Gå til innhold
Superb lll

Produkter til enkel vårshine.........


Anbefalte innlegg

Altså en er jo ikke helt grønn når det gjelder vedlikehold av bil, men ting har forandret seg mye. Og når en ikke har hatt den største interessen for dette de siste årene, så er det uten tvil en del ting en bør og sette seg inn i, men det kan fort bli for mye og overveldende, med tanke på alt en bør/må kjøpe og hvordan en skal gjøre ting. Men det er jo i starten det blir slik, etter hvert som en får bedre kunnskap, så øker forhåpentligvis også interessen igjen. Så det er derfor jeg er litt forsiktig i startfasen, for jeg har lett for å «ta litt av» når jeg først blir gira, og så kommer det gjerne en down periode og da er det gjort. Så derfor skal jeg forsøke å lære litt og starte i det små for engangsskyld, hehe ;) 

Det er mange nye flotte og meget effektive produkter som gjør mye av jobben veldig mye enklere etter hva jeg både lesre og ser på Youtube. Tidligere så har en jo vasket bil med både parafin og diesel for å få bort asfaltflekker, de fungerer jo forsåvidt bra til det, men det gir jo en eim en sent glemmer etter en har gjort det. Den tykke pastaen som ble benyttet tidligere til polering, inneholder jo for det meste parafin (men med noen andre tilsettingsstoffer).

Så jeg kommer til å gjøre noen innkjøp utover sommeren når den nye bilen kommer, men jeg valgte akkurat nå og forholde meg mest til hva de som Ditec behandlet Superben sa for å beholde garantien der, så får heller neste eier gjøre som h*n vil med den bilen.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ken skrev:

Svamp og børstemaskin er forbudt hvertfall !!! 

Det spørs akkurat hvilken svamp man bruker :) Ellers er jeg enig i at børstemaskin er helt uakseptabelt! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får starte med att jeg IKKE har lest hele denne tråden, men skal du få bort asfalt tjære flekker, må du ha midler som klarer og ta det, og det kan være f.eks. Mac 124 Prickbort! Dette er ett rimelig alternativ, og dersom du har en Rusta butikk i nærheten er du ekstra heldig, der er ofte på tilbud til 29kr/l...

For å få bort metallpartikler så må du gå får Iron-x,Iron-S,  Bilthamber Korrrosol etc.... Du får ikke vekk sånne partikler uten sånn hjelp, alternativt er Claybar med clay lube, men dette lager merker og polering trengs! Tåler ikke ditec Iron-x og Prickbort så forsterker det yttligere min tanke om hvor bortkastet Ditec er! Er alternativet å kjøre med en flekkete bil til neste behandling?

Personlig mener jeg dropp ditec, poler og kos deg med bilen på våren, avslutt med en god voks... Vask ned bilen på høsten, legg ny voks :) Da er det bare å vente til våren igjen med polering :) Selv med ditec etc blir det vaskeriper etc og polering trengs.. Kjøpte Volvo som var ditec behandlet, men første jeg gjorde var å gå på med poleringsmaskin å få lakken på stell!

Dette er min personlige mening....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor har jeg også bestemt meg for at dette er den siste bilen jeg har hatt med Ditec behandling, jeg gjør aldri dette en gang til med en bil jeg bestiller ny. Føler det er for mange forbehold og begrensninger, og at en da ikke tør å bruke de midlene som er mest effektive for fjerning av prikker av ymse slag. Så helt enig @Salcin, det blir ikke Ditec en gang til for min del som nevnt.

Jeg handlet en Autoglym Magma for å fjerne metallpartiklene på lakken der jeg Ditec behandlet bilen, og nå kan jeg svært lite om dette, men tror vel at om den skal tåle dette, så tåler den vel mest sannsynlig iron-x og/eller Korrosol også. Men pga garantien på Ditec behandlingen så holdt jeg meg til de midlene jeg ble anbefalt og som ikke skal gå utover garantien.

Forsøker å lese meg mer og mer opp ang. bilpleie, og blir mer og mer sikker på at det blir en del midler her også etter hvert. Men får starte i det små, slik at det ikke tar helt av.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kommer til å bli mest uvant og nytt for meg, er jo at det meste i dag nesten skal være helt uten berøring av lakken med hendene, og det gir absolutt mening det for å slippe vaskeriper. For en har jo vært vant til å gni og gnukke både for å få det blankt og skinnende, men også for å få bort gjenstridige flekker. Er nå klar over at det har vært midler mot det i mange år, men har vel aldri tenkt så mye på det, asfaltflekker etc har som nevnt tidligere blitt fjernet med type diesel/parafin, og så vasket og polert opp bilen etterpå.

