Gå til innhold
Superb lll

Produkter til enkel vårshine.........


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har i hvert fall Superben fått en skikkelig vårrengjøring ?

Avfettet, fjernet flyverust, vasket, støvsuget, lagt på en beskyttelse, vasket vinduer, vasket felger og tatt motorvask.

Så nå sitter jeg og beundrer verket mitt, og her tror jeg jammen at jeg blir sittende en god stund også, det tok på en gammel kropp dette her......  ?20180402_125009.thumb.jpg.2a28338311074bee8781447fe01d8bef.jpg20180402_124958.thumb.jpg.7e2858f71791fa8c7b196380f3682929.jpg

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

Takk for det @Core2Duo :) 

Dette var på høy tid å få gjort, har hatt dårlig samvittighet en stund for dette her, så det var virkelig godt å få gjort dette. Så bare gled deg @Core2Duo, en vårklar bil er et flott syn :) 

 

Med tanke hva tråden her egentlig startet med så har jeg fått veldig god hjelp her inne av dere, men også av en kunnskapsrik person på DCN.no. Så nå tror jeg i grunnen at jeg har fått kontroll på det meste av hva jeg trenger å kjøpe inn, i forhold til hvilket nivå jeg selv er på og vil holde det på. Har så absolutt blitt fortalt hva jeg burde hatt i tillegg, men da blir det for omfattende i forhold til hva jeg ønsker, og da tror jeg at det bare blir for overveldende med for mange produkter som en ikke helt vet «opp og ned» på.......... 

Så nå ser jeg bare frem i mot at den nye bilen kommer så en kan begynne å investere litt i hva jeg har fått tips/forslag om både her i tråden og av han på DCN.no :) 

 

Det eneste jeg ikke helt har bestemt meg for enda er hva jeg gjør med den nye bilen, da tenker jeg på at en kan få et godt utg.pkt. og gå videre med selv i etterkant. Lurer litt på å levere den til såkallt «nybil-konservering», slik at lakken blir skikkelig renset og beskyttet. Det vil jo gjøre «jobben» min mye enklere etterpå, men her er jeg litt på tenker'n foreløpig, for jeg vurderer også å ta en ekstra understellbehandling av denne bilen, og med innkjøp av alle disse produktene i tillegg, så begynner det å bli en del ekstra kostnader om en gjør alt sammen.........

Så det er greit at det er en stund til at bilen blir produsert og ankommer forhandleren, det er jo nesten helt utrolig at jeg skrev dette her selv, jeg som er en av verdens mest utålmodige personer........... ;) 

Skrevet

Du tok skrittet og melde deg inn på DCN ja, @Superb lll? Absolutt ikke noe å angre på det, der er det virkelig mye hjelp og masse nyttig info og få, som tidligere sagt :)

Ja, det er virkelig mye man burde hatt xD men det er greit å begrense seg som du sier, og man kommer langt med kun noen få og gode produkter. Nå har ikke jeg klart å begrense meg så alt for mye, som jeg har nevnt tidligere, men så blir det igjen hva man gjør ut av det, og selvfølgelig interessen av dette. 

Jeg fikk pristilbud av Swissvax med ordentlig vask, 1-stegs polering og voksbehandling for 5500,-, så ja, det er noen koner å betale, men det er virkelig verdt det også. Nå tok ikke jeg tilbudet hans, for jeg somlet meg til å gjøre dette selv. Det du også kan gjøre er å legge ut en annonse på DCN under "Jobb ønskes utført" og høre om det er noen i nærheten av deg som driver med slikt. Det er gjerne også noe billigere enn f.eks Swissvax. :) 

Skrevet

Hehe, jeg jeg meldte meg til slutt inn på DCN @Core2Duo , men er foreløpig bare medlem og har ikke vært «aktiv» der enda :)

Men det artige er jo at han jeg fikk hjelp av kjenner jeg veldig godt, vi har bare aldri snakket noe særlig om bilpleie tidligere, møtte han av felles interesser med foto for en del år siden. Men kjente igjen både navnet og profilbildet hans når jeg tittet litt igjennom noen litt eldre tråder på forumet der :) 

 

Har vært inne på tanken på å gjøre det du sier med tanke en annonse under «Jobb ønskes utført», men jeg ender nok mest sannsynlig opp hos en Bilpleier vi bruker på jobben og som også har lagt Ditec på min Superb. Har benyttet ham i flere år i gjennom jobben, og vi er veldig fornøyd med hva han utfører på våre arb.biler. Men det vil muligens være litt billigere å forsøke en annonse gjennom DCN, det kommer jo litt an på hva de tar for slike oppdrag da tro........? 

