Gå til innhold
Superb lll

Produkter til enkel vårshine.........


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har i hvert fall Superben fått en skikkelig vårrengjøring ?

Avfettet, fjernet flyverust, vasket, støvsuget, lagt på en beskyttelse, vasket vinduer, vasket felger og tatt motorvask.

Så nå sitter jeg og beundrer verket mitt, og her tror jeg jammen at jeg blir sittende en god stund også, det tok på en gammel kropp dette her......  ?20180402_125009.thumb.jpg.2a28338311074bee8781447fe01d8bef.jpg20180402_124958.thumb.jpg.7e2858f71791fa8c7b196380f3682929.jpg

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

Takk for det @Core2Duo :) 

Dette var på høy tid å få gjort, har hatt dårlig samvittighet en stund for dette her, så det var virkelig godt å få gjort dette. Så bare gled deg @Core2Duo, en vårklar bil er et flott syn :) 

 

Med tanke hva tråden her egentlig startet med så har jeg fått veldig god hjelp her inne av dere, men også av en kunnskapsrik person på DCN.no. Så nå tror jeg i grunnen at jeg har fått kontroll på det meste av hva jeg trenger å kjøpe inn, i forhold til hvilket nivå jeg selv er på og vil holde det på. Har så absolutt blitt fortalt hva jeg burde hatt i tillegg, men da blir det for omfattende i forhold til hva jeg ønsker, og da tror jeg at det bare blir for overveldende med for mange produkter som en ikke helt vet «opp og ned» på.......... 

Så nå ser jeg bare frem i mot at den nye bilen kommer så en kan begynne å investere litt i hva jeg har fått tips/forslag om både her i tråden og av han på DCN.no :) 

 

Det eneste jeg ikke helt har bestemt meg for enda er hva jeg gjør med den nye bilen, da tenker jeg på at en kan få et godt utg.pkt. og gå videre med selv i etterkant. Lurer litt på å levere den til såkallt «nybil-konservering», slik at lakken blir skikkelig renset og beskyttet. Det vil jo gjøre «jobben» min mye enklere etterpå, men her er jeg litt på tenker'n foreløpig, for jeg vurderer også å ta en ekstra understellbehandling av denne bilen, og med innkjøp av alle disse produktene i tillegg, så begynner det å bli en del ekstra kostnader om en gjør alt sammen.........

Så det er greit at det er en stund til at bilen blir produsert og ankommer forhandleren, det er jo nesten helt utrolig at jeg skrev dette her selv, jeg som er en av verdens mest utålmodige personer........... ;) 

Skrevet

Du tok skrittet og melde deg inn på DCN ja, @Superb lll? Absolutt ikke noe å angre på det, der er det virkelig mye hjelp og masse nyttig info og få, som tidligere sagt :)

Ja, det er virkelig mye man burde hatt xD men det er greit å begrense seg som du sier, og man kommer langt med kun noen få og gode produkter. Nå har ikke jeg klart å begrense meg så alt for mye, som jeg har nevnt tidligere, men så blir det igjen hva man gjør ut av det, og selvfølgelig interessen av dette. 

Jeg fikk pristilbud av Swissvax med ordentlig vask, 1-stegs polering og voksbehandling for 5500,-, så ja, det er noen koner å betale, men det er virkelig verdt det også. Nå tok ikke jeg tilbudet hans, for jeg somlet meg til å gjøre dette selv. Det du også kan gjøre er å legge ut en annonse på DCN under "Jobb ønskes utført" og høre om det er noen i nærheten av deg som driver med slikt. Det er gjerne også noe billigere enn f.eks Swissvax. :) 

Skrevet

Hehe, jeg jeg meldte meg til slutt inn på DCN @Core2Duo , men er foreløpig bare medlem og har ikke vært «aktiv» der enda :)

Men det artige er jo at han jeg fikk hjelp av kjenner jeg veldig godt, vi har bare aldri snakket noe særlig om bilpleie tidligere, møtte han av felles interesser med foto for en del år siden. Men kjente igjen både navnet og profilbildet hans når jeg tittet litt igjennom noen litt eldre tråder på forumet der :) 

 

Har vært inne på tanken på å gjøre det du sier med tanke en annonse under «Jobb ønskes utført», men jeg ender nok mest sannsynlig opp hos en Bilpleier vi bruker på jobben og som også har lagt Ditec på min Superb. Har benyttet ham i flere år i gjennom jobben, og vi er veldig fornøyd med hva han utfører på våre arb.biler. Men det vil muligens være litt billigere å forsøke en annonse gjennom DCN, det kommer jo litt an på hva de tar for slike oppdrag da tro........? 

Vet du noe om hva det prismessig ca ligger på @Core2Duo fra medlemmene på DCN som utfører dette på oppdrag, altså en utvendig «nybil konserving» for å kalle det det?

Prisen varierer sikkert litt etter hvor mange som holder på med dette i nærheten av der jeg bor, men en forespørsel koster jo ikke noe, så finner en jo ut det......

Skrevet

Jeg har selv tatt et par biler, både for venner, og venners venner som har interesse av det, og jeg selv har lagt meg på rundt 2.500 kr for vask, 1-stegs polering og voks. Det er dog en slags "venn/familiepris", for det er billig, innen det jeg og de inne på DCN holder på med. Om du tenker i området rundt 3.500 kr så vil du nok komme langt med den type jobb, iallefall som på et slikt forum som DCN. :)

  • 3 uker senere...
Skrevet

Etter enda litt mer lesing så har jeg nok kommet ganske nære hva jeg skal kjøpe meg av produkter når den nye bilen nærmer seg, men jeg jeg kommer fremdeles ikke til å kjøpe en poleringsmaskin før jeg virkelig ser behovet for det. Jeg vet nok at de som virkelig har dette som sin hobby(lidenskap ser behovet fra dag 1, men der er altså ikke jeg (ennå i hvert fall ;)).

Men når jeg har sett litt forskjellige videoer og lest litt om maskinpolering (for det har jeg faktisk gjort), så ser jeg jo at forskjellige maskiner har litt forskjellige bruksomeråder, mest pga fysisk str. på bakplata og hvilke pads en da kan benytte. Det er forståelig, og jeg har også sett at det blir bedre maskiner og mindre vibrasjon i maskinen/hendene jo mer kroner en legger i den, det er jo som med verktøy generellt, en får ofte den kvaliteten (og funksjonene) en betaler for.

For en som evt. meg som kanskje kommer til å gjøre dette max 1 -2 ganger i året, så betyr kanskje ikke det så mye mer enn bare hvor behagelig den er å bruke, bare det er en DA (Dual Action) poleringsmaskin?

Maskinene jeg har sett litt på så langt har 125mm bakplate, for det ser ut til at de kanskje har de mest allsidige bruksområdene (etter hva jeg har lest meg til) med tanke på plastdetaljer en skal unngå, kriker og kroker, når bare skal ha en maskin (hvilket jeg ikke vet om jeg skal ha en gang, det er bare en tanke og et spørsmål)?

Når det så gjelder pads til den så ser jeg at de kommer i et utall forskjellige farger, og at det har med hvor både grove/fine de er, og det samme med hvor harde/myke de er, altså forskjellige pads til forskjellige bruksomeråder. Ser jo også at enkelte poleringsmerker også da har den samme fargen på korken som poleringspaden, og det er jo fornuftig for at selv nybegynnere gjør det riktig.

 

Men så kommer vi til det jeg lurer litt på, og det er faktisk noe så enkelt som MF (microfiberkluter og håndkler), de kommer jo i like mange farger, str og prisklasser som alt annet gjør. Pris og str er forsåvidt greit, en velger str. etter behov/hva en skal benytte de til og pris etter lommebok (selv om en helt sikkert får det en betaler for her også.

Men hva så med fargen(e) på MF?

Er de forskjellige fargene bare en smakssak, eller har de også forskjellige bruksområder med tanke på hvilke farger de har?

Skrevet (endret)
2 timer siden, Superb lll skrev:

Etter enda litt mer lesing så har jeg nok kommet ganske nære hva jeg skal kjøpe meg av produkter når den nye bilen nærmer seg, men jeg jeg kommer fremdeles ikke til å kjøpe en poleringsmaskin før jeg virkelig ser behovet for det. Jeg vet nok at de som virkelig har dette som sin hobby(lidenskap ser behovet fra dag 1, men der er altså ikke jeg (ennå i hvert fall ;)).

Men når jeg har sett litt forskjellige videoer og lest litt om maskinpolering (for det har jeg faktisk gjort), så ser jeg jo at forskjellige maskiner har litt forskjellige bruksomeråder, mest pga fysisk str. på bakplata og hvilke pads en da kan benytte. Det er forståelig, og jeg har også sett at det blir bedre maskiner og mindre vibrasjon i maskinen/hendene jo mer kroner en legger i den, det er jo som med verktøy generellt, en får ofte den kvaliteten (og funksjonene) en betaler for.

For en som evt. meg som kanskje kommer til å gjøre dette max 1 -2 ganger i året, så betyr kanskje ikke det så mye mer enn bare hvor behagelig den er å bruke, bare det er en DA (Dual Action) poleringsmaskin?

Maskinene jeg har sett litt på så langt har 125mm bakplate, for det ser ut til at de kanskje har de mest allsidige bruksområdene (etter hva jeg har lest meg til) med tanke på plastdetaljer en skal unngå, kriker og kroker, når bare skal ha en maskin (hvilket jeg ikke vet om jeg skal ha en gang, det er bare en tanke og et spørsmål)?

Når det så gjelder pads til den så ser jeg at de kommer i et utall forskjellige farger, og at det har med hvor både grove/fine de er, og det samme med hvor harde/myke de er, altså forskjellige pads til forskjellige bruksomeråder. Ser jo også at enkelte poleringsmerker også da har den samme fargen på korken som poleringspaden, og det er jo fornuftig for at selv nybegynnere gjør det riktig.

 

Men så kommer vi til det jeg lurer litt på, og det er faktisk noe så enkelt som MF (microfiberkluter og håndkler), de kommer jo i like mange farger, str og prisklasser som alt annet gjør. Pris og str er forsåvidt greit, en velger str. etter behov/hva en skal benytte de til og pris etter lommebok (selv om en helt sikkert får det en betaler for her også.

Men hva så med fargen(e) på MF?

Er de forskjellige fargene bare en smakssak, eller har de også forskjellige bruksområder med tanke på hvilke farger de har?

Fargene på MF kluter har ingen betydning for bruksområdet fra fabrikant. Men, for deg som bruker kan du legge opp til et fargekode system, iforhold til hva du bruker di forskjellige til :)

Anng. Maskin. Så anbefales det DA maskin, da du med stor sannsynlighet ikke greier å ødelegge lakken din med disse. Med roterende maskin og liten erfaring så kan man fort gå på en smell når det gjelder varmgang og at man går igjennom klarlakken.

Derfor hovedsaklig anbefales det å prøve seg litt frem på et panser/panel man har liggende evt man får tak i på hoggeren, til man er trygg nok til å ta sin egen bil :)

Endret av Marius
Skrevet

Grunnen til at jeg spurte om dette med fargen, er at det virker som det er kluter for nesten enhver anledning og bruksomeråde, og da ble jeg litt nysgjerrig på om det kunne være så enkelt at det også var en fargekode for de forskjellige bruksomerådene. Videoen her er en av årsakene til mitt spørsmål hvor det blir forklart litt om hva mikrofiber er, og hva som er beregnet til hva.

 

Når det gjelder maskinpolering så er nok det for min del et prosjekt som ligger litt frem i tid vil jeg tro, for jeg vil ikke at dette skal ta helt av, slik at jeg faller tilbake i «gamle feller/synder» med at en går absolutt «all in» :) 

Men takk for tips @Marius :) 

  • 3 uker senere...
Skrevet
På 23.3.2018 den 12.38, Håvard skrev:

Lykke til med nye produkter.  Her misstenker jeg nok desverre at du har truffet på en som vil selge egne produkter ;) 

Min vaskerutine er som følger:

P21s felgrens, så et lag Prickbort rundt bilen (under vindu), Skumkanon med Autofoam og så la alt virke mens jeg børster felger. En god runde med høytrykk og så håndvask med CG citrus wash n gloss. Ny runde med høytrykk og så tørker jeg bilen med et par håndkle av typen CG Miracle dryer. 

Korrosol brukes kun før polering. Er ikke så plaget med rust/metallpartikler jeg hvor jeg bor

For din del ville jeg anbefalt prickbort (nede på bilen) og en runde med en lavtrykkskanne fylt med en svak blanding av Surfex HD på hele bilen før HT og håndvask. Dette er effektiv og veldig skånsom prewash kombinasjon.  Jeg ville nok begrenset bruken av korrosol/iron X, men her kan jo du bare kjøre på med Magma siden den ikke påvirker garantien din :P (tror jeg ville hatt den siste garantien der skriftlig ;)) At de ikke "tillater" Prickbort, men det er OK med AGMagma.. makes no sense 

Leste bare første siden og vet jeg er veldig seint ute mtp. trådstart, men vil bare nevne at jernpartikkelfjerner (iron-x/korrosol osv.) kan brukes når du selv føler det er nødvendig og må ikke poleres etterpå. Om det er mye inngrodd som du ikke får fjernet bør du gå over med clay bar/svamp/klut. Her anbefales det å polere etterpå, men om du bruker mye glidemiddel (såpevann, quick detailer ol.) og lite press slipper du stort sett billig unna.

 

Korrosol vs iron-x vs magma osv. er stort sett bare med pris å gjøre da de bruker samme virkemidler. Du kan også bruke ph nøytral vannbasert felg rens til det samme på lakk, men vil ikke være like effektivt, bare mye billigere literpris.

 

Beklager om dette allerede var svart på, hadde ikke tid å lese igjennom alt ?

Skrevet

Takk for forslag @Longva :) 

Utfordringen var hva jeg kunne benytte så lenge den bilen jeg har i dag er Ditec behandlet, og der er det ikke alt av produkter som kan benyttes om en skal opprettholde garantien på den behandlingen. Dette er en vanlig Ditec behandling, ikke Ditec Ceramic Ultra som jeg vurderer på den nye bilen jeg har bestilt. 

Skrevet

 

6 timer siden, Superb lll skrev:

Takk for forslag @Longva :) 

Utfordringen var hva jeg kunne benytte så lenge den bilen jeg har i dag er Ditec behandlet, og der er det ikke alt av produkter som kan benyttes om en skal opprettholde garantien på den behandlingen. Dette er en vanlig Ditec behandling, ikke Ditec Ceramic Ultra som jeg vurderer på den nye bilen jeg har bestilt. 

Som alt annet så tærer kjemi på beskyttelsen, men etter min mening tærer det mye mer å ha asfalt og jerpartikkler på bilen i månedsvis uten å fjerne det. Det med garantien er nok kun for å få solgt egne produkter, men ville nok dradd ned buksen og gjort som de sier om det er reelt ? 

38 minutter siden, Håvard skrev:

Helt klart at korrosol og tilsvarende kan brukes uten å polere etterpå. Men er veldig lite metallpartikler å finne hos meg, så JEG bruker det bare før polering.  ? 

Se der ja, leste litt fort og trodde du mente det kun skulle brukes før polering av alle ? Jeg får relativt mye på vRS'n av egne bremser. Store skiver genererer mer støv.

Skrevet
59 minutter siden, Longva skrev:

Som alt annet så tærer kjemi på beskyttelsen, men etter min mening tærer det mye mer å ha asfalt og jerpartikkler på bilen i månedsvis uten å fjerne det. Det med garantien er nok kun for å få solgt egne produkter, men ville nok dradd ned buksen og gjort som de sier om det er reelt ? 

Det hadde med hvilke produkter det var og hvor sterke de var for hva en Ditec behandling kunne utsettes for fikk jeg beskjed om, jeg har ikke kunnskaper eller et oppslagsverk for dette, så jeg må jo egentlig bare godta det han sier for å opprettholde garantien på Ditec behandlingen.

Det er også litt derfor jeg heller vurderer en mer tradisjonell polering og voksbeskyttelse av den nye bilen i stedet, for da kan jeg benytte litt mer de produktene jeg har lest mye positivt om, uten å måtte tenke på at de produktene kan ødelegge og/eller redusere holdbarheten til en evt Coating. Jeg vet jo at de vil tære på en voksbeskyttelse også, men den er det jo enklere å gjenta på egen hånd, enn om en skulle ødelegge en Coating, for det vil bli kostbart.......

  • 5 uker senere...
Skrevet (endret)
7 timer siden, Core2Duo skrev:

https://www.ark.no/boker/Michael-Ravn-Nielsen-Bilvaskeboka-9788242961693

Nå er det bare å finne fram godstolen og sette seg dypt inn i hvordan man virkelig vasker og steller med bilen @Superb lll ;)

Takk for tipset @Core2Duo, men du er litt seint ute ;) 

Boka kom i posten for litt over en uke siden, så den har jeg på nattbordet og jeg er godt i gang med lesingen allerede :) 

 

Dette er virkelig en flott og lærerik bok om en er litt interessert i bilpleie, og jeg personlig synes det er mye bedre med et fysisk «oppslagsverk» enn å lese i guiden fra A - Å som også ligger på sidene til DCN.no. Så denne boka er verdt hver eneste krone etter min mening, så hva er det en kjent el-gigant sier da, jo «Løp og Kjøp» :D 

 

5b1b6cab8a55d_Skjermbilde2018-06-09kl_07_52_36.thumb.png.f6b72836d26f3d21ff1ded06b03911e8.png5b1b6cb0afe8b_Skjermbilde2018-06-09kl_07_53_19.thumb.png.4b141f703998afe351992744edfbec80.png

Endret av Superb lll
  • Lik 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Da har jeg faktisk gjort litt alvor av dette her og bestilt en god del produkter, så får vi se hvordan det blir. Det er ikke ment som reklame, men slo til på Scandishine sitt tilbud på den nye nettsiden deres.  Så ser frem til at alt sammen kommer og en kan prøve ut litt forskjellig :) 

Så nå skal en vel snart være dekket opp på det meste, mangler noe til de sorte plastdetaljene som er på Scouten og har heller ikke kjøpt noe til å fjerne «flyverust» med enda, men det kommer etter hvert. :) 

Så da er det vel bare å sette seg ned foran postkassa og vente, håper Posten/Bring forstår at det haster litt med denne pakken her altså, hehe ;) :D 

 

 

Skrevet (endret)

Glemte å oppdatere denne, jeg har hentet pakken og har også fått prøvet ut noen av produktene, og dette ser jo meget bra ut (etter min kunnskap og forventning da). Jeg vet at det finnes mye bedre produkter i handelen, men en får kjøpe litt etter både kunnskap, behov og lommebok også :) 

Her er det jeg har bestilt og hentet;

  • Waxd - Obilque Wheel Cleaner
  • Chemical Guys - Bug & Tar remover
  • Chemical Guys - V07 Hybrid såpe
  • Meguiars - Perfect Clarity Glass Cleaner
  • AutoGlym - Rapid Aqua Wax (hurtig/våtvoks)
  • Swissvax - Shield voks
  • Swissvax - Autobahn felgvoks
  • 2 påføringspader
  • To felgkoster (stor og liten)
  • Vaskevott
  • En haug med microfiber kluter
  • Noen microfiber håndkler
  • Noen forskjellge spruteflasker for utblanding og påføring av noen av dette her

Har prøvet det meste her nå, bortsett fra felgkostene og voks, både hurtigvoksen, Autobahn og Shield.

Skal kjøpe et par vaskevotter til, slik at en kan skille/bytte på vaskevottene til de mest møkkete/nedre panelene og felger. Sommerfelgene er veldig enkle å vaske med vaskevotten, men vinterfelgene  trenger jeg definitivt felgbørstene til.

Har også en flaske med Prickbort avfetting til asfaltflekker, men mangler noe til å fjerne flyverust med. Prøvde Autoglym Magma i våres, og den virket bra den, men har jo lest at Iron X eller S (som den heter i dag hos Scandishine) skal være enda mer effektiv enn  AG Magma.

Eller er det noen som har noe andre forslag til dette formålet?

Eller noe annet jeg skulle trenge?

Poleringsmaskin er ikke aktuelt (i hvert fall ikke foreløpig, mulig når bilen blir litt eldre), for nå skal bilen leveres til en bilpleier 2 ganger i året, før og etter vintersesongen, det er til dette jeg har kjøpt dette her for vask og vedlikehold i mellom de 2 gangene bilen blir levert.

 

Dette var etter hukommelsen, så det er mulig det er noe småtteri i tillegg, men da får jeg oppdatere innlegget når jeg har sjekket ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Glemte å oppdatere denne, jeg har hentet pakken og har også fått prøvet ut noen av produktene, og dette ser jo meget bra ut (etter min kunnskap og forventning da). Jeg vet at det finnes mye bedre produkter i handelen, men en får kjøpe litt etter både kunnskap, behov og lommebok også :) 

Her er det jeg har bestilt og hentet;

  • Waxd - Obilque Wheel Cleaner
  • Chemical Guys - Bug & Tar remover
  • Chemical Guys - V07 Hybrid såpe
  • Meguiars - Perfect Clarity Glass Cleaner
  • AutoGlym - Rapid Aqua Wax (hurtig/våtvoks)
  • Swissvax - Shield voks
  • Swissvax - Autobahn felgvoks
  • 2 påføringspader
  • To felgkoster (stor og liten)
  • Vaskevott
  • En haug med microfiber kluter
  • Noen microfiber håndkler
  • Noen forskjellge spruteflasker for utblanding og påføring av noen av dette her

Har prøvet det meste her nå, bortsett fra felgkostene og voks, både hurtigvoksen, Autobahn og Shield.

Skal kjøpe et par vaskevotter til, slik at en kan skille/bytte på vaskevottene til de mest møkkete/nedre panelene og felger. Sommerfelgene er veldig enkle å vaske med vaskevotten, men vinterfelgene  trenger jeg definitivt felgbørstene til.

Har også en flaske med Prickbort avfetting til asfaltflekker, men mangler noe til å fjerne flyverust med. Prøvde Autoglym Magma i våres, og den virket bra den, men har jo lest at Iron X eller S (som den heter i dag hos Scandishine) skal være enda mer effektiv enn  AG Magma.

Eller er det noen som har noe andre forslag til dette formålet?

Eller noe annet jeg skulle trenge?

Poleringsmaskin er ikke aktuelt (i hvert fall ikke foreløpig, mulig når bilen blir litt eldre), for nå skal bilen leveres til en bilpleier 2 ganger i året, før og etter vintersesongen, det er til dette jeg har kjøpt dette her for vask og vedlikehold i mellom de 2 gangene bilen blir levert.

 

Dette var etter hukommelsen, så det er mulig det er noe småtteri i tillegg, men da får jeg oppdatere innlegget når jeg har sjekket ;) 

Fornuftig liste :)

Ser ut som du har blitt 2-3000,- fattigere her :) Jeg har fått prøvd litt forskjellig siste året jeg også..  

Nå om dagen går det mye i Koch-Chemie som har mange geniale produkter :) Som fungerer meget bra :)

Til flyverust fjerner og felgvask. Kan f.eks Koch-Chemie felgenblitz anbefales.

Istedenfor prickbort kan Koch-Chemie teerwashe anbefales.

Som hurtigvoks har du Koch-Chemie protectorwax

Og som forvask kan du bruke Koch-Chemie Vorringer B.

Med disse produktene får du noe av det råeste på markedet til en ganske så fornuftig pris også. Dem har fler produkter til vinduer,bøtte såpe osv som også er meget bra.

Og alle produktene er godkjente av Daimler AG.

Og neeei, jeg er ikke sponset :) Hadde bare på lyst til å prøve produktene fra dem, og jeg ble meget overrasket og fornøyd med resultatet :)

  • Lik 1
Skrevet

Takk for forslag til flere produkter @Marius :) 

Jeg spurte jo selv etter flere forslag, så da får jeg vel bare takke meg selv for at dette kommer til å bli enda litt mer kostbart, hehe ;) 

Jeg er ikke «gift» med noen av produktene jeg har handlet, det så ut til at de skulle være relativt greie, til en ikke så altfor høy kostnad, selv om det likevel blir en del kroner når en «må» kjøpe alt på en gang. 

Noen flere produkter bør jeg jo ha med tanke på hvilken årstid som nærmer seg (selv om jeg helst ikke vil tenke på akkurat det nå), så det er flott med gode tips og forslag :) 

  • Lik 1
Skrevet
9 timer siden, Superb lll skrev:

Takk for forslag til flere produkter @Marius :) 

Jeg spurte jo selv etter flere forslag, så da får jeg vel bare takke meg selv for at dette kommer til å bli enda litt mer kostbart, hehe ;) 

Jeg er ikke «gift» med noen av produktene jeg har handlet, det så ut til at de skulle være relativt greie, til en ikke så altfor høy kostnad, selv om det likevel blir en del kroner når en «må» kjøpe alt på en gang. 

Noen flere produkter bør jeg jo ha med tanke på hvilken årstid som nærmer seg (selv om jeg helst ikke vil tenke på akkurat det nå), så det er flott med gode tips og forslag :) 

Og... anng. Årstid som nærmer seg. Husk frostfri lagring av produktene :)

1 avfettingtype jeg har vært veldig fornøyd med. Er bilt hamber surfex hd. Denne er konsentrert og skal blandes ut. Fungerer meget fra på sommertid og vinter. Spray på, la virke spyl av. Denne er veldig ålreit om du har noen lengere turer på salta veier på vintertid :)

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...