De siste årene før jeg har hatt lakkforseglede biler og levert bil til vask, så benyttet jeg også Sabilex for å fjerne asfalt flekker, men den var jo ikke så effektiv som dagens produkter er. Men den største feilen var nok mest sannsynlig at en ikke hadde den på en tørr bil, fordi en spylte bort det ytterste og litt løsere laget med skitt først, for at midlet skulle få jobbe med det som satt fast, men da var jo som nevnt lakken allerede våt.

Og det er vel egentlig det jeg ser som den største utfordringen til neste vinter også, bilen har et lag med skitt som gjør at f.eks. Prikkbort ikke kommer inn til flekkene, fordi det er for mye skitt utenpå dem. Så tror jeg kommer til å lete litt etter et produkt for å fjerne asfaltprikkene som virker på våt/fuktig lakk, for da får jeg spylt bort det verste først. her er det bare å fylle på og rette opp det dere synes jeg tenker blir feil. For det er slik jeg er vant til å gjøre dette, men det behøver jo ikke være det rette av den grunn. Det merket jeg jo forsåvidt på Sabilexen også, for den var ikke så effektiv som så mange sa at den var etter min mening, men det kommer mest sannsynlig av feilbruk fra min side (altså våt billakk).

Har sett mye på youtube av Bilpleiekongen, hvilket inntrykk har dere av hvordan han gjør saker og ting?

Ser jo hvor effektive mange av produktene ser ut til å være, men ingen av bilene han har vasket har jo vært så skitten som det bildet jeg la ut av min bil tidligere i denne tråden, og det er der jeg lurer mest på hvordan en skal gjøre dette helt riktig. For der var laget med skitt altfor tykt til at avfetting kunne trenge igjennom og virke på trafikkfilm og asfaltflekker, så da spylte jeg jo som sagt bilen først, og fikk en fuktig lakk, som heller ikke avfettingen virker effektivt på........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Superb lll skrev:

Har sett mye på youtube av Bilpleiekongen, hvilket inntrykk har dere av hvordan han gjør saker og ting?

Ser jo hvor effektive mange av produktene ser ut til å være, men ingen av bilene han har vasket har jo vært så skitten som det bildet jeg la ut av min bil tidligere i denne tråden, og det er der jeg lurer mest på hvordan en skal gjøre dette helt riktig. For der var laget med skitt altfor tykt til at avfetting kunne trenge igjennom og virke på trafikkfilm og asfaltflekker, så da spylte jeg jo som sagt bilen først, og fikk en fuktig lakk, som heller ikke avfettingen virker effektivt på........

Jo, Bilpleiekongen har mye fornuftig, har fulgt han i snart 2 år og lært utrolig mye av han. Men det er mange mye bedre produkter på markedet, uten at jeg har helt oversikt over det. Mye av dette er dyrt, og sikkert bedre enn de "folkelige" merkene og produktene  som Bilpleiekongen viser. Husk at det ligger mye salg og egen markedsføring i disse viedoene.

Men mye av det de viser, og som er utrolig bra,  er metodene. Sluttresultatet er veldig avhengig av metodene som brules. Og spesielt én video har imponert meg, se vedlegget. Selv om han slutter litt brått, så er skittfjerningen imponerende. Jeg ville håndvasket bilen med en god mikrofiberhanske eller lignende i en bøtte med lunkent vann og en god shampoo etter claykluten. Og ideelt sett bør jo lakken poleres og vokses/coates etterpå.

Men å spraye på tørr skitt løser opp utrolig mye. Bare pass på at produktene ikke tørker ut. Det må være fuktet så godt at produktet får jobbe i væskeform. Og når det sprayes på med forvask etterpå, så vil begge produktene arbeide sammen  med å løse opp skitten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det der er bl.a. en av videoene jeg siktet til som jeg har sett på, og der fungerer jo dette bra. Som jeg nevnte tidligere -og  viste med bildet jeg la ut av egen bil, så er jo ikke denne bilen i videoen skitten i det hele tatt i forhold til hva den jeg har var tidligere i uken. Så det er da spørsmålet mitt dukker opp om jeg burde spylt bilen først, latt den tørket og så godt på med prikkbort/avfetting  og så såpelagt bilen........?