Vet du noe om hva det prismessig ca ligger på @Core2Duo fra medlemmene på DCN som utfører dette på oppdrag, altså en utvendig «nybil konserving» for å kalle det det?

Prisen varierer sikkert litt etter hvor mange som holder på med dette i nærheten av der jeg bor, men en forespørsel koster jo ikke noe, så finner en jo ut det......

Skrevet

Jeg har selv tatt et par biler, både for venner, og venners venner som har interesse av det, og jeg selv har lagt meg på rundt 2.500 kr for vask, 1-stegs polering og voks. Det er dog en slags "venn/familiepris", for det er billig, innen det jeg og de inne på DCN holder på med. Om du tenker i området rundt 3.500 kr så vil du nok komme langt med den type jobb, iallefall som på et slikt forum som DCN. :)

  • 3 uker senere...
Skrevet

Etter enda litt mer lesing så har jeg nok kommet ganske nære hva jeg skal kjøpe meg av produkter når den nye bilen nærmer seg, men jeg jeg kommer fremdeles ikke til å kjøpe en poleringsmaskin før jeg virkelig ser behovet for det. Jeg vet nok at de som virkelig har dette som sin hobby(lidenskap ser behovet fra dag 1, men der er altså ikke jeg (ennå i hvert fall ;)).

Men når jeg har sett litt forskjellige videoer og lest litt om maskinpolering (for det har jeg faktisk gjort), så ser jeg jo at forskjellige maskiner har litt forskjellige bruksomeråder, mest pga fysisk str. på bakplata og hvilke pads en da kan benytte. Det er forståelig, og jeg har også sett at det blir bedre maskiner og mindre vibrasjon i maskinen/hendene jo mer kroner en legger i den, det er jo som med verktøy generellt, en får ofte den kvaliteten (og funksjonene) en betaler for.

For en som evt. meg som kanskje kommer til å gjøre dette max 1 -2 ganger i året, så betyr kanskje ikke det så mye mer enn bare hvor behagelig den er å bruke, bare det er en DA (Dual Action) poleringsmaskin?

Maskinene jeg har sett litt på så langt har 125mm bakplate, for det ser ut til at de kanskje har de mest allsidige bruksområdene (etter hva jeg har lest meg til) med tanke på plastdetaljer en skal unngå, kriker og kroker, når bare skal ha en maskin (hvilket jeg ikke vet om jeg skal ha en gang, det er bare en tanke og et spørsmål)?

Når det så gjelder pads til den så ser jeg at de kommer i et utall forskjellige farger, og at det har med hvor både grove/fine de er, og det samme med hvor harde/myke de er, altså forskjellige pads til forskjellige bruksomeråder. Ser jo også at enkelte poleringsmerker også da har den samme fargen på korken som poleringspaden, og det er jo fornuftig for at selv nybegynnere gjør det riktig.

 

Men så kommer vi til det jeg lurer litt på, og det er faktisk noe så enkelt som MF (microfiberkluter og håndkler), de kommer jo i like mange farger, str og prisklasser som alt annet gjør. Pris og str er forsåvidt greit, en velger str. etter behov/hva en skal benytte de til og pris etter lommebok (selv om en helt sikkert får det en betaler for her også.

Men hva så med fargen(e) på MF?

Er de forskjellige fargene bare en smakssak, eller har de også forskjellige bruksområder med tanke på hvilke farger de har?

Skrevet (endret)
2 timer siden, Superb lll skrev:

Etter enda litt mer lesing så har jeg nok kommet ganske nære hva jeg skal kjøpe meg av produkter når den nye bilen nærmer seg, men jeg jeg kommer fremdeles ikke til å kjøpe en poleringsmaskin før jeg virkelig ser behovet for det. Jeg vet nok at de som virkelig har dette som sin hobby(lidenskap ser behovet fra dag 1, men der er altså ikke jeg (ennå i hvert fall ;)).

