titt under =)

Noen som har sett på det?

Skrevet
11 timer siden, JohnMartin skrev:

Hei,

Nå begynner det å nærme seg dekkskift! O.o

Lurer i den forbindelse hvor dere plasserer garasjejekken?

Punktene for jekken som følger med er er jo ikke helt heldig å bruke. Siden det er en profil som stikker ned.

Prøvde å bruke disse punktene på tidligere Superb, men det resulterte bare i at den ble bøyd. -_-

Hadde bare bilen en liten uke før jeg måtte reise bort, så har ikke rukket å ta en titt under =)

Noen som har sett på det?

Iflg manualen er jekkpunktene på denne profilen og passer med original jekk. 

Skrevet
16 minutes ago, Quattrokid said:

Iflg manualen er jekkpunktene på denne profilen og passer med original jekk. 

Ja, men med garasjejekken har stor rund flate.

Fornuftig at profilen passer original jekk, men vil  bruke garasjejekken uten å skade bilen :)

BMW har en annen løsning, de har en "klump" som går opp i kanalen.

Så der får man kjøpt en plate som gjør det mulig å bruke garasjejekk trygt. Alla dette: https://m.ebay.com/itm/2-Jacking-Tool-Trolley-Jack-Pad-Adapter-Rubber-62mm-Fit-BMW-E81-E82-E87-F22-F23-/302117726713

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg Kodiaq, men jekkpunktet er vel en forsterket del av falsen som går under hele "kanalen". Det ser slik ut på min Octavia i alle fall. Der passer originaljekken som fulgte bilen (jeg har reservehjul og original saksejekk). Jekken har en plate med en liten fordypning som et lite spor som skal plasseres på de forsterkede områdene. Jekken løfter altså på den kanten og  de forsterkede områdene skal være sterke nok til å løfte bilen. Jeg har brukt originaljekken på alle gangene jeg har skiftet hjul høst og vår ++.

Jeg kan ikke forstå at prinsippet er noe forskjellig hvis man bruker en garasjejekk. Garasjejekkene har vel en noenlunde rund plate som er bøyd litt opp rundt kanten med noen mindre fordypninger. Plasseres disse på riktig plass så er vel alt greit? Såsant man ikke får en skjevbelastning på denne kanten da. Men det kan jo skje uansett hvilken jekktype man bruker.

Endret av Sjåføren
Skrevet

Kjøpe en jekk-pad. :) Clas-Ohlson eller Biltema. 

Du får også kjøpt jekk-pad med spor noen steder, dog lenge siden jeg har sett det i norge om de ikke har fått inn på Jula, Biltema ect i det siste. Har du tid å vente kan du jo bestille i fra det store utland. :) 

Link: Jekk-pad bildesøk google

Skrevet (endret)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jack-Pad-2000017051/

https://www.jula.no/search/?query=Løftebeskyttelse

Dog uten spor alle de der da, men clas ohlson har en flat som er 33 mm tykk kjøp den og legg den på  gjærsaga og lag spor selv.  

https://m.clasohlson.com/no/Jack-Pad-trykkplate/40-7303

Hvis man orker å vente så: 20 kr på ebay. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xjack+pad.TRS0&_nkw=jack+pad&_sacat=0

 

Endret av Ken
Skriveleifs
Skrevet (endret)

Litt rart det da sia det er spor i orginaljekken også.. 

Så har man en gummipad som er lik dimmensjonert (spordybde spess!! ) slik at det både ligger ant på fals og kanal så skal det gå helt fint det.

Om ikke anna så ha en flat pad elle kloss da og sett jekk på brufester eller andre lignende steder med massivt stål.

Har brukt garasjejekk i alle år på slike steder for jeg liker ikke jekke på kanalene i hele tatt.

Endret av Ken
Skrevet

Ja det kan jeg skjønne hvis det er alt for myk gummi ja siden vi løfter på ett punkt. Hadde vært noe anna om det hadde vært på bukk når det er 4 punkt.

Tenkte å foreslå trekloss, men ville ikke nevne det tilfelle noen valgte feil tykkelse og feil tre og laga spor og klossen evt spjæra og billen vil da "falle" ned på jekken og ditto evt jekk velt.

Hvis noen finner på bruke trekloss og lage rigktig spor i, så bruk noe tykk, vanlig eller vannfast finer.  

Og ikke noe treverk som kan risikere å spjære fordi treverket er blitt svekket av sporet hvertfall.

Skrevet (endret)

Jeg har funnet denne.. Tror denne gjelder Octavia i utgangspunktet. Men, er vel en sannsynlighet at den kan kopieres til de fleste Skoda og VW biler, da mesteparten er bygd på MQB plattformen.

