Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

JohnMartin

Små "bugs" i software?

Recommended Posts

Hei,

Har sendt en e-post til selger for å sjekke opp litt, men tenkte jeg ville høre her om det er flere som har opplevd lignende.

  • Har ved flere anledninger oppdaget at når jeg har satt meg inn i bilen og startet opp, så har den lagrede stasjonslisten på DAB blitt nullstilt.
    Har ikke tenkt noe over det, bare lagt de inn på nytt, men nå igår så skjedde det for 3. gang, og da ble jeg irritert. Har en del radio stasjoner jeg veksler imellom.

 

  • Sliter også med at høyre sidespeil sakte med sikkert justerer seg litt utover. Har ikke klart å finne ut om det skjer etter at speilet justerer seg tilbake at jeg har rygget, eller om det skjer sakte men sikkert hver gang jeg starter bilen.
    Fruen har også lagt merke til dette, da hun har bitt seg merke i at hun har måttet justere høyre sidespeil innover av og til.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått time til sjekk. Hadde ikke kommentar til feilen, fikk bare e-post med time til diagnose.

Hvis det er slik at jeg ikke kan bruke "dip" på sidespeil fordi det ikke finner tilbake til opprinnelig posisjon, eller at motor blir ødelagt, så skal forhandler få klar beskjed om å finne en løsning, for når jeg har betalt over 700k for en bil, så skal ting funke ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd at stereo plutselig kutter, og bare høyttaler i dashbord virker. Bilen må stanses og stå noen timer før anlegget virker igjen. Også at sommer/vintertid plutselig skifter. Har en 2017 mod Octavia Scout. Der oppgraderte de software for en måned siden, og det ser ut til å fungere. Det er nok sånn at det er en del bugs i elektronikken på nye modeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Håvard skrev:

Sjekk instruksjonsbok. Lurer på om det står noe om frost og is med speil der se du. Hvis det står vil du nok ikke få hjelp av forhandler om du brenner motoren fordi speilet er frosset fast

Men det skal selvfølgelig gå tilbake til original posisjon :) 

For min 2016 Superb så er det ikke nevnt  et eneste ord om frost og is i instruksjonsboka når det gjelder sidespeil, men det kan jo godt hende at det har kommet til i oppdaterte/nyere instruksjonsbøker for Superb (eller andre modeller).

Jeg har nå min fjerde bil på rad med en slik funksjon at speilene kan slåes inn ved låsing av dørene, og jeg har aldri deaktivert denne funksjonen i det hele tatt på noen av disse bilene. Jeg har riktignok min bil stående i garasje, men den er hverken oppvarmet eller isolert, så er bilen våt og det blir kaldt før jeg bruker den neste gang så fryser vannet som er på den. Har aldri opplevd noe annet enn at bakdørene har fryst etter vask (selv om jeg har tørket dørlistene) på noen av mine biler.

Hadde jeg hatt bilen stående utendørs i all slags vær, så hadde jeg også definitivt deaktivert funksjonen med at speilene slår seg inn automatisk ved låsing av dørene. 

 

At selve speilene derimot beveger seg av seg selv uten at jeg justerer dem aktivt med bryteren har jeg derimot aldri merket noe til. Jeg har derimot ikke aktivert funksjonen med at speilene justerer seg litt ned ved rygging, for det har jeg rett og slett ikke behov for..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men tror du at det evt. vil gjøre det?

For det kan de vel (altså verkstedet/forhandleren) være av en oppfattelse om at er feilbruk uten at det står helt konkret i instruksjonsboka..........?

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 9.3.2018 den 9.10, JohnMartin skrev:

Hei,

Har sendt en e-post til selger for å sjekke opp litt, men tenkte jeg ville høre her om det er flere som har opplevd lignende.

  • Har ved flere anledninger oppdaget at når jeg har satt meg inn i bilen og startet opp, så har den lagrede stasjonslisten på DAB blitt nullstilt.
    Har ikke tenkt noe over det, bare lagt de inn på nytt, men nå igår så skjedde det for 3. gang, og da ble jeg irritert. Har en del radio stasjoner jeg veksler imellom.

 

  • Sliter også med at høyre sidespeil sakte med sikkert justerer seg litt utover. Har ikke klart å finne ut om det skjer etter at speilet justerer seg tilbake at jeg har rygget, eller om det skjer sakte men sikkert hver gang jeg starter bilen.
    Fruen har også lagt merke til dette, da hun har bitt seg merke i at hun har måttet justere høyre sidespeil innover av og til.

 

Fekk du orden på speilene dine? Eg har problem med at mitt høyrespeil går tidvis ujevnt / stopper opp og klarer ikkje finne posisjonen sin når det blir brukt som nedsenking ved rygging. Tilslutt må eg trykke inn minnebryteren på setet for å finne tilbake til utgangspunktet igjen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, RuneT said:

Fekk du orden på speilene dine? Eg har problem med at mitt høyrespeil går tidvis ujevnt / stopper opp og klarer ikkje finne posisjonen sin når det blir brukt som nedsenking ved rygging. Tilslutt må eg trykke inn minnebryteren på setet for å finne tilbake til utgangspunktet igjen. 

Nei,

Har hatt bilen inne 2 ganger nå. Siste gangen sa de at det skulle være i orden.
Første gangen sa de at de ikke klarte å finne noe feil.