For hverken avfettingen jeg brukte eller såpen hadde trengt igjennom til det skittlaget som virkelig satt fast i lakken. Det enkleste er selvfølgelig å aldri la bilen bli så skitten, men veldig mange omstendigheter her har gjort at det er en god stund siden siste bilvask og det har vært mye kjøring på ekstremt klinete og saltede veier i det siste for min del........

Men jeg forstår jo prinsippene her, så nå gjelder det bare å ihverksette det en har sett og lært :) Men må si jeg gleder meg til å nå ha en bil uten lakkforsegling som jeg kan behandle med det jeg selv ønsker uten å måtte ta hensyn til hva jeg kan og ikke kan bruke av produkter.

Skal ta en ny runde på Superben i morgen, for nå er det lite skitt på bilen og det gjør jo at avfettingen også nå da kommer til på både skitten og asfaltflekkene, så får jeg såpe og vaske bilen, tørke den og så prøve Autoglym Magma som jeg kjøpte herom dagen til «flyverusta» som Bilpleiekongen kaller disse partiklene. Spent på hvilket resultat dette blir nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde IKKE clayet bilen om det ikke skal poleres etterpå. Søk gjerne på google etter "clay marring" så ser du hva clay kan gjøre. Det synes nok ikke veldig godt på en hvit bil, men på en svart bil midt i sola, da først ser man veldig godt hva det kan gjøre. 

Ellers, om jeg skal påpeke noe, spesielt angående denne videoen fra bilpleiekongen, er at jeg absolutt ikke vil legge noen form for beskyttelse før en eventuell berøringsvask. Først da har du fått bilen ren nok til å bruke f.eks CarPro HydrO2 (som da han bruker). Ellers så er det at han setter flasker, berører lakken med all møkka på bilen og diverse. :| Ellers så går jeg så langt som å si at den bilen han driver med ikke er vårklar slik som han gjør det. Det har med, som jeg nevnte tidligere at han blant annet ikke tar en berøringsvask av denne bilen. Ingen middel i verden tar absolutt alt som er på en lakk uten å ta en berøringsvask. 

Uteom det, så er det jo ellers noen gode poeng både her og der man kan dra med seg av videoene hans, men igjen, jeg er absolutt ikke enig med alt han kommer med. 

Jeg vil legge til at jeg uttaler meg som en som er over middels interessert i dette, har det som en liten hobby, godt inne i bilpleie-verden, med poleringsmaskin, alt for mye produkter (xD), og bruker gjerne 10-12 timer på en bil når bilen først skal ha en full pakke, med både vask, polering og voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svelger ikke ukritisk alt som blir gjort her nei, jeg synes også det var rart at bilen ikke ble vasket for hånd før den ble beskyttet.

Når det gjelder forskjellige produkter som finnes på markedet i dag, så er det jo nesten ingen grenser for hverken hvor mye en får kjøpt eller hvor mye kroner en kan legge i dette. Som nevnt tidligere så kommer jeg ikke til å «ta av» her, jeg kommer til å kjøpe det en trenger og er nyttig, ikke alt som er «kjekt å ha» (for den prosessen har jeg vært igjennom når det gjelder foto -og fotoutstyr, der passerte jeg tilslutt et sekssifret tall!!!). 

Det jeg selv mener at jeg trenger er:

  • Avfetting (Prikkbort)
  • Såpe/skum (her blir det for lavtrykk egen kanne)
  • Svamp/vaskeklut
  • Bilshampoo til håndvask
  • Microfiberklut/håndkle
  • Produkt for å fjerne «flyverust» (har her Autoglym Magma, evt. Korrosol)
  • Vask av vinduer
  • Beskyttelse av lakk

Ønsker i utg.pkt. produkter som er enkle i bruk. Om det er noe i tillegg en bør/må ha, så er det fint om noen kan «fylle på».

Når det så gjelder produkter for dette, så er jeg mest tilhenger av å handle dette fysisk i en butikk. Har butikker som Bilextra, Torshov Bilrekvisita og  Bilpleiebutikken ca 15 min. unna der jeg bor. Bilpleiebutikken er vel kanskje den som har best produkter, men den er vel også muligens den som er mest kostbar.........?