 

JackingPoints.pdf

Endret av Marius
Endret fra BE til VW :P
  • Lik 1
Skrevet (endret)

Ja den illustrerer det jeg mente om å jekke andre steder enn på OEM kanal-jekkfester. 

Grunn til at jeg ikke jekker på kanalfester med garasjejekken, er at med garasjejekken så får den i løft en trekke retting utover, men bilen vil få en trekke retting innover når den blir vippa opp. Ergo er det lett om man ikke passer på at jekken får "rulle" etter innover at men bøyer jekkfalsen på kanalen.

Derfor er det bedre å bruke garasjejekken på ramme og bærbru innfestinger, for de er massive og tar ikke skade slik. Men en trefjøl er alltid kjekt å putte i mellom jekk og chassis

Endret av Ken
Skrevet (endret)

@Mariusog @Ken. Dette må være riktig når bilen skal løftes med garasjejekk eller løftebukk! Da skal bilen IKKE løftes etter falsen på kanalen, men på de forsterkede områdene som er angitt på instruksen. Dette gjelder nok alle biler generelt, slik at verkstedene ikke gjør feil (de løfter jo allslags biler og kan ikke stå og spekulere for hver bil hvor de skal løfte). 

Det har vært mye snakk om bøyde falser og det er helt sikkert på grunn av at garasjejekker drar litt sidelengs når den løfter. Hvis man da er uheldig med kontaktpunktet og kraftretningen, så kan falsen bøye seg. 

Den forsterkede delen av falsen under kanalen skal altså KUN brukes sammen med den originale jekken. Her hadde jeg gått rett i fella, men heldigvis har jeg aldri brukt garasjejekk på noen av mine biler. 

Legger ved bilde av originaljekken i falsen på min Octavia.

DSC_4281.JPG

Endret av Sjåføren
Skrevet

@Sjåføren , Ser her på orginaljekken på bildet ditt, at fordypningen var ikke akkurat veldig stor.. Ikke noe større enn en garasjejekk ihvertfall. Så, om man sørger for plant underlag med betong/asfalt på garasjejekken, så ser jeg ikke noe problem i å bruke garasjejekk i falsen.

  • Lik 1
Skrevet

Original-jekken ruller fram og tilbake, og beveger seg sammen med bilen i det du jekker opp og ned, så man ikke bøyer falsen. Det har en garasje-jekk vansker med å gjøre, og dermed blir falsen bøyd i alle retninger.

Ihvertfall min erfaring, iallefall på litt eldre biler. 

Skrevet
4 timer siden, Core2Duo skrev:

Original-jekken ruller fram og tilbake, og beveger seg sammen med bilen i det du jekker opp og ned, så man ikke bøyer falsen. Det har en garasje-jekk vansker med å gjøre, og dermed blir falsen bøyd i alle retninger.

Ihvertfall min erfaring, iallefall på litt eldre biler. 

Er det hjul på orginaljekken? Har ikke sjekket min.. men på bildet der ligner det mistenkelig på standard VAG jekk..  og den er det ikke hjul på, såvidt jeg vet. Garasjejekken min triller bra frem og tilbake...

Skrevet
6 timer siden, Marius skrev:

Er det hjul på orginaljekken? Har ikke sjekket min.. men på bildet der ligner det mistenkelig på standard VAG jekk..  og den er det ikke hjul på, såvidt jeg vet. Garasjejekken min triller bra frem og tilbake...

Neida, det er en original VAG saksejekk fra min 2015 Octavia (produsert sent i 2014). Den løfter rett opp og dermed er det ikke behov for hjul. Den lille bevegelsen som bilen gjør ved løfting har aldri vært noe problem. Og den lille fordypningen passer greit i falsen. Den er stabil, og godstykkelse og heisemekanismen virker solid. Nå står bilen ganske så flatt og jeg bruker en bit kryssfinerplate mot asfalten, og jeg har brukt originaljekken ved hvert hjulbytte.

  • Lik 1
Skrevet

Fordypningen på originaljekken er ikke der for å fordele lasten, men for å hjelpe å få lasten sentrisk på jekken samt for å forhindre forskyvninger.  Bruker man en garasjejekk, vil en vanlig jack-pad i hardgummi uten fordypning fungere fint.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har nettopp skiftet på min Kodiaq, brukte garasjejekk med rund jack-pad uten spor. og jekket på jekkepunktene på kanal listen/falsen. Ingenting er bøyd eller ødelagt, så det fungerer uten probemer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...