Gå til innhold
JohnMartin

Garasjejekk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå begynner det å nærme seg dekkskift! O.o

Lurer i den forbindelse hvor dere plasserer garasjejekken?

Punktene for jekken som følger med er er jo ikke helt heldig å bruke. Siden det er en profil som stikker ned.

Prøvde å bruke disse punktene på tidligere Superb, men det resulterte bare i at den ble bøyd. -_-

Hadde bare bilen en liten uke før jeg måtte reise bort, så har ikke rukket å ta en titt under =)

Noen som har sett på det?

Skrevet
11 timer siden, JohnMartin skrev:

Hei,

Nå begynner det å nærme seg dekkskift! O.o

Lurer i den forbindelse hvor dere plasserer garasjejekken?

Punktene for jekken som følger med er er jo ikke helt heldig å bruke. Siden det er en profil som stikker ned.

Prøvde å bruke disse punktene på tidligere Superb, men det resulterte bare i at den ble bøyd. -_-

Hadde bare bilen en liten uke før jeg måtte reise bort, så har ikke rukket å ta en titt under =)

Noen som har sett på det?

Iflg manualen er jekkpunktene på denne profilen og passer med original jekk. 

Skrevet
16 minutes ago, Quattrokid said:

Iflg manualen er jekkpunktene på denne profilen og passer med original jekk. 

Ja, men med garasjejekken har stor rund flate.

Fornuftig at profilen passer original jekk, men vil  bruke garasjejekken uten å skade bilen :)

BMW har en annen løsning, de har en "klump" som går opp i kanalen.

Så der får man kjøpt en plate som gjør det mulig å bruke garasjejekk trygt. Alla dette: https://m.ebay.com/itm/2-Jacking-Tool-Trolley-Jack-Pad-Adapter-Rubber-62mm-Fit-BMW-E81-E82-E87-F22-F23-/302117726713

Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg Kodiaq, men jekkpunktet er vel en forsterket del av falsen som går under hele "kanalen". Det ser slik ut på min Octavia i alle fall. Der passer originaljekken som fulgte bilen (jeg har reservehjul og original saksejekk). Jekken har en plate med en liten fordypning som et lite spor som skal plasseres på de forsterkede områdene. Jekken løfter altså på den kanten og  de forsterkede områdene skal være sterke nok til å løfte bilen. Jeg har brukt originaljekken på alle gangene jeg har skiftet hjul høst og vår ++.

Jeg kan ikke forstå at prinsippet er noe forskjellig hvis man bruker en garasjejekk. Garasjejekkene har vel en noenlunde rund plate som er bøyd litt opp rundt kanten med noen mindre fordypninger. Plasseres disse på riktig plass så er vel alt greit? Såsant man ikke får en skjevbelastning på denne kanten da. Men det kan jo skje uansett hvilken jekktype man bruker.

Endret av Sjåføren
Skrevet

Kjøpe en jekk-pad. :) Clas-Ohlson eller Biltema. 

Du får også kjøpt jekk-pad med spor noen steder, dog lenge siden jeg har sett det i norge om de ikke har fått inn på Jula, Biltema ect i det siste. Har du tid å vente kan du jo bestille i fra det store utland. :) 

Link: Jekk-pad bildesøk google

Skrevet (endret)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jack-Pad-2000017051/

https://www.jula.no/search/?query=Løftebeskyttelse

Dog uten spor alle de der da, men clas ohlson har en flat som er 33 mm tykk kjøp den og legg den på  gjærsaga og lag spor selv.  

https://m.clasohlson.com/no/Jack-Pad-trykkplate/40-7303

Hvis man orker å vente så: 20 kr på ebay. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xjack+pad.TRS0&_nkw=jack+pad&_sacat=0

 

Endret av Ken
Skriveleifs
Skrevet (endret)

Litt rart det da sia det er spor i orginaljekken også.. 

Så har man en gummipad som er lik dimmensjonert (spordybde spess!! ) slik at det både ligger ant på fals og kanal så skal det gå helt fint det.

Om ikke anna så ha en flat pad elle kloss da og sett jekk på brufester eller andre lignende steder med massivt stål.

Har brukt garasjejekk i alle år på slike steder for jeg liker ikke jekke på kanalene i hele tatt.

Endret av Ken
Skrevet

Ja det kan jeg skjønne hvis det er alt for myk gummi ja siden vi løfter på ett punkt. Hadde vært noe anna om det hadde vært på bukk når det er 4 punkt.

Tenkte å foreslå trekloss, men ville ikke nevne det tilfelle noen valgte feil tykkelse og feil tre og laga spor og klossen evt spjæra og billen vil da "falle" ned på jekken og ditto evt jekk velt.

Hvis noen finner på bruke trekloss og lage rigktig spor i, så bruk noe tykk, vanlig eller vannfast finer.  