Men produkter for dette er jeg litt mer grønn på, får helt sikkert forslag så det holder i en butikk som vil selge mest mulig. Men jeg ønsker ikke å kjøpe mer enn hva jeg faktisk har behov for heller, bilen dette skal benyttes på er jo heller ikke produsert enda. Så den første store jobben her er vel egentlig å gjøre klar den bilen for kommende høst/vinter,sesong men bilen skal selvfølgelig holdes ren og blank frem til det også da. Kjøpte i fjor også en Autoglym Insektsfjerner, så noe av sommersesongen er en vel klar for.........

Så hva bør en så kjøpe inn for de punktene jeg listet opp over her, som er av en grei/god kvalitet?

Jeg bryr meg ikke noe om å kjøpe de beste og/eller de dyreste produktene, for så mye kommer jeg ikke til å gjøre utav det. Har ikke en skjult «detailer» boende i meg som jeg har tenkt til å prøve å finne frem....... ;) 

 

EDIT:

Flyttet Korrosol som jeg feilaktig skrev inn som avfetting, det skulle vært plassert som et alternativ til Autoglym Magma (som jeg allerede har) for å fjerne «flyverust».

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldigvis bare på et femsifret tall enda når det gjelder produkter innen bilpleie xD!

Nok om det, bilpleiebutikken (om det herunder er snakk om Scandicshine) så er ikke disse så ille på pris, ihvertfall med tanke på at de har mange fine produkter som faktisk fungerer, i forhold til Bilxtra og disse kjedene der. 

  • Avfetting: Dette kjøper du på Rusta. Tilbud nå til 34,90-. Dette tilbudet pleier de å ha mange ganger. Du nevner Korrosol, dette er ikke en avfetting slik som Prickbort, men er det samme som Autoglym Magma.
  • Skumsåpe: Kjøp en dunk med Bilt-Hamber Autofoam. Billig og bra. 
  • Vaskehanske: Jeg brukte før Chenille vaskehanske, og syntes denne var grei nok. Har dog gått over til spesialsvamp (som Scandicshine ikke har) da jeg syntes chenille-svampen ikke slapp møkka så lett, men festet seg i hansken. Men en god runde i vaskemaskin eller noe etter bruk så er det ikke noe stort problem slik sett. Her burde du hatt to svamper/hansker - en til bilen og en til felger. Aldri bruk utstyr du har brukt på felgene, på bilen.
  • Bilshampoo/Bøttesåpe: Chemical Guys Mr. Pink og Chemical Guys Maxi Suds 2 skal være gode såper. 
  • Microfiber: Ikke kjent med noe av microfibrene som Scandishine, men det ser bra ut det de har. Her kan du nok få noen råd i butikken til noen kluter og et tørkehåndkle. Husk når du vasker microfiber, så er tøy-mykner fy-fy! 
  • Flyverust: Her kommer Korrosol og Iron-X inn. Korrosol er et fint, og litt billigere produkt enn Iron-X. 
  • Vinduer: Chemical Guys streak free glassrens er eneste jeg er kjent med i fra Scandicshine. Kjøp med deg noen nanosvamper og bruk glassrens sammen med nanosvampen på iallefall utsiden av rutene, da får du de skinnende rene.
  • Med tanke på beskyttelse har du litt i å velge mellom. Du har vokser som du må legge på bilen, for etterpå å fjerne (buffe av) med en microfiber. Ellers så har du de enkle hvor du bare sprayer på og spyler av. 
  • Eventuelt kan du også gjerne ta med deg en felgrens og en felgbørste. 

Dette er da altså med utgangspunkt i Scandicshine. :) En god nybegynner-pakke med det mest nødvendigste. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig god hjelp og mye info @Core2Duo :) 

 

Jeg er heldigvis bare på et femsifret tall enda når det gjelder produkter innen bilpleie xD!

Du nevner Korrosol, dette er ikke en avfetting slik som Prickbort, men er det samme som Autoglym Magma.

 

Selvfølgelig, det skrev jeg rett og slett opp på feil sted, bra du følger med og korrigerer. Retter det opp i mitt forrige innlegg også jeg, i tilfelle det er noen flere som er interessert i å sette sammen en begynnerpakke innen bilpleie :) 

 

Da har jeg et utg.pkt i hvert fall, så får jeg se hva det ender med.

Ja bilpleiebutikken som er i distriktet her hører til Scandicshine ja :) 

Dette med microfiberkluter og tøymykner er jeg klar over, men veldig flott at du nevner det.

