Gå til innhold
Tor2r

Superb Hybrid - litt fakta


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er virkelig bra! Kommer sent, men heldigvis med ett ess i ermet med lengre rekkevidde enn alle konkurrentene! 70km rekkevidde vil vel si en reel rekkevidde på ca 50km vil jeg tippe? Noe som begynner å bli akseptabelt og brukandes for dem fleste i det daglige... Står vel ikke nevnt noe om 4x4 i artikkelen, men hadde virkelig gjort seg dersom det hadde blitt, selv om jeg tviler sterkt...

Uansett kommer nok denne til å selge bra, men får håpe den ikke får med alle problemer fra Passat, som att man ikke kan lade i kuldegrader etc... Men spennende er det

Skrevet

4x4 og god drivstofføkonomi er vel ikke noe som går hånd i hånd?

Men det blir spennende å se hvor dette tar veien. Og hvor mye plass et slikt system vil ta av bagasjerommet. 

Skrevet
1 time siden, tronna skrev:

4x4 og god drivstofføkonomi er vel ikke noe som går hånd i hånd?

Men det blir spennende å se hvor dette tar veien. Og hvor mye plass et slikt system vil ta av bagasjerommet. 

Tja, både Volvo, BMW og Mitsubishi har ladbare hybrider med 4x4, så det er mulig...og bilene er jo rimelig i forbruk sålenge de går på strøm...når de er tomme derimot, not so much :P 

Skrevet (endret)

Hvis el motorer driver bakhjulene er det ikke ineffektivt med 4x4 ?

Endret av PaulusA
Skrevet

Det er mye mulig.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på disse nevnte SUVene, men så vidt jeg vet, så drives bakhjula på Volvo XC60 med elmotorer. Men når batteriet er så og si tomt, klarer bensinmotor/dynamo drive disse motorene alene? Så det blir mer som en tradisjonell bensin/diesel-elektrisk funksjon?

 

Skrevet

Er det fortsatt slik at en hybrid har et sinnsykt forbruk når batteriet er tomt, og ikke minst, vil batteriet fungere i vinterhalvåret? 

Skrevet
7 timer siden, tronna skrev:

Det er mye mulig.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på disse nevnte SUVene, men så vidt jeg vet, så drives bakhjula på Volvo XC60 med elmotorer. Men når batteriet er så og si tomt, klarer bensinmotor/dynamo drive disse motorene alene? Så det blir mer som en tradisjonell bensin/diesel-elektrisk funksjon?

 

Etter hva jeg forstår er det slik at BMW sin 225xe sparer strøm slik at det alltid er strøm til drift av bakhjulene, iflg de testene jeg har lest iallefall.  

  • Lik 1
Skrevet
16 timer siden, Core2Duo skrev:

Er det fortsatt slik at en hybrid har et sinnsykt forbruk når batteriet er tomt, og ikke minst, vil batteriet fungere i vinterhalvåret? 

Uten erfaring vil jeg regne med att forbruket er høyere da batteriet er tomt en tilsvarende bil uten all ekstra vekt...

Men angående vinterhalvåret så er det ett spørsmål jeg er nysgjerrig på også... Det er regelrett flaut av VW på dems biler

Skrevet

Forbruket må jo blir noe høyere med tomt batteri. Vi vurderte Passat GTE sterkt før vi kjøpte Superben vår, men med en god del turer på ca 200 km så veier nok ikke det vi hadde spart på småkjøringen opp. Uten strøm har en jo samme motor i GTE som vi har i Superben, men med 300kg (?) mer bagasje på hver tur.

Har hørt om et par med Outlander Hybrid som har fått vesentlig høyere drivstoffkostnader ved overgang til hybrid. Men alt kommer jo ned til hva slags kjøremønster en har.

Blir spennende å se hvordan løsningen på Superb blir med hybrid, men som det nevnes her så vil  nok aldri VAG tillate at den er bedre enn Passat. Særlig ikke med tanke på informasjonen som kom tidligere i høst om at VW føler at Skoda har "for billig" tilgang til gruppens teknologi (ref: https://www.motor1.com/news/182510/vw-jealous-of-skoda-advantages/).