Men de er uansett ikke i orden. Hadde en feilmelding på en mikrofon i taket, så må ta en prat med de når jeg skal inne med bilen igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutter siden, JohnMartin skrev:

Nei,

Har hatt bilen inne 2 ganger nå. Siste gangen sa de at det skulle være i orden.
Første gangen sa de at de ikke klarte å finne noe feil.

Men de er uansett ikke i orden. Hadde en feilmelding på en mikrofon i taket, så må ta en prat med de når jeg skal inne med bilen igjen.

Okay, skjønar. Leit når sånt skjer på nye biler, men da er vel kanskje ikkje anna å tru at da er litt bugs når alt er så nytt.

Eg skal inn igjen med min på fredag for 2.gang. Dei påsto også st alt var i orden, men heldigvis hadde eg filma bevegelsen til speilet som vist eat da absolutt ikkje var i orden. Har du forresten prøvd ut funksjonen med automatisk neddipping av passasjerspeil ved rygging? Funker det?

På 9.3.2018 den 9.10, JohnMartin skrev:

Hei,

Har sendt en e-post til selger for å sjekke opp litt, men tenkte jeg ville høre her om det er flere som har opplevd lignende.

  • Har ved flere anledninger oppdaget at når jeg har satt meg inn i bilen og startet opp, så har den lagrede stasjonslisten på DAB blitt nullstilt.
    Har ikke tenkt noe over det, bare lagt de inn på nytt, men nå igår så skjedde det for 3. gang, og da ble jeg irritert. Har en del radio stasjoner jeg veksler imellom.

 

  • Sliter også med at høyre sidespeil sakte med sikkert justerer seg litt utover. Har ikke klart å finne ut om det skjer etter at speilet justerer seg tilbake at jeg har rygget, eller om det skjer sakte men sikkert hver gang jeg starter bilen.
    Fruen har også lagt merke til dette, da hun har bitt seg merke i at hun har måttet justere høyre sidespeil innover av og til.

 

Fekk du orden på speilene dine? Eg har problem med at mitt høyrespeil går tidvis ujevnt / stopper opp og klarer ikkje finne posisjonen sin når det blir brukt som nedsenking ved rygging. Tilslutt må eg trykke inn minnebryteren på setet for å finne tilbake til utgangspunktet igjen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, RuneT said:

Har du forresten prøvd ut funksjonen med automatisk neddipping av passasjerspeil ved rygging? Funker det?

Ja, det fungere til meg.

Men siden jeg plages med at speilet ikke for tilbake til korrekt utgangspunkt, så bruker jeg det ikke.

I et forsøk på å finne finne en løsning.

Edited by JohnMartin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja men det opplever også eg. Det vipper ned og opp igjen til utgangspunktet første gangen etter at eg har lagra posisjonen. Men neste gang så vipper det gjerne ned med en hakkete bevegelse og stopper litt før det skal, for så å returnere til eit anna utgandpunkt på veg opp. Får å få speilet tilbake til lagra posisjon, så må eg helde inne minneknappen på setet til speilet har fått justert seg inn igjen. Når eg kjører speilet opp og med på hendelen manuelt så går det fint uten å hakke, så skjønar ikkje heilt kva som gjere dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, RuneT said:

Ja men det opplever også eg. Det vipper ned og opp igjen til utgangspunktet første gangen etter at eg har lagra posisjonen. Men neste gang så vipper det gjerne ned med en hakkete bevegelse og stopper litt før det skal, for så å returnere til eit anna utgandpunkt på veg opp. Får å få speilet tilbake til lagra posisjon, så må eg helde inne minneknappen på setet til speilet har fått justert seg inn igjen. Når eg kjører speilet opp og med på hendelen manuelt så går det fint uten å hakke, så skjønar ikkje heilt kva som gjere dette. 

Har ikke opplevd noe hakking. Går glatt hos meg.

Hjelper forøvrig ikke å trykke på minneknappen for å få de tilbake til utgangspunktet. Virker som setpunkt blir endret.

La merke til dette da det er spesielt synlig når jeg og fruen ofte bytter på å kjøre bilen. Har ingen direkte sammenheng med dipp ved revers.

Høres ut som at det er samme speil vi plages med, men vet ikke om det er samme feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm... Rare greier dette, men skal til forhandler i morgon for å sjå vidare på da. Håpar da finnast ein enkel løysing på da.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JohnMartin, har du fått orden på radioen?

Jeg hadde det slik på Superben min, men det ble fikset med en soft wave oppdatering. Det har ikke skjedd siden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 1.3.2019 den 23.52, Espen skrev:

@JohnMartin, har du fått orden på radioen?

Jeg hadde det slik på Superben min, men det ble fikset med en soft wave oppdatering. Det har ikke skjedd siden.

Trodde det var greit. Når det har skjedd, så har kanalene vært tilbake neste gang jeg har startet bilen. Så har ikke vært noe problem.

Men forrige uke, så skjedde det igjen. Kanalene forsvant, og de kom ikke tilbake igjen.. Så er ikke fikset.
Hadde bilen inne til service før jul, så ikke noe oppdatering som har fikset det her.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 3.3.2019 den 21.07, JohnMartin skrev:

Så er ikke fikset.
Hadde bilen inne til service før jul, så ikke noe oppdatering som har fikset det her.

 

Det skjedde 4-5 ganger at alle radiostasjonene ble blanke. Jeg klaget til verkstedet, og de skjønte ingen ting. Men i høst fikk jeg beskjed om at jeg kunne komme inn for en oppdatering. Det ble fikset på min bil, og det har ikke skjedd etterpå.

 

Verkstedet heter Hamjern på Hamar. Du kan jo referere til de...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...