Gå til innhold
Tor2r

Superb Hybrid - litt fakta


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er virkelig bra! Kommer sent, men heldigvis med ett ess i ermet med lengre rekkevidde enn alle konkurrentene! 70km rekkevidde vil vel si en reel rekkevidde på ca 50km vil jeg tippe? Noe som begynner å bli akseptabelt og brukandes for dem fleste i det daglige... Står vel ikke nevnt noe om 4x4 i artikkelen, men hadde virkelig gjort seg dersom det hadde blitt, selv om jeg tviler sterkt...

Uansett kommer nok denne til å selge bra, men får håpe den ikke får med alle problemer fra Passat, som att man ikke kan lade i kuldegrader etc... Men spennende er det

Skrevet

4x4 og god drivstofføkonomi er vel ikke noe som går hånd i hånd?

Men det blir spennende å se hvor dette tar veien. Og hvor mye plass et slikt system vil ta av bagasjerommet. 

Skrevet
1 time siden, tronna skrev:

4x4 og god drivstofføkonomi er vel ikke noe som går hånd i hånd?

Men det blir spennende å se hvor dette tar veien. Og hvor mye plass et slikt system vil ta av bagasjerommet. 

Tja, både Volvo, BMW og Mitsubishi har ladbare hybrider med 4x4, så det er mulig...og bilene er jo rimelig i forbruk sålenge de går på strøm...når de er tomme derimot, not so much :P 

Skrevet (endret)

Hvis el motorer driver bakhjulene er det ikke ineffektivt med 4x4 ?

Endret av PaulusA
Skrevet

Det er mye mulig.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på disse nevnte SUVene, men så vidt jeg vet, så drives bakhjula på Volvo XC60 med elmotorer. Men når batteriet er så og si tomt, klarer bensinmotor/dynamo drive disse motorene alene? Så det blir mer som en tradisjonell bensin/diesel-elektrisk funksjon?

 

Skrevet

Er det fortsatt slik at en hybrid har et sinnsykt forbruk når batteriet er tomt, og ikke minst, vil batteriet fungere i vinterhalvåret? 

Skrevet
7 timer siden, tronna skrev:

Det er mye mulig.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på disse nevnte SUVene, men så vidt jeg vet, så drives bakhjula på Volvo XC60 med elmotorer. Men når batteriet er så og si tomt, klarer bensinmotor/dynamo drive disse motorene alene? Så det blir mer som en tradisjonell bensin/diesel-elektrisk funksjon?

 

Etter hva jeg forstår er det slik at BMW sin 225xe sparer strøm slik at det alltid er strøm til drift av bakhjulene, iflg de testene jeg har lest iallefall.  

  • Lik 1
Skrevet
16 timer siden, Core2Duo skrev:

Er det fortsatt slik at en hybrid har et sinnsykt forbruk når batteriet er tomt, og ikke minst, vil batteriet fungere i vinterhalvåret? 

Uten erfaring vil jeg regne med att forbruket er høyere da batteriet er tomt en tilsvarende bil uten all ekstra vekt...

Men angående vinterhalvåret så er det ett spørsmål jeg er nysgjerrig på også... Det er regelrett flaut av VW på dems biler

Skrevet

Forbruket må jo blir noe høyere med tomt batteri. Vi vurderte Passat GTE sterkt før vi kjøpte Superben vår, men med en god del turer på ca 200 km så veier nok ikke det vi hadde spart på småkjøringen opp. Uten strøm har en jo samme motor i GTE som vi har i Superben, men med 300kg (?) mer bagasje på hver tur.

Har hørt om et par med Outlander Hybrid som har fått vesentlig høyere drivstoffkostnader ved overgang til hybrid. Men alt kommer jo ned til hva slags kjøremønster en har.

Blir spennende å se hvordan løsningen på Superb blir med hybrid, men som det nevnes her så vil  nok aldri VAG tillate at den er bedre enn Passat. Særlig ikke med tanke på informasjonen som kom tidligere i høst om at VW føler at Skoda har "for billig" tilgang til gruppens teknologi (ref: https://www.motor1.com/news/182510/vw-jealous-of-skoda-advantages/).