Da gjenstår det å se hva denne pakken vil ende opp på tilslutt da, mistenker at det ikke bare blir snakk om hundrelapper her gitt...... ;) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en så møkkete bil som du nevner tidligere i tråden, er det jo lurt å ta å vaske bilen som vanlig på bensinstasjon eller hjemme for å få bort det værste... vente til bilen er tørr for så å starte med Prickbort.. da får Prickbort jobbe med den den skal isteden for å bli brukt på veistøy PG gjørme :) 

@Core2Duo sier mange gode ting rett over her men mange gode produkter! En god idé dersom interessen for å gå for en storhandel er å melde seg som VIP i dcn.no da sparer du fort mye på en slik storhandel med rabattavtalene! :) 

 

Når det gjelder bilpleiekongen då gjør han vel enkelte valg som en detailer river seg i håret av! Samtidig som han løfter engasjementet og kunnskapen til hvermannsen såpass mye med videor att hvermannsen lærer mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Salcin skrev:

Dersom du har en så møkkete bil som du nevner tidligere i tråden, er det jo lurt å ta å vaske bilen som vanlig på bensinstasjon eller hjemme for å få bort det værste... vente til bilen er tørr for så å starte med Prickbort.. da får Prickbort jobbe med den den skal isteden for å bli brukt på veistøy PG gjørme :) 

@Core2Duo sier mange gode ting rett over her men mange gode produkter! En god idé dersom interessen for å gå for en storhandel er å melde seg som VIP i dcn.no da sparer du fort mye på en slik storhandel med rabattavtalene! :) 

 

Når det gjelder bilpleiekongen då gjør han vel enkelte valg som en detailer river seg i håret av! Samtidig som han løfter engasjementet og kunnskapen til hvermannsen såpass mye med videor att hvermannsen lærer mye :) 

Det var akkurat det jeg mente ville være en fordel også, få av den skitten som en ikke trenger noen midler for å få bort, og så la bilen tørke for at avfettingen og såpen skal fungere mer effektivt på den skitten som faktisk sitter fast :) 

 

Jeg skal ta meg en tur innom Bilpleiebutikken (tilhører kjeden Scandicshine) og titte litt på både produkter og priser, og så se hva jeg velger å gjøre, det var et godt tips dette med et VIP medlemskap i dcn.no @Salcin :) 

 

Som nevnt, jeg svelger ikke ukritisk alt bilpleiekongen sier og gjør, men han vekker jo interessen for å ta bilpleie noen hakk videre, det skal jeg ærlig innrømme. Så en del produkter ender jeg nok opp med tilslutt, så får jeg bare håpe at jeg ikke «tar helt av», hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp, de holder til ca 15 min. kjøring unna meg, så det blir en tur dit etter påske :) 

Var en tur på Bilextra i går og tittet litt, de hadde et meget rikt og godt utvalg til det meste av bilpleie der. Fikk ikke helt inntrykket av at de hadde full oversikt over bruksområdene til alle produktene når jeg spurte litt. Virket som de hadde et std. svar som de rådet de fleste som spurte om noe der. Noen produkter ble vesentlig mer «frontet» enn andre (da tenker jeg på merke), men det kommer av fortjenesten eller noe annet vet jeg ikke. Virket som at Autoglym var løsningen på alt der, og slik ser det jo ikke akkurat ut når en leser hva andre som holder på med bilpleie velger, uten at jeg har fasiten på det.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med @Salcin med tanke på å melde seg inn og få til VIP-medlemskap på dcn.no. Mente jeg hadde nevnt dette, men det hadde jeg altså ikke! Der er det rabattavtaler på hele 12 bilpleie-sjapper (de fleste kun nettbutikker), inkludert da Scandicshine. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forslaget skal jeg virkelig ta med meg, takk for tips og forslag @Salcin og @Core2Duo :) 

Som sagt så er det bare ca 15 min kjøring unna til Bilpleiebutikken fra der jeg bor., men føler vel kanskje at det blir å ta det til et nivå der jeg ikke helt hører hjemme med tanke på VIP-medlemskap i dcn.no om jeg skal være helt ærlig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger absolutt ikke ta av å bli en detailer entusiast bare for å bli vip medlem av DCN! Du kan gjør det i hovedsak for en god rabattavtalene hvis du skal kjøpe inn en del småtteri så sparer du fort på der! Og selv uten å vær entusiast kan du lese masse god info for det grunnleggende og spørre om de enkelste spørsmål! Er i likhet med dette forumet en svært hyggelig tone og ingen spørsmål er for dumme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...