Skrevet

Den primære fordelen med hybrid er lading i nedoverbakke. Ved "rett" topografi kan dette utnyttes til vesentlig bedre drivstofføkonomi, dette uten at batteriet først er ladet.

Men, som dere sier er det et problem med økt vekt. Dette gjør at ved mye motorvei -kjøring, hvor lite lading, vil forbruket bli høyere. Derfor er alt av hybrid mer økonomisk ved småkjøring og landevei.

De fleste ladbare hybrider bruker kun bensinmotor til oppvarming, ikke batteri, og spesielt VW har hatt en ekstra teit løsning der. Derfor er i mine øyne, med dagens løsning, en ladehybrid uinteressant for meg, spesielt VW. Dette spesielt grunnet mitt kjøremønster.

Hvis man kjører mye er faktisk en tradisjonell hybrid å foretrekke, da mindre dødvekt grunnet mindre batteri.

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 4.1.2018 den 11.20, joergenbf skrev:

Forbruket må jo blir noe høyere med tomt batteri. Vi vurderte Passat GTE sterkt før vi kjøpte Superben vår, men med en god del turer på ca 200 km så veier nok ikke det vi hadde spart på småkjøringen opp. Uten strøm har en jo samme motor i GTE som vi har i Superben, men med 300kg (?) mer bagasje på hver tur.

Såpass ja, det er jo litt å drasse på. Hadde vært skøy med et regnestykke/regneark som viser hvor mange langturer i løpet av et år man må ha før det ikke lønner seg noe mere med en gitt hybrid. Kjører nærmere 5 mil daglig men så blir det langturer på 30 mil hver vei inne-i-mellom. Mistenker at vinninga fort går opp i spinninga her med en slik ekstra vekt. 

Skrevet
1 time siden, Sveinung Øyen skrev:

Såpass ja, det er jo litt å drasse på. Hadde vært skøy med et regnestykke/regneark som viser hvor mange langturer i løpet av et år man må ha før det ikke lønner seg noe mere med en gitt hybrid. Kjører nærmere 5 mil daglig men så blir det langturer på 30 mil hver vei inne-i-mellom. Mistenker at vinninga fort går opp i spinninga her med en slik ekstra vekt. 

Ja, en dag jeg har god tid så skal jeg se på det ;) Nei men fra spøk til alvor, så grovregnet jeg litt på det før vi kjøpte Superben. I det regnestykket var det også med å sette opp ladepunkt på garasjeplassen min riktig nok også. Jeg kjenner en som har Passat GTE, og kjører mest småkjøring, og de sparer mye bensin på det siden majoriteten av kjøringen er EL, og da betyr jo ikke vekten så mye. Men som jeg vel nevnte kjenner jeg til folk som har kjørt hybrid firmabil der kostnadene til drivstoff har økt.

Sjekket opp dette med vekten nå, og GTE'n veier 280 kg mer enn bensinvarianten, så da var ikke 300 så ille på vei. Det kan nok hende du vil merke lavere kostnadere da, hvis du  på den daglige greier å kjører EL. Vekten gjør jo også at bilen føles mindre sprek, når batteriet er tomt. 

uansett kommer det til å skje myye på EL og hybridfronten fremover, så dette kan sikkert bli langt bedre kort sikt :) 

Skrevet
22 timer siden, joergenbf skrev:

 

uansett kommer det til å skje myye på EL og hybridfronten fremover, så dette kan sikkert bli langt bedre kort sikt :) 

Det er sant, samtidig så må de delvis starte på scratch med å finne alternativer til tungmetaller som kobolt  .

 

  • 1 år senere...
Skrevet
På 3.1.2018 den 8.58, tronna skrev:

4x4 og god drivstofføkonomi er vel ikke noe som går hånd i hånd?

Den nye Toyota Rav4 hybrid har elmotor på bakhjulene. Den hybriden kan ikke lades med ledning. Drivstoff forbruket er slettes ikke dårlig.

Det blir spennende å se hvordan bilen blir som elbil :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...