Gå til innhold
Vandreren

Kodiaq levert med dårlige viskere, spylere eller begge deler


Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som er mindre imponert over Kodiaq sitt opplegg for å holde frontruten ren.  Jeg spyler friskt og ofte men likevel blir det liggende møkk igjen etter viskerne på når jeg kjører bak andre biler på våt veg.

Kan det tenkes at bilen er levert med viskerblader av dårlig kvalitet eller er det spylingen som ikke er optimal? Jeg hadde en Tiguan før Kodiaq og den var vesentlig bedre, spesielt når viskerbladene var releativt nye.

Endret av Vandreren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å justere spylerdysene på nyere biler tror jeg en skal la være (eller i hvert fall være veldig forsiktig med), de er mer konstruert for å spre spylevæsken mer nå enn hva det var tidligere, hvor det mest var en hardere og direkte stråle. Du må gjerne prøve, men her tror jeg alt er støpt i et stykke og at en ikke oppnår så mye annet enn å ødelegge den. Det er jeg ikke sikker på, men det gikk ikke bra å gjøre det på en VW Caddy 2017/18 modell vi har på jobben, og der måtte vi så kjøpe ny spylerdyse uten at det hjalp noe som helst på hvordan spruten traff frontruta.. Det som derimot hjalp var å legge/feste noe under dysen i bakkant, slik at den traff litt høyere opp på vinduet (var festet i underkant av panseret).

Pussere er jo forbruksvare, og har du hatt bilen stående mye ute i all slags vær, så tærer det mye på pussergummien. Spes. om den ofte har frosset fast til vinduet, dette pluss salting av veiene, pollen og sterk sol på sommeren er ting som ikke akkurat har en god påvirkning på pussergummien.

Enkelte anbefaler jo å bytte disse 2 ganger i året, før og etter vintersesongen. Det kan også være forskjell på hvor gode pusserne er, selv fra samme produsent. På min forrige bil VW Golf 2014 så byttet jeg pussere 4 ganger på de 2 år og 5 mnd jeg hadde bilen, likevel ble jeg aldri helt fornøyd- Det ble jeg ikke før en mekaniker forsiktig bøyde pusserarmen litt slik at den klemte litt hardere mot ruten, da ble det helt bra. Så mest sannsynlig så var alle pusserne på den bilen gode, det var bare at pusserarmen ikke klemte hardt nok mot ruten, og dermed så ble det meste bare dratt/smurt utover ruta uten at det noengang ble skikkelig «tørt» etter at pusserne hadde vært i bruk.

Pusserne jeg har på min Superb blir 2 år om 2 dager, og selv etter nesten 40.000km så er det nesten ikke striper når de benyttes, så dette er desidert de beste pusserne jeg noengang har hatt. Hadde jeg ikke bestilt ny bil nå, så hadde jeg byttet dem etter påske, men det lar jeg nok mest sannsynlig være, om ikke pollenet som er i vente snart gjør de dårligere. Jeg har lest at flere i Skoda gruppa på FB har klaget på sine til Superb, så det kan være at de ikke klemmer hardt nok mot vinduet, gummi av dårlig kvalitet, at det er et «type» belegg på gummien som gjør at de ikke renser vinduet godt, eller en kombinasjon av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme på vår, vært dårlig siden jeg hentet bilen 12/3-18. Tenker å ta turen innom Møller å høre hva de har å si. Er spesielt dårlig på passasjer siden, den tar dårlig på de øvre 25cm av pusserbladet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min nye Octavia virka det som om pusserne var dårlige fra starten av. De gikk seg til etter et par måneder. Jeg heller vel mer til at det var noe belegg på frontruta (dårlig rengjort fra fabrikk?) som måtte slites vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.4.2018 at 9:00 PM, Kodiaq6011 said:

Helt enig. Det trengs en justering for at den skal presse litt mere på ruta. Skal dra innom verksted og se om det hjelper. Evnt så byttes viskerne med bosch. ☺

Hva tenker du versktedet kan justere? Viskerarmen (tror ikke det er noe å hente der) eller viskerbladet? Tror ikke det er noen vei utenom å kjøpe noe nytt og bedre, litt irriterende at bilene leveres med så dårligere viskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...