Gå til innhold
JohnMartin

Garasjejekk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå begynner det å nærme seg dekkskift! O.o

Lurer i den forbindelse hvor dere plasserer garasjejekken?

Punktene for jekken som følger med er er jo ikke helt heldig å bruke. Siden det er en profil som stikker ned.

Prøvde å bruke disse punktene på tidligere Superb, men det resulterte bare i at den ble bøyd. -_-

Hadde bare bilen en liten uke før jeg måtte reise bort, så har ikke rukket å ta en titt under =)

Noen som har sett på det?

Skrevet
11 timer siden, JohnMartin skrev:

Hei,

Nå begynner det å nærme seg dekkskift! O.o

Lurer i den forbindelse hvor dere plasserer garasjejekken?

Punktene for jekken som følger med er er jo ikke helt heldig å bruke. Siden det er en profil som stikker ned.

Prøvde å bruke disse punktene på tidligere Superb, men det resulterte bare i at den ble bøyd. -_-

Hadde bare bilen en liten uke før jeg måtte reise bort, så har ikke rukket å ta en titt under =)

Noen som har sett på det?

Iflg manualen er jekkpunktene på denne profilen og passer med original jekk. 

Skrevet
16 minutes ago, Quattrokid said:

Iflg manualen er jekkpunktene på denne profilen og passer med original jekk. 

Ja, men med garasjejekken har stor rund flate.

Fornuftig at profilen passer original jekk, men vil  bruke garasjejekken uten å skade bilen :)

BMW har en annen løsning, de har en "klump" som går opp i kanalen.

Så der får man kjøpt en plate som gjør det mulig å bruke garasjejekk trygt. Alla dette: https://m.ebay.com/itm/2-Jacking-Tool-Trolley-Jack-Pad-Adapter-Rubber-62mm-Fit-BMW-E81-E82-E87-F22-F23-/302117726713

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg Kodiaq, men jekkpunktet er vel en forsterket del av falsen som går under hele "kanalen". Det ser slik ut på min Octavia i alle fall. Der passer originaljekken som fulgte bilen (jeg har reservehjul og original saksejekk). Jekken har en plate med en liten fordypning som et lite spor som skal plasseres på de forsterkede områdene. Jekken løfter altså på den kanten og  de forsterkede områdene skal være sterke nok til å løfte bilen. Jeg har brukt originaljekken på alle gangene jeg har skiftet hjul høst og vår ++.

Jeg kan ikke forstå at prinsippet er noe forskjellig hvis man bruker en garasjejekk. Garasjejekkene har vel en noenlunde rund plate som er bøyd litt opp rundt kanten med noen mindre fordypninger. Plasseres disse på riktig plass så er vel alt greit? Såsant man ikke får en skjevbelastning på denne kanten da. Men det kan jo skje uansett hvilken jekktype man bruker.

Endret av Sjåføren
Skrevet

Kjøpe en jekk-pad. :) Clas-Ohlson eller Biltema. 

Du får også kjøpt jekk-pad med spor noen steder, dog lenge siden jeg har sett det i norge om de ikke har fått inn på Jula, Biltema ect i det siste. Har du tid å vente kan du jo bestille i fra det store utland. :) 

Link: Jekk-pad bildesøk google

Skrevet (endret)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jack-Pad-2000017051/

https://www.jula.no/search/?query=Løftebeskyttelse

Dog uten spor alle de der da, men clas ohlson har en flat som er 33 mm tykk kjøp den og legg den på  gjærsaga og lag spor selv.  

https://m.clasohlson.com/no/Jack-Pad-trykkplate/40-7303

Hvis man orker å vente så: 20 kr på ebay. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xjack+pad.TRS0&_nkw=jack+pad&_sacat=0

 

Endret av Ken
Skriveleifs
Skrevet (endret)

Litt rart det da sia det er spor i orginaljekken også.. 

Så har man en gummipad som er lik dimmensjonert (spordybde spess!! ) slik at det både ligger ant på fals og kanal så skal det gå helt fint det.

Om ikke anna så ha en flat pad elle kloss da og sett jekk på brufester eller andre lignende steder med massivt stål.

Har brukt garasjejekk i alle år på slike steder for jeg liker ikke jekke på kanalene i hele tatt.

Endret av Ken
Skrevet

Ja det kan jeg skjønne hvis det er alt for myk gummi ja siden vi løfter på ett punkt. Hadde vært noe anna om det hadde vært på bukk når det er 4 punkt.

Tenkte å foreslå trekloss, men ville ikke nevne det tilfelle noen valgte feil tykkelse og feil tre og laga spor og klossen evt spjæra og billen vil da "falle" ned på jekken og ditto evt jekk velt.

Hvis noen finner på bruke trekloss og lage rigktig spor i, så bruk noe tykk, vanlig eller vannfast finer.  

Og ikke noe treverk som kan risikere å spjære fordi treverket er blitt svekket av sporet hvertfall.

Skrevet (endret)

Jeg har funnet denne.. Tror denne gjelder Octavia i utgangspunktet. Men, er vel en sannsynlighet at den kan kopieres til de fleste Skoda og VW biler, da mesteparten er bygd på MQB plattformen.

 

JackingPoints.pdf

Endret av Marius
Endret fra BE til VW :P
  • Lik 1
Skrevet (endret)

Ja den illustrerer det jeg mente om å jekke andre steder enn på OEM kanal-jekkfester. 

Grunn til at jeg ikke jekker på kanalfester med garasjejekken, er at med garasjejekken så får den i løft en trekke retting utover, men bilen vil få en trekke retting innover når den blir vippa opp. Ergo er det lett om man ikke passer på at jekken får "rulle" etter innover at men bøyer jekkfalsen på kanalen.

Derfor er det bedre å bruke garasjejekken på ramme og bærbru innfestinger, for de er massive og tar ikke skade slik. Men en trefjøl er alltid kjekt å putte i mellom jekk og chassis

Endret av Ken
Skrevet (endret)

@Mariusog @Ken. Dette må være riktig når bilen skal løftes med garasjejekk eller løftebukk! Da skal bilen IKKE løftes etter falsen på kanalen, men på de forsterkede områdene som er angitt på instruksen. Dette gjelder nok alle biler generelt, slik at verkstedene ikke gjør feil (de løfter jo allslags biler og kan ikke stå og spekulere for hver bil hvor de skal løfte). 

Det har vært mye snakk om bøyde falser og det er helt sikkert på grunn av at garasjejekker drar litt sidelengs når den løfter. Hvis man da er uheldig med kontaktpunktet og kraftretningen, så kan falsen bøye seg. 

Den forsterkede delen av falsen under kanalen skal altså KUN brukes sammen med den originale jekken. Her hadde jeg gått rett i fella, men heldigvis har jeg aldri brukt garasjejekk på noen av mine biler. 

Legger ved bilde av originaljekken i falsen på min Octavia.

DSC_4281.JPG

Endret av Sjåføren
Skrevet

@Sjåføren , Ser her på orginaljekken på bildet ditt, at fordypningen var ikke akkurat veldig stor.. Ikke noe større enn en garasjejekk ihvertfall. Så, om man sørger for plant underlag med betong/asfalt på garasjejekken, så ser jeg ikke noe problem i å bruke garasjejekk i falsen.

  • Lik 1
Skrevet

Original-jekken ruller fram og tilbake, og beveger seg sammen med bilen i det du jekker opp og ned, så man ikke bøyer falsen. Det har en garasje-jekk vansker med å gjøre, og dermed blir falsen bøyd i alle retninger.

Ihvertfall min erfaring, iallefall på litt eldre biler. 

Skrevet
4 timer siden, Core2Duo skrev:

Original-jekken ruller fram og tilbake, og beveger seg sammen med bilen i det du jekker opp og ned, så man ikke bøyer falsen. Det har en garasje-jekk vansker med å gjøre, og dermed blir falsen bøyd i alle retninger.

Ihvertfall min erfaring, iallefall på litt eldre biler. 

Er det hjul på orginaljekken? Har ikke sjekket min.. men på bildet der ligner det mistenkelig på standard VAG jekk..  og den er det ikke hjul på, såvidt jeg vet. Garasjejekken min triller bra frem og tilbake...

Skrevet
6 timer siden, Marius skrev:

Er det hjul på orginaljekken? Har ikke sjekket min.. men på bildet der ligner det mistenkelig på standard VAG jekk..  og den er det ikke hjul på, såvidt jeg vet. Garasjejekken min triller bra frem og tilbake...

Neida, det er en original VAG saksejekk fra min 2015 Octavia (produsert sent i 2014). Den løfter rett opp og dermed er det ikke behov for hjul. Den lille bevegelsen som bilen gjør ved løfting har aldri vært noe problem. Og den lille fordypningen passer greit i falsen. Den er stabil, og godstykkelse og heisemekanismen virker solid. Nå står bilen ganske så flatt og jeg bruker en bit kryssfinerplate mot asfalten, og jeg har brukt originaljekken ved hvert hjulbytte.

  • Lik 1
Skrevet

Fordypningen på originaljekken er ikke der for å fordele lasten, men for å hjelpe å få lasten sentrisk på jekken samt for å forhindre forskyvninger.  Bruker man en garasjejekk, vil en vanlig jack-pad i hardgummi uten fordypning fungere fint.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har nettopp skiftet på min Kodiaq, brukte garasjejekk med rund jack-pad uten spor. og jekket på jekkepunktene på kanal listen/falsen. Ingenting er bøyd eller ødelagt, så det fungerer uten probemer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...