Men når jeg har sett litt forskjellige videoer og lest litt om maskinpolering (for det har jeg faktisk gjort), så ser jeg jo at forskjellige maskiner har litt forskjellige bruksomeråder, mest pga fysisk str. på bakplata og hvilke pads en da kan benytte. Det er forståelig, og jeg har også sett at det blir bedre maskiner og mindre vibrasjon i maskinen/hendene jo mer kroner en legger i den, det er jo som med verktøy generellt, en får ofte den kvaliteten (og funksjonene) en betaler for.

For en som evt. meg som kanskje kommer til å gjøre dette max 1 -2 ganger i året, så betyr kanskje ikke det så mye mer enn bare hvor behagelig den er å bruke, bare det er en DA (Dual Action) poleringsmaskin?

Maskinene jeg har sett litt på så langt har 125mm bakplate, for det ser ut til at de kanskje har de mest allsidige bruksområdene (etter hva jeg har lest meg til) med tanke på plastdetaljer en skal unngå, kriker og kroker, når bare skal ha en maskin (hvilket jeg ikke vet om jeg skal ha en gang, det er bare en tanke og et spørsmål)?

Når det så gjelder pads til den så ser jeg at de kommer i et utall forskjellige farger, og at det har med hvor både grove/fine de er, og det samme med hvor harde/myke de er, altså forskjellige pads til forskjellige bruksomeråder. Ser jo også at enkelte poleringsmerker også da har den samme fargen på korken som poleringspaden, og det er jo fornuftig for at selv nybegynnere gjør det riktig.

 

Men så kommer vi til det jeg lurer litt på, og det er faktisk noe så enkelt som MF (microfiberkluter og håndkler), de kommer jo i like mange farger, str og prisklasser som alt annet gjør. Pris og str er forsåvidt greit, en velger str. etter behov/hva en skal benytte de til og pris etter lommebok (selv om en helt sikkert får det en betaler for her også.

Men hva så med fargen(e) på MF?

Er de forskjellige fargene bare en smakssak, eller har de også forskjellige bruksområder med tanke på hvilke farger de har?

Fargene på MF kluter har ingen betydning for bruksområdet fra fabrikant. Men, for deg som bruker kan du legge opp til et fargekode system, iforhold til hva du bruker di forskjellige til :)

Anng. Maskin. Så anbefales det DA maskin, da du med stor sannsynlighet ikke greier å ødelegge lakken din med disse. Med roterende maskin og liten erfaring så kan man fort gå på en smell når det gjelder varmgang og at man går igjennom klarlakken.

Derfor hovedsaklig anbefales det å prøve seg litt frem på et panser/panel man har liggende evt man får tak i på hoggeren, til man er trygg nok til å ta sin egen bil :)

Endret av Marius
Skrevet

Grunnen til at jeg spurte om dette med fargen, er at det virker som det er kluter for nesten enhver anledning og bruksomeråde, og da ble jeg litt nysgjerrig på om det kunne være så enkelt at det også var en fargekode for de forskjellige bruksomerådene. Videoen her er en av årsakene til mitt spørsmål hvor det blir forklart litt om hva mikrofiber er, og hva som er beregnet til hva.

 

Når det gjelder maskinpolering så er nok det for min del et prosjekt som ligger litt frem i tid vil jeg tro, for jeg vil ikke at dette skal ta helt av, slik at jeg faller tilbake i «gamle feller/synder» med at en går absolutt «all in» :) 

Men takk for tips @Marius :) 

  • 3 uker senere...
Skrevet
På 23.3.2018 den 12.38, Håvard skrev:

Lykke til med nye produkter.  Her misstenker jeg nok desverre at du har truffet på en som vil selge egne produkter ;) 

Min vaskerutine er som følger:

P21s felgrens, så et lag Prickbort rundt bilen (under vindu), Skumkanon med Autofoam og så la alt virke mens jeg børster felger. En god runde med høytrykk og så håndvask med CG citrus wash n gloss. Ny runde med høytrykk og så tørker jeg bilen med et par håndkle av typen CG Miracle dryer. 