Skrevet

Den primære fordelen med hybrid er lading i nedoverbakke. Ved "rett" topografi kan dette utnyttes til vesentlig bedre drivstofføkonomi, dette uten at batteriet først er ladet.

Men, som dere sier er det et problem med økt vekt. Dette gjør at ved mye motorvei -kjøring, hvor lite lading, vil forbruket bli høyere. Derfor er alt av hybrid mer økonomisk ved småkjøring og landevei.

De fleste ladbare hybrider bruker kun bensinmotor til oppvarming, ikke batteri, og spesielt VW har hatt en ekstra teit løsning der. Derfor er i mine øyne, med dagens løsning, en ladehybrid uinteressant for meg, spesielt VW. Dette spesielt grunnet mitt kjøremønster.

Hvis man kjører mye er faktisk en tradisjonell hybrid å foretrekke, da mindre dødvekt grunnet mindre batteri.

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 4.1.2018 den 11.20, joergenbf skrev:

Forbruket må jo blir noe høyere med tomt batteri. Vi vurderte Passat GTE sterkt før vi kjøpte Superben vår, men med en god del turer på ca 200 km så veier nok ikke det vi hadde spart på småkjøringen opp. Uten strøm har en jo samme motor i GTE som vi har i Superben, men med 300kg (?) mer bagasje på hver tur.

Såpass ja, det er jo litt å drasse på. Hadde vært skøy med et regnestykke/regneark som viser hvor mange langturer i løpet av et år man må ha før det ikke lønner seg noe mere med en gitt hybrid. Kjører nærmere 5 mil daglig men så blir det langturer på 30 mil hver vei inne-i-mellom. Mistenker at vinninga fort går opp i spinninga her med en slik ekstra vekt. 

Skrevet
1 time siden, Sveinung Øyen skrev:

Såpass ja, det er jo litt å drasse på. Hadde vært skøy med et regnestykke/regneark som viser hvor mange langturer i løpet av et år man må ha før det ikke lønner seg noe mere med en gitt hybrid. Kjører nærmere 5 mil daglig men så blir det langturer på 30 mil hver vei inne-i-mellom. Mistenker at vinninga fort går opp i spinninga her med en slik ekstra vekt. 

Ja, en dag jeg har god tid så skal jeg se på det ;) Nei men fra spøk til alvor, så grovregnet jeg litt på det før vi kjøpte Superben. I det regnestykket var det også med å sette opp ladepunkt på garasjeplassen min riktig nok også. Jeg kjenner en som har Passat GTE, og kjører mest småkjøring, og de sparer mye bensin på det siden majoriteten av kjøringen er EL, og da betyr jo ikke vekten så mye. Men som jeg vel nevnte kjenner jeg til folk som har kjørt hybrid firmabil der kostnadene til drivstoff har økt.

Sjekket opp dette med vekten nå, og GTE'n veier 280 kg mer enn bensinvarianten, så da var ikke 300 så ille på vei. Det kan nok hende du vil merke lavere kostnadere da, hvis du  på den daglige greier å kjører EL. Vekten gjør jo også at bilen føles mindre sprek, når batteriet er tomt. 

uansett kommer det til å skje myye på EL og hybridfronten fremover, så dette kan sikkert bli langt bedre kort sikt :) 

Skrevet
22 timer siden, joergenbf skrev:

 

uansett kommer det til å skje myye på EL og hybridfronten fremover, så dette kan sikkert bli langt bedre kort sikt :) 

Det er sant, samtidig så må de delvis starte på scratch med å finne alternativer til tungmetaller som kobolt  .

 

  • 1 år senere...
Skrevet
På 3.1.2018 den 8.58, tronna skrev:

4x4 og god drivstofføkonomi er vel ikke noe som går hånd i hånd?

Den nye Toyota Rav4 hybrid har elmotor på bakhjulene. Den hybriden kan ikke lades med ledning. Drivstoff forbruket er slettes ikke dårlig.

Det blir spennende å se hvordan bilen blir som elbil :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...