Og ikke noe treverk som kan risikere å spjære fordi treverket er blitt svekket av sporet hvertfall.

Skrevet (endret)

Jeg har funnet denne.. Tror denne gjelder Octavia i utgangspunktet. Men, er vel en sannsynlighet at den kan kopieres til de fleste Skoda og VW biler, da mesteparten er bygd på MQB plattformen.

 

JackingPoints.pdf

Endret av Marius
Endret fra BE til VW :P
  • Lik 1
Skrevet (endret)

Ja den illustrerer det jeg mente om å jekke andre steder enn på OEM kanal-jekkfester. 

Grunn til at jeg ikke jekker på kanalfester med garasjejekken, er at med garasjejekken så får den i løft en trekke retting utover, men bilen vil få en trekke retting innover når den blir vippa opp. Ergo er det lett om man ikke passer på at jekken får "rulle" etter innover at men bøyer jekkfalsen på kanalen.

Derfor er det bedre å bruke garasjejekken på ramme og bærbru innfestinger, for de er massive og tar ikke skade slik. Men en trefjøl er alltid kjekt å putte i mellom jekk og chassis

Endret av Ken
Skrevet (endret)

@Mariusog @Ken. Dette må være riktig når bilen skal løftes med garasjejekk eller løftebukk! Da skal bilen IKKE løftes etter falsen på kanalen, men på de forsterkede områdene som er angitt på instruksen. Dette gjelder nok alle biler generelt, slik at verkstedene ikke gjør feil (de løfter jo allslags biler og kan ikke stå og spekulere for hver bil hvor de skal løfte). 

Det har vært mye snakk om bøyde falser og det er helt sikkert på grunn av at garasjejekker drar litt sidelengs når den løfter. Hvis man da er uheldig med kontaktpunktet og kraftretningen, så kan falsen bøye seg. 

Den forsterkede delen av falsen under kanalen skal altså KUN brukes sammen med den originale jekken. Her hadde jeg gått rett i fella, men heldigvis har jeg aldri brukt garasjejekk på noen av mine biler. 

Legger ved bilde av originaljekken i falsen på min Octavia.

DSC_4281.JPG

Endret av Sjåføren
Skrevet

@Sjåføren , Ser her på orginaljekken på bildet ditt, at fordypningen var ikke akkurat veldig stor.. Ikke noe større enn en garasjejekk ihvertfall. Så, om man sørger for plant underlag med betong/asfalt på garasjejekken, så ser jeg ikke noe problem i å bruke garasjejekk i falsen.

  • Lik 1
Skrevet

Original-jekken ruller fram og tilbake, og beveger seg sammen med bilen i det du jekker opp og ned, så man ikke bøyer falsen. Det har en garasje-jekk vansker med å gjøre, og dermed blir falsen bøyd i alle retninger.

Ihvertfall min erfaring, iallefall på litt eldre biler. 

Skrevet
4 timer siden, Core2Duo skrev:

Original-jekken ruller fram og tilbake, og beveger seg sammen med bilen i det du jekker opp og ned, så man ikke bøyer falsen. Det har en garasje-jekk vansker med å gjøre, og dermed blir falsen bøyd i alle retninger.

Ihvertfall min erfaring, iallefall på litt eldre biler. 

Er det hjul på orginaljekken? Har ikke sjekket min.. men på bildet der ligner det mistenkelig på standard VAG jekk..  og den er det ikke hjul på, såvidt jeg vet. Garasjejekken min triller bra frem og tilbake...

Skrevet
6 timer siden, Marius skrev:

Er det hjul på orginaljekken? Har ikke sjekket min.. men på bildet der ligner det mistenkelig på standard VAG jekk..  og den er det ikke hjul på, såvidt jeg vet. Garasjejekken min triller bra frem og tilbake...

Neida, det er en original VAG saksejekk fra min 2015 Octavia (produsert sent i 2014). Den løfter rett opp og dermed er det ikke behov for hjul. Den lille bevegelsen som bilen gjør ved løfting har aldri vært noe problem. Og den lille fordypningen passer greit i falsen. Den er stabil, og godstykkelse og heisemekanismen virker solid. Nå står bilen ganske så flatt og jeg bruker en bit kryssfinerplate mot asfalten, og jeg har brukt originaljekken ved hvert hjulbytte.

  • Lik 1
Skrevet

Fordypningen på originaljekken er ikke der for å fordele lasten, men for å hjelpe å få lasten sentrisk på jekken samt for å forhindre forskyvninger.  Bruker man en garasjejekk, vil en vanlig jack-pad i hardgummi uten fordypning fungere fint.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har nettopp skiftet på min Kodiaq, brukte garasjejekk med rund jack-pad uten spor. og jekket på jekkepunktene på kanal listen/falsen. Ingenting er bøyd eller ødelagt, så det fungerer uten probemer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...