Korrosol brukes kun før polering. Er ikke så plaget med rust/metallpartikler jeg hvor jeg bor

For din del ville jeg anbefalt prickbort (nede på bilen) og en runde med en lavtrykkskanne fylt med en svak blanding av Surfex HD på hele bilen før HT og håndvask. Dette er effektiv og veldig skånsom prewash kombinasjon.  Jeg ville nok begrenset bruken av korrosol/iron X, men her kan jo du bare kjøre på med Magma siden den ikke påvirker garantien din :P (tror jeg ville hatt den siste garantien der skriftlig ;)) At de ikke "tillater" Prickbort, men det er OK med AGMagma.. makes no sense 

Leste bare første siden og vet jeg er veldig seint ute mtp. trådstart, men vil bare nevne at jernpartikkelfjerner (iron-x/korrosol osv.) kan brukes når du selv føler det er nødvendig og må ikke poleres etterpå. Om det er mye inngrodd som du ikke får fjernet bør du gå over med clay bar/svamp/klut. Her anbefales det å polere etterpå, men om du bruker mye glidemiddel (såpevann, quick detailer ol.) og lite press slipper du stort sett billig unna.

 

Korrosol vs iron-x vs magma osv. er stort sett bare med pris å gjøre da de bruker samme virkemidler. Du kan også bruke ph nøytral vannbasert felg rens til det samme på lakk, men vil ikke være like effektivt, bare mye billigere literpris.

 

Beklager om dette allerede var svart på, hadde ikke tid å lese igjennom alt ?

Skrevet

Takk for forslag @Longva :) 

Utfordringen var hva jeg kunne benytte så lenge den bilen jeg har i dag er Ditec behandlet, og der er det ikke alt av produkter som kan benyttes om en skal opprettholde garantien på den behandlingen. Dette er en vanlig Ditec behandling, ikke Ditec Ceramic Ultra som jeg vurderer på den nye bilen jeg har bestilt. 

Skrevet

 

6 timer siden, Superb lll skrev:

Takk for forslag @Longva :) 

Utfordringen var hva jeg kunne benytte så lenge den bilen jeg har i dag er Ditec behandlet, og der er det ikke alt av produkter som kan benyttes om en skal opprettholde garantien på den behandlingen. Dette er en vanlig Ditec behandling, ikke Ditec Ceramic Ultra som jeg vurderer på den nye bilen jeg har bestilt. 

Som alt annet så tærer kjemi på beskyttelsen, men etter min mening tærer det mye mer å ha asfalt og jerpartikkler på bilen i månedsvis uten å fjerne det. Det med garantien er nok kun for å få solgt egne produkter, men ville nok dradd ned buksen og gjort som de sier om det er reelt ? 

38 minutter siden, Håvard skrev:

Helt klart at korrosol og tilsvarende kan brukes uten å polere etterpå. Men er veldig lite metallpartikler å finne hos meg, så JEG bruker det bare før polering.  ? 

Se der ja, leste litt fort og trodde du mente det kun skulle brukes før polering av alle ? Jeg får relativt mye på vRS'n av egne bremser. Store skiver genererer mer støv.

Skrevet
59 minutter siden, Longva skrev:

Som alt annet så tærer kjemi på beskyttelsen, men etter min mening tærer det mye mer å ha asfalt og jerpartikkler på bilen i månedsvis uten å fjerne det. Det med garantien er nok kun for å få solgt egne produkter, men ville nok dradd ned buksen og gjort som de sier om det er reelt ? 

Det hadde med hvilke produkter det var og hvor sterke de var for hva en Ditec behandling kunne utsettes for fikk jeg beskjed om, jeg har ikke kunnskaper eller et oppslagsverk for dette, så jeg må jo egentlig bare godta det han sier for å opprettholde garantien på Ditec behandlingen.

Det er også litt derfor jeg heller vurderer en mer tradisjonell polering og voksbeskyttelse av den nye bilen i stedet, for da kan jeg benytte litt mer de produktene jeg har lest mye positivt om, uten å måtte tenke på at de produktene kan ødelegge og/eller redusere holdbarheten til en evt Coating. Jeg vet jo at de vil tære på en voksbeskyttelse også, men den er det jo enklere å gjenta på egen hånd, enn om en skulle ødelegge en Coating, for det vil bli kostbart.......

  • 5 uker senere...
Skrevet (endret)
7 timer siden, Core2Duo skrev:

https://www.ark.no/boker/Michael-Ravn-Nielsen-Bilvaskeboka-9788242961693

Nå er det bare å finne fram godstolen og sette seg dypt inn i hvordan man virkelig vasker og steller med bilen @Superb lll ;)

Takk for tipset @Core2Duo, men du er litt seint ute ;) 

Boka kom i posten for litt over en uke siden, så den har jeg på nattbordet og jeg er godt i gang med lesingen allerede :) 

 

Dette er virkelig en flott og lærerik bok om en er litt interessert i bilpleie, og jeg personlig synes det er mye bedre med et fysisk «oppslagsverk» enn å lese i guiden fra A - Å som også ligger på sidene til DCN.no. Så denne boka er verdt hver eneste krone etter min mening, så hva er det en kjent el-gigant sier da, jo «Løp og Kjøp» :D 

 

5b1b6cab8a55d_Skjermbilde2018-06-09kl_07_52_36.thumb.png.f6b72836d26f3d21ff1ded06b03911e8.png5b1b6cb0afe8b_Skjermbilde2018-06-09kl_07_53_19.thumb.png.4b141f703998afe351992744edfbec80.png

Endret av Superb lll
  • Lik 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Da har jeg faktisk gjort litt alvor av dette her og bestilt en god del produkter, så får vi se hvordan det blir. Det er ikke ment som reklame, men slo til på Scandishine sitt tilbud på den nye nettsiden deres.  Så ser frem til at alt sammen kommer og en kan prøve ut litt forskjellig :) 

Så nå skal en vel snart være dekket opp på det meste, mangler noe til de sorte plastdetaljene som er på Scouten og har heller ikke kjøpt noe til å fjerne «flyverust» med enda, men det kommer etter hvert. :) 

Så da er det vel bare å sette seg ned foran postkassa og vente, håper Posten/Bring forstår at det haster litt med denne pakken her altså, hehe ;) :D 

 

 

Skrevet (endret)

Glemte å oppdatere denne, jeg har hentet pakken og har også fått prøvet ut noen av produktene, og dette ser jo meget bra ut (etter min kunnskap og forventning da). Jeg vet at det finnes mye bedre produkter i handelen, men en får kjøpe litt etter både kunnskap, behov og lommebok også :) 

Her er det jeg har bestilt og hentet;

  • Waxd - Obilque Wheel Cleaner
  • Chemical Guys - Bug & Tar remover
  • Chemical Guys - V07 Hybrid såpe
  • Meguiars - Perfect Clarity Glass Cleaner
  • AutoGlym - Rapid Aqua Wax (hurtig/våtvoks)
  • Swissvax - Shield voks
  • Swissvax - Autobahn felgvoks
  • 2 påføringspader
  • To felgkoster (stor og liten)
  • Vaskevott
  • En haug med microfiber kluter
  • Noen microfiber håndkler
  • Noen forskjellge spruteflasker for utblanding og påføring av noen av dette her

Har prøvet det meste her nå, bortsett fra felgkostene og voks, både hurtigvoksen, Autobahn og Shield.

Skal kjøpe et par vaskevotter til, slik at en kan skille/bytte på vaskevottene til de mest møkkete/nedre panelene og felger. Sommerfelgene er veldig enkle å vaske med vaskevotten, men vinterfelgene  trenger jeg definitivt felgbørstene til.

Har også en flaske med Prickbort avfetting til asfaltflekker, men mangler noe til å fjerne flyverust med. Prøvde Autoglym Magma i våres, og den virket bra den, men har jo lest at Iron X eller S (som den heter i dag hos Scandishine) skal være enda mer effektiv enn  AG Magma.

Eller er det noen som har noe andre forslag til dette formålet?

Eller noe annet jeg skulle trenge?

Poleringsmaskin er ikke aktuelt (i hvert fall ikke foreløpig, mulig når bilen blir litt eldre), for nå skal bilen leveres til en bilpleier 2 ganger i året, før og etter vintersesongen, det er til dette jeg har kjøpt dette her for vask og vedlikehold i mellom de 2 gangene bilen blir levert.

 

Dette var etter hukommelsen, så det er mulig det er noe småtteri i tillegg, men da får jeg oppdatere innlegget når jeg har sjekket ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Glemte å oppdatere denne, jeg har hentet pakken og har også fått prøvet ut noen av produktene, og dette ser jo meget bra ut (etter min kunnskap og forventning da). Jeg vet at det finnes mye bedre produkter i handelen, men en får kjøpe litt etter både kunnskap, behov og lommebok også :) 

Her er det jeg har bestilt og hentet;

  • Waxd - Obilque Wheel Cleaner
  • Chemical Guys - Bug & Tar remover
  • Chemical Guys - V07 Hybrid såpe
  • Meguiars - Perfect Clarity Glass Cleaner
  • AutoGlym - Rapid Aqua Wax (hurtig/våtvoks)
  • Swissvax - Shield voks
  • Swissvax - Autobahn felgvoks
  • 2 påføringspader
  • To felgkoster (stor og liten)
  • Vaskevott
  • En haug med microfiber kluter
  • Noen microfiber håndkler
  • Noen forskjellge spruteflasker for utblanding og påføring av noen av dette her

Har prøvet det meste her nå, bortsett fra felgkostene og voks, både hurtigvoksen, Autobahn og Shield.

Skal kjøpe et par vaskevotter til, slik at en kan skille/bytte på vaskevottene til de mest møkkete/nedre panelene og felger. Sommerfelgene er veldig enkle å vaske med vaskevotten, men vinterfelgene  trenger jeg definitivt felgbørstene til.

Har også en flaske med Prickbort avfetting til asfaltflekker, men mangler noe til å fjerne flyverust med. Prøvde Autoglym Magma i våres, og den virket bra den, men har jo lest at Iron X eller S (som den heter i dag hos Scandishine) skal være enda mer effektiv enn  AG Magma.

Eller er det noen som har noe andre forslag til dette formålet?

Eller noe annet jeg skulle trenge?

Poleringsmaskin er ikke aktuelt (i hvert fall ikke foreløpig, mulig når bilen blir litt eldre), for nå skal bilen leveres til en bilpleier 2 ganger i året, før og etter vintersesongen, det er til dette jeg har kjøpt dette her for vask og vedlikehold i mellom de 2 gangene bilen blir levert.

 

Dette var etter hukommelsen, så det er mulig det er noe småtteri i tillegg, men da får jeg oppdatere innlegget når jeg har sjekket ;) 

Fornuftig liste :)

Ser ut som du har blitt 2-3000,- fattigere her :) Jeg har fått prøvd litt forskjellig siste året jeg også..  

Nå om dagen går det mye i Koch-Chemie som har mange geniale produkter :) Som fungerer meget bra :)

Til flyverust fjerner og felgvask. Kan f.eks Koch-Chemie felgenblitz anbefales.

Istedenfor prickbort kan Koch-Chemie teerwashe anbefales.

Som hurtigvoks har du Koch-Chemie protectorwax

Og som forvask kan du bruke Koch-Chemie Vorringer B.

Med disse produktene får du noe av det råeste på markedet til en ganske så fornuftig pris også. Dem har fler produkter til vinduer,bøtte såpe osv som også er meget bra.

Og alle produktene er godkjente av Daimler AG.

Og neeei, jeg er ikke sponset :) Hadde bare på lyst til å prøve produktene fra dem, og jeg ble meget overrasket og fornøyd med resultatet :)

  • Lik 1
Skrevet

Takk for forslag til flere produkter @Marius :) 

Jeg spurte jo selv etter flere forslag, så da får jeg vel bare takke meg selv for at dette kommer til å bli enda litt mer kostbart, hehe ;) 

Jeg er ikke «gift» med noen av produktene jeg har handlet, det så ut til at de skulle være relativt greie, til en ikke så altfor høy kostnad, selv om det likevel blir en del kroner når en «må» kjøpe alt på en gang. 

Noen flere produkter bør jeg jo ha med tanke på hvilken årstid som nærmer seg (selv om jeg helst ikke vil tenke på akkurat det nå), så det er flott med gode tips og forslag :) 

  • Lik 1
Skrevet
9 timer siden, Superb lll skrev:

Takk for forslag til flere produkter @Marius :) 

Jeg spurte jo selv etter flere forslag, så da får jeg vel bare takke meg selv for at dette kommer til å bli enda litt mer kostbart, hehe ;) 

Jeg er ikke «gift» med noen av produktene jeg har handlet, det så ut til at de skulle være relativt greie, til en ikke så altfor høy kostnad, selv om det likevel blir en del kroner når en «må» kjøpe alt på en gang. 

Noen flere produkter bør jeg jo ha med tanke på hvilken årstid som nærmer seg (selv om jeg helst ikke vil tenke på akkurat det nå), så det er flott med gode tips og forslag :) 

Og... anng. Årstid som nærmer seg. Husk frostfri lagring av produktene :)

1 avfettingtype jeg har vært veldig fornøyd med. Er bilt hamber surfex hd. Denne er konsentrert og skal blandes ut. Fungerer meget fra på sommertid og vinter. Spray på, la virke spyl av. Denne er veldig ålreit om du har noen lengere turer på salta veier på vintertid